Forwarded From بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار
📚ذیل تاریخ گزیده
زین الدین بن حمدالله مستوفی قزوینی
گنجینه اسناد و تاریخ
به کوشش ایرج افشار

کتاب حاضر بی گمان یکی از مدارک عصری مهم درباره وقایع و حوادث مربوط به سلسله های جلایری و چوپانی میان سال های ۷۴۲ تا ۷۹۴ق و به طور کلی حوادثی است که به طور اخص در آذربایجان و ارّان (این سو و آن سوی رود ارس) پیش آمده بوده است. این متن به قلم فرزند مؤلف #تاریخ_گزیده است و به عنوان ذیلی بر آن کتاب ارزشمند در بین سال های ۷۹۲ تا ۸۰۲ تألیف شده است. در پیوست کتاب نیز متن رساله منفردی مربوط به تاریخ واقعه تبریز در سال ۷۸۷ق آمده است.

وزیری - چاپ دوم ۱۳۹۶ - ۲۲۷ صفحه - قیمت ۳۵۰۰۰۰﷼

#ذیل_تاریخ_گزیده #ایرج_افشار #انتشارات_دکتر_محمود_افشار

📞 +۹۸ ۲۱ ۲۲۷۱۳۹۳۶

@AfsharFoundation
Forwarded From چشم‌و‌چراغ
✍? به‌احترام سالروز درگذشت #ایرج_افشار

کلمهٔ تئاتر در دورهٔ قاجاری بیشتر به‌صورت «تیاتر» مصطلح می‌بود و در اغلب روزنامه‌ها و کتاب‌ها دیده می‌شود. به‌تازگی، در خاطرات عمادالسلطنهٔ سالور (حسینقلی‌میرزا)، آن را به‌شکل «تعطر» یافتم. ازجمله در ملاقات با دبیرالملک می‌نویسد:
غُرّهٔ جمادی‌الاولای ۱۳۳۱ ـ یک ساعتی از صحبت تعطرهای مولیر و چاپ کردن کتاب و غیره صحبت کردیم. اسباب چاپ از فرنگ آورده، کتابی هم در لغت فرانسه و فارسی چاپ کرده‌است و نشان داد. می‌گفت چهارده‌هزار لغت دارد، اما مثل سایرین از فرانسه به فارسی است، و این چندان فایده ندارد. آن‌که فایده دارد، از فارسی به فرانسه است که ننوشته‌اند.
(تازه‌ها و پاره‌های ایران‌شناسی (۵۲). ایرج افشار. در: مجلهٔ بخارا، شمارهٔ ۵۳. سال ۱۳۸۵، ص۱۹۰)
#واژه‌شناسی
@cheshmocheragh
Forwarded From نور سیاه
نامه ای منتشر نشده از ایرج افشار به فرزندانش

درآمد
در مقدمه کتابی که به زودی با عنوان « کتابشناسی موضوعی – تاریخی از نوشته ها و چاپکرده های ایرج افشار »منتشر می شود، نوشتم که ایرج افشار برای من نه يک فرد که به مثابة يک «منش فرهنگي» و نوعي «مرام و مسلک زيستن» بود. این یعنی افشار برای من در نوشته ها و چاپکرده هایش خلاصه نمی شود بلکه در کارهایی که کرده و کارهایی که ناکرده نیز باید شمائل این مرد بی همتا را جست و دید.
در سالهایی که سرگرم خواندن و بررسی آثار افشار و مطالب مربوط به او بودم نکته هایی را که به سیره و سبک زندگی او ارتباط داشته و ساحتی از ساحات شخصیت او را نشان می داده، جمع آوری کردم تا شاید در کتابچه ای عرضه شود. برخی از این مطالب را در بخارای شریف و بعضی را در صفحه گنجینه پژوهشی استاد ایرج افشار منتشر کردم. عنوان مطالبی که می نوشتم « نکته به نکته با ایرج افشار » بود . می خواهم در این کانال هم ذکر جمیل ایرج افشار به طور مستمر بیاید چون اعتقاد دارم نام ایرج افشار مثل نام ابوسعید ابالخیر هرکجا آورده شود وقتها خوش گردد ، چون از ایرج افشاری چیزی با او نمانده بود؛هرچه بود ایران بود و شوق سوزان به خدمت به فرهنگ ایران و زبان فارسی.متبرک باد نام او...
یک روز از دوستم بهرام افشار شنیدم که فرزندان ایرج افشار تصمیم گرفته بودند برایش جشن نامه ای ترتیب دهند. وقتی خبر به افشار رسید دو نامه به فرزندانش نوشت و آنان را مصرحاً از این تصمیم بر حذر داشت. به لطف دوستم آرش افشار عکس این دو نامه به دستم رسید که در بخش اسناد و مدارک « کتابشناسی موضوعی – تاریخی از نوشته ها و چاپکرده های ایرج افشار »نقل کردم. متن یک نامه را اینجا منتشر می کنم .آیینه ای است برای شناخت بهتر ایرج افشار.
***
24 فروردین 1374
فرزندان بسیار عزیزم( بابک، بهرام ، کوشیار، آرش)
از نیت صادقانه و محبت آمیزتان جز اظهار سپاسگزاری عاطفی چه می توان گفت و نوشت. اما مصرحاً می گویم که کاری کاملاً نارواست. من اگر به احتمال خدمتی کرده باشم برای ارضاء تمایلات خودم بوده و اگر هم دوستان من بخواهند لطفی ابراز کنند خودشان می دانند و باید مختار باشند، یعنی نباید از جانب خانواده من در محظور واقع شوند.صورت زیبایی ندارد. حتی معتقدم و مصرّم که در وفات من هم مجاز نیستید که مراسمی از قبیل تذکر و یادبود و هفته و فاتحه و چهله و سالگرد بگذارید.مخارج معقول و صرفه جویانه آن بهترست صرف محتاجان بشود. ناچارم جداگانه در وصیت نامه هم متذکر بشوم.
علیهذا امیدوارم هیچگونه اقدامی نکرده باشید که مسلماً و قطعاً و فوراً به حیثیت من صدمه وارد می شود و امکان ایجاد مشکلات عدیده در آن برای من خواهد بود.
جزین باید یادآور شوم که مرسوم علمی نبوده است که افراد دلبند و دلسوز خانواده به این ترتیب عمل کنند.اگر هم احیاناً کسانی کرده باشند از باب خودنمایی و نوعی تفاخر بوده است. آنچه پسند من است نقیض آن است.
بگذارید پدرتان بداند جای واقعیش کجاست.در زندگی خانوادگی با هم بودن بهتر است از اینکه دیگران را بالاکراه شریک کنیم.شما سعادتمند بمانید و مطمئن باشید که فعالیت و خدمت شما و بخصوص دوستانه با هم بودن شماست که بهترین جشن نامه من خواهد بود و در جامعه می تواند از جانب شما کمک به من باشد ولاغیر.شماها اگر می خواهید کاری بکنید چاپ فتو مکانیک مجموعه ای از مقالاتم به گردآوری شماست و در آن باب باید فکر بکنم چه راهی عملی است و چه خرجی دارد.فعلاً چاپ فهرست مقالاتم مثل فهرست کتابهایم که کردید عملی است.
این یادداشت محبت آمیز را به مامان عزیزتان و [ همسر] عزیزم دادم که در جریان باشد و بهتر مطلب را تفهیم کند. قربان همگی ایرج


#ایرج_افشار

https://t.me/n00re30yah

نور سیاه
یادداشت های ایرانشناسی میلاد عظیمی
@MilaadAzimi
@litera9
نظر قاطع و صائب زنده‌یاد #ایرج_افشار
دربارهٔ نامهٔ منسوب به کاشانی در خصوص اعلام خطر کودَتا به مصدق.
اصل این جستار نخستین بار در یادنامهٔ‌ زنده‌یاد دکتر صدیقی چاپ شده است.
#(دایرة‌المعارفی از قرن ۶ هجری)
تالیفِ
#ابوبکر_مطهر_جمالی_یزدی
به تصحیحِ #ایرج_افشار
#انتشارات_امیرکبیر، چاپ دوم ۱۳۸۶

↖️↖️

@yortchi_bosjin_pdf
#مجموعه‌ی_کمینه_(مقاله‌هایی_در نسخه‌شناسی و کتاب‌شناسی)
نوشته‌ی
#ایرج_افشار
#انتشارات_فرهنگ_ایران_زمین ۱۳۵۴
#درخواستی
↖️↖️
@yortchi_bosjin_pdf
Forwarded From شفیعی کدکنی
@shafiei_kadkani

ـــــــــــــــــــــــ

◾️دریغا افشار!...



◾️همهٔ ما به ایران دلبستگی داریم. امّا این دلبستگی امری‌ست ذاتِ مراتبِ تشكیک و در لحظه‌ها و فرصت‌های خاصّی خودش را نشان می‌دهد، یا جلوه می‌كند. در بقیّهٔ احوال، ما، زندگیِ روزمرّهٔ خود را داریم و به هزاران مشغلهٔ دیگر می‌اندیشیم و اگر ضرورتی پیش آید، یادی هم از میهنِ عزیز می‌كنیم. امّا ایرج افشار از آن مردانِ نادری بود كه خواب و بیداری‌اش، سفر و حَضَرش و تك‌تكِ دقایق عمرش، در هر كجای جهان كه بود، مصروف اندیشیدن به ایران و فرهنگ ایرانی می‌شد و همّت او هیچ چیز دیگری را برنمی‌تافت.


محمدرضا شفیعی کدکنی
تهران، ۲۵ فروردین ۱۳۹۰
به نقل از بخارایِ ۸۱
یادنامهٔ ایرج افشار

#ایرج_افشار
۱۶ مهر ۱۳۰۴، تهران
۱۸ اسفند ۱۳۸۹، تهران
Forwarded From ادبیاتliterature9@
@literature9
#معرفی_کتاب
کتابشناسی موضوعی - تاریخی از چاپکرده‌ها و نوشته‌های #ایرج_افشار
منتشر شده در سالهای ۱۳۲۳ - ۱۳۹۵
تحقیق و تالیف: #میلادعظیمی
◽️این کتاب نامزد جایزه #کتاب_سال شده است!
#تاریخ_گزیده
#حمدالله_مستوفی
#ایرج_افشار
#تاریخی
تاریخ گزیده کتابی تاریخی به فارسی نوشته حمدالله مستوفی، دربردارنده تاریخ عمومی جهان از آغاز آفرینش تا زمان نوشتن آن است که در 730 به نام غیاث الدین محمد، پسر خواجه رشیدالدین فضل‌الله تألیف شده است.
نثر تاریخ گزیده، برخلاف نثر متکلف و مصنوع تاریخ وصاف و تاریخ جهانگشای، بسیار روان است. اهمیت تاریخ گزیده در اطلاعات آن از تاریخ دوران نویسنده (دوره مغول) است. در این کتاب نام افراد و شعرای همدوران نویسنده که بیشتر نامشان در تذکره‌ها نیست یاد شده است.تاریخ گزیده که از نوع تاریخ عمومی و به گونه‌ای شبیه جامع‌التواریخ است، در بخش دوازدهم از فصل چهارم، چکیده‌ای از تاریخ خانان مغول در ایران را دربر می‌گیرد.
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
✍ نامه مرحوم #ایرج_افشار به علامه #روضاتی (مربوط به مقاله خلاصه السیر ابن معصوم)