Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
📝سؤال از #حجة_الإسلام #شفتی درباره حكم شرعی غنا :‏

❓ سؤال: چه می ‏فرمايند در اين مسأله شرعيه كه تغنّى كه در شرع حرمت آن وارد شده است، كدام است. وبنا بر تقديرِ حرمت آن، آيا عموماً می ‏باشد يا آنكه در بعضى مواضع استثنا شده است؟ مواضع استثنا را با حقيقت غنا بيان فرمايند؛ آيا غنا در قرآن جايز است يا نه؟

✅ جواب: غنا بنا بر مشهور و معروف بين فقها، ترجيع صوت است مع الطرب.

🔸ترجيع عبارت از تكرير وگردانيدن صوت است در حلق وطرب حالتى است عارضِ انسان می ‏شود كه منشأ سرور بوده باشد يا حزن.

🔸هر صوتى كه جامع اين دو صفت بوده باشد؛ يعنى ترجيع مع الطرب، آن را غنا می ‏گويند وحرمتِ آن از جمله امور مسلّمه است خواه در اشعار بوده باشد يا مراثى يا در غير آن، در قرآن بوده باشد يا در اذكار. در جميع اينها حرام بلكه از جمله كباير است.

🔸استثنايى در آن نشده مگر خوانندگى كه از براى سرعتِ سيرِ ابل می ‏شود؛ اين بنا بر مشهور ما بين فقها مستثنا است وما عداى آن حرام وموجب عقاب است.

 📚 سوال وجواب : نسخه خطی

👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
 ☑️ حاشيه بر تهذيب الوصول
از تالیفات : #حجة_الإسلام #شفتى

▪️ « تهذيب الوصول » نوشته : مرحوم علّامه حلّى، در موضوع اصولِ فقه است، كه سيّد #حجة_الإسلام حاشيه ‏اى استدلالى بر آن نگاشته، ولى ظاهرًا آن را ناتمام گذاشته است.

▪️مرحوم مهدوی در کتاب بیان المفاخر می نویسد :

▪️نسخه ای از این حاشیه در کتابخانه آیت الله گلپایگانی در قم است به شماره (۲۲۱۲) که در فهرست نامبرده بدین شرح معرفی گردیده است:

▪️شرح تهذیب الاصول... آن طور که روی جلدش نوشته از #حجة_الاسلام #شفتی (اگر درست خوانده باشم). آغاز موجود بحث مفصلی است راجع به بسم الله الرحمن الرحیم در شش مقام. اول و آخرش ناقص است، ۸۲ صفحه جیبی (ص ۱۹۵ ، سوم؛ فهرست کتابخانه آیت الله گلپایگانی).

📚 بیان المفاخر : ج 2 ص 67

👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
☑️ سوال وجواب پیرامون کیفیت زیارت عاشورا از #حجة_الإسلام #شفتى قدس سره

❓ سؤال :  التماس اين است كه كيفيّت زيارت عاشوراء را به نحوى كه آن اميد گاهى به عمل می آورند، بيان فرمايند .

▪️ و ثانيًا فرموده : هرگاه كسى اوّلًا دو ركعت نماز كند و بعد زيارت طويله را مع صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام و دعاهاى ديگر مع دعاى علقمه بخواند، زيارت عاشورا محسوب خواهد بود يا نه ؟

🔺 جواب :  كيفيّت زيارت عاشورا به نحوى كه - حال كه عبارت از عشر اوّل محرّم الحرام سنه يك هزار و دويست و سى و شش (1236) بوده باشد - اعتقاد حقير است، آن است :

▪️ اوّل چند مرتبه تكبير بگويد وكفعمى ضبط عدد تكبير فرموده به صد مرتبه، رعايت آن بی ‏عيب است ؛ و بعد از آن متوجّه سمت ارض اقدس كربلاى معلّا شود، هرگاه زيارت از بعيد بوده باشد اگر در صحرا يا بر بام مرتفعى برود، افضل است .

▪️ و توجّه به سمت ارض اقدس كربلاى معلّا در اصفهان و مثل آن از بلاد ايران متحقّق می شود به اينكه ميل نمايد از سمت قبله به جانب مغرب و مقدار ميل مختلف می ‏شود به زيادتى طول و عرض بلد ونقصان آن.

▪️ و اگر تكبير را هم بعد از توجّه به سمت كربلاى معلّا بگويد، شايد اقرب به نيل مقصود باشد .

▪️ و بعد از آن، زيارت مشهور - كه اوّلش : السلام عليك يا أبا عبداللَّه می باشد - بخواند، بعد از آن اتيان به صد مرتبه لعن معهود و بعد از آن به صد مرتبه سلام نمايد، بعد از آن بخواند :
اللهمّ خصّ أنت أوّل ظالم باللّعن منّي، إلى آخره،

▪️ بعد از آن به سجده رفته در سجود بخواند:
اللهمّ لك الحمد حمد الشاكرين، إلى آخره ؛

▪️ وبعد از آن دو ركعت نماز زيارت به عمل آورد، هرگاه چنين نمايد اتيان به زيارت عاشوراى معهود كرده خواهد بود إن شاء اللَّه تعالى و از براى آن ثواب ‏هاى بسيار خواهد بود.

▪️ و امّا آنچه در سؤال مذكور شده كه اوّل دو ركعت نماز كند إلى آخره، راهى ندارد، پس اتيان به زيارت عاشوراى معهود كرده نخواهد بود .

▪️و هم چنين نسبت دعا به علقمه صحيح نيست، نظر به اينكه حديث صريح است كه اين دعا را علقمه ذكر ننموده، بلكه دعا را صفوان روايت نموده از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام، چنانچه مفصّلًا بيان خواهد شد .

📚 فقه نینوا : ص 117

👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
#حجة_الاسلام #شفتی ره در گفتارِ شُعَرا :

🔸شعرا هم به نوبه خود در مدح ومنقبت سيد #حجة_الإسلام به فارسى وعربى اشعار بسيارى سروده‏ اند.

🔸 مرحوم تنكابنى در اين زمينه گويد :
 در مدايح او آنقدر از قصائد، عرب وعجم سروده ‏اند كه اگر جمع آورى شود، خود ديوان بزرگ و قطورى خواهد شد (1).

🔸 چنانچه معروف و مشهور است : مرحوم #حجة_الإسلام گرچه خود شعر نمی ‏سرود، ولى شاعران وفاضلانى را گرد خود می پذيرفت ويک روز در هفته در جمع آنها حاضر می شد وبه سروده‏ هاى آنان گوش فرا می ‏داد ؛ وى همچنين براى تشويق وگاهى هم به عنوانِ کمک مالى، به آنها صِلِه‏ هاى قابل توجّهى می ‏پرداخت.

🔸 در اين ميان، يكى از آن شاعران به نام : ميرزا محمّد على زوّاره‏ اى متخلّص به «وَفا»، تذكره ‏اى پديد می آورد به نام: «مآثر الباقريّة» ودر آن بعضى از سروده‏هاى خود وپنجاه شاعرِ عصر خويش را كه در ستايشِ سيّد #حجة_الإسلام ومسجدِ بزرگِ او به نظم آورده‏ اند، به همراه شرح حال كوتاهى از سرايندگان، گردآورى می ‏كند (2).

🔸 ما در اين جا به ذكر دو رباعى از كتاب تذكره بسنده می ‏كنيم، يكى از محمّد مهدى خان متخلّص به : «شحنه»، كه می ‏گويد :

🔹 باشند دو باقر به جهان، فخر انام

🔹وآن هر دو پناه دين و پشت اسلام

🔹 از سنّت آن بازوى دين گشت قوى

🔹وز همّت اين، شرع نبى يافت نظام (3)

 🔸و رباعى ديگر از حاجى سيّد محمّد زوّاره‏ اى متخلّص به : « بحرى » است، كه می ‏گويد:

🔹 اى صاحب فضل و مجد و عزّ و اقبال

🔹وى حامى دين و ماحى كفر و ضلال

 🔹زيبد كه فلاطون زمان بنشيند

🔹در حلقه تدريس تو در صفّ نعال (4)


📚 1 - قصص العلماء : 145 .

📚 2 - اين تذكره ارزشمند در تابستان سال 1385 شمسى با عنوان : « تذكره مآثر الباقريّة »، با مقدّمه، تصحيح و تحشيه آقاى دكتر حسين مسجدى، به چاپ رسيده است .

📚 3 - تذكره مآثر الباقريّة : 172 .

📚 4 - تذكره مآثر الباقريّة : 70 .

👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
📜 برگ نخست کتاب : شرح تهذیب الوصول علامه حلی قدس سره ؛ از تالیفات علامه محقق #حجة_الإسلام #شفتى أعلى الله مقامه
👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
☑️ سوال وجواب پیرامون کیفیت زیارت عاشورا از #حجة_الإسلام #شفتى قدس سره

❓ سؤال :  التماس اين است كه كيفيّت زيارت عاشوراء را به نحوى كه آن اميد گاهى به عمل می آورند، بيان فرمايند .

▪️ و ثانيًا فرموده : هرگاه كسى اوّلًا دو ركعت نماز كند و بعد زيارت طويله را مع صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام و دعاهاى ديگر مع دعاى علقمه بخواند، زيارت عاشورا محسوب خواهد بود يا نه ؟

🔺 جواب :  كيفيّت زيارت عاشورا به نحوى كه - حال كه عبارت از عشر اوّل محرّم الحرام سنه يك هزار و دويست و سى و شش (1236) بوده باشد - اعتقاد حقير است، آن است :

▪️ اوّل چند مرتبه تكبير بگويد وكفعمى ضبط عدد تكبير فرموده به صد مرتبه، رعايت آن بی ‏عيب است ؛ و بعد از آن متوجّه سمت ارض اقدس كربلاى معلّا شود، هرگاه زيارت از بعيد بوده باشد اگر در صحرا يا بر بام مرتفعى برود، افضل است .

▪️ و توجّه به سمت ارض اقدس كربلاى معلّا در اصفهان و مثل آن از بلاد ايران متحقّق می شود به اينكه ميل نمايد از سمت قبله به جانب مغرب و مقدار ميل مختلف می ‏شود به زيادتى طول و عرض بلد ونقصان آن.

▪️ و اگر تكبير را هم بعد از توجّه به سمت كربلاى معلّا بگويد، شايد اقرب به نيل مقصود باشد .

▪️ و بعد از آن، زيارت مشهور - كه اوّلش : السلام عليك يا أبا عبداللَّه می باشد - بخواند، بعد از آن اتيان به صد مرتبه لعن معهود و بعد از آن به صد مرتبه سلام نمايد، بعد از آن بخواند :
اللهمّ خصّ أنت أوّل ظالم باللّعن منّي، إلى آخره،

▪️ بعد از آن به سجده رفته در سجود بخواند:
اللهمّ لك الحمد حمد الشاكرين، إلى آخره ؛

▪️ وبعد از آن دو ركعت نماز زيارت به عمل آورد، هرگاه چنين نمايد اتيان به زيارت عاشوراى معهود كرده خواهد بود إن شاء اللَّه تعالى و از براى آن ثواب ‏هاى بسيار خواهد بود.

▪️ و امّا آنچه در سؤال مذكور شده كه اوّل دو ركعت نماز كند إلى آخره، راهى ندارد، پس اتيان به زيارت عاشوراى معهود كرده نخواهد بود .

▪️و هم چنين نسبت دعا به علقمه صحيح نيست، نظر به اينكه حديث صريح است كه اين دعا را علقمه ذكر ننموده، بلكه دعا را صفوان روايت نموده از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام، چنانچه مفصّلًا بيان خواهد شد .

📚 فقه نینوا : ص 117

👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
☑️ برگ نخست از مناظره شاه قاجار با #حجة_الإسلام #شفتی
👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
👆توضیحات درباره تصویر بالا :

☑️ مناظره شاه با #حجة_الإسلام #شفتی

▪️در کتابخانه آستان قدس رضوی مجموعه ای است به نام: «جنگ مفصل» به شماره ۴۴۸۵ که مشتمل است بر مرقعات و بعضی رسایل وتصاویر واحادیث واخبار و نوشته‌های مختلف ومتفرق با انواع خطوط به تازی وپارسی، خطی وچاپی، که اوراقی پراکنده بوده است و همه را در یک دفتر بین الدفتین فراهم آورده اند.

▪️ «جنگ مفصل» عنوانی است که در کتابخانه به آن داده شده و متجاوز از یک هزار برگ است.

▪️ از محتویات آن، مناظره شاهنشاه اعظم... با جناب... مجتهد العصر والزمان حاجی سید محمد باقر #گیلانی است که از صفحه ۱۸ تا صفحه ۲۷ مجموعه و ناقص الاخر می‌باشد (ص ۲۶۱ یکم از مجله هفتم فهرست کتابخانه).

▪️ظاهرا این مناظره عبارت از گفتگوها وسخن هایی است که ما بین مرحوم #حجة_الاسلام حاج سید محمد باقر #شفتی و فتحعلى شاه قاجار انجام گردیده است.

▪️موضوع مناظره درباره این مساله است که: کدام یک از دنیا وآخرت برتر از دیگری است ؟! سید #حجة_الإسلام آخرت را برتر از دنیا می دانسته وشاه بر این باور بوده که دنیا افضل از آخرت است.

👉 @smbshafti
Forwarded From اتچ بات
‍ 📙 کتاب فقه نینوا :

🔸 آنچه در اين كتاب تقديم می گردد:

🔸نخست: شانزده پرسش كه از محضر فقيه متبحّر ومحقّق متتبّع علّامه حاج سيّد محمّد باقر #شفتى اصفهانى، معروف به : #حجة_الإسلام - أعلى اللَّه مقامه في دار السلام - استفتا شده، وايشان به آنها به طور مختصر وگاه مفصّل پاسخ گفته است .

🔸 و در پايان: دو رساله ارزشمند از علّامه محقّق حاج سيّد #أسد_الله موسوى نجفى اصفهانى قدس سره (ت 1290 ه) فرزندِ #حجة_الإسلام #شفتى قدس سره، معروف به « حجّة الإسلام ثانى » ؛ يكى : پيرامون زيارت عاشورا و كيفيّت آن، وديگرى : درباره محدوده حائر حسينى عليه السلام.

🔸 امّا در مورد پرسش‏ ها وپاسخ ‏ها، بايد بگوييم كه : تمام اين شانزده پرسش وپاسخ از مجموعه بسيار نفيس : « سؤال و جوابِ » سيّدِ #حجة_الإسلام قدس سره انتخاب شده است.

🔸 پرسش‏ ها پيرامون مسائل مختلفى است از قبيل :

▪️ زيارتِ عاشورا وكيفيّت آن ؛

▪️ تربت حسينيّه و محدوده حائر ؛

▪️ سنّ شريف سيّد الشهداء عليه السلام در وقت شهادت ؛

▪️ سنّ شريف امام سجّاد وامام باقر عليهما السلام در واقعه كربلا ؛

▪️ نذر روزه تاسوعا وعاشورا ؛

▪️ برهنه سينه زدن ؛

▪️ تعزيه دارى و شبيه خوانى ؛

▪️ و دهل زدن و غنا نمودن در مرثيه ابا عبداللَّه عليه السلام .

🔸 از ميان اين پرسش‏ ها، سيّدِ #حجة_الإسلام - قدس سره - به دو پرسش چنان به تفصيل پاسخ گفته كه به صورت رساله‏ اى درآمده ؛ پرسشِ اوّل: راجع به كيفيّت زيارتِ عاشورا ؛ وپرسش دوّم: درباره محدوده حائر حسينى - على مشرّفها آلاف التحيّة والسلام - است .

👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
✅ سفر #حجة_الاسلام #شفتی (قدس سره) به مكّه معظمه

🔸 طبق فرموده خودِ #حجة_الإسلام در كتابِ : « مناسك حج »، ايشان در سال 1231 ق از راه دريا مشرّف به مكّه معظّمه شده (1) و پس از زيارتِ حرمين شريفين، به زيارت اعتاب مقدّسه ائمّه عليهم السلام در عراق مشرّف می گردد .

🔸 در كتابِ : « تاريخ علماء و شعراى گيلان » آمده :

🔸 و زيارت حجّ ايشان معروف است كه دو هزار شيعه در ركابش به حجّ مشرّف شدند (2).

🔸 مرحوم سيّد #حجة_الاسلام در اين سفرِ روحانى، خدمات شايسته ‏اى انجام مي ‏دهد، كه عبارتند از :

🔸 1 - تعيين حدود طواف

 مرحوم انصارى در اين باره گويد :

🔸 در حجّ بيت اللَّه، علماى مذاهب اربعه (3) تمكين مقامِ بزرگش را نمودند وميخ‏ هايى كه براى تعيينِ حدودِ طواف به زمين نصب فرمود را پذيرفتند، وشيعه را در رُكنِ شافعى متعرّض نشدند (4).

🔸 2 - تعيين حدود عرفات

 ميرزا حسين فراهانى در سفرنامه ‏اش - كه در سال 1302 و 1303 به مكّه معظّمه مشرّف گرديده - آورده :

🔸 از مِنى تا عرفات با شتر و شقاف چهار ساعت راه است، و به جهت حدّ عرفات اين طرف و آن طرف راه دو ميل سه ذرعى از گچ و آجر ساخته ‏اند، عجم‏ها گفتند : مرحوم حاجى سيّد محمّد باقر اصفهانى در سفرى كه به بيت اللَّه آمده، عرفات را تحديد نموده، و به جهت علامت حدود آن، اين دو ميل را ساخته است (5).

🔸 3 - باز ستاندن زمين‏هاى فدك وواگذارى آن به سادات مدينه

 مرحوم ملّا محمّد تنكابنى در كتاب «قصص العلماء » در اين باره می نويسد:

🔸 و زمانى به مكّه مشرّف شد، زمان محمّد على پاشاه مصرى بود و با او مراوده داشت، باغ فدك را از او گرفت و به سادات مدينه واگذار كرد (6).

🔸 و مرحوم آية اللَّه حاج شيخ عبدالكريم گزى نيز در كتاب « تذكرة القبور » می نويسد:

🔸 و در سفر مكّه غرائبى از او نقل مي كنند كه يكى پس گرفتن فدك باشد، ولى همين قدر معلوم است تصرّفات بسيار كرده (7).

🔸 اديب و شاعر ماهر، مرحوم حاج ميرزا حبيب اللَّه نيّر، ضمن اشعارى كه در مدح #حجة_الإسلام به عربى سروده، به اين مطلب اشاره نموده، مي گويد :

🔸 ميراث أولاد الزهراء استرد لهم

🔸من غاصبي فدك في طوفه الحرما (103)

🔸عبارت ايشان در كتاب مناسك حج (:ص 15 نسخه خطّى) چنين است : «... تقريبًا دو ساعت به غروب مانده روز هفتم شهر ذي الحجّة الحرام سنه هزار و دويست و سى و يك وارد مكّه معظّمه ... شديم ».

📚 1) تاريخ علما و شعراى گيلان : 31.

📚 2) يعنى دانشمندان چهار مذهبِ اهل سنّت كه عبارتند از : حنفى، مالكى، شافعى، و حنبلى.

📚 3) تاريخ اصفهان و رى : 97 .

📚 4) به نقل از مرحوم مهدوى در كتابِ بيان المفاخر : 2 / 362 .

📚 5) قصص العلماء : 145 .

📚 6) تذكرة القبور : ص 85 .

📚 7) معادن الجواهر : 1 / 23 .

👉 @smbshafti