رادیو دورنما
فصل سوم - اپیزود دهم
🔹 مروری بر کتاب «التفسیر: معالم حیاته، منهجه الیوم» نوشتۀ امین الخولی

✅ این پادکست و همۀ پادکست‌های رادیو دورنما در صفحۀ شنیدنی‌ها در تارنمای دورنما قابل شنیدن است.

#دورنما #تاریخ_تفسیر_قرآن
#سمیه_خرم‌نژاد #امین_الخولی
#تفسیر_روان‌شناختی #تفسیر_علمی
#روش‌های_تفسیر_قرآن #تفسیر_ادبی
#رویکرد_ادبی_به_قرآن
#اسلام_پژوهی_آکادمیک
#مطالعات_آکادمیک_اسلام
#اسلام‌شناسی_در_عصر_مدرن

@doornamaa
Forwarded From دورنما
📃 زبان و سبک قرآن از اسطوره تا تاریخ
(مروری بر مقالۀ کلود ژیلیو و پیِر لارشه)

✍ نوشتۀ سمیه خرم‌نژاد

#دورنما #مطالعات_اسلام #کلود_ژیلیو #پیر_لارشه
#سمیه_خرم‌نژاد #اسلام‌پژوهی_غربیان
#زبان_و_سبک_قرآن
#اسلام‌شناسی_در_عصر_مدرن
@doornamaa
رادیو دورنما - اپیزود دوم
مروری بر مقالۀ «زبان و سبک قرآن» نوشتۀ کلود ژیلیو و پیِر لارشه

#دورنما #مطالعات_اسلام #کلود_ژیلیو #پیر_لارشه
#سمیه_خرم‌نژاد #اسلام‌پژوهی_غربیان
#زبان_و_سبک_قرآن
#اسلام‌شناسی_در_عصر_مدرن
@doornamaa
Forwarded From دورنما
📃 زبان و سبک قرآن از اسطوره تا تاریخ
مروری بر مقالهٔ #کلود_ژیلیو و #پیر_لارشه

✍ نوشتۀ #سمیه_خرم‌نژاد

🔹 به نظر ژیلیو، تفسیرهایی که زبان قرآن را زبانی مقدس و دینی می‏‌بینند با تلقی‏‌های قوم‏‌گرایانۀ عربی ترکیب شده‏ و باعث شده‌اند سلسله‌مراتبی برای زبان‏‌ها شکل بگیرد که زبان عربی در بالاترین سطح آن قرار دارد. او این تلاش‌ها را با گرایش‌های یهودیان و مسیحیان سریانی مشابه می‌داند و معتقد است این داستان‌های اسطوره‌ای دربارهٔ زبان نقش عمده‌ای در تصور زبان‌شناختی مسلمانان ایفا کرده‌اند.

🔹 ژیلیو می‌گوید مفسران، با استناد به آیۀ ۴ سورۀ ابراهیم، زبان قرآن را همان زبان محمد و اصحابش می‌دانند: یعنی گویش حجاز و به‏‌طور خاص گویش قریش که آن را «اللغة الفُصحی» می‏‌نامند. هرچند، از نظر ژیلیو، این تعبیر بیشتر در تصور اسلامی از قرآن ریشه دارد نه در خود متن قرآن.

🔹 ژیلیو می‌گوید آیات قرآن مؤید این فرضیه‏‌اند که منظور قرآن از «زبان» در اینجا زبان عربی نیست بلکه به نوع انتقال پیامبرانه اشاره دارد. در نهایت، ژیلیو با انتقاد از نظریۀ برتری مفروض گویش حجازی، می‏‌نویسد که این عقیده عملاً نتایج خوبی در انتخاب از میان قرائات مختلف قرآن نداشته چون گویش قریش در میان قرائات قرآن امتیاز و جایگاه ویژه‏‌ای نیافته است.

🔹 به‌گفتۀ ژیلیو، عالمان زبان‌‏شناس مسلمان در سده‏‌های گذشته، با وجود آگاهی از عدم تناسب ساختاری متن قرآن، با دیدگاه مؤمنانه، بر نظم «اعجازآمیز» آن تأکید کرده‌اند و حتی برای حل مسائل مورد اختلاف، صناعاتی بلاغی مانند «اقتصاص» را به وجود آورده‌اند. ژیلیو معتقد است که میان مسلمانان دیدگاهی افراطی وجود دارد مبنی بر این که قرآن اثری اصیل است و از هیچ عامل بیرونی تأثیر نپذیرفته و مفهوم امّی‌ بودن پیامبر نیز در همین بافت معنا پیدا می‌کند.

🌐 دریافت نسخه پی‌دی‌اف مقاله