Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
✅ سفر #حجة_الاسلام #شفتی (قدس سره) به مكّه معظمه

🔸 طبق فرموده خودِ #حجة_الإسلام در كتابِ : « مناسك حج »، ايشان در سال 1231 ق از راه دريا مشرّف به مكّه معظّمه شده (1) و پس از زيارتِ حرمين شريفين، به زيارت اعتاب مقدّسه ائمّه عليهم السلام در عراق مشرّف می گردد .

🔸 در كتابِ : « تاريخ علماء و شعراى گيلان » آمده :

🔸 و زيارت حجّ ايشان معروف است كه دو هزار شيعه در ركابش به حجّ مشرّف شدند (2).

🔸 مرحوم سيّد #حجة_الاسلام در اين سفرِ روحانى، خدمات شايسته ‏اى انجام مي ‏دهد، كه عبارتند از :

🔸 1 - تعيين حدود طواف

 مرحوم انصارى در اين باره گويد :

🔸 در حجّ بيت اللَّه، علماى مذاهب اربعه (3) تمكين مقامِ بزرگش را نمودند وميخ‏ هايى كه براى تعيينِ حدودِ طواف به زمين نصب فرمود را پذيرفتند، وشيعه را در رُكنِ شافعى متعرّض نشدند (4).

🔸 2 - تعيين حدود عرفات

 ميرزا حسين فراهانى در سفرنامه ‏اش - كه در سال 1302 و 1303 به مكّه معظّمه مشرّف گرديده - آورده :

🔸 از مِنى تا عرفات با شتر و شقاف چهار ساعت راه است، و به جهت حدّ عرفات اين طرف و آن طرف راه دو ميل سه ذرعى از گچ و آجر ساخته ‏اند، عجم‏ها گفتند : مرحوم حاجى سيّد محمّد باقر اصفهانى در سفرى كه به بيت اللَّه آمده، عرفات را تحديد نموده، و به جهت علامت حدود آن، اين دو ميل را ساخته است (5).

🔸 3 - باز ستاندن زمين‏هاى فدك وواگذارى آن به سادات مدينه

 مرحوم ملّا محمّد تنكابنى در كتاب «قصص العلماء » در اين باره می نويسد:

🔸 و زمانى به مكّه مشرّف شد، زمان محمّد على پاشاه مصرى بود و با او مراوده داشت، باغ فدك را از او گرفت و به سادات مدينه واگذار كرد (6).

🔸 و مرحوم آية اللَّه حاج شيخ عبدالكريم گزى نيز در كتاب « تذكرة القبور » می نويسد:

🔸 و در سفر مكّه غرائبى از او نقل مي كنند كه يكى پس گرفتن فدك باشد، ولى همين قدر معلوم است تصرّفات بسيار كرده (7).

🔸 اديب و شاعر ماهر، مرحوم حاج ميرزا حبيب اللَّه نيّر، ضمن اشعارى كه در مدح #حجة_الإسلام به عربى سروده، به اين مطلب اشاره نموده، مي گويد :

🔸 ميراث أولاد الزهراء استرد لهم

🔸من غاصبي فدك في طوفه الحرما (103)

🔸عبارت ايشان در كتاب مناسك حج (:ص 15 نسخه خطّى) چنين است : «... تقريبًا دو ساعت به غروب مانده روز هفتم شهر ذي الحجّة الحرام سنه هزار و دويست و سى و يك وارد مكّه معظّمه ... شديم ».

📚 1) تاريخ علما و شعراى گيلان : 31.

📚 2) يعنى دانشمندان چهار مذهبِ اهل سنّت كه عبارتند از : حنفى، مالكى، شافعى، و حنبلى.

📚 3) تاريخ اصفهان و رى : 97 .

📚 4) به نقل از مرحوم مهدوى در كتابِ بيان المفاخر : 2 / 362 .

📚 5) قصص العلماء : 145 .

📚 6) تذكرة القبور : ص 85 .

📚 7) معادن الجواهر : 1 / 23 .

👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
 ☑️ حاشيه بر تهذيب الوصول
از تالیفات : #حجة_الإسلام #شفتى

▪️ « تهذيب الوصول » نوشته : مرحوم علّامه حلّى، در موضوع اصولِ فقه است، كه سيّد #حجة_الإسلام حاشيه ‏اى استدلالى بر آن نگاشته، ولى ظاهرًا آن را ناتمام گذاشته است.

▪️مرحوم مهدوی در کتاب بیان المفاخر می نویسد :

▪️نسخه ای از این حاشیه در کتابخانه آیت الله گلپایگانی در قم است به شماره (۲۲۱۲) که در فهرست نامبرده بدین شرح معرفی گردیده است:

▪️شرح تهذیب الاصول... آن طور که روی جلدش نوشته از #حجة_الاسلام #شفتی (اگر درست خوانده باشم). آغاز موجود بحث مفصلی است راجع به بسم الله الرحمن الرحیم در شش مقام. اول و آخرش ناقص است، ۸۲ صفحه جیبی (ص ۱۹۵ ، سوم؛ فهرست کتابخانه آیت الله گلپایگانی).

📚 بیان المفاخر : ج 2 ص 67

👉 @smbshafti
Forwarded From اتچ بات
📘 رساله در وقف

🔸 موضوع اين رساله بحث وتحقيق درباره مسأله : قبض و اقباض، در وقف مى‏باشد. سيّد #حجة_الاسلام اين رساله را در ردّ نظر مرحوم ملّا احمد نراقى قدس سره نگاشته است .

🔸 اين رساله بسيار مفصّل در مجموعه «سؤال وجواب» آمده وجداگانه در يك جلد به سال 1379 ش، با مقدّمه، تصحيح وتعليق حجّة الإسلام دكتر سيّد احمد تويسركانى، با عنوان: «رساله وقف»، توسّط معاونت فرهنگى سازمان اوقاف وامور خيريّه، به چاپ رسيده است .

 👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
#حجة_الاسلام #شفتی ره در گفتارِ شُعَرا :

🔸شعرا هم به نوبه خود در مدح ومنقبت سيد #حجة_الإسلام به فارسى وعربى اشعار بسيارى سروده‏ اند.

🔸 مرحوم تنكابنى در اين زمينه گويد :
 در مدايح او آنقدر از قصائد، عرب وعجم سروده ‏اند كه اگر جمع آورى شود، خود ديوان بزرگ و قطورى خواهد شد (1).

🔸 چنانچه معروف و مشهور است : مرحوم #حجة_الإسلام گرچه خود شعر نمی ‏سرود، ولى شاعران وفاضلانى را گرد خود می پذيرفت ويک روز در هفته در جمع آنها حاضر می شد وبه سروده‏ هاى آنان گوش فرا می ‏داد ؛ وى همچنين براى تشويق وگاهى هم به عنوانِ کمک مالى، به آنها صِلِه‏ هاى قابل توجّهى می ‏پرداخت.

🔸 در اين ميان، يكى از آن شاعران به نام : ميرزا محمّد على زوّاره‏ اى متخلّص به «وَفا»، تذكره ‏اى پديد می آورد به نام: «مآثر الباقريّة» ودر آن بعضى از سروده‏هاى خود وپنجاه شاعرِ عصر خويش را كه در ستايشِ سيّد #حجة_الإسلام ومسجدِ بزرگِ او به نظم آورده‏ اند، به همراه شرح حال كوتاهى از سرايندگان، گردآورى می ‏كند (2).

🔸 ما در اين جا به ذكر دو رباعى از كتاب تذكره بسنده می ‏كنيم، يكى از محمّد مهدى خان متخلّص به : «شحنه»، كه می ‏گويد :

🔹 باشند دو باقر به جهان، فخر انام

🔹وآن هر دو پناه دين و پشت اسلام

🔹 از سنّت آن بازوى دين گشت قوى

🔹وز همّت اين، شرع نبى يافت نظام (3)

 🔸و رباعى ديگر از حاجى سيّد محمّد زوّاره‏ اى متخلّص به : « بحرى » است، كه می ‏گويد:

🔹 اى صاحب فضل و مجد و عزّ و اقبال

🔹وى حامى دين و ماحى كفر و ضلال

 🔹زيبد كه فلاطون زمان بنشيند

🔹در حلقه تدريس تو در صفّ نعال (4)


📚 1 - قصص العلماء : 145 .

📚 2 - اين تذكره ارزشمند در تابستان سال 1385 شمسى با عنوان : « تذكره مآثر الباقريّة »، با مقدّمه، تصحيح و تحشيه آقاى دكتر حسين مسجدى، به چاپ رسيده است .

📚 3 - تذكره مآثر الباقريّة : 172 .

📚 4 - تذكره مآثر الباقريّة : 70 .

👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
📜 وقفنامه کتاب #مطالع_الأنوار في شرح شرائع الاسلام، از تالیفات علامه محقق حاج سید محمد باقر #شفتی معروف به #حجة_الاسلام قدس سره، مزين به دستخط ومهر ایشان
👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
✅ استفتاء از #حجة_الاسلام #شفتی قدس سره :

#سؤال : اقوال در معاد را با اشاره اجمالى به دليل آن بيان فرمايند كه جمعى شايق اين مطلب ‏اند كه مطلع شده باشند؟

🖌 #جواب : اقوال در معاد آنچه حال در نظر هست چهار است:

🔸قول اول : آن است كه معادى نمی ‏باشد، بلكه ممتنع است؛ واين قول جماعتى از طبيعيین است واين قول مبتنى بر چند مقدمه است:

🔹اول : آن است كه نفس جسم است يا جسمانى.
🔹دوم : آن است كه بعد از ممات جسم فانى ومعدوم می ‏شود بالمره.
🔹سوم : آن است كه اعاده معدوم محال است.
ومقدمه اولى وثانيه ممنوع است.

🔸 وقول ثانى : آن است كه معاد منحصر در روحانيست؛ واين قول قول جماعتى از حكما است ومبتنى بر اين است كه نفس چونكه مجرد است فانى به فناى بدن نمی ‏شود، در روز قيامت به امر الهى آن نفس عود می ‏نمايد تا مثاب ومأجور يا معاقب شود؛ وجسم بعد از ممات چونكه فانى می ‏شود بالمره واعاده معدوم ممتنع است، لهذا جسم عود نمی ‏تواند نمود، پس معاد منحصر در روحانى خواهد بود.
ومقدمه اولى كه تجرد نفس بوده باشد ومقدمه ثالثه كه امتناع اعاده معدوم بوده باشد اگرچه مسلم است، لكن مقدمه ثانيه كه فناى جسم بالمره بوده باشد مسلم نيست .

🔸قول سيم : آن است كه معاد منحصر به جسمانى است؛ واين ممكن بلكه واقع خواهد شد واين مبتنى بر اين است كه نفس مجرد نيست واعاده معدوم محال نيست، يا جسم به جميع اجزائه معدوم وفانى نمی شود.

🔸 و قول چهارم : قول متشرعين وبعضى از حكما است؛ يعنى معاد روحانی وجسمانى هر دو هست؛ يعنى در روز قيامت خداوند عالم به قدرت كامله خود همين جسم را اعاده می ‏فرمايد وهمين نفس به امر الهى متعلق به او می ‏شود؛ اگر مطيع ومنقاد بوده باشد، در نشائه دنيوى مأجور ومثاب خواهد بود ومدرک لذايذ روحانيه وجسمانيه هر دو خواهد بود؛ واگر شقى وعاصى بوده، معذب به عذاب روحانى وجسمانى هر دو خواهد بود.

🔸 اين چند كلمه در كشتى در طريق مكه معظمه به طريق اجمال قلمى گرديد، در نظر هست اگر توفيق الهى مساعدت نمايد، رساله مبسوطى در اين باب قلمى نمايد.

📚 کتاب سوال وجواب : مخطوط

 👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
? برگ نخست از کتاب : پرسش ها وپاسخ ها پیرامون عقائد #شيخيه ؛ تالیف: #حجة_الاسلام #شفتی قدس سره
? @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
✅ نظر #حجة_الاسلام #شفتی قدس سره درباره فرقه #شيخيه (برگ آخر نسخه خطی کتاب پرسش ها وپاسخ ها پیرامون عقائد #شيخيه)
? @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
📜 نسخه خطی کتاب #سوال_وجواب (نسخه کامل) ، از تالیفات علامه محقق حاج سید محمد باقر #شفتی ، معروف به #حجة_الاسلام قدس سره
📚 نسخه خطی کتابخانه مجلس ، شماره ۴۴۴۷
👉 @smbshafti
Forwarded From حجة الاسلام شفتی (ره)
📙 شفاء الاسقام في شرح تهذيب المنطق والكلام

🖌 تاليف : مرحوم علامه محقق شيخ محمد مهدی #کلباسی ، فرزند آیة الله شیخ محمد ابراهیم خراسانی، معروف به : حاجی #کلباسی - قدس سره - داماد #حجة_الاسلام #شفتی - اعلی الله مقامهم العالیة -

📜 نسخه خطى کتابخانه مجلس شورا ، شماره ۹۰۸۴۵

👉 @smbshafti