Forwarded From اتچ بات
‍ ‍ #شبهات_محرم

✅ سابقه گرامیداشت عاشورا و #غدیر در ایران

⁉️⁉️ آیا صفویه، تشیع را در ایران نهادینه کرد و رسمیت داد؟

~▪️~~~~~

📝 پاسخ:

قبل از صفویه هم مردم ایران استعداد پذیرش آموزه‌ های شیعی را داشتند؛

بنابراین مذهب تشیع #به_تدریج گسترش یافت تا جایی که منجر به تشکیل دولت های محلی و دولت های رسمی مختلفی در ایران شد،

كه در زیر به دولت‌ های رسمی شیعی تشكیل شده در ایران اشاره می‌کنیم:

1️⃣ دولت طبرستان:

👈 از سال 244 تا سال 306 شمسی، به مدت 62 سال
👈 حکومت در منطقه ی طبرستان (استان های گيلان، مازندران و گلستان فعلی)
👈 از جمله اقدامات مهم آن ها ساخت بنا در #نجف بر #قبر_امیرالمومنین علی و #امام_حسین علیهما السلام بود.
👈 سرنگونی: توسط حکومت بنی عباس

2️⃣ دولت آل بویه:

👈 از سال 310 تا سال 434 شمسی، به مدت 124 سال
👈 حکومت در ایران و عراق
👈 4 سال بعد از سرنگونی دولت طبرستان به دست بنی عباس، پسران بویه ی ماهی ‌گیر (از اهالی طبرستان) علیه حکومت بنی عباس قیام کرده و در مناطق مختلف ایران حاکمیت پیدا کردند. آنان پس از استقرار در شهرهای ری، اصفهان و شیراز به سوی بغداد، مرکز حکومت عباسی حرکت کردند و خلافت و شخص خلیفه را در اختیار گرفتند.

👈 از جمله اقدامات مهم آن ها:
برگزاری مراسم عید #غدیر و #عاشورای_حسینی در شهرهای مختلف بود که سال ها توسط حکومت های اهل سنت ممنوع بود.
👈 در طی حکومت 124 ساله ی آل بویه بر ایران و عراق، عقاید شیعی به شیوه‌ های مختلف رواج پیدا کرد و علمای بزرگ شیعه مانند ثقه الاسلام #کلینی، شیخ #صدوق و #شیخ_مفید با استفاده از شرایط به وجود آمده به تبلیغ مذهب تشیع پرداختند.

3️⃣ حکومت ایلخانیان مغول:

👈 از سال 634 تا سال 713 شمسی، به مدت 79 سال
👈 پس از سقوط آل‌ بویه، حاكمان سنی مذهب بر ایران حكومت می ‌كردند و در این دوره تشیع به وسیله ی عالمان شیعی رواج داده می ‌شد؛ تا جايی كه خلیفه ی عباسی نیز وزیری شیعه داشت.
👈با حمله ی مغولان به رهبری هلاکوخان به بغداد در سال 656، خلافت عباسی سقوط کرد.
با گذشت زمان، حاکمان ایلخانی با فرهنگ اسلام آشنا شدند و اسلام را پذیرفتند ولی سعی کردند موضع میانه ‌ای نسبت به دو گرایش شیعه و اهل ‌سنت داشته باشند.
👈 غازان خان که از سال 673 تا 688 حکومت مغولان را در اختیار داشت شيعه شد و #مذهب_تشیع را به عنوان #مذهب_رسمی اعلام کرد.
👈 پس از غازان خان، برادرش «الجایتو» معروف به سلطان محمد خدابنده به ریاست حکومت ایلخانان مغول رسید.
شیعه شدن #سلطان_محمد_خدابنده، نقطه ی عطفی در تاریخ تشیع ایران بود و موجب استحکام و رونق بيش از پيش تشیع در ایران شد.
👈 او دانشمندان زیادی را از کشورهای اطراف به ایران دعوت کرد و همچنین مناظره‌ های زيادی بين علمای شيعه به رهبری #علامه_حلی با علمای اهل سنت برقرار كرد كه با پيروزی ‌های علامه ی حلی همراه بود و باعث شيعه شدن تعداد زيادی از مردم ايران شد.
👈 در نهايت با #حكم_رسمی_حكومتی، از اهل ‌سنت دعوت كرد كه #مذهب_تشيع را انتخاب كنند كه در بعضی از مناطق با مخالفت شديد آن ‌ها مواجه شد.
👈 شیعه به صورت قابل توجهی در زمان حکومت سلطان محمد خدابنده در ایران و عراق گسترش یافت و #دین_رسمی بود.
(📸 اسکن آن پیوست خواهد شد)

🔗 بیشتر بخوانید ::
https://t.me/borrhan/37943

4️⃣ حکومت سربداران:

👈 از سال 710 تا سال 764 شمسی، به مدت 54 سال
👈 حکومت بر نواحی وسيعی از شرق، شمال و مركز ايران شامل استان‌های خراسان، سمنان،
تهران، گلستان، گيلان و يزد


5️⃣ حکومت قراقویونلوها:

👈 از سال 753 تا سال 846 شمسی، به مدت 93 سال
👈 در محدوده ی مکانی آذربایجان، كردستان، فارس و عراق
👈 دولت #صفویه در #امتداد این حکومت مقتدر شیعی تشکیل و فراگیر
شد.

=============

برای مطالعه ی بیشتر می توانید به کتاب های زیر مراجعه کنید:

📕 تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان
📕 تاریخ طبرستان، بهاءالدین محمد
📕 تاریخ سیاسی شیعیان در ایران، پروین ترکمنی آذر
📕 تشیع و گسترش آن در ایران، علی شیرخانی
📕 تاریخ الجایتو، قاشانی

《1》
Forwarded From فطرس مدیا
تقلید یا تشخیص؟
شما طرفدار کدام دسته هستید؟

@fotrosmediatv

#تقلید #محمدامین_استرآبادی
#اخباری #علامه_حلی
#احمدالحسن #شیخیه

🆔️ @fotrosmediatv
Forwarded From کانال تخصصی "علم رجال"
🎧صوت

📀آشنایی با منابع #رجال_شیعه و روش شناسایی راویان
🎤 استاد محمدکاظم #رحمان_ستایش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

◀️ جلسه ۱: كاربرد دانش رجال در مطالعات اسلامی
◀️
جلسه ۲: كاربرد دانش رجال در فقه، اصول و کلام
◀️
جلسه ۳: نقش دانش رجال در مطالعات تاریخی
◀️
جلسه ۴: نقش دانش رجال در علوم و تفاسیر قرآنی
◀️

◀️ ](https://t.me/Rejal_science
◀️ ](https://t.me/Rejal_scienceجلسه ۷: دسته‌بندی منابع رجالی _ آشنایی با #رجال_برقی
◀️
◀️ ](https://t.me/Rejal_science
◀️ ](https://t.me/Rejal_science

◀️ ](https://t.me/Rejal_scienceجلسه ۱۱: دسته‌بندی منابع رجالی _ بررسی اعتبار آراء #ابن_غضائری
◀️ جلسه ۱۲: آشنایی با منابع اولیه علم رجال
◀️
جلسه ۱۳: آشنایی با ساختار کتاب #رجال_کشی
◀️ جلسه ۱۴: مزایا و معایب کتاب #رجال_کشی
◀️ جلسه ۱۵: آشنایی با #رجال_شیخ_طوسی
◀️ جلسه ۱۶: آشنایی با خصوصیات و ساختار #رجال_شیخ_طوسی
◀️ جلسه ۱۷: آشنايي با منابع اوليه رجالي #رجال_شيخ_طوسی
◀️ جلسه ۱۸: خصوصیات ساختاری #رجال_طوسی
◀️ جلسه ۱۹: بيان خصوصيات #رجال_طوسی از منابع اوليه
◀️ جلسه ۲۰: اعتبار #رجال_طوسی از منابع اوليه

◀️ جلسه ۲۱: خصوصیات ساختاری و محتوایی #رجال_طوسی
◀️ جلسه ۲۲: ادامه مبحث خصوصیات ساختاری و محتوایی #رجال_طوسی
◀️ جلسه ۲۳: كتاب‌های منتشره پيرامون كتاب فهرست #رجال_طوسی
◀️ جلسه ۲۴: آشنایی با کتاب #رجال_نجاشی و انگیزه تالیف
◀️ جلسه ۲۵: بیان خصوصیات ساختاری #رجال_نجاشی
◀️ جلسه ۲۶: خصوصیات ساختاری و محتوایی #رجال_نجاشی
◀️ جلسه ۲۷: کتاب‌شناسی و طرق اسناد #رجال_نجاشی
◀️ جلسه ۲۸: اعتبار و جایگاه کتاب #رجال_نجاشی
◀️ جلسه ۲۹: معرفی منابع ثانویه کتاب #خلاصه_الاقوال #علامه_حلی
◀️ جلسه ۳۰: آشنایی با ساختار کتاب #خلاصه_الاقوال #علامه_حلی

◀️ جلسه ۳۱: آشنایی با محتوای کتاب #خلاصه_الاقوال #علامه_حلی
◀️ جلسه ۳۲: اعتبار خلاصه_الاقوال #علامه_حلی / انگیزه تالیف #الرجال_ابن_داوود
◀️ جلسه ۳۳: بررسی ساختار کتاب #الرجال_ابن_داوود
◀️ جلسه ۳۴: خصوصیات ساختاری کتاب #الرجال_ابن_داوود
◀️
◀️ ](https://t.me/Rejal_science
◀️ ](https://t.me/Rejal_scienceجلسه ۳۷: تفاوت های دو کتاب اصول ثانویه رجالی
◀️

◀️ جلسه ۳۹: علل پیدایش و تاریخچه نگارش جوامع رجالی
◀️
جلسه ۴۰: معرفی نقد الرجال مرحوم #تفرشی

◀️ جلسه ۴۱: معرفی مهمترین جامع رجالی شیعه، #منهج_المقال
◀️ جلسه ۴۲: معرفی #نقد_الرجال مرحوم #تفرشی
◀️ جلسه ۴۳: ادامه معرفی #نقد_الرجال؛ معرفی #جامع_الرواة
◀️ جلسه ۴۴: معرفی و خصوصیات #جامع_الرواة مرحوم اردبیلی
◀️ جلسه ۴۵: روش ابداعی #جامع_الرواة #مرحوم_اردبیلی و فواید آن
◀️ جلسه ۴۶: روش مرحوم #اردبیلی در اصلاح طرق شیخ طوسی در تهذیب و استبصار
◀️ جلسه ۴۷: معرفی كتاب #تنقيح_المقال #علامه_مامقانی
◀️ جلسه ۴۸: معرفي كتاب #قاموس_الرجال مرحوم #شوشتري و آراي او نسبت به کتاب تنقیح المقال
◀️ جلسه ۴۹: قاموس الرجال مرحوم شوشتري - دسته اول و دوم آراي شوشتري در نقد تنقيح المقال
◀️
جلسه ۵۰: قاموس الرجال مرحوم شوشتري - دسته سوم و چهارم آراي شوشتري در نقد تنقيح المقال

◀️
جلسه ۵۱: #قا[موس_الرجال مرحوم شوشتري - دسته پنجم آراي #شوشتري در نقد تنقيح_المقال
◀️ جلسه ۵۲: معرفي كتاب معْجَمُ رجالِ الْحَدیث وَ تَفْصیلُ طَبَقاتِ الرُّواة آیت الله سید #ابوالقاسم_خوئی

◀️ جلسه ۵۳:
◀️ جلسه ۵۴:
◀️ جلسه ۵۵:

◀️ جلسه ???:

♻️ ادامه دارد


🌐لینک کانال
https://t.me/Rejal_science
منهاج الکرامة في معرفة الإمامة (عربی)، #علامه_حلی (حسن بن یوسف

@yortchi_bosjin_pdf
Forwarded From فطرس مدیا
تقلید یا تشخیص؟
شما طرفدار کدام دسته هستید؟

@fotrosmediatv

#تقلید #محمدامین_استرآبادی
#اخباری #علامه_حلی
#احمدالحسن #شیخیه

🆔️ @fotrosmediatv