Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#پی_دی_اف ۱۰۳

🍀 #الارشاد_فی_معرفة_حجج_الله_علی_العباد + ترجمه فارسی
⭕درشناخت #سیره_اهلبیت علیهم‌السلام
🍂محمدباقرساعدی
🍂سیدهاشم محلاتی
🍂امیرخان بلوکی

🔘🔘 #شیخ_مفید (رحمه‌الله)

yon.ir/9q6Em
⬇️⬇️
Forwarded From یک مشکاتی
Https://t.me/yekmeshkati

دکتر استاد محمد تقی سبحانی:

? زیرساخت همه‌ی دانش‌های اسلامی کلام است. اگر امروز انحطاطی در دانش‌هایی مانند فقه دیدیم محصول انحطاط در کلام است و اگر می‌خواهیم این‌ها تحول پیدا کنند نقطه اساسی تحول باید از کلام شروع شود.

?دکتر محمدتقی #سبحانی در معرفی و بررسی کلان طرح اندیشه نامه متکلمان امامیه:

?? امروز تفکر شیعه مورد هجمه‌ی شدید مخالفان یا رقباست و پیش‌بینی ما این است که در دهه‌ی آینده این هجمه به بنیادهای کلامی شیعه عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد. از آن سو بزرگان ما گفته‌اند ما نیازمند #کلام_جدید هستیم. این کلام باید نوسازی و امروزی و اصلی بشود. کلام باید کاربردی و ناظر به نیازهای روز شود. رسیدن به کلام جدید، نوسازی دانش کلام و مقابله با این هجمه‌ها بدون شناخت هویت این مجموعه و این میراث ممکن نیست.

?? بازسازی همه‌ی دانش‌های اسلامی در دوره‌ی جدید با وضعیت امروز تشیع ضروری است. بازسازی دانش‌های اسلامی در گرو #تاریخ_کلام است.ما امروز از #فقه جدید یا تحول در فقه سخن می‌گوییم. فقه ما بازبسته‌ی کلام ماست. اگر امروز #فقه_سیاسی امروزی و پیشرفته می‌خواهیم، باید #کلام_سیاسی پیشرفته داشته باشیم و کلام سیاسی بدون بنیادهای معرفتی تاریخی ما ممکن نیست. ما هنوز نمی‌دانیم متکلمان ما در کدام باب‌ها و با چه زبانی از سیاست سخن گفته‌اند. چگونه ما امروز می گوییم فقه سیاسی و کلام سیاسی می‌خواهیم؟!

?? امروز ما در یادروز مرحوم #شیخ_مفید هستیم. شیخ مفید قبل از این‌که یک فقیه باشد، یک متکلم است. عزیزان آثار اصولی و فقهی بزرگان بغدادی ما را مرور کنند و ببیند در الذریعه‌ی #سید_مرتضی و در عدة الاصول #شیخ_طوسی تمام ریشه‌های کلامی معلوم است. از درون کلام رنجور تاریخی امروز ما، فقه نو در نمی‌آید؛ مگر فقه انحرافی. اگر فقه جدید می‌خواهیم، بنیاد جدید کلامی می‌خواهیم. نگره‌ی ما باید نسبت به انسان، نسبت به جهان، نسبت به خدا عوض شود. اگر فقه ما بر بنیاد تکلیف و حکم بنا شده، این تکلیف را متکلمان بغداد ما بنیاد گذاشته‌اند. مفهوم تکلیف در نسبت میان انسان و خدا ساخته و نظریه‌پردازی‌شده شیخ مفید و سید مرتضی است. بر بنیاد این کلام اساس فقه ما شکل گرفته است. امروز بعضی از عزیزان می‌گویند نسبت میان انسان و خدا باید از نسبت تکلیف تغییر کند؛ بسیار خوب، ما با شما همراهیم، اما در کجا قرار است تغییر دهیم؟ در فقه قرار است مفهوم تکلیف را تغییر دهیم؟! این کار یک بازگشت به #انسان_شناسی و یک بازگشت به #خداشناسی می‌خواهد تا در یک #جهان_شناسی جدید بگویید رابطه‌ی انسان و خدا فقط تکلیف نیست و در نتیجه فقهِ تکلیف‌مدار -به قول آقایان- بشود فقه حق‌مدار (من به مدعا کار ندارم) یا به تعبیر ما بشود فقه انسان‌ساز.

?? تحول در حوزه #معرفت، تکامل در حوزه‌ی معرفت اسلامی و شیعی و امامی در گرو تحول در بنیادهای علمی ماست و این در گرو یک شناخت تاریخی و بینش تاریخی درست از کلام است.

?دریافت صوت نشست در پست بعدی??

@yekmeshkati
Forwarded From اتچ بات
‍ ‍ #شبهات_محرم

✅ سابقه گرامیداشت عاشورا و #غدیر در ایران

⁉️⁉️ آیا صفویه، تشیع را در ایران نهادینه کرد و رسمیت داد؟

~▪️~~~~~

📝 پاسخ:

قبل از صفویه هم مردم ایران استعداد پذیرش آموزه‌ های شیعی را داشتند؛

بنابراین مذهب تشیع #به_تدریج گسترش یافت تا جایی که منجر به تشکیل دولت های محلی و دولت های رسمی مختلفی در ایران شد،

كه در زیر به دولت‌ های رسمی شیعی تشكیل شده در ایران اشاره می‌کنیم:

1️⃣ دولت طبرستان:

👈 از سال 244 تا سال 306 شمسی، به مدت 62 سال
👈 حکومت در منطقه ی طبرستان (استان های گيلان، مازندران و گلستان فعلی)
👈 از جمله اقدامات مهم آن ها ساخت بنا در #نجف بر #قبر_امیرالمومنین علی و #امام_حسین علیهما السلام بود.
👈 سرنگونی: توسط حکومت بنی عباس

2️⃣ دولت آل بویه:

👈 از سال 310 تا سال 434 شمسی، به مدت 124 سال
👈 حکومت در ایران و عراق
👈 4 سال بعد از سرنگونی دولت طبرستان به دست بنی عباس، پسران بویه ی ماهی ‌گیر (از اهالی طبرستان) علیه حکومت بنی عباس قیام کرده و در مناطق مختلف ایران حاکمیت پیدا کردند. آنان پس از استقرار در شهرهای ری، اصفهان و شیراز به سوی بغداد، مرکز حکومت عباسی حرکت کردند و خلافت و شخص خلیفه را در اختیار گرفتند.

👈 از جمله اقدامات مهم آن ها:
برگزاری مراسم عید #غدیر و #عاشورای_حسینی در شهرهای مختلف بود که سال ها توسط حکومت های اهل سنت ممنوع بود.
👈 در طی حکومت 124 ساله ی آل بویه بر ایران و عراق، عقاید شیعی به شیوه‌ های مختلف رواج پیدا کرد و علمای بزرگ شیعه مانند ثقه الاسلام #کلینی، شیخ #صدوق و #شیخ_مفید با استفاده از شرایط به وجود آمده به تبلیغ مذهب تشیع پرداختند.

3️⃣ حکومت ایلخانیان مغول:

👈 از سال 634 تا سال 713 شمسی، به مدت 79 سال
👈 پس از سقوط آل‌ بویه، حاكمان سنی مذهب بر ایران حكومت می ‌كردند و در این دوره تشیع به وسیله ی عالمان شیعی رواج داده می ‌شد؛ تا جايی كه خلیفه ی عباسی نیز وزیری شیعه داشت.
👈با حمله ی مغولان به رهبری هلاکوخان به بغداد در سال 656، خلافت عباسی سقوط کرد.
با گذشت زمان، حاکمان ایلخانی با فرهنگ اسلام آشنا شدند و اسلام را پذیرفتند ولی سعی کردند موضع میانه ‌ای نسبت به دو گرایش شیعه و اهل ‌سنت داشته باشند.
👈 غازان خان که از سال 673 تا 688 حکومت مغولان را در اختیار داشت شيعه شد و #مذهب_تشیع را به عنوان #مذهب_رسمی اعلام کرد.
👈 پس از غازان خان، برادرش «الجایتو» معروف به سلطان محمد خدابنده به ریاست حکومت ایلخانان مغول رسید.
شیعه شدن #سلطان_محمد_خدابنده، نقطه ی عطفی در تاریخ تشیع ایران بود و موجب استحکام و رونق بيش از پيش تشیع در ایران شد.
👈 او دانشمندان زیادی را از کشورهای اطراف به ایران دعوت کرد و همچنین مناظره‌ های زيادی بين علمای شيعه به رهبری #علامه_حلی با علمای اهل سنت برقرار كرد كه با پيروزی ‌های علامه ی حلی همراه بود و باعث شيعه شدن تعداد زيادی از مردم ايران شد.
👈 در نهايت با #حكم_رسمی_حكومتی، از اهل ‌سنت دعوت كرد كه #مذهب_تشيع را انتخاب كنند كه در بعضی از مناطق با مخالفت شديد آن ‌ها مواجه شد.
👈 شیعه به صورت قابل توجهی در زمان حکومت سلطان محمد خدابنده در ایران و عراق گسترش یافت و #دین_رسمی بود.
(📸 اسکن آن پیوست خواهد شد)

🔗 بیشتر بخوانید ::
https://t.me/borrhan/37943

4️⃣ حکومت سربداران:

👈 از سال 710 تا سال 764 شمسی، به مدت 54 سال
👈 حکومت بر نواحی وسيعی از شرق، شمال و مركز ايران شامل استان‌های خراسان، سمنان،
تهران، گلستان، گيلان و يزد


5️⃣ حکومت قراقویونلوها:

👈 از سال 753 تا سال 846 شمسی، به مدت 93 سال
👈 در محدوده ی مکانی آذربایجان، كردستان، فارس و عراق
👈 دولت #صفویه در #امتداد این حکومت مقتدر شیعی تشکیل و فراگیر
شد.

=============

برای مطالعه ی بیشتر می توانید به کتاب های زیر مراجعه کنید:

📕 تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان
📕 تاریخ طبرستان، بهاءالدین محمد
📕 تاریخ سیاسی شیعیان در ایران، پروین ترکمنی آذر
📕 تشیع و گسترش آن در ایران، علی شیرخانی
📕 تاریخ الجایتو، قاشانی

《1》
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۱۴)

⁉️ هدف سیدالشهدا از #خروج چه بود؟

〰〰〰〰〰〰〰

#روز_دهم_محرم

سپیده فجر روز دهم محرم برآمد؛ امام با اصحابش نماز صبح را خواندند. سپس حمد خدا بازگفتند و فرمودند:

💠 خداوند متعال اجازه فرمود تا من و شما امروز کشته شویم؛ بر شما باد شکیبایی و نبرد.
(تاریخ طبری ۳۲۷/۲)

👈 امام به یاران و اصحابش نگاهی فرمودند و این سپاه کوچک که به قول #شیخ_مفید در 📔ارشاد و ابن اثیر در 📔کامل ۲۸۶/۳ متشکل از ۳۲ سواره و ۴۰ #پیاده بودند؛
و به قولی دیگر طبق استناد شیخ محمد سماوی در 📔 ابصار العین فی انصار الحسین، تعداد آنها از ۱۱۰ پیاده و سواره بیشتر نبوده است؛
را به سه جبهه تقسیم نمود.

راست به رهبری #زهیر ، چپ به سرپرستی #حبیب و در قلب سپاه، او و اهل بیت و دیگران یاران ایستادند و پرچم را به دست برادرش #عباس علیه‌السلام سپرد.

👈 عمر سعد نیز دستور داد تا لشکرش را که متشکل از ۰۰۰'۳۰ پیاده و سواره بود منظم کنند...

بعد از تنظیم صفوف ، عمر بن سعد با لشکرش به سوی لشکر امام سرازیر شد و شروع کرد به گشتن دور خیمه‌های امام حسین علیه السلام، امام دستور دادند آتش را در خندق بیفروزند،
تا دشمن از پشت هجوم نیاورد و آنها در یک جهت با دشمن بجنگند.

#خباثت_درونی_شمر

شَمِر بن ذی الجوشن -که لعنت خدا بر او باد- گفت:

❌ حسین، قبل از رسیدن قیامت، آتش را در دنیا برای خود افروختی!

امام علیه السلام فرمود:

کیست؟ مثل اینکه شمر بن ذی‌الجوشن است.
گفتند:
بله.

فرمود:
ای چوپان‌زاده ، تو بدین نزدیکتری.

مسلم بن عوسجه گفت:

ای پسر پیامبر، فدایت شوم، آیا او را با یک تیر بزنم؟ می‌توانم.
او از بزرگترین ستمکاران است و تیر من هرگز به خطا نمی‌رود.

امام فرمود:

💠 نه؛ من خوش #ندارم #جنگ را #آغاز کنم.
(تاریخ طبری ۳۲۹/۴)

چون امام به لشکر امویان نظر افکند، آنان را چون سیلی دید که به قتل و غارت و چپاول او کمر بسته‌اند.
پس به خدای اجابت‌کنندهء دعا توجه نمودند
و دستان مبارک‌شان را بلند کردند و فرمودند::

💠 خدایا تو در هر سختی مرا پناهی و در هر شدتی امید و در هر مصیبتی تو وسیله و اطمینان منی. چه بسیار کوشش‌ها که دل در آن به ضعف کشیده می‌شود و حیله‌ها به کاهش می‌رود و دوست در آن خوار می‌شود و دشمن در آن سرزنش می‌کند و من آن را به سوی تو نازل کردم و از آن تنها به تو شکایت نمودم و آن را روا شده یافتم. تویی صاحب هر نعمت من و دارندهء هر نیکی و سرانجام هر آرزو.

〰〰〰〰〰〰〰〰
پ.ن:

✋ تمام کسانی که حضرت را از حرکت به سوی عراق نهی می‌کردند و آینده را جز کشته‌شدن نمی‌دیدند،
با این حال بنا بر آنچه از پیامبر شنیده‌ بودند #وظیفه داشتند به یاری حضرت بروند و ایشان را تنها نگذارند و از ایشان دفاع نمایند؛
https://t.me/borrhan/36185

اینکه مردمان می‌دانستند حضرت در این حرکت به غلبهء ظاهری دست نمی‌یابد و حکومت را به دست نمی‌گیرد،
مجوزی برای ترک نصرت حضرت نیست.

لذا امام حسین علیه السلام به عبدالله بن عمر ، که در هنگام خروج آن حضرت از مکه آمد و امام را به صلح با گروه باطل دعوت کرد!
فرمودند: .... از خدا پروا کن و از یاری ما دست برمدار.
(اعیان الشیعه۲۱۲/۴)

تمام صحبت‌های حضرت در شب عاشورا و روز عاشورا از نصرت و یاری‌طلبی است؛

🔅هل من ناصر ینصرنی

در تمام این موارد مردم یقین دارند که امام کشته می‌شود، پس این نصرت و یاری یعنی چه؟

این امتحان الهی و تکلیفی است که از جانب خدا برای مردم تعیین شده است که حجت خدا را تنها نگذارند.

و این است جایگاه خاص اصحاب سالار شهیدان علیه‌السلام ، این ۷۲ تن انسان برگزیده تاریخ ،
که با #علم به #کشته شدن به #یاری آن حضرت شتافتند.

⁉️⁉️ هنگامی که موافق و مخالف ، دوست و دشمن سرانجام این سفر را کشته شدن می‌بینند؟
چگونه ممکن است مطلب بر خود حضرت پوشیده باشد؟

توجه به این آگاهی ، در انگیزهء حرکت آن حضرت دخیل است و بطلان باور کسانی است که خروج حضرت را #قیام برای #تشکیل_حکومت می‌دانند.

✔️ادامه دارد‌....

@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۱۴)

⁉️ هدف سیدالشهدا از #خروج چه بود؟

〰〰〰〰〰〰〰

#روز_دهم_محرم

سپیده فجر روز دهم محرم برآمد؛ امام با اصحابش نماز صبح را خواندند. سپس حمد خدا بازگفتند و فرمودند:

💠 خداوند متعال اجازه فرمود تا من و شما امروز کشته شویم؛ بر شما باد شکیبایی و نبرد.
(تاریخ طبری ۳۲۷/۲)

👈 امام به یاران و اصحابش نگاهی فرمودند و این سپاه کوچک که به قول #شیخ_مفید در 📔ارشاد و ابن اثیر در 📔کامل ۲۸۶/۳ متشکل از ۳۲ سواره و ۴۰ #پیاده بودند؛
و به قولی دیگر طبق استناد شیخ محمد سماوی در 📔 ابصار العین فی انصار الحسین، تعداد آنها از ۱۱۰ پیاده و سواره بیشتر نبوده است؛
را به سه جبهه تقسیم نمود.

راست به رهبری #زهیر ، چپ به سرپرستی #حبیب و در قلب سپاه، او و اهل بیت و دیگران یاران ایستادند و پرچم را به دست برادرش #عباس علیه‌السلام سپرد.

👈 عمر سعد نیز دستور داد تا لشکرش را که متشکل از ۰۰۰'۳۰ پیاده و سواره بود منظم کنند...

بعد از تنظیم صفوف ، عمر بن سعد با لشکرش به سوی لشکر امام سرازیر شد و شروع کرد به گشتن دور خیمه‌های امام حسین علیه السلام، امام دستور دادند آتش را در خندق بیفروزند،
تا دشمن از پشت هجوم نیاورد و آنها در یک جهت با دشمن بجنگند.

#خباثت_درونی_شمر

شَمِر بن ذی الجوشن -که لعنت خدا بر او باد- گفت:

❌ حسین، قبل از رسیدن قیامت، آتش را در دنیا برای خود افروختی!

امام علیه السلام فرمود:

کیست؟ مثل اینکه شمر بن ذی‌الجوشن است.
گفتند:
بله.

فرمود:
ای چوپان‌زاده ، تو بدین نزدیکتری.

مسلم بن عوسجه گفت:

ای پسر پیامبر، فدایت شوم، آیا او را با یک تیر بزنم؟ می‌توانم.
او از بزرگترین ستمکاران است و تیر من هرگز به خطا نمی‌رود.

امام فرمود:

💠 نه؛ من خوش #ندارم #جنگ را #آغاز کنم.
(تاریخ طبری ۳۲۹/۴)

چون امام به لشکر امویان نظر افکند، آنان را چون سیلی دید که به قتل و غارت و چپاول او کمر بسته‌اند.
پس به خدای اجابت‌کنندهء دعا توجه نمودند
و دستان مبارک‌شان را بلند کردند و فرمودند::

💠 خدایا تو در هر سختی مرا پناهی و در هر شدتی امید و در هر مصیبتی تو وسیله و اطمینان منی. چه بسیار کوشش‌ها که دل در آن به ضعف کشیده می‌شود و حیله‌ها به کاهش می‌رود و دوست در آن خوار می‌شود و دشمن در آن سرزنش می‌کند و من آن را به سوی تو نازل کردم و از آن تنها به تو شکایت نمودم و آن را روا شده یافتم. تویی صاحب هر نعمت من و دارندهء هر نیکی و سرانجام هر آرزو.

〰〰〰〰〰〰〰〰
پ.ن:

✋ تمام کسانی که حضرت را از حرکت به سوی عراق نهی می‌کردند و آینده را جز کشته‌شدن نمی‌دیدند،
با این حال بنا بر آنچه از پیامبر شنیده‌ بودند #وظیفه داشتند به یاری حضرت بروند و ایشان را تنها نگذارند و از ایشان دفاع نمایند؛
https://t.me/borrhan/36185

اینکه مردمان می‌دانستند حضرت در این حرکت به غلبهء ظاهری دست نمی‌یابد و حکومت را به دست نمی‌گیرد،
مجوزی برای ترک نصرت حضرت نیست.

لذا امام حسین علیه السلام به عبدالله بن عمر ، که در هنگام خروج آن حضرت از مکه آمد و امام را به صلح با گروه باطل دعوت کرد!
فرمودند: .... از خدا پروا کن و از یاری ما دست برمدار.
(اعیان الشیعه۲۱۲/۴)

تمام صحبت‌های حضرت در شب عاشورا و روز عاشورا از نصرت و یاری‌طلبی است؛

🔅هل من ناصر ینصرنی

در تمام این موارد مردم یقین دارند که امام کشته می‌شود، پس این نصرت و یاری یعنی چه؟

این امتحان الهی و تکلیفی است که از جانب خدا برای مردم تعیین شده است که حجت خدا را تنها نگذارند.

و این است جایگاه خاص اصحاب سالار شهیدان علیه‌السلام ، این ۷۲ تن انسان برگزیده تاریخ ،
که با #علم به #کشته شدن به #یاری آن حضرت شتافتند.

⁉️⁉️ هنگامی که موافق و مخالف ، دوست و دشمن سرانجام این سفر را کشته شدن می‌بینند؟
چگونه ممکن است مطلب بر خود حضرت پوشیده باشد؟

توجه به این آگاهی ، در انگیزهء حرکت آن حضرت دخیل است و بطلان باور کسانی است که خروج حضرت را #قیام برای #تشکیل_حکومت می‌دانند.

✔️ادامه دارد‌....

@borrhan
Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
📄 #معرفی_مقاله

▫️نام: الکلام عند الإمامیّة؛ نشأته، تطوّره وموقع الشیخ المفید منه (شماره 1 و 2)

▫️نویسنده: مرحوم آیت‌الله شیخ محمدرضا #جعفری

▫️مجله: #تراثنا

▫️معرفی:
🔸 مرحوم آیت‌الله شیخ محمدرضا جعفری اشکوری یکی از دانش آموختگان برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی نجف بود که پژوهش‌های تاریخی و کلامی وی بسیار دقیق و عمیق و قابل ملاحظه است.

🔸 این دو مقاله در حقیقت به عنوان مدخلی بر ترجمه‌ی انگلیسی #تصحیح_الاعتقاد #شیخ_مفید و کتاب التوحید از #کافی شیخ #کلینی نگاشته شده است و در آن تاریخچه‌ای مختصر از شکل‌گیری کلام امامیه و تطورات آن تا عصر شیخ مفید مورد بررسی قرار گرفته است و اعلام متکلمین امامیه، در کوفه و بغداد به اجمال معرفی شده اند.

🔸 بنا بر دیدگاه آیت‌الله جعفری در این مقاله، کلام امامیه اساساً با کلام پایه ریزی شده توسط عامه متفاوت است و اختلافاتی همچون اختلاف اهل حدیث و عقل گرایان معتزلی که اهمیت بسیاری در میان عامه دارد، اساسا در میان امامیه وجود نداشته و امامیه به دلیل مراجعه به کلام اهل بیت علیهم السلام، گرفتار بسیاری از مشکلات پدید آمده برای کلام عامه نشده است.

🔸 وی همچنین از قائلین به اصالت کلام امامیه در برابر #کلام_معتزلی است و حتی بر خلاف نظر رایج میان محققین عامه و #مستشرقین، کلام معتزلی را متاثر از کلام امامیه و تطورات کلام معتزلی از بصره تا بغداد را اثر تلاش های متکلمان امامیه همچون شیخ مفید می داند.

#تاریخ_کلام #مدرسه_بغداد #مدرسه_کوفه

📌 لینک در سایت

👥 عضویت در کانال

@ekalam
Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
📄 #معرفی_مقاله

▫️نام: الکلام عند الإمامیّة؛ نشأته، تطوّره وموقع الشیخ المفید منه (شماره 1 و 2)

▫️نویسنده: مرحوم آیت‌الله شیخ محمدرضا #جعفری

▫️مجله: #تراثنا

▫️معرفی:
🔸 مرحوم آیت‌الله شیخ محمدرضا جعفری اشکوری یکی از دانش آموختگان برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی نجف بود که پژوهش‌های تاریخی و کلامی وی بسیار دقیق و عمیق و قابل ملاحظه است.

🔸 این دو مقاله در حقیقت به عنوان مدخلی بر ترجمه‌ی انگلیسی #تصحیح_الاعتقاد #شیخ_مفید و کتاب التوحید از #کافی شیخ #کلینی نگاشته شده است و در آن تاریخچه‌ای مختصر از شکل‌گیری کلام امامیه و تطورات آن تا عصر شیخ مفید مورد بررسی قرار گرفته است و اعلام متکلمین امامیه، در کوفه و بغداد به اجمال معرفی شده اند.

🔸 بنا بر دیدگاه آیت‌الله جعفری در این مقاله، کلام امامیه اساساً با کلام پایه ریزی شده توسط عامه متفاوت است و اختلافاتی همچون اختلاف اهل حدیث و عقل گرایان معتزلی که اهمیت بسیاری در میان عامه دارد، اساسا در میان امامیه وجود نداشته و امامیه به دلیل مراجعه به کلام اهل بیت علیهم السلام، گرفتار بسیاری از مشکلات پدید آمده برای کلام عامه نشده است.

🔸 وی همچنین از قائلین به اصالت کلام امامیه در برابر #کلام_معتزلی است و حتی بر خلاف نظر رایج میان محققین عامه و #مستشرقین، کلام معتزلی را متاثر از کلام امامیه و تطورات کلام معتزلی از بصره تا بغداد را اثر تلاش های متکلمان امامیه همچون شیخ مفید می داند.

#تاریخ_کلام #مدرسه_بغداد #مدرسه_کوفه

📌 لینک در سایت

👥 عضویت در کانال

@ekalam
Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
📚

🔴تعامل با سلطان جور در اندیشه شیخ مفید

جمعی از نویسندگان

مجله فقه - شماره ۸۰

#مقاله
#سیاست
#شیخ_مفید

#AlBasatin