Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
❇️ صلاةُ الجُمُعَةِ في نَظَر أُستاد الکلّ الوحید البهبهاني (قده) | رضا مختاری

❇️گزارش سفر به کربلا و شرکت در همایش وحید بهبهانی

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ده و چهل و پنج دقیقه صبح از فرودگاه امام خمینی راهی نجف اشرف شدیم. هدف، شرکت در همایش علمی وحید بهبهانی بود که عتبه حسینی (ع) با همراهی دار احیاء التراث نجف برای دو روز در شهر کربلا برپا کرده اند. نوعی همکاری ایرانی ـ عراقی که البتّه مرکز دوم از مؤسسات وابسته به بیت حضرت آیت الله العظمی سیستانی و زیر نظر جناب حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی است.

یک ساعت و پنج دقیقه پرواز به طور انجامید. در فرودگاه نجف تقریباً دو ساعت معطل شدیم و علاوه بر معطّلی، نفری ده دلار گرفتند و مهر خروجی زدند. ما که تعدادمان تقریباً ۱۵۰ نقر بود با چندین اتوبوس راهی کربلا شدیم. ساعتی بعد در «مدینة الامام الحسین (ع)» مستقر شدیم. البته مهمانان بلند پایه! راهی محل دیگری با نام مجتمع سید الشهداء نزدیک حرم حضرت ابوالفضل (ع) شدند. شب آخر بنده و چند نفر از رفقا هم به آن گروه پیوستیم. برخی از علما عبارت بودند از: آیات علوی بروجردی و یثربی، جناب آقایان میرسلیم و مسجد جامعی، استاد محمّدرضا جلالی و شماری دیگر که عمدتاً از دوستان فاضل و اساتید برجسته حوزه بودند. دوستان خاص ما هم فراوان بودند. آقایان طارمی، ورعی، مرتضوی، سروش محلّاتی، موسی حقّانی، نصیری و بسیاری دیگر که شاید اسامی برخی را ضمن گزارش بنویسم. برای اولین بار جناب آقای لواسانی را دیدم که فرزند مرحوم سید صادق لواسانی است و جای پدر نماز می خواند و از علمای فعلی تهران است. ناهار را ساعت ۲ صرف کردیم. بعد نماز اتاق های ما مشخص شد. گرما بیداد می کرد و من برای اولین بار در عمرم چنین گرمایی را تجربه می کردم. در این شهرک هر بنایی به اسم یکی از شهدای کربلا بود. اول قرار بود در ساختمان عبدالله رضیع باشیم، ولی بعد به بنای زهیر بن قین آمدیم. واحد خوبی بود. من و آقای طارمی هم اتاق بودیم. آقای مختاری و دوستان دیگر را تا مغرب ندیدیم. مغرب، همه به مسجد شهرک آمده، نماز خواندیم. شام خوردیم و راهی حرم مطهر شدیم و تا یازده و نیم شب آنجا بودیم. دلچسب و عالی.


✅صلاةُ الجُمُعَةِ في نَظَر أُستاد الکلّ الوحید البهبهاني (قده) ( مقاله حجت الاسلام مختاری در همایش وحید بهبهانی )

یُعدّ مبحث «صلاة الجمعة» من أهمّ البحوث والمواضیع في الفقه الشیعي، فمضافاً إلی البحث عنها في الموسوعات والکتب الفقهیة فقد ألّف الفقهاء فیها رسائلَ منفردة و مستقلّة، قد یبلغ عددها إلی أکثر من مائة و خمسین رسالة.

وقد کتب العلامة الوحید البهبهاني قُدَّسَ سِرُّهُ حول صلاة الجمعة رسالتین إحداهما بالفارسیّة و الأُخری بالعربیة، إلا أنّ ممّا یؤسف له أنّهما لم تُحَقّقا و لم تُنشرا إلی الآن. ولکن کثرت النقولات عنهما في کتب الفقهاء، فقد وقف علی الرسالة العربیة صاحبُ الجواهر، حیث أشار إلیهافي مبحث صلاة الجمعة، حیث یقول:

کفانا مؤونة ذلك کلّه الأُستاذ الأکبر في حاشیة المدارﻙو شرح المفاتیح و رسالته في المسألة؛ فإنّه أکثر و أجاد (جزاه الله عن الإسلام و أهله خیر الجزاء) [۱].

و حاصل نظره الشریف حول صلاة الجمعة هو الوجوب التخییري، و قال في تحریر محل النزاع في حاشیة المدارك:

#وحید_بهبهانی
#صلاة_جمعه
#موسسه_کتابشناسی_شیعه
#رضا_مختاری
#تراث_الشیعه



yon.ir/MUzdf


⬅️ادامه مطلب را در وبسایت #الاثر بخوانید
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
❇️ شخصیت، آثار و زمانه سید مرتضی

✅ گفتگو با حجة الاسلام والمسلمین استاد رضا مختاری

⬅️سیّد مرتضی ـ رحمة اللّه علیه ـ یکی از نوابغ بشری و نوابغ شیعه است و مدح و ثنای علمای شیعه و اهل سنّت در مورد وی، گواه روشنی بر این حرف است. عبدالسلام هارون در مقدمۀ نقدی که بر چاپ دیوان سیّد مرتضی نوشته، عبارت جالبی در مورد سیّد دارد؛ عبدالسلام که خودش از اُدبای بزرگ اهل سنّت است و نقد خوبی هم بر چاپ قبلی دیوان سیّد نوشته است، می‌گوید:«کنت ممّن تأدّب قدیماً بأدب المرتضی و کنت أصطَحبُ أمالیه المسمّاة بالغرر و الدرر»؛ من همواره از علوم ادبی سیّد مرتضی بهره می بردم و أمالی او همیشه همراهم بود.«و أرجع إلیها بین الفینة و الاُخری و لاتزال هذه الأمالی منّی علی طرف الثمام و مرجعاً هاماً من اُصول الأدب و اللغة و التفسیر و الحدیث و سائر الوان الثقافة العربیة الخالدة و کنت أقرأ شیئاً من شعره منثوراً بین شتّی المراجع».
در مورد جایگاه سیّد مرتضی و آثارش، از علمای شیعه، تعبیرات بسیار عالی در دسترس است. صاحب روضات در بارۀ آثار سیّد مرتضی این تعبیر را دارد: «أما مصنّفات السیّد ـ قدّس سرّه ـ فکلّها اُصول و تأسیسات غیر مسبوقة بمثال من کتب من تقدّمه من علمائنا».
مقصود این که سیّد، جایگاه بسیار بالایی بین علمای شیعه و علمای سنّی دارد و یکی از مقالات مجلۀ کتاب شیعه، ویژه‌نامۀ سیّد مرتضی که چند ماه پیش منتشر شد، این است: «الشریف المرتضی فی کتب اهل السنّة». یعنی هر چه اهل سنّت راجع به سیّد مرتضی گفته اند، یک جا به ترتیب تاریخی، همه جمع‌آوری شده و هر جا که اشتباهی رخ داده، در پاورقی، یادآوری شده است.
⬅️همین جا اشاره کنم که مقالۀ یاد شده، در واقع بخشی از طرح گسترده، موسوم به: «علماء الشیعة فی مصادر اهل السنّة» است که سال هاست دوستان ما در مؤسّسۀ کتاب شناسی شیعه به آن مشغول هستند؛ یعنی اهل سنّت هر چه راجع به علمای شیعه گفتند، همه به ترتیب تاریخی، یک جا جمع می شود. از اصحاب امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ شروع کردیم تا امثال شیخ مفید، سیّد مرتضی، سیّد رضی، شیخ طوسی و دیگران تا عصر کنونی.
در تأیید این که سیّد مرتضی در میان عالمان اهل سنّت نیز جایگاه والایی دارد، خاطره ای نقل می کنم: حدود دوازده سال پیش، بنده به اتفاق جناب حجة الاسلام شیخ حسن طارمی و چند نفر دیگر، برای حضور در کنگرۀ بزرگداشت ابن حزم اندلسی، به دعوت دانشگاه «سیّدی محمّد بن عبداللّه»، به شهر فاس مراکش سفر کردیم. البته ما چون مقاله داده بودیم، دعوت کرده بودند. آن جا در حاشیۀ کنگره، با بعضی عالمان دینی و اساتید دانشگاه الجزایر آشنا شدیم. یکی از ایشان می گفت: من تنها کتابی که از آثار شیعه در کتابخانه ام دارم، کتاب الأمالی سیّد مرتضی است! و می گفت: من از این کتاب، چه استفاده ها و بهره ها که نبردم! و این هم نشانۀ دیگری از جایگاه ویژه سیّد مرتضی در بین اهل سنّت و مراکز علمی آن هاست.
به هر حال، آنچه مسلّم است این است که هم شیعه و هم سنّی، سیّد مرتضی را در اوج می‌دانند، و شاید یک جهتش هم این است که تخصّص سیّد منحصر به یک علم نیست؛ ادب، تفسیر، اصول، کلام؛ او در همۀ اینها در قلّه است.

#سید_مرتضی_علم_الهدی
#رضا_مختاری


⬅️ادامه مطلب را در #الاثر بخوانید

http://yon.ir/W56Yu
Forwarded From کانال اطلاع رسانی انجمن اندیشه و قلم
🎙فایل صوتی صد سالگی حوزه قم و مسائل جامعه ایران
🔰سخنرانی و پرسش و پاسخ
#رسول_جعفریان
#سیدمصطفی_محقق_داماد
#اکبر_ثبوت
#رضا_مختاری

🔻۲۸ آذر ۱۴۰۰
📡@andisheqalam
Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
?

?عدم انتساب کتاب حقائق الایمان به شهید ثانی


توضیح مختصر از کتابشناس شهیر جناب شیخ رضا مختاری در مورد عدم انتساب رساله حقائق الایمان به شهید ثانی و اشتباه جناب دکتر کدیور

#مقاله
#کتابشناسی
#رضا_مختاری

@AlBasatin