✅ استفتاء از #حجة_الاسلام #شفتی قدس سره :
❓ #سؤال : اقوال در معاد را با اشاره اجمالى به دليل آن بيان فرمايند كه جمعى شايق اين مطلب اند كه مطلع شده باشند؟
🖌 #جواب : اقوال در معاد آنچه حال در نظر هست چهار است:
🔸قول اول : آن است كه معادى نمی باشد، بلكه ممتنع است؛ واين قول جماعتى از طبيعيین است واين قول مبتنى بر چند مقدمه است:
🔹اول : آن است كه نفس جسم است يا جسمانى.
🔹دوم : آن است كه بعد از ممات جسم فانى ومعدوم می شود بالمره.
🔹سوم : آن است كه اعاده معدوم محال است.
ومقدمه اولى وثانيه ممنوع است.
🔸 وقول ثانى : آن است كه معاد منحصر در روحانيست؛ واين قول قول جماعتى از حكما است ومبتنى بر اين است كه نفس چونكه مجرد است فانى به فناى بدن نمی شود، در روز قيامت به امر الهى آن نفس عود می نمايد تا مثاب ومأجور يا معاقب شود؛ وجسم بعد از ممات چونكه فانى می شود بالمره واعاده معدوم ممتنع است، لهذا جسم عود نمی تواند نمود، پس معاد منحصر در روحانى خواهد بود.
ومقدمه اولى كه تجرد نفس بوده باشد ومقدمه ثالثه كه امتناع اعاده معدوم بوده باشد اگرچه مسلم است، لكن مقدمه ثانيه كه فناى جسم بالمره بوده باشد مسلم نيست .
🔸قول سيم : آن است كه معاد منحصر به جسمانى است؛ واين ممكن بلكه واقع خواهد شد واين مبتنى بر اين است كه نفس مجرد نيست واعاده معدوم محال نيست، يا جسم به جميع اجزائه معدوم وفانى نمی شود.
🔸 و قول چهارم : قول متشرعين وبعضى از حكما است؛ يعنى معاد روحانی وجسمانى هر دو هست؛ يعنى در روز قيامت خداوند عالم به قدرت كامله خود همين جسم را اعاده می فرمايد وهمين نفس به امر الهى متعلق به او می شود؛ اگر مطيع ومنقاد بوده باشد، در نشائه دنيوى مأجور ومثاب خواهد بود ومدرک لذايذ روحانيه وجسمانيه هر دو خواهد بود؛ واگر شقى وعاصى بوده، معذب به عذاب روحانى وجسمانى هر دو خواهد بود.
🔸 اين چند كلمه در كشتى در طريق مكه معظمه به طريق اجمال قلمى گرديد، در نظر هست اگر توفيق الهى مساعدت نمايد، رساله مبسوطى در اين باب قلمى نمايد.
📚 کتاب سوال وجواب : مخطوط
👉 @smbshafti
❓ #سؤال : اقوال در معاد را با اشاره اجمالى به دليل آن بيان فرمايند كه جمعى شايق اين مطلب اند كه مطلع شده باشند؟
🖌 #جواب : اقوال در معاد آنچه حال در نظر هست چهار است:
🔸قول اول : آن است كه معادى نمی باشد، بلكه ممتنع است؛ واين قول جماعتى از طبيعيین است واين قول مبتنى بر چند مقدمه است:
🔹اول : آن است كه نفس جسم است يا جسمانى.
🔹دوم : آن است كه بعد از ممات جسم فانى ومعدوم می شود بالمره.
🔹سوم : آن است كه اعاده معدوم محال است.
ومقدمه اولى وثانيه ممنوع است.
🔸 وقول ثانى : آن است كه معاد منحصر در روحانيست؛ واين قول قول جماعتى از حكما است ومبتنى بر اين است كه نفس چونكه مجرد است فانى به فناى بدن نمی شود، در روز قيامت به امر الهى آن نفس عود می نمايد تا مثاب ومأجور يا معاقب شود؛ وجسم بعد از ممات چونكه فانى می شود بالمره واعاده معدوم ممتنع است، لهذا جسم عود نمی تواند نمود، پس معاد منحصر در روحانى خواهد بود.
ومقدمه اولى كه تجرد نفس بوده باشد ومقدمه ثالثه كه امتناع اعاده معدوم بوده باشد اگرچه مسلم است، لكن مقدمه ثانيه كه فناى جسم بالمره بوده باشد مسلم نيست .
🔸قول سيم : آن است كه معاد منحصر به جسمانى است؛ واين ممكن بلكه واقع خواهد شد واين مبتنى بر اين است كه نفس مجرد نيست واعاده معدوم محال نيست، يا جسم به جميع اجزائه معدوم وفانى نمی شود.
🔸 و قول چهارم : قول متشرعين وبعضى از حكما است؛ يعنى معاد روحانی وجسمانى هر دو هست؛ يعنى در روز قيامت خداوند عالم به قدرت كامله خود همين جسم را اعاده می فرمايد وهمين نفس به امر الهى متعلق به او می شود؛ اگر مطيع ومنقاد بوده باشد، در نشائه دنيوى مأجور ومثاب خواهد بود ومدرک لذايذ روحانيه وجسمانيه هر دو خواهد بود؛ واگر شقى وعاصى بوده، معذب به عذاب روحانى وجسمانى هر دو خواهد بود.
🔸 اين چند كلمه در كشتى در طريق مكه معظمه به طريق اجمال قلمى گرديد، در نظر هست اگر توفيق الهى مساعدت نمايد، رساله مبسوطى در اين باب قلمى نمايد.
📚 کتاب سوال وجواب : مخطوط
👉 @smbshafti