Forwarded From 📚کتاب فدک📚
📚

🔴تحلیل و بررسی انگیزه‌ حرکت سیدالشهدا‌ علیه السلام
ورد نظریه اشتباه قیام وخروج مصطلح

استاد شیخ مهدی صدری

انتشارات طوبای محبت

#شبهه
#قیام
#امام_حسین
@fadakfor110
@fadakfor110
Forwarded From کانال برهان
در این هنگام تیری به سوی او انداختند؛ حر بازگشت و در برابر امام ایستاد.

👈👈 امام علیه‌السلام تصمیم گرفتند که برای آخرین بار با عمر بن سعد ملاقات کرده، حجت نهایی را بر او تمام کنند تا برای او عذری نماند.
لذا او را فرا می‌خوانند و پس از نومیدی چنین فرمودند::

💠 ای عمر، تو چنین می‌اندیشی که مرا می‌کشی و این ناپاک زاده، حکومت ری و گرگان را به تو می‌دهد! به خدا سوگند که لذت آن را نخواهی یافت؛ این مطلبی است حتمی؛
هر چه می‌خواهی انجام بده که نه در دنیا و نه در آخرت به شادی نخواهی رسید. گویی سر تو را بر سر چوبدستی می‌بینم که کودکان به آن سنگ زده و آن را هدف گرفته‌اند.
(مقتل الحسین/مقرم۲۸۹- مقتل خوارزمی ج۲ص۸)

〰〰〰〰〰〰

پ.ن :

#پیشگویی و خبر سیدالشهداء علیه‌السلام از آمدن #حجاج_بن_یوسف ثقفی و
خبر از عاقبت شوم عمر سعد را خواندید؟؟؟

❗️❕العجب ثم العجب، از تفکری که ادعا می‌کند امام حسین علیه السلام ، از آنجایی که علم به شهادت خود نداشته‌اند،
به انگیزه #تشکیل_حکومت ، #قیام فرمودند و به سمت کوفیان رفتند ولی امور آن گونه که آن حضرت می‌خواست پیش نرفت!
و برنامه امام برای تشکیل حکومت عملی نشد!


✅ بسیاری از آثار روایات حدیثی و تاریخی دلالت واضح و روشن دارد که سیدالشهداء علیه‌السلام قبل از حرکت، در طول مسیر، قبل از خروج از مکه و پس از آن و در طف - یعنی کربلا - بارها و بارها از شهادت خود خبر داده‌اند،
در ادامه به برخی از این منابع اشاره خواهیم داشت....


✔️ادامه دارد....

〰〰〰〰〰〰〰〰
@borrhan
🔷تفسیر صحیح انتظار
(بیانی از مرحوم علامه شیخ محمد رضا جعفری)

🔸«انتظار مثبت آنست که وظیفه ای که برای ما تعیین شده انجام دهیم؛ انتظار منفی یعنی ادّعای انجام کار امام زمان علیه السلام و تصدّی امر؛ و نه تبدیل شدن به [فیدل] کاستروی دوم و بدتر از آن!

🔸مارکسیسم در جوامع انسانی،‌از طاعون و وبا بدتر است. به جای آن که فرد را به فکر اصلاح بیاندازد، در پی تحریک توده های محروم و ایجاد خرابکاری و انقلاب می افتد...»

(متأسفانه فایل صوتی افت کیفیّت دارد.برای ملاحظه ی بهتر مطالب تصویر این قسمت کتاب "بازتاب آموزه مهدویت در مباحث اعتقادی" که از همین بیانات پیاده شده، در ادامه ارسال می شود).

#چپگرایی #انتظار
#قیام #علمای_منتقد

https://t.me/hawzeh_notes
Forwarded From مباهله قرن21
💢 قیام یا فرار؟

در سال‌های اخیر یک برداشت #خوشمزه و نوین از واقعه #عاشورا ارائه شده و هرسال دامنه دار تر می شود که امام حسین(ع) #قیام نکرد و اصل حرکت ایشان سیاسی نبود بلکه حضرت برای در امان ماندن از ترور مخفیانه و بی سر و صدا در مدینه برای حفظ جان از #مهلکه فرار کرد
.
#روشنفکران_دینی برای توجیه می گویند این فرار، عمل به حکم عقل بوده است و برای امام عیب و نقصی نیست زیرا حفظ جان واجب است
.
ریشه این برداشت غلط، در عدم فهم صحیح از تاریخ نهفته است چند مطلب را ساده توضیح میدهم:
.
کسانی که چنین برداشتی دارند، منش و رفتار امام حسین(ع) را صرفا در آن ده روز محرم یا حرکت حضرت از مدینه تا کربلا خلاصه می کنند و گویی سال های قبل حیات امام را کنار گذاشته اند
.
امام به معاویه نیز معترض بودند
وقتی معاویه در زمان حیات خود خواست برای یزید بیعت بگیرد و امام حسین(ع) امتناع فرمود، معاویه امام را به فتنه انگیزی متهم کرد و امام هم در جواب نامه تندی به معاویه نوشتند
.
در آن نامه تند امام به معاویه می نویسند: فتنه ای #بزرگتر از این نیست که تو امیر بر این مردم باشی
.
پس حرکت اعتراضی امام در زمان حیات معاویه نیز جریان داشته است و متاسفانه ما امام را در همان ده روز تا #عاشورا خلاصه کرده ایم
.
نکته دوم: امکان دارد سوال کنید چرا پس امام در زمان معاویه قیام نکردند؟
پاسخ در مفاد صلح امام حسن(ع) نهفته و معاویه در پایان عمر خود برخلاف عهدنامه عمل کرد و قرار بر این بود که معاویه حق تعیین جانشین ندارد اما او یزید را انتخاب کرد
.
نکته سوم: فرضا حرف اینان درست است، باید پاسخ دهند چرا می خواستند امام را #ترور کنند؟ علت ترور چه بود؟
علت عدم بیعت امام بعنوان یک شخصیت سرشناس با یزید بود. اصل بیعت نکردن با حاکم هم یک مساله #اعتراضی و #سیاسی است
.
نکته چهارم: از ابتدای سفر از مدینه تا ظهر عاشورا #پیشنهادات متعددی از سمت دوستان و حتی دشمنان مطرح شد تا امام در امنیت جانی همراه با #خانواده از این شرایط رها شوند اگر قصد امام فرار و حفظ جان بود چرا این پیشنهادات را قبول نکردند؟
.
کلید این نافهمی، ریشه در عدم درک صحیح تاریخ دارد
.
#فهمیدن_محرم
#فکر_کردن_درد_دارد
#علیرضا_زادبر
.
✅ نشانی صفحه اینستاگرام:
https://www.instagram.com/zadbar

@mobahelegharne21
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۲)


⁉️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از #خروج چه بود؟؟

✅ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ.

〰〰〰〰〰〰〰

برای یافتن پاسخ به این سوال،
بهترین و دقیق‌ترین جواب ، جستجو در منابع تاریخی و روایی و یافتن پاسخ از لسان مبارک خود آن حضرت است؛

☑️ با پیگیری دقیق این مباحث درخواهید یافت، علت خروج آن حضرت #ترک_بیعت با #یزید لع بوده است؛
چرا که فرمان صریح یزید این بود:
یا بیعت یا سر آن حضرت!

و به هیچ عنوان خروج حضرتش برخلاف برخی ادعاها -بر خلاف حق الهی خویش- به جهت تشکیل حکومت نبوده و #قیام بالسیف #نفرموده‌اند.
_______________


هنگامی که امام حسین علیه السلام از مدینه خارج شد، راه اصلی را در پیش گرفت.
به ایشان گفتند:

اگر از راه دیگری بروید بهتر است؛ همانطور که ابن زبیر رفت.

حضرت فرمودند:

💠 نه به خدا سوگند، از آن دست نخواهم کشید مگر آنکه خداوند به ارادهء دیگری حکم کند.

سپس این آیه را تلاوت فرمود:

📖(موسی) از آن(شهر) خارج شد در حالیکه #مراقب و #ترسان بود و گفت: خدایا مرا از قوم ستمگر نجات بخش.

وقتی به مکه وارد شد، این آیه را خواند:

📖 و چون رو به جانب شهر مدین آورد، گفت: امید است که پروردگارم مرا به راه مستقیم هدایت فرماید‌.

〰〰〰〰〰〰

امام خبردار شد که #یزید ، عمرو بن عاص را با افرادی پیاده و سواره تجهیز نموده و به او فرمان دستگیری امام را داده است؛
👈👈حتی اگر امام ابا کند، او از جنگ‌ با امام خودداری نخواهد کرد. و همچنین ۳۰ مرد از اشرار بنی امیه را در میان حاجیان پنهان ساخت تا امام حسین علیه السلام را در هر حالی که هست،
بکشند، حتی اگر به پرده‌های کعبه دست آویخته باشند؛

لذا امام حسین علیه السلام چنین فرمود:

💠 به خدا قسم اگر به فاصله یک وجب در خارج کعبه کشته شوم،
بهتر است از آنکه در داخل مسجد به قتل برسم‌.
👈👈 به خدا سوگند اگر در لانهء جنبنده‌ای از این جنبدگان باشم، مرا بیرون می‌کشند تا خواسته‌شان را عملی سازند. به خدا، آنچنان بر من تعدی کنند که یهودیان در روز شنبه تعدی کردند.
(تاریخ طبری ۲۷۶/۴-بحارالانوار ۹۹/۴۵- منتخب طریحی۱۲۴/۲ - مقتل خوارزمی ۲۱۸/۱ و...)

👈👈پس امام به این علت از مکه به قصد عراق خارج شد؛ به ویژه که نامه‌های اهل کوفه به ایشان رسید؛
چون ایشان عازم رفتن گردیدند، ایستادند و خطبه‌ای با این مضمون ایراد فرمودند:

💠 حمد از آن خداست و آنچه خدا بخواهد بشود، و قوتی نیست مگر بوسیلهء خداوند،
و درود خدا بر رسولش باد. مرگ برای فرزند آدم مانند گردنبندی است چون گردنبند زینتی دختران جوان؛
مرا شوقی است به اسلاف و نیاکانم چون اشتیاق یعقوب بر یوسف، برای من قتلگاهی اختیار شده است که آن را ملاقات خواهم کرد.
پاره‌های تنم را می‌بینم که گرگان بیابانهای کربلا و نوامیس پاره پاره‌اش می‌کنند و شکمهای گرسنه و انبانهای خشکیدهء خود را از من سیر می‌کنند. از آنچه قلم تقدیر برای آن روز نوشته ، چاره‌ای نیست.
خداوند از رضایت ما اهل بیت خشنود است. بر بلای او صابریم و به ما پاداش صابران را عطا می‌کند. پارهء تن رسول الله از او دور نخواهد شد، بلکه همگی در بهشت اعلی نزد دادگر خواهند آمد. به آنها چشمانش شاد و وعده‌اش تحقق می‌پذیرد‌. پس هر که در راه ما خون خود را ایثار نماید و خود را آماده کرده تا به لقای خدا برسد، رخت سفر با ما بربندد که من فردا صبح رهسپار خواهم شد. ان‌شاء‌الله‌تعالی.

〰〰〰〰〰〰

✔️ادامه دارد....

@borrhan
Forwarded From فطرس مدیا
امیرالمومنین از نگاه برنده جایزه لژیون دونور
#مادام_ژان_دیولافوا :(Jane Dieulafoy)همسر مارسل اوگوست دیولافوا ، #مهندس راه و ساختمان و #باستان‌شناس فرانسوی بود. او به همراه همسرش از سوی دولت #فرانسه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی سه بار به #ایران سفر کردند. او مطالعات و مشاهدات اجتماعی و یافته‌های باستان‌شناسی همسرش را جمع‌آوری کرد و در دو کتاب منتشر کرد.
کتاب اول با نام "مسافرت دیولافوا در ایران و شوش و کلده" است. این کتاب یکی از منابع مفید برای تحقیق در تاریخ و اوضاع دوره #قاجاریه به‌شمار می‌رود. کتاب دوم مشتمل بر یادداشت‌های سفر دوم و سوم آنهاست. او در ۲۰ اکتبر ۱۸۸۶ به دریافت مدال لژیون دونور، بالاترین نشان افتخار در فرانسه نائل آمد.
در سفرنامه اول، ستایشی از #امیرالمومنین علیه السلام به عمل آمده که از یک فرد غیرمسلمان، جای تامل دارد. او در ارتباط با حوادثی که برای فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلام در کربلا رخ داده است، از آن حضرت نام برده، که حاکی از شناخت عمیق وی از تاریخ #سیاسی #اسلام و شخصیت امیرالمومنین و سیره او است.
ترجمه این گفته‌ها را سطور بعدی شاهد باشید:
پس از وفات علی علیه السلام فرزندانش حسن و حسین از آتش #قیام انتقام خلفای جور (که در زمان وی از سریر قدرت به زیر آمده بودند) در امان نماندند; در #مدینه و #کربلا شهید شدند و نهال #تشیع ازخون آنان قوت گرفت. مبارزه فرزندان #علی با خلفای #اموی مایه نمایش های #مذهبی گردید که در قرن 19 رواج وسیع یافت. از آن تاریخ به بعد است که بین #شیعه و #سنی گسیختگی ایجاد شد. شیفتگی شیعه نسبت به علی به صورت #سنتی استوار درآمده است...چه کسی را می توان یافت که عالم تر از علی و بیش از او مشتاق صلح و آرامش باشد؟
چه خاندانی را پاک تر از خاندان علی می توان سراغ گرفت؟
در عصری که خداپرستی با بت پرستی و دیگر مظاهر شرک درآمیخته بود، چه کسی بیش از علی زبان به توحید گشود؟
در جنگ‌ها زمانی که همه از صحنه می گریختند چه کسی استوارتر از علی پیکار می نمود؟
زمانی که همه به فکر جان خویش بودند، چه کسی جز علی به استقبال مرگ می شتافت؟
چه کسی عادلانه تر از علی فرمان رانده؟ چه کسی رئوف تر از او می شناسید؟
چه کسی بیش از او در تهدیدهایش راسخ و به وعده هایش وفادار بود؟
ای دیدگان من گریه کنید و قطرات اشک را با ناله درآمیزید; بگریید بر مظلومیت خاندان #رسول_الله...

@Fotrosmediatv
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا(۲۸)

⁉️هدف سیدالشهداء سلام الله علیه از #خروج چه بود؟؟

〰〰〰〰〰〰〰

#عدم_سازش_با_ابن‌زیاد

هنگامی که پیشنهاد سازش با ابن زیاد به سیدالشهداء سلام الله علیه داده شد، حضرت جملهء معروف :

💠 هیهات من الذلة

و مانند آن را فرمودند.
این عبارت در مقام بیان #علت خروج حضرت #نیست.
ولی بعضی به لغزش آن را عامل و انگیزهء حرکت حضرت پنداشته‌اند!!

با تأمل در روایات روشن می‌شود که این جملات #فقط در مقام بیان زیر بار زور نرفتن و تسلیم نشدن در برابر فرمان ابن زیاد است نه این که عامل خروج و حرکت حضرت باشد.

⬇️ به مدلول آثاری از شیعه و سنی در این زمینه توجه فرمایید::

- ابن زیاد به شمر گفت: این نامه را به عمر بن سعد برسان، باید حسین و اصحابش تسلیم فرمان من شوند؛ هنگامی که فرمان را به عمر سعد رساند او گفت: به خدا سوگند حسین تسلیم فرمان ابن‌زیاد نخواهد شد، روح پدرش علی در کالبد اوست.
(ارشاد ۸۸/۲)

هنگامی که لشکر دشمن خواست حمله کند؛ حضرت عباس از طرف سیدالشهداء سلام الله علیه نزد آنان آمد و پرسید: چه شده، چه تصمیمی گرفته‌اید؟ گفتند: فرمان امیر این است یا تسلیم فرمان او شوید یا با شما می‌جنگیم.
(ارشاد ۹۰/۲)

- هنگامی که لشکر حر مانع بازگشت امام حسین علیه السلام شد و بر ایشان سختگیری نمود، آن حضرت در ضمن خطبه‌ای فرمودند: مگر نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و از باطل دست برنمی‌دارند؛ واقعا جای آن دارد که مومن مشتاق لقای پروردگارش باشد؛ من مرگ را جز سعادت و زندگانی[و سازش] با ستمگران را جز آزردگی و دلتنگی نمی‌بینم.
(تحف العقول ۲۴۵)

طبری نیز این خطبه را پس از نقل ملاقات حضرت با جناب حر روایت کرده است؛
(تاریخ طبری ۴۰۴/۵)
قاضی نعمان مغربی(متوفای ۳۶۳) می‌گوید: این خطبه مربوط به هنگامی است که از حضرت خواستند تسلیم فرمان ابن‌زیاد لعین شود تا او #هر_تصمیمی خواست بگیرد.
(شرح الاخبار ۱۴۹/۲)
بنا بر نقل مصادر متعدد دیگر، هنگامی که دشمن با حضرت روبرو شد، و حضرت یقین کرد که با او خواهند جنگید، خطبه گذشته را ایراد فرمودند.

- امام علیه‌السلام فرمودند:
این ناپاک فرزند ناپاک مرا بین مرگ و خواری مخیر کرده است و من هیچ‌گاه زیر بار خواری و ذلت نخواهم رفت.
خدا، پیامبر، دامن های پاکی که ما را پرورش داده و نیاکان پاک سرشت ما هرگز نمی‌پسندند که ما [زندگی با خواری و] فرمانبرداری از مردم پَست را بر مرگ با عزت ترجیح دهیم.
(احتجاج ۲۴/۲)

- #پس از #شهادت جمعی از اصحاب ، حضرت فرمودند:
به خدا سوگند به هیچ یک از خواسته‌های آنان پاسخ مثبت نخواهم داد تا آن که با خضاب خون به ملاقات خدا نائل گردم.
(لهوف ۶۱)

- دشمنان از حضرت خواستند تا تسلیم ابن زیاد شود[تا او هر تصمیمی خواست بگیرد] آنها می‌گفتند: او رفتار ناپسندی با شما نخواهد داشت!
حضرت با اشاره به اینکه به حضرت مسلم هم همین را گفتند و سپس ایشان را کشتند، فرمود: به خدا سوگند من حاضر نیستم که به اختیار خویش تسلیم شما شوم و مانند بردگان خود را در اختیارتان بگذارم.
(مناقب ۲۴۴/۳)

و بنا بر نقلی : و نه مانند بردگان پا به فرار می‌گذارم.
(تاریخ طبری ۳۲۳/۴)

- حضرت فرمودند: من شما را بین سه مطلب مخیر کردم ولی نپذیرفتید. قدرت و شوکتتان شما را به طمع انداخت که [با امتناع شما] من منقاد و #مطیع #طاغوت ملحد شما خواهم شد!
پناه بر خدا، نفوس تسلیم ناپذیر و عزت و جوانمردی، ما را از تن دادن به این پستی باز می‌دارد.....چقدر مشتاقم که به این جوانان - اشاره به اجساد عزیزان شهید - ملحق شده و به عهد خویش با پروردگارم وفا نمایم.....
(فرهنگ جامع سخنان امام حسین۵۶۰)

________________

🅾 قـــــــــــــــضاوت درباره کسانی که
این کلمات امام علیه‌السلام که در هنگامی ایراد شده است که انتخابی جز شهادت برای حضرت باقی نگذاشتند ،
را برای مقاصد دنیایی خویش
به عنوان انگیزهء #حرکت امام علیه ‌السلام بیان می‌کنند
به اهل انصاف می‌سپاریم!!


🔚 با دقت در سیر مطالبی که تقدیم بزرگواران شد،
کاملا روشن است که حضرت هرگز آغازگر مبارزه و جنگ نبوده‌اند و
تمام تلاش خویش را برای پرهیز از جنگ و دفاع و حفظ جان خود و نوامیس رسول خدا صلی الله علیه و آله به کار بردند.

لذا تعابیر #شورش ، #انقلاب ، #قیام ، #جنگ و #مبارزه و ...
درباره انگیزهء #خروج آن حضرت منتفی است.

〰〰〰〰〰〰〰〰
@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۱۰)


⁉️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از #خروج چه بود؟؟

✅ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ.

〰〰〰〰〰〰〰

✍... وقتی امام حسین علیه السلام و سواران ایثارگر ایشان مستقر شدند، حر بن یزید تمیمی ، به ابن زیاد نامه‌ای نوشت و به او خبر داد که امام در زمینهای کربلا پیاده شده است.

وقتی نامه حر به ابن‌زیاد رسید، او نامه‌ای به این مضمون برای حضرت نوشت:

❌ اما بعد خبر نزول تو را در کربلا به من رسید. امیرالمومنین #یزید بن معاویه برایم نامه نوشته که سر بر بالین نرم نگذارم و چیزی نخورم مگر اینکه تو را به سوی خدای خبیر برسانم، یا اینکه به حکم من و حکم یزید برگردی.
والسّلام

نامه که به امام علیه‌السلام رسید و آن را خواندند ، آن را پرتاب نموده و فرمودند:

💠 قومی که رضایت مخلوق را به بهای خشم خالق خریدند، رستگار نگردند.....
(مقتل الحسین/مقرم/۲۳۶)

👈👈 ابن زیاد ، مردان و لشکریان را برای جنگ جمع کرد و به دنبال عمر سعد فرستاد ، و او را با طمع حکومت ری، با ۰۰۰'۴ سرباز راهی کربلا نمود و
در روز سوم محرم او با لشکریانش به کربلا رسید.
(تاریخ طبری ۳۰۹/۴)

عمر بن سعد از یکی از سپاهیانش به نام عَزرة بن قَيس أحمَسي خواست تا به سوی امام حسین علیه السلام رفته از او علت آمدن را بپرسد.
اما او خجالت کشید زیرا از کسانی بود که برای امام نامه فرستاده بود تا بدانجا بیاید ،
آنگاه از دیگر بزرگان درخواست کرد که به نزد امام روند ، اما آنها هم امتناع ورزیدند، زیرا آنها نیز برای امام نامه نوشته بودند!!

سپس به قُرَّة بن قيْس حَنظَلي رو کرد و گفت:
وای بر تو، حسین را بیاب و بپرس چرا آمده و چه می‌خواهد؟

او به نزد امام آمد و سلام کرد و نامهء عمر بن سعد را داد. امام فرمودند:

💠 افراد سرزمین شما به من نوشتند که به سویشان بروم، اما اگر از من آورده دارند، من از آنها منصرف می‌شوم.

حبیب بن مظاهر به قرة بن قيس گفت:

وای بر تو، چطور به سوی ظالمان باز می‌گردی؟! این مرد را یاری کن که خداوند به پدران او ما را کرامت داد.

قرة به او گفت:
به سوی اربابم باز می‌گردم ، آنگاه فکر می‌کنم
(همان ۳۱۰)

پس به سوی عمر بن سعد آمد و آنچه را امام حسین علیه السلام فرموده بود، به او گفت؛ عمر بن سعد گفت:
امید دارم که خداوند ما را از جنگ و ستیز با او معاف بدارد.

〰〰〰〰〰〰〰

پ.ن :

صرفنظر از دلیل #باطنی خروج سیدالشهدا علیه‌السلام که آن #تمکین_امر_الهی است.
تمام قواعد زمینی ایجاب می‌کرد
که آن حضرت به کوفه بروند
اگر حضرت به کوفه نمی‌رفتند ، همه و آیندگان می‌گفتند که چرا نرفتین؟؟
کوفیان توبه کرده بودند!

آنگاه که خبر شهادت حضرت مسلم علیه‌السلام رسید ، و بی‌وفایی کوفیان مشخص شد،
فرمودند که از آنان منصرف می‌شویم و به سویی دیگر می‌رویم
که نگذاشتند!

▪به قسمتی ازخطبه حضرت زین العابدین سلام الله علیه در کوفه توجه کنید:::

✋ايها الناس سوگند می‌دهم شما را به خدا كه آيا می‌دانيد كه نامه‌ها به پدر من نوشتيد و او را فريب داديد(در ظاهر)، و عهد و پيمانها به او نوشتيد و با او بيعت كرديد.
👈👈 و درآخر كار با او كارزار كرديد و دشمن را بر او مسلط گردانيديد، پس لعنت بر شما باد بر آنچه برای خود به آخرت فرستاديد.

_________________

کجای این مشی سالارشهیدان و عدم تمایل ایشان به جنگ ، و موعظه‌های مکرر سپاه اموی برای عدم شروع جنگ،
نشاندهنده #قیام برای #تشکیل_حکومت است؟؟؟؟


✔️ادامه دارد....

@borrhan
✅ نَظَر كرده امام #حسين ع

بياد بود #سالگرد رحلت مرحوم آية الله #مقرًم

کتاب #مَقتَلُ الحُسَین(ع) معروف به مقتل مُقَرَّم ،نوشته عبدالرزاق موسوی مقرم از عالمان #شیعه، که به زندگی #امام حسین(ع) و بررسی #قیام و #شهادت امام سوم شیعیان و حوادث پس از آن و نتایج واقعه #عاشورا پرداخته است.
اين كتاب از آنجا كه با خلوص نيت واعتقاد به نگارش در آمده ، هر خواننده اى را تو گويي به #صحراى كربلاى مجسًم برده وطبق گفته بزرگان شيعه در قرن معاصر ، اين مقتل ، از سوى حضرت به امضا رسيده است زيرا كه هر خواننده اى را دگرگون مى نمايد.
تا آنجا كه مقتل مرحوم مقرًم ، خود منبعى براى هر گفتار در اين راستا واقع گرديده است.
از اين رو نام ( مقتل مقرًم )، جاودانه گرديده است.
سید عبدالرّزاق بن محمد موسوی مُقَرَّم (۱۳۱۶-۱۳۹۱ق) مشهور به مقرم، عالم شیعی #قرن چهاردهم هجری. شهرت او، به خاطر تألیف کتاب‌هایی درباره زندگی خاندان پیامبر اسلام(ص) است. مشهورترین اثر او مقتل امام حسین(ع) است که به فارسی ترجمه و چندین بار چاپ شده است.
خاندان مقرم، همگی از اهل علم بوده و نسبشان به امام #کاظم(ع) می‌رسد. سید عبدالرزاق نزد آيات سید ابوالحسن #اصفهانی، میرزای #نائینی و سيد محسن #حكيم وسید ابوالقاسم #خوئی وشيخ حسين #حلًى وآقا ضياء #عراقى و شيخ محمد رضا #كاشف الغطاء شاگردی کرد و با شیخ محمد جواد #بلاغی دوستی داشت و در نشر آثارش او را یاری کرد. او همچنین از محمد حسین #غروی اصفهانی ( كمپانى)در فلسفه و کلام بهره برده است.
مقرم در علم انساب هم مسلط بود و برخی کتب نسب را حاشیه زد و در شعر نیز دستی داشت.
مقرّم معتقد بود برای خدمت به اهل بیت(ع)، تنها گفتار و سخنرانی کافی نیست؛ بلکه باید با نوشتن و انتشار سخنان، زندگی‌نامه و فضایل آنان، به آن‌ها خدمت کرد و روش زندگی و علوم آن‌ها را در جامعه نشر داد. بنابراین در این رابطه اقدام به تألیف نمود و با این که جوّ حاکم بر حوزویان آن زمان، تألیف در قسمت فقه و اصول بود، ایشان این جوّ را شکست و اکثر تألیفاتش را در فضیلت و زندگی فرزندان رسول خدا(ص) و یارانشان نگاشت.
مقرم حدود ۳۰ کتاب تدوین کرده که نیمی از آنها منتشر شده و نیمی به صورت خطی باقی مانده است. تقریباً همه آثار او تک‌نگاری درباره #شخصیت‌های شیعه و ائمه است.
مشهورترین اثر او مقتل الحسین درباره امام حسین و واقعه کربلاست.
كتاب مقتل الحسين او كه به مقتل مقرم شهرت يافته است ، از آنچنان شهرت ونفوذى در راستاى رخداد عاشوراى امام حسين ع برخوردار گرديده است كه در #حوزه ها وصاحبنظران وتاريخ نگاران عاشورا ، به عنوان #منبع قابل اعتماد شناخته شده وهمچنان از جايگاه ويژه اى درخوردار است.
سرانجام اين عالم وارسته ونظر كرده امام حسين ع در ١٧ محرم
سال ١٣٩١ هجرى در #نجف اشرف در گذشت ودر كنار حرم علوى ، پيكرش دفن گرديد.
والسلام عليه يوم ولد ويوم مات ويوم يبعث حيًاً

دكتر #هادى _انصارى
١٧ محرم ١٤٤٠ هجرى
تهران
Forwarded From دكتر هادى انصارى
نَظَر كرده امام #حسين ع 🔴

بياد بود #سالگرد رحلت مرحوم آية الله #مقرًم

کتاب #مَقتَلُ الحُسَین(ع) معروف به مقتل مُقَرَّم ،نوشته عبدالرزاق موسوی مقرم از عالمان #شیعه، که به زندگی #امام حسین(ع) و بررسی #قیام و #شهادت امام سوم شیعیان و حوادث پس از آن و نتایج واقعه #عاشورا پرداخته است.
اين كتاب از آنجا كه با خلوص نيت واعتقاد به نگارش در آمده ، هر خواننده اى را تو گويي به #صحراى كربلاى مجسًم برده وطبق گفته بزرگان شيعه در قرن معاصر ، اين مقتل ، از سوى حضرت به امضا رسيده است زيرا كه هر خواننده اى را دگرگون مى نمايد.
تا آنجا كه مقتل مرحوم مقرًم ، خود منبعى براى هر گفتار در اين راستا واقع گرديده است.
از اين رو نام ( مقتل مقرًم )، جاودانه گرديده است.
سید عبدالرّزاق بن محمد موسوی مُقَرَّم (۱۳۱۶-۱۳۹۱ق) مشهور به مقرم، عالم شیعی #قرن چهاردهم هجری. شهرت او، به خاطر تألیف کتاب‌هایی درباره زندگی خاندان پیامبر اسلام(ص) است. مشهورترین اثر او مقتل امام حسین(ع) است که به فارسی ترجمه و چندین بار چاپ شده است.
خاندان مقرم، همگی از اهل علم بوده و نسبشان به امام #کاظم(ع) می‌رسد. سید عبدالرزاق نزد آيات سید ابوالحسن #اصفهانی، میرزای #نائینی و سيد محسن #حكيم وسید ابوالقاسم #خوئی وشيخ حسين #حلًى وآقا ضياء #عراقى و شيخ محمد رضا #كاشف الغطاء شاگردی کرد و با شیخ محمد جواد #بلاغی دوستی داشت و در نشر آثارش او را یاری کرد. او همچنین از محمد حسین #غروی اصفهانی ( كمپانى)در فلسفه و کلام بهره برده است.
مقرم در علم انساب هم مسلط بود و برخی کتب نسب را حاشیه زد و در شعر نیز دستی داشت.
مقرّم معتقد بود برای خدمت به اهل بیت(ع)، تنها گفتار و سخنرانی کافی نیست؛ بلکه باید با نوشتن و انتشار سخنان، زندگی‌نامه و فضایل آنان، به آن‌ها خدمت کرد و روش زندگی و علوم آن‌ها را در جامعه نشر داد. بنابراین در این رابطه اقدام به تألیف نمود و با این که جوّ حاکم بر حوزویان آن زمان، تألیف در قسمت فقه و اصول بود، ایشان این جوّ را شکست و اکثر تألیفاتش را در فضیلت و زندگی فرزندان رسول خدا(ص) و یارانشان نگاشت.
مقرم حدود ۳۰ کتاب تدوین کرده که نیمی از آنها منتشر شده و نیمی به صورت خطی باقی مانده است. تقریباً همه آثار او تک‌نگاری درباره #شخصیت‌های شیعه و ائمه است.
مشهورترین اثر او مقتل الحسین درباره امام حسین و واقعه کربلاست.
كتاب مقتل الحسين او كه به مقتل مقرم شهرت يافته است ، از آنچنان شهرت ونفوذى در راستاى رخداد عاشوراى امام حسين ع برخوردار گرديده است كه در #حوزه ها وصاحبنظران وتاريخ نگاران عاشورا ، به عنوان #منبع قابل اعتماد شناخته شده وهمچنان از جايگاه ويژه اى درخوردار است.
سرانجام اين عالم وارسته ونظر كرده امام حسين ع در ١٧ محرم
سال ١٣٩١ هجرى در #نجف اشرف در گذشت ودر كنار حرم علوى ، پيكرش دفن گرديد.
والسلام عليه يوم ولد ويوم مات ويوم يبعث حيًاً

دكتر #هادى _انصارى
١٧ محرم ١٤٤٠ هجرى
تهران