Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۱۶)


⁉️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از #خروج چه بود؟؟

✅ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ.

〰〰〰〰〰〰〰

✍..امام همهء راههای هدایت و ارشاد به راه راست را به کار بردند تا از
#جنگ #جلوگیری نمایند؛
امام با انواع روشها قصد اصلاح و هدایت سپاه اموی را داشتند ولی آنها از جمله عمر سعد، امتناع و استکبار ورزیدند؛

عمر بن سعد با بیشرمی تمام در صبح روز دهم، به حالت غرور ایستاد و #اولین تیر را به سوی خیمه‌های حسینی پرتاب کرد و گفت:

❌ نزد امیر شهادت دهید که من اولین کسی بودم که تیر انداختم.
(اللهوف فی قتلی الطفوف۴۲- تاریخ طبری ۳۳/۴- کامل ابن اثیر۲۸۹/۳)

👈👈 بعد از آن تیرها چون #باران از سوی سپاه اموی به سوی امام حسین علیه السلام سرازیر شد.

👈👈 امام علیه‌السلام تا زمانی که راهی بهتر سراغ داشتند، از جنگ و خونریزی خودداری فرمودند.
لذا بارها به اصحاب خود فرمودند:

💠 من اکراه دارم که جنگ را با ایشان بیاغازم.

اما زمانی که تیر را همچون باران به سوی سپاهش روانه ساختند تا جایی که حتی بر طناب خیمه‌ها تیر نشست،
اذن جنگ به اصحاب خود دادند و فرمودند::

💠 خداوند شما را رحمت کند! به سوی مرگی که #حتمی است، برخیزید که این تیرها، پیکهای این گروه به سوی شماست.
(اللهوف فی قتلی الطفوف۴۲)

___________

پ.ن:

به سفیر سالار شهیدان جناب مسلم بن عقیل بنگرید!

اگر مسلم به امر امام، در پی حکومت بود، بی‌شک آن هنگام که در خانه هانی شرایط برای #ترور ابن‌زیاد فراهم شد،
او را از پشت مورد حمله قرار می‌داد و امت و اسلام را از شر او راحت می‌ساخت!
و زمینه را برای به دست گرفتن حکومت برای امام هموار می‌نمود،

اما او به جهت ایمان و عقیده‌اش و به سبب تربیت علوی، حمله ناجوانمردانه را با ایمان مهار نمود؛
این کلام امیرالمومنین او را از این عمل بازداشت::

💠 ایمان، مانع حملهء ناجوانمردانه است ؛ مومن به ناحق(از پشت) حمله نمی‌کند.

✅ این است سیرهء اهل بیت علیهم‌السلام، امامان هیچ‌گاه برای گرفتن مسند خلافت ظاهری ، که حق الهی ایشان است، به زور متوسل نمی‌شوند و با جنگیدن #تشکیل_حکومت نمی‌دهند؛ علت را می‌توان در این کلام نورانی و بسیار عمیق امیرالمومنین علی علیه السلام یافت که فرمود: خوارج ، نتیجهء فتوحات بی‌رویه‌اند.

از این رو است که می‌بینیم امام حسین علیه‌السلام می‌فرمایند:

💠 #تنها برای سامان بخشیدن در امت جدم #خروج کرده‌ام ؛ برای آنکه امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیرهء #جد و #پدرم عمل کنم.

✅ این است سیرهء جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله و پدرش امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیهماالسلام

@borrhan
Forwarded From unknown
💠 #شبهه
امام #حسین ع در #ملاقات با #عمروبن سعد پیشنهاد #سازش داده است.
💠 امروزه افرادی چون #حسن_روحانی، #سروش_محلاتی و #احمد_قابل، برای توجیح رابطه با #آمریکا به یک روایت از #طبری استناد می کنند که امام حسین ع با عمربن سعد مذاکره کرد و از وی درخواست کرد تا اجازه دهد از #کربلا خارج شود یا با #یزید #بیعت کند.

💠 #پاسخ:
✅ 1- طبری می نویسید: #مردم از روی #حدس و #گمان درباره #ملاقات امام حسین ع با عمربن سعد، سخن می گفتند:
💠 #حسین ع به عمربن سعد گفته است بیا دو #لشکر را رها کنیم یا من به جای دیگری بروم یا با #یزید #بیعت کنم.
💠👈👈یعنی این سخنان مال امام نیست.
💠 #طبری در ادامه می نویسد:
💠 اما #عقبه_بن_سمعان می گوید: من همه جا همراه حسین ع بودم. بخدا آنچه مردم درباره #مذاکره یا #ملاقات امام #حسین ع با عمربن سعد می گویند، درست نیست.
✅ پس این سخنان مال امام نیست.

✅امام حسین ع بعد از شنیدن خبر #شهادت #مسلم بن عقیل و بیعت شکنی # #کوفه به راه خود ادامه داد.
✅ در بین راه خیلی ها از جمله #فرزدق به امام گفتند، #شمشیر مردم کوفه برعلیه تو است.
💠 پس اگر امام قرار بود به کوفه نرود، و مذاکره کند، از همانجا برمی گشت.

💠 امام حسین ع از ابتدا با #یزید فاسد و فاجر بیعت نکرد، بعد الان در مذاکره با عمربن سعد پیشنهاد #بیعت یا #خروج از #کربلا می دهد؟
✅در برخی گزارش ها آمده است که پیشنهاد #آتش_بس و بازگشت حسین ع از کربلا، از سوی عمربن سعد بوده است. وی می خواست غائله را بخواباند، لذا از طرف خودش به #عبیدالله ملعون نامه نوشت.

💠 نتیجه: امام بارها بنی امیه را بخاطر فساد و ظلم تهدید کرد،
💠 امام در گفت و گوی با عمربن سعد، مذاکره نکرد، بلکه وی را نهیب زده و از عذاب الهی ترساند.
💠 عده ای برای توجیه رفتار غلط خود در رابطه مذاکره با #آمریکا، تاریخ را #تحریف می کنند.

📚طبری، ج5، ص414- 454، الارشاد، ج2، ص87.

💠 به ما بپیوندید 👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇
@ahlolbit
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۱۵)
#عطش

⁉️ انگیزه سیدالشهدا از #خروج چه بود ؟؟

〰〰〰〰〰〰

امام حسین علیه السلام در روز دهم محرم، چندین بار به ارشاد سپاه اموی برخاست تا این جمعیت سرگردان و گمراه را به سوی حق و هدایت رهنمون سازد.

#اولین خطبه در صبح عاشورا ایراد گردید در حالیکه امام سوار بر اسب خود و با صدایی رسا و بلند ، مطالبی را بیان نمودند که بلیغ‌تر از آن را هیچ کس نشنیده است، سپس فرمودند:

💠 ....ای مردم، نسب مرا ببینید و به خود بازگردید و خود را سرزنش کنید و ببینید که آیا قتل و ریختن خون من برای شما رواست؟آیا من پسر دختر پیامبرتان نیستم؟....آیا گفتهء رسولخدا را در مورد من و برادرم نشنیده‌اید که فرمود: این دو آقای اهل بهشت‌اند؟....اگر سخنم را نمی‌پذیرید ، در میان شما افرادی هستند که می‌توانید از آنها بپرسید. از جابربن عبدالله‌انصاری و اباسعیدخدری و سهل بن سعدساعدی و زیدبن‌ارقم و انس‌بن‌مالک بپرسید تا به شما خبر دهند که این گفته را از رسول خدا در مورد من و برادرم شنیده‌اند. آیا این گفته‌ها کافی نیست تا از ریختن خون من خودداری کنید؟......به خدا سوگند در مشرق و مغرب زمین هیچ پیامبری را پسر دختری جز من نیست؛ نه در میان شما و نه دیگران! وای بر شما! آیا کسی را کشته‌ام یا مالی را گرفته‌ام و یا زخمی بر شما وارد ساخته‌ام که خون مرا می‌خواهید؟.....ای شبث بن رِبعی و ای حجار بن ابجر و ای قیس بن اشعث و ای زید بن حارث، آیا برای من ننوشتید: بیا که میوه‌ها رسیده و باغها سبز شده و لشکری مجهز در انتظار توست؟
....مردم! اگر از من روی گردانده‌اید ، بگذارید از شما منصرف شوم و به سرزمین امنی بروم......
(مقتل الحسین/مقرم۲۷۹)


👈👈 هنگامی که جناب زهیر مشاهده کرد که قوم ، خطبهء امام را اجابت نکردند ،در حالی‌که سلاح جنگی را برداشته بود، سوار بر اسب، به سوی آنان رفت تا آنان را نصیحت کند و آنان را برحذر داشت از آنچه می‌خواهند مرتکب شوند و نسبت به عاقبت پیروی از #یزید و عبیدالله هشدار داد...
(تاریخ طبری ۳۳۱/۴- کامل ابن اثیر۲۸۸/۳)

اما لشکر اموی اینچنین به زهیر پاسخ می‌دهد:

❌ ما نمی‌رویم مگر اینکه آقای تو و هر که را با اوست بکشیم؛ یا اینکه او و یارانش را به سوی عبیدالله به عنوان اسیر ببریم.

زهیر جواب داد:

بندگان خدا! پسر فاطمه سزاوارتر است به دوستی و یاری تا زادهء سمیه؛ اگر او را یاری نمی‌کنید ، پس پناه بر خدا که اگر او را بکشید .او را با یزید واگذارید، سوگند به خدا که یزید بی قتل حسین، پیروی شما را می‌پذیرد.
(تاریخ طبری ۳۳۲/۴- کامل ابن‌اثیر ۲۸۸/۳)

شمر لعین به سوی زهیر تیر می‌اندازد....زهیر گفت: بندگان خدا این سبکسران ستمکار شما را در دینتان فریب ندهند....و....
امام به زهیر می‌فرمایند که بازگردد ؛ و آنگاه فرمودند:

💠 به جان خود سوگند، اگر مومن آل فرعون قومش را نصیحت کرد...من هم نصیحت نموده و ابلاغ کردم؛ اگر نصیحت و رساندن سودمند باشد.
(همان)

👈👈 آنگاه بریر که از تابعین و قاریان بزرگ قرآن و مردی عابد و پارسا بود، ایستاد و با قوم باطل صحبت نمود::

.....ای قوم! نوادهء پیامبر در میان شماست و اینها ذریهء او، عترت و دختران و خانواده‌اش هستند؛...بگویید با آنها چه می‌خواهید بکنید؟
پاسخ دادند:

❌ می‌خواهیم آنها را فرمانبردار عبیدالله بن زیاد کنیم و امر او را بر آنها حاکم کنیم‌.

بریر گفت:
آیا قبول نمی‌کنید به همان جایی بروند که آمده بودند؟ وای بر شما ای اهل کوفه، آیا نامه‌ها ..را به فراموشی سپرده‌اید؟ وای بر شما اهل بیت پیامبرتان را دعوت کردید ولی همین که به سوی شما آمدند، آنها را به ابن زیاد تسلیم کردید و آب را از آنها مانع شدید...چه بد قومی هستید!.....

در این هنگام ، جمعیت با تیر به سوی او حمله بردند و او را عقب زدند.
(مقتل الحسین/مقرم۲۸۶)

امام علیه‌السلام بار دیگر ، در حالی که در دست مبارک خود قرآنی داشتند، در مقابل این جماعت گمراه ایستادند و آنان را در ضمن خطبه‌ای بسیار شیوا و غرا و با فرازهایی بسیار عمیق، پند دادند.
و ضمن اشاره به وقایع آینده، سپاه اموی را اینچنین بیم دادند و
فرمودند:

💠 ....خدایا قطرات آسمان را از آنان فرو بند، و بر آنها سالیانی بگذران همچون سالهای قحطیِ یوسف، و بر ایشان جوانی ثقفی ( #حجاج_بن_یوسف ) را چیره ساز که جام تلخ مرگ را بدانان بنوشاند؛ آنها به ما دروغ گفتند و ما را خوار کردند و تویی خدای ما و بازگشت ما به سوی توست...
(اللهوف۴۱- مقتل الحسین/مقرم۲۸۹)

🌿 در پی این خطابه، نور هدایت بر دل جناب حر تابید و به اسبش نهیبی زد و به سپاه امام پیوست‌.....
جناب حر ، پس از پیوستن به سپاه امام، خطاب به سپاه اموی فریاد برآورد:

.....ای اهل کوفه، مادرانتان به عزایتان بنشینند! او را خواندید و چون آمد تسلیم‌اش کردید....و او را از توجه به سرزمین‌های امن و ایمنی اهل بیت‌اش مانع شدید....چه بد با بازماندگان حضرت محمد عمل کردید!.....
(تاریخ طبری ۳۳۴/۴)
《1》
Forwarded From اتچ بات


⁉️هدف سیدالشهداء سلام الله علیه از #خروج چه بود؟؟

〰〰〰〰〰〰〰

✍... بسیاری از کسانی که دربارهء زندگی و سیرهء امام حسین علیه السلام سخن گفته‌اند ، حرکت و مخالفت حضرت را انقلابی علیه دستگاه حکومت دانسته،
و جمعی آن را جهاد و مبارزه با یزید تلقی کرده‌اند،
ولی با توجه به روایات و آثار موجود در کتب فریقین کاملا روشن است که حضرت
#آغازگر مبارزه و جنگ نبوده و حتی پیشنهاد بازگشت به سپاه دشمن فرمودند.
لذا عبارت صحیح و دقیق دربارهء حرکت آن حضرت به دلایل #ظاهری ،
امتناع و اباء از بیعت است؛
#اباء_تا_حد_شهادت

نه انقلاب و شورش و قیام و جنگ و مبارزه و....


🔚 به دلایل #ظاهری ، یزید می‌خواست به اجبار از امام بیعت بگیرد ولی آن حضرت به شدت امتناع فرمود. این واکنش حضرت مخالفتی بود که خشم او را برانگیخت و فرمان قتل ایشان را صادر کرد؛ لذا #یزید به مدینه و مکه مامورانی فرستاده بود تا حضرت را به قتل برسانند، لذا حضرت مجبور شدند برای امتناع از بیعت و نجات جان مبارک خویش از آنجا خارج شوند.

🔚 سفر به کوفه پاسخ به دعوت کوفیان بود که به حضرت نوشتند: نزد ما بیا تا به راه حق هدایت شده و بر آن اتفاق نماییم.

🔚 پس از پیمان شکنی کوفیان، امام بیعت خویش را از همراهان برداشتند ولی عده‌ای از اصحاب ، وفاداری خویش را اعلام نموده و برای دفاع از آن حضرت و حفظ جان حجت خدا تا آخرین قدم ثابت ماندند.
_________

#حرمت_جنگ_در_ماههای‌حرام


خداوند تبارک و تعالی در قرآن می‌فرماید:

📖 يَسألونَكَ عَنِ الشَّهرِ الحَرام قِتالٍ فيهِ قُل قِتالٌ فيهِ كَبيرُ....
📖 و از تو از جنگ در ماههای حرام سوال می‌کنند، بگو جنگ در آنها گناهی عظیم است...
(بقره ۲۱۷)

👈👈 پس مسلم است که قتال در ماههای حرام جایز نیست و این قانون حتی نزد کفار زمان جاهلیت محترم بوده است ؛ چنانکه امام رضا علیه السلام فرمودند:

💠 مردمان جاهلیت نیز به احترام ماه محرم، جنگ و ستم را در این ماه ممنوع می‌دانستند؛ ولی این امت نه احترام ماه و نه احترام پیامبر ؛ هیچ کدام را رعایت نکرد!
(امالی صدوق ۱۲۹ و...)
(اسکن پیوست خواهد شد)


🔚 برای حرکت سیدالشهداء سلام الله علیه هر وجهی غیر از #اباء_از_بیعت_تا_حد_شهادت
تصور شود، قطعا با کلام حضرت ثامن الحجج علیه السلام منافات دارد؛
زیرا اشکال می‌شود که خود امام حسین علیه السلام در ماه حرام به نبرد با آنان اقدام نموده است.

🔚 حرکت حضرت از مدینه ۲۸رجب و حرکت از مکه ۸ذیحجه و مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن در ۱۰ محرم بوده است، تمام این وقایع در ماههای حرام اتفاق افتاده است؛

❗️‼️⁉️چگونه ممکن است امام حسین علیه السلام، حاضر شوند قانون الهی را زیر پا بگذارند و در ماه حرام به جنگ و مبارزه بپردازند؟؟؟

----------------------

تصحیح سندی روایت حضرت رضا علیه السلام

1️⃣ اسم : جعفر بن محمد بن قولويه‏
تقويم : إمامي،ثقة جليل‏
فهرست‏الطوسي /ص‏109 : ثقة

2️⃣ اسم : الحسين بن محمد بن عامر
تقويم : إمامي،ثقة
رجال‏النجاشي /ص‏66 : ثقة
الخلاصةللحلي /ص‏52 : ثقة

3️⃣ اسم : عبد الله بن عامر الأشعري‏
تقويم : إمامي،ثقة جليل‏
رجال‏النجاشي /ص‏218 : شيخ من وجوه أصحابنا ثقة
الخلاصةللحلي /ص‏111 : شيخ من وجوه أصحابنا ثقة

4️⃣ اسم : إبراهيم بن أبي محمود الخراساني‏
تقويم : إمامي،ثقة
رجال‏النجاشي /ص‏25 : ثقة
رجال‏الطوسي /ص‏351 : ثقة
الخلاصةللحلي /ص‏3 : ثقة أعتمد على روايته

〰〰〰〰〰〰
@borrhan
Forwarded From کانال برهان
امام رضا علیه السلام و اشاره به حرمت جنگ و مبارزه و... در ماههای حرام از جمله محرم حتی در جاهلیت...

🤔 چگونه است که صالحی نجف آبادی ، نویسنده کتاب شهید جاوید، اصرار دارد سیدالشهداء سلام الله علیه بر خلاف نص قرآن ، در ماه حرام برای #تشکیل_حکومت قیام فرموده‌اند؟؟؟

✅ تنها انگیزه #خروج امام اباء از بیعت با چون یزیدی تا حد شهادت است.
@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۲۶)

⁉️هدف سیدالشهداء سلام الله علیه از #خروج چه بود؟؟

〰〰〰〰〰〰〰

#بی‌وفایی_کوفیان_و_باقی_ماندن_یاران_واقعی

⬇️ برخی دیگر از آثار تاریخی و روایاتی که دلالت دارد بر بی‌وفایی کوفیان::


- از امام حسین علیه السلام نقل شده که فرمودند:
نامه‌های کوفیان نیرنگی بیش نبود.
(انساب الاشراف ۱۸۵/۳)

- اهل کوفه از من خواستند که نزد آنها آمده و رهبری آنها را به عهده گیرم؛ من به آنها اطمینان کردم ولی آنها به من نیرنگ زدند، هنگامی که به فریب آنها پی بردم خواستم برگردم ولی حر مانع شد.
(الاخبار الطول ۲۵۳)

- امام زین العابدین فرمودند:
ای مردم[کوفه] آیا می‌دانید[و می‌پذیرید] که شما بودید که به پدرم نامه نوشتید و با او خدعه نمودید؟؟
(الاحتجاج ۳۲/۲)

- حضرت زینب سلام الله علیها به آنها فرمود: ای کوفیان! ای اهل خدعه و خیانت و نیرنگ‌ و خذلان!
(بلاغات النساء۲۳)

- حضرت فاطمه صغری نیز خطاب به آنان فرمودند: ای کوفیان! ای اهل مکر و حیله و نیرنگ و خودپسندی!
(احتجاج ۲۷/۲)

- امام باقر علیه السلام فرمودند: ۰۰۰'۲۰ نفر عراقی با امام حسین علیه السلام بیعت کردند و سپس به آن امام نیرنگ زدند.
(بحار ۶۸/۴۴)

- حضرت مسلم هنگام معرفی خودش به طوعه فرمود: من مسلم بن عقیل هستم ، این مردم به من دروغ گفتند و مرا فریب دادند.
(ارشاد ۵۵/۲)

- و نیز حضرت مسلم در آخرین لحظات عمرش به درگاه خداوند عرض نمود: خدایا بین ما و این قوم قضاوت نما که ما را فریب دادند، دست از یاری ما کشیدند، به ما نیرنگ زدند، به ما دروغ گفتند ، ما را تنها و بی‌یاور گذاشتند و به قتل رساندند.
(مناقب ۲۴۵/۳)

________________

با توجه به سوء سابقهء اهل کوفه، و پیش بینی همهء معاصران حضرت و گوشزد نمودن دوست و دشمن به بی‌وفایی آنان معلوم می‌شود که
- گذشته از علم و دانش الهی - حضرت به آسانی می‌توانستند اوضاع را پیش‌بینی فرمایند‌.

البته این بدان معنا نیست که دعوت و نامه ‌نگاشتن آنها نادیده گرفته شود،
چون وظیفه حضرت مبتنی بر طبق ظاهرِ دعوت آنها بوده است.

بدون شک شأن امام اجل از آن است که کسی بتواند ایشان را نیرنگ بزند، ولی جایی که امام مأمور به رعایت ظاهر است،
آنچه را می‌داند نادیده فرض می‌کند؛ پس ظاهرا تمام روایاتی که حاکی از عدم صداقت و استواری کوفیان است و الفاظ #غدر ، #کید و #خدعه در آن به کار رفته است ،
اشاره به همین مطلب است،
یعنی ظاهر قضیه و لزوم رعایت ظاهر، نه اینکه واقعا حضرت فریب خورده باشند،
زیرا شأن حجت خدا اجلّ از آن است که کسی بتواند به ایشان نیرنگ بزند.

✋✋ به خاطر داشته باشید، حجت خدا ، میزان و شاخص بهشتی و جهنمی شدن افراد است؛
لذا حرکت ایشان به سمت کوفه، با علم به وقایع،
#اتمام_حجتی قاطع است بر کوفیان و در امتداد آنان بر تمام مردم تا قیام #قیامت ، تا کسی نسبت به بی‌تفاوت بودن به باطل و پیروی از باطل ، عذری در پیشگاه الهی نداشته باشد.

👈 لذاست که حضرت به صراحت در مسیر حرکت به عمر بن لوذان ، پیرمردی از بنی‌عکرمه، فرمودند:

💠 لیس یخفی علیَّ الرأي.
💠 رای و نظر صحیح بر من پوشیده نیست.
(مقتل الحسین/امین ۷۸)

______________

هنگامی که خبر شهادت حضرت مسلم و هانی و بی‌وفایی کوفیان به کاروان می‌رسد، بعضی از اصحاب به امام حسین سلام الله علیه گفتند:
شما مثل مسلم نیستید اگر به کوفه برویم در اسرع وقت به یاری شما خواهند شتافت.
(الامامة و السياسة ١١/٢)
حضرت در پاسخ چیزی نفرمودند و سکوت کردند ؛
ولی طولی نکشید که در منزل بعدی ، خبر شهادت
عبدالله بن یقطر ، برادر رضاعی امام ، نیز به حضرت گزارش شد، لذا امام فرمودند:

💠 پیروان ما دست از یاری ما برداشتند؛ هر کس بخواهد می‌تواند برگردد.
(ارشاد ۷۵/۲)

👈👈 حضرت کراهت داشتند که با ایشان افرادی ناآگاه به آینده خویش و طالبان دنیا و قدرت همراه باشند؛
لذا فقط کسانی باقی ماندند که می‌دانستند ظفر و فتحی در کار نیست.
و فقط کسانی باقی ماندند که قصد مواسات داشته و خود را برای مرگ و دفاع از حجت خدا آماده کرده‌ بودند.


👈👈 به راستی اگر سیدالشهداء سلام الله علیه انگیزهء #تشکیل_حکومت در سر داشتند و با توجه به سوء سابقهء کوفیان ، آیا بهتر آن نبود که در مدت اقامت چند ماهه در مکه، به تجهیز سپاه بپردازند و به سوی شام،
مرکز خلافت یزید راهی شوند؟؟

➖➖➖➖➖➖

بزرگوارانی که اخیرا به جمع ما پیوستند با سرچ عبارت #خروج به جهت اهمیت موضوع، مطالب را از ابتدا مطالعه فرمایند.

@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۱۳)

⁉️ هدف سیدالشهدا از #خروج چه بود؟؟

〰〰〰〰〰〰〰

#عزم_لشکراموی_برای_کشتن_امام


✍..بعد از رسیدن نامهء تند ابن‌زیاد توسط شمر بن ذی‌الجوشن که در آن به عزل و کناره‌گیری او از سپاه اشاره شده بود،
عمر بن سعد احساس کرد که اوضاع به نفع او نیست و به هراس افتاد که فرصت از دست برود و فرماندهی لشکر از او گرفته شود و از حکومت ری برکنار گردد؛ لذا می‌بینیم که با شدت فراوان،
به قتل امام کمر بست.

عصر روز نهم محرم، در حالیکه امام بعد از نماز عصر در مقابل خیمه نشسته
و تکیه بر شمشیر زده و سر مبارک‌شان را بین دو زانو گذاشته بودند ، عمر بن سعد فریاد زد::

❌ ای سواران خدا سوار شوید! به بهشت مژده به آن باد.

مردان با او سوار شدند و رو به خیمه‌های امام حسین سرازیر گشتند.
(المجالس الفاخرة/ شرف‌الدین۹۹ - مقتل الحسین/امین ۹۹)

در حالی که امام حسین علیه السلام سر را بر زانوان گذاشته بودند ؛ زینب کبری سلام الله علیها به برادر نزدیک شده و فرمودند::

💠 آیا صدا را نمی‌شنوید که نزدیک می‌سود؟

امام به ایشان توجه نموده و فرمودند:

💠 پیامبر را در خواب دیدم، به من فرمود: تو به سوی ما می‌آیی....
(همان ص۳۱۸)

...قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام ، جناب زهیر و جناب حبیب بن مظاهر با لشکر اموی صحبت می‌کنند و علت آمدن سپاه را می‌‌پرسند، آنان پاسخ می‌دهند:

❌ امیر به ما دستور داده که راه بر شما ببندیم، یا به فرمان او درآیید یا شما را به فرمان او در خواهیم آورد و با شما خواهیم جنگید.

وقتی حضرت عباس علیه السلام خبرها را برای امام آورد، به او فرمودند:

💠 برادرم به سوی آنها بازگرد؛ اگر می‌توانی امشب را از آنها فرصت بگیر و جنگ را به فردا بینداز، تا ما امشب نماز بخوانیم و پروردگارمان را ندا کنیم و استغفار نماییم. او می‌داند که من، نماز برای او و تلاوت کتابش و کثرت دعا و استغفار را دوست می‌داشته‌ام.

....امویان درخواست امام علیه السلام را می‌پذیرند....
(مقتل الحسین/امین۱۰۴- تاریخ طبری ۳۲۰/۴)

در پی این مهلت ، وقتی اصرار جنگ‌ بر همگان مشخص شد،
امام حسین علیه السلام اصحاب خود را می‌آزمایند و خطبه‌ای بیان می‌فرمایند و بیعت خود را از اصحاب برمی‌دارند و امر می‌کنند هر کدام از شما، دست یک نفر از خانواده مرا بگیرد و فرار کند....
(تاریخ طبری ۳۲۱/۴-مقتل الحسین ۱۰۵)

پس از این خطبه، اهل بیت علیهم السلام و اصحاب هر کدام در مقام دفاع از امام خود کلماتی بیان داشتند؛

👈 ...پس از سربلندی اصحاب، امام اینگونه در مورد یاران خویش گواهی دادند::

💠 خواهرم، به خدا سوگند آنها را آزمودم و در ایشان جز شجاع نیافتم؛ با مرگ در راه من آنقدر مأیوسند که طفل به شیر مادرش.
(همان۹۳)
_________

امام حسین علیه السلام و یاران، شب را به مناجات گذراندند. آن شب، شب دهم محرم بود....آنان با تمام وجود در حالات رکوع و سجود، قیام و قعود، تلاوت قرآن و استغفار، به خدای روی آوردند.
زمزمه‌ای چون همهمهء زنبوران.
(تاریخ طبری ۳۴۴/۴- مقتل الحسین/امین ۱۰۶)
آنچنان که یکی از سپاهیان اموی با مشاهدهء این وضعیت، و این جو آکنده از ایمان و تقوا، هدایت یافت.

به هنگام سحر ، امام علیه‌السلام سر را به زیر انداخته و لختی خوابیدند؛ سپس بیدار شده و فرمودند:

💠 سگانی را دیدم که به شدت می‌خواستند مرا بگزند. در میان آنها سگ پیسی بود که بیشتر حمله می‌کرد‌. فکر می‌کنم آن کس که مامور قتل من است، مردی باشد که مرض پیسی دارد. سپس جدم رسول الله و عده‌ای از اصحابش را دیدم که می‌فرمود: پسرم، تو شهید آل محمدی اهل آسمان به تو بشارت می‌دهند.
(مقتل الحسین/امین ۱۰۷)

....امام به اصحاب دستور دادند تا در پشت خیمه‌ها خندقی بکَنند و هیزم در میان آن بیندازند و آن را صبح هنگام آتش بزنند تا دشمن از ورای خیمه‌ها حمله نکند...

〰〰〰〰〰〰〰

پ.ن :

حضرت از شهادت خود در این سفر آگاه بوده‌اند؛ و امر خاص الهی به ایشان این بود که:
إن الله شاء أن یراك قتیلاً.

👈 امر خاص خدا در #باطن و
👈 عدم بی‌تفاوتی نسبت به دعوت کوفیان در #ظاهر ،
سبب حرکت امام علیه‌السلام است.

کسانی که به لغزش ، انگیزه #تشکیل_حکومت را برای حرکت سیدالشهداء بیان می‌دارند؛
این سوال را پاسخ دهند که::

⁉️⁉️ چرا حضرت در مدت اقامت ۵ماهه در مکه ، به تجهیز سپاه نپرداخت و هیچ اقدامی نفرمود؟

⁉چگونه آن حضرت انگیزه خلع #یزید را دارد در حالیکه در طول مسیر بارها شهادت را به عناوین مختلف اعلام داشت و بارها بیعت خود را از همراهان برداشته و با این حال در برخورد با هر فردی از او یاری طلبیدند؟!

جز آنکه در این مسیر ، که انتهایش #تنها شهادت است و وظیفه، دفاع از حجت خدا و تنها نگذاشتن ایشان است،
مردمان محک بخورند و غربال شوند؟؟

جناب زهیر در ضمن احتجاجی به کوفیان فرمود:

🔅 خدا ما و شما را با خاندان پیامبر امتحان نموده تا واکنش ما و شما معلوم شود؛ ما شما را به یاری اهل بیت پیامبر دعوت می‌نماییم.

@borrhan
Forwarded From اتچ بات

#پیشگویی

⁉️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از #خروج چه بود؟؟

✅ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ.

〰〰〰〰〰〰〰

📜 اشاره‌ای گذرا به برخی از آثار
#تاریخی ، از زمان تصمیم خروج آن حضرت از مدینه تا هنگام ورود به کربلا ، که دلالت واضح و روشن دارد که امام حسین علیه السلام از شهادت خود در این سفر آگاه بوده‌اند.

👈 بزرگوارانی که خواهان #منابع و #متن_عربی استنادات هستند به مدیر کانال #پیام دهند!


- ام سلمه به امام حسین علیه السلام فرمود: به عراق سفر مکن زیرا پیامبر فرمود: فرزندم حسین در عراق کشته خواهد شد، امام در پاسخ فرمودند: به خدا سوگند من این چنین(همانطور که جدم فرموده در عراق) کشته خواهم شد. اگر هم به عراق نروم باز هم مرا خواهند کشت سپس محل دفن خود و اصحابش را به ام‌سلمه نشان داد.

- اشاره مکرر آن حضرت به شهادت حضرت یحیی و ذبح شدن ایشان و آوردن سر آن نبی خدا برای فرزند زنی بدکاره، تا جایی که امام سجاد علیه‌السلام فرمود: در هر منزلی که فرود می‌آمدیم پدرم از حضرت یحیی علیه‌السلام یاد می‌نمود.

- اشاره به شهادت خود در هنگام حرکت از مدینه در نامه‌ای که برای بنی‌هاشم نوشتند و نیز در هنگام وداع با حضرت مسلم بن عقیل پیش از فرستادن ایشان به سمت کوفه.

- کلام آن حضرت به جناب محمد حنفیه
(اسکن آن پیوست خواهد شد)

- اشاره به شهادت خود ۳روز قبل از حرکت به سمت عراق و در هنگام ملاقات با واقدی و زراره و اشاره به نام #کربلا و تصریح بر این مطلب که کسی جز فرزندم علی(امام سجاد) زنده نمی‌ماند.

- بیان آن حضرت به عبدالله بن زبیر که اگر در #کربلا کشته شوم بهتر از آن است که در حرم(مکه) کشته شوم.

- کلام آن حضرت به عبدالله بن زبیر که اگر در لانه جانوران هم باشم مرا خواهند کشت.

- کلام آن حضرت به عبدالله بن زبیر که اگر در شاطی‌ء فرات دفن شوم بهتر از آن است که در کنار کعبه به خاک سپرده شوم.

- کلام آن حضرت به عبدالله بن زبیر که می‌دانم کشته خواهم شد.

- خطبهء حضرت پیش از حرکت از مکه و تصریح بر شهادت خود در زمین #کربلا و بیان این مطلب که گرگ های درنده رگ‌های گردن مرا قطع خواهند کرد.

- کلام آن حضرت به جناب زهیر در مورد شهادت در سرزمین #کربلا و جدا شدن سر آن حضرت از بدن.

- کلام آن حضرت به فرزدق و آگاهی از شهادت.

- کلام آن حضرت به ابوهرء ازدی: .‌‌..هنگامی که قصد خون مرا داشتند گریختم و به خدا سوگند این گروه مرا خواهند کشت.

- کلام آن حضرت به فردی که بین راه به ایشان رسید و اشاره به شهادت.

- حضرت و اطلاع از آینده کاروان خود در هنگامی که خبر شهادت مسلم و هانی رسید.

- کلام آن حضرت به عمر بن لوذان و تصریح به اینکه به خدا قسم مرا رها نخواهند کرد تا خونم را بریزند.

- کلام آن حضرت و تصریح به شهادت به فردی از قبیله بنی‌اسد و کلام آن حضرت و تصریح به شهادت به فردی به نام ایاس که پیغام شهادت مسلم را رساند.

- کلام آن حضرت در هنگام ورود به کربلا در روز ۲ محرم: .....اینجا محل ریختن خون های ماست ؛
و در سندی دیگر این کلام را از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل فرمودند.

- رؤیاهای آن حضرت در طول مسیر مانند شنیدن ندای هاتفی درباره حرکت این کاروان به سمت مرگ و در نهایت بهشت؛ و یا رویای آن حضرت در مورد هجوم سگانی وحشی به ایشان که بدتر از همه سگی چند رنگ در میان ایشان بود. (اشاره به شمر لع که به بیماری برص مبتلا بود) و ...

〰〰〰〰〰〰

➕ با سرچ عبارت #پیشگویی مصادر و منابع فراوانی از فریقین ، در خبر دادن‌ها از فتن بعد از رسول‌خدا و شهادت امیرالمومنین و شهادت سیدالشهداء علیهم‌السلام و ... در دسترس است.

اهل انصاف پاسخ دهند:

⁉️⁉️ آیا بر مشیِ تفکری که در صدد انکار علم امام حسین علیه السلام به شهادت خویش است،
تا به مقاصد دنیایی خود برسد ،
غیر از #لجاجت و #عناد نام دیگری می‌توان گذاشت؟

@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۳۱)

⁉️هدف سیدالشهداء سلام الله علیه از #خروج چه بود؟؟؟

〰〰〰〰〰〰

#اتمام_حجت_در_روزعاشورا


سیدالشهداء سلام الله علیه روز عاشورا با کوفیان اتمام حجت نمودند و پس از معرفی خویش از آنها پرسیدند:
چرا می‌خواهید با من بجنگید و مرا بکشید؟

👈👈 این کلمات بیانگر آن است که حضرت آغازگر مبارزه با دشمن نبوده‌اند لذا از آنها می‌خواهند که ایشان را رها کرده و به حال خود بگذارند.


⬇️ به مدلول برخی از کلمات امام علیه‌السلام در این باره توجه فرمایید:

- آیا کشتن من و هتک حرمت من بر شما رواست؟
مگر من پسر پیامبر و فرزند وصی و پسرعم او نیستم؟
وای بر شما! آیا کسی از شما را کشته‌ام که می‌خواهید به خونخواهی او دنبال من باشید[و مرا قصاص کنید]؟! آیا مالی را از شما ضایع کرده‌ام؟ آیا به کسی جراحت رسانده‌ام که می‌خواهید قصاص کنید؟!
سپس حضرت در ادامهء خطبه کلامی را که حضرت موسی علی‌نبینا و آله و علیه‌السلام به فرعونیان فرمودند را بازگو نمودند که: پناه می‌برم به پروردگارم و پروردگارتان از این که مرا سنگسار کنید.
(ارشاد ۹۷/۲)

- چرا ریختن خون من را حلال می‌دانید؟
(امالی صدوق ۱۵۹)

- از خدا پروا نمایید و دست از قتل من بردارید؟ کشتن من و بی‌احترامی به من بر شما جایز نیست. من پسر دختر پیامبر شما هستم!
(بحارالانوار ۶/۴۵)

- مگر نشنیده‌اید که پیامبر صلی الله علیه و آله در بشارت به من و برادرم فرمودند:
من سرور جوانان اهل بهشت‌ام؟ همین برای شما کافی نیست که دست از ریختن خون من و بی‌حرمتی به من بردارید؟
(ارشاد ۹۸/۲)

- سلیمان بن صرد خزاعی در ضمن صحبت با توابین گفت:
بین ما و نزد ما فرزند پیامبر ، سلالهء او ، و آینهء تمام نمای او و پارهء تن او کشته شد؛ فریاد دادخواهی او بلند بود و از مردم می‌خواست که با انصاف با او رفتار کنند ولی کسی نپذیرفت.
(تاریخ طبری ۴۲۸/۴)

〰〰〰〰〰

پ.ن :

👈 نتیجه آنکه اگر حضرت خود اقدام به مبارزه علیه دشمن کرده بودند، چرا از آنان می‌پرسند:

💠فَبِمَ تَستَحِلّونَ دَمي؟
💠چرا خون مرا حلال می‌شمارید....

بر این فرض، پرسش آن حضرت وجهی ندارد.
زیرا پاسخ می‌دادند: شما خودتان به جنگ ما آمده‌اید و معنا ندارد که در مورد علت جنگ سوال کنید!

__________

📣📣 تو را به خدا اهل تفکر بیندیشند!

کسی که قصد خلع حاکمی سفاک چون #یزید با
آن قلمرو عظیم
و قصد قیام و گرفتن قدرت و تشکیل حکومت را دارد
آیا با این مقدمات
یعنی :
بردن زن و فرزندان ، عدم تجهیز سپاه و آماده ‌کردن ابزار و ادوات جنگی
عدم جمع آوری قشون
راهی می‌شود؟؟

مسعودی ، تاریخ نویس اهل سنت، دربارۀ تعداد یاران امام علیه‌السلام در زمان برخورد با سپاه عمر سعد لعنه الله، چنین می گوید:

👈 ثم سار حتى لقي خيل عبيد الله بن زياد عليها عمرو بن سعد بن أبي وقاص، فعدل الى كربلاء- و هو في مقدار خمسمائة فارس من اهل بيته و اصحابه و نحو مائة راجل‏. 👉
(مروج الذهب، ج 3، ص 56، المکتبة العصریة)

حدود پانصد سوار و یکصد پیاده همراه امام بودند.

که این تعداد تا روز عاشورا ، طبق قول شیخ مفید در ارشاد و ابن‌اثیر در کامل به ۳۲ سواره و ۴۰ پیاده کاهش یافت.

آیا این روش ، روش #معقولی برای براندازی یک نظام است؟؟؟

آن هم قدرت و حاکمیتی با این قلمرو::

از شرق تا ترکستان ، چین؛
از غرب تا آناتولی و مرز بیزانس؛
در آفریقا ، مصر، سودان، تمام شمال آفریقا تا لب اقیانوس اطلس

_____________

کسانی که برداشت قیام برای تشکیل حکومت، از #خروج سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را بیان می‌کنند، ناخواسته به حجت‌خدا #جسارت می‌کنند!!

@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۲)


⁉️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از #خروج چه بود؟؟

✅ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ.

〰〰〰〰〰〰〰

برای یافتن پاسخ به این سوال،
بهترین و دقیق‌ترین جواب ، جستجو در منابع تاریخی و روایی و یافتن پاسخ از لسان مبارک خود آن حضرت است؛

☑️ با پیگیری دقیق این مباحث درخواهید یافت، علت خروج آن حضرت
#ترک_بیعت با #یزید لع بوده است؛
چرا که فرمان صریح یزید این بود:
یا بیعت یا سر آن حضرت!

و به هیچ عنوان خروج حضرتش برخلاف برخی ادعاها -بر خلاف حق الهی خویش- به جهت تشکیل حکومت نبوده و #قیام بالسیف #نفرموده‌اند.
_______________


هنگامی که امام حسین علیه السلام از مدینه خارج شد، راه اصلی را در پیش گرفت.
به ایشان گفتند:

اگر از راه دیگری بروید بهتر است؛ همانطور که ابن زبیر رفت.

حضرت فرمودند:

💠 نه به خدا سوگند، از آن دست نخواهم کشید مگر آنکه خداوند به ارادهء دیگری حکم کند.

سپس این آیه را تلاوت فرمود:

📖(موسی) از آن(شهر) خارج شد در حالیکه #مراقب و #ترسان بود و گفت: خدایا مرا از قوم ستمگر نجات بخش.

وقتی به مکه وارد شد، این آیه را خواند:

📖 و چون رو به جانب شهر مدین آورد، گفت: امید است که پروردگارم مرا به راه مستقیم هدایت فرماید‌.

〰〰〰〰〰〰

امام خبردار شد که #یزید ، عمرو بن عاص را با افرادی پیاده و سواره تجهیز نموده و به او فرمان دستگیری امام را داده است؛
👈👈حتی اگر امام ابا کند، او از جنگ‌ با امام خودداری نخواهد کرد. و همچنین ۳۰ مرد از اشرار بنی امیه را در میان حاجیان پنهان ساخت تا امام حسین علیه السلام را در هر حالی که هست،
بکشند، حتی اگر به پرده‌های کعبه دست آویخته باشند؛

لذا امام حسین علیه السلام چنین فرمود:

💠 به خدا قسم اگر به فاصله یک وجب در خارج کعبه کشته شوم،
بهتر است از آنکه در داخل مسجد به قتل برسم‌.
👈👈 به خدا سوگند اگر در لانهء جنبنده‌ای از این جنبدگان باشم، مرا بیرون می‌کشند تا خواسته‌شان را عملی سازند. به خدا، آنچنان بر من تعدی کنند که یهودیان در روز شنبه تعدی کردند.
(تاریخ طبری ۲۷۶/۴-بحارالانوار ۹۹/۴۵- منتخب طریحی۱۲۴/۲ - مقتل خوارزمی ۲۱۸/۱ و...)

👈👈پس امام به این علت از مکه به قصد عراق خارج شد؛ به ویژه که نامه‌های اهل کوفه به ایشان رسید؛
چون ایشان عازم رفتن گردیدند، ایستادند و خطبه‌ای با این مضمون ایراد فرمودند:

💠 حمد از آن خداست و آنچه خدا بخواهد بشود، و قوتی نیست مگر بوسیلهء خداوند،
و درود خدا بر رسولش باد. مرگ برای فرزند آدم مانند گردنبندی است چون گردنبند زینتی دختران جوان؛
مرا شوقی است به اسلاف و نیاکانم چون اشتیاق یعقوب بر یوسف، برای من قتلگاهی اختیار شده است که آن را ملاقات خواهم کرد.
پاره‌های تنم را می‌بینم که گرگان بیابانهای کربلا و نوامیس پاره پاره‌اش می‌کنند و شکمهای گرسنه و انبانهای خشکیدهء خود را از من سیر می‌کنند. از آنچه قلم تقدیر برای آن روز نوشته ، چاره‌ای نیست.
خداوند از رضایت ما اهل بیت خشنود است. بر بلای او صابریم و به ما پاداش صابران را عطا می‌کند. پارهء تن رسول الله از او دور نخواهد شد، بلکه همگی در بهشت اعلی نزد دادگر خواهند آمد. به آنها چشمانش شاد و وعده‌اش تحقق می‌پذیرد‌. پس هر که در راه ما خون خود را ایثار نماید و خود را آماده کرده تا به لقای خدا برسد، رخت سفر با ما بربندد که من فردا صبح رهسپار خواهم شد. ان‌شاء‌الله‌تعالی.

〰〰〰〰〰〰

✔️ادامه دارد....

@borrhan