Forwarded From دكتر هادى انصارى
آغاز #ترميم #خشت هاى ايوان #طلاى _حرم #علوى ع در #نجف اشرف?

پس از پايان #ترميم خشت هاى #گنبد _مطهر #امير المومنين ع كه بالغ بر ٩٢١٧ خشت #طلا بود ،
نوبت به ترميم خشت هاى ايوان با صفاى اين آستانه رسيد كه چندين ماه با رايزنى هاى دقيق ونظر كارشناسان وخبرگان وديدن بخش هلى مختلف #ايوان از نزديك از سوى متخصصين وصاحبنظران ، سرانجام از امروزجمعه ، سى ام تيرماه سال ١٣٩٦ #شمسى برابر با بيست وششم #شوال سال ١٤٣٨ هجرى بامدادان ، مقدمات وآماده سازى براى اين اقدام بزرگ ومهم وتاريخى ، آغاز گرديد.
در اين پروژه كه حدودا ١٥ ماه بطول خواهد انجاميد ( كه البته اصرار بر كاهش زمان اين اقدام مورد تاكيد است) بيش از بيست هزار خشت طلا با روش نوين الكترو پليتينگ ودر مكان نصب شده وبدون جابجايي ترميم شده وسپس مجددا با لايه اى از طلا در جا بدان افزوده خواهد شد. گفتنى است كه پيش بينى گرديده است حد اكثر ده درصد خشتهاى موجود مجبور به جابجايي بوده وخارج از#مكان ودر #كارگاه #ترميم و#آبكارى شود.
گفتنى است كه اين اثر مهم ، يادگار #قرن يازده هجرى بوده ودر سال ١١٥٥ هجرى از سوى #نادر شاه #افشار، آغاز و #مزين به #طلا شده ودر محرم سال ١١٥٦ #هجرى به پايان رسيده است.

-------------------
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
عکسی کم نظیر از #قبة الخضراء كه بر روى قبر مطهر رسول خدا ص قرار دارد ، که با تكنولوژى Drone گرفته شده است.
گفتنى است كه اين #گنبد بيش از پنج #قرن است كه ساخته شده وابتدا به رنگ #كبود بود ودر دوران عبد الحميد عثمانى به رنگ سبز تغيير يافت وبه #قبًة _الخضراء مشهور گرديد.

___________
@drhadiansarii
Forwarded From آثار فاخر نستعلیق
فرش با #طرح #سه_بعدی!
بافته شده در #قرن ۱۹ که در کليسای #ارمنيان #جلفای اصفهان نگهداری می‌شود.
Forwarded From دكتر هادى انصارى
بر سردر #کاخ امیر #کویت چنين عبارتى نقش بسته است:
🔸️لو دامت لِغیرک مااتّصلت الیک🔸️
اگر #سلطنت برای دیگران دوامی داشت به تو نمی‌رسید...
هنگامى كه اين نوشتار را كه از نياى #خاندان امير كويت در حدود يك #قرن پيش بيادگار مانده است ، خود ديدم ، بسيار تحت تاثير قرار گرفتم وهر روز #امير كويت هنگام ورود وخروج از اين #دروازه ، چشم به اين نوشتار مى دوزد!
شايد يكى از علل عقلانيت و #درايت ومردم دارى اميران كويت همين جمله نصيحت آميز نيايشان باشد.


___________
@drhadiansarii
Forwarded From فطرس مدیا
وایکینگ‌ها از قبایل «نورس» بودند که از #قرن ۹ تا ۱۱ میلادی در اروپای شمالی زندگی می‌کردند
آنها دریانوردانی بودند که در جستجوی
#ثروت با کشتی‌هایشان از #اسکاندیناوی به سوی نقاط دیگر #دنیا سفر می‌کردند
اخیرا پژوهشگران #سوئدی در تحقیقات خود نقوش بافته شده‌ بر روی لباس‌های ویژه مراسم خاکسپاری آن‌ها یافته‌اند.
این نقوش که به #خط_کوفی هستند سوالات جدیدی را برای #مورخین و باستان‌شناسان در خصوص حضور احتمالی #اسلام در آن منطقه و در قرن‌های ۹ و۱۰ میلادی مطرح می‌کند.
بر روی باقیمانده بعضی از #لباس های ابریشمیِ آن‌ها که همراه آن به خاک سپرده شده‌اند، نام های “الله و علی” با نخ های #ابریشمی و #نقره ای دوخته شده است.
عبارت “برای خدا” در #انگشتر یک زن در منطقه‌ای از سوئد ثبت شده است. اما #کتیبه بافته شده که اخیرا یافت شده اولین نماد خط #کوفی ثبت شده در سرتاسر اسکاندیناوی است که نام "علی" بر روی آن حک شده است.
این اتفاق را خبرگزاری های بزرگی چون بی.بی.سی، گاردین، یورو نیوز و بسیاری از #دانشگاه های #جهان تایید نموده اند.

@fotrosmediatv
Forwarded From دكتر هادى انصارى
إنّا لله وإنًا اليه راجعون

مَن ماتَ یوم الجمعه

کَتَبَ الله لَهُ بَراءَةً


مِن ضَغطة القبر

درگذشت ناگهانى دوست ارجمندمان ،#عماد الاخيار #مرحوم حاج تقى #باعثى يزدى موجب تأثر وتألًم شديد گرديد. وى كه در سحرگاه بيست وسوم ماه #رمضان ، ماه ضيافت اللهى وماه امير المومنين ع ،پس از انجام اعمال مبارك شب #قدر وتوسل وراز ونياز به درگاه پروردگار ، رو به سوى آستانه أذان صبح #جمعه بود ،به نداى #حقً لبيك گفته وپاك ومطهر
جان به جان آفرين تسليم نمود.
نام او ياد آور بيش از نيم #قرن ارتباط ودوستى وخاطرات است. وى كه سالها در #وزارت امور #خارجه ودر كشورهاى گوناگون ،در خدمت به #نظام جمهورى #اسلامى ايران ومردم ،از هيچ كوششى دريغ ننمود ، همواره همچون كبوتر حرم #علوى ، در مجالس سوگوارى #سيد الشهداء وساير #امامان مظلوم عليهم السلام حضور داشته ودر بر پايي اين عزاداريها ، در دوران ماموريت ها، نقش بسزايي را داشت. شخصيت اجتماعى وروحيه ملايم ودوست داشتنى او ، وى را به محورى براى گرد هم آمدن دوستان وبه ويژه فارغ التحصيلان مدرسه #علوى _نجف اشرف درآورده بود كه با سخنانش ودرايت هايش ، همواره فصل الخطاب را همه از آنِ
وى بشمار مى آوردند. او كه دست پرورده خاندان علم وتقوى بود وپدرش #مرحوم آية الله آقا ميرزا حسن #يزدى ، از #أساطين علمى ومدرسين بنام #حوزه علميه #نجف اشرف واز شاگردان برجسته درس ميرزاى #نايينى بشمار مى آمد ، از خود شخصيت وجايگاهى بوجود آورد كه ريشه در اين تبار والا داشت. بدون ترديد روح اين بزرگ ، آرام وپاك در #سحرگاه روز جمعه وسپرى كردن شب قدر ، در كنار سفره علوى وحسينى عليهم السلام قرار داشته
ودر اين راستا اين ما هستيم كه برادر ودوست وعزيزى را با خاطراتى برابر با نيم قرن از دست داده ودر سوگ از دست دادنش ،
به عزا وسوگوارى مى نشينيم.
اينجانب #روح ورضوان وعلوً درجات را براى آن مرحوم و#صبر وأجر جزيل را براى بازماندگان وبيت والاى ايشان وتمامى دوستدارانش را از درگاه ايزدى خواستارم.
وَفَدَ على #رَبٍ كريم

دكتر #هادى _انصارى
جمعه ١٨ خرداد ١٣٩٧
٢٣ رمضان ١٤٣٩

___________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
انتقال یک #مسجد به درازای شش #قرن
✅ نَظَر كرده امام #حسين ع

بياد بود #سالگرد رحلت مرحوم آية الله #مقرًم

کتاب #مَقتَلُ الحُسَین(ع) معروف به مقتل مُقَرَّم ،نوشته عبدالرزاق موسوی مقرم از عالمان #شیعه، که به زندگی #امام حسین(ع) و بررسی #قیام و #شهادت امام سوم شیعیان و حوادث پس از آن و نتایج واقعه #عاشورا پرداخته است.
اين كتاب از آنجا كه با خلوص نيت واعتقاد به نگارش در آمده ، هر خواننده اى را تو گويي به #صحراى كربلاى مجسًم برده وطبق گفته بزرگان شيعه در قرن معاصر ، اين مقتل ، از سوى حضرت به امضا رسيده است زيرا كه هر خواننده اى را دگرگون مى نمايد.
تا آنجا كه مقتل مرحوم مقرًم ، خود منبعى براى هر گفتار در اين راستا واقع گرديده است.
از اين رو نام ( مقتل مقرًم )، جاودانه گرديده است.
سید عبدالرّزاق بن محمد موسوی مُقَرَّم (۱۳۱۶-۱۳۹۱ق) مشهور به مقرم، عالم شیعی #قرن چهاردهم هجری. شهرت او، به خاطر تألیف کتاب‌هایی درباره زندگی خاندان پیامبر اسلام(ص) است. مشهورترین اثر او مقتل امام حسین(ع) است که به فارسی ترجمه و چندین بار چاپ شده است.
خاندان مقرم، همگی از اهل علم بوده و نسبشان به امام
#کاظم(ع) می‌رسد. سید عبدالرزاق نزد آيات سید ابوالحسن #اصفهانی، میرزای #نائینی و سيد محسن #حكيم وسید ابوالقاسم #خوئی وشيخ حسين #حلًى وآقا ضياء #عراقى و شيخ محمد رضا #كاشف الغطاء شاگردی کرد و با شیخ محمد جواد #بلاغی دوستی داشت و در نشر آثارش او را یاری کرد. او همچنین از محمد حسین #غروی اصفهانی ( كمپانى)در فلسفه و کلام بهره برده است.
مقرم در علم انساب هم مسلط بود و برخی کتب نسب را حاشیه زد و در شعر نیز دستی داشت.
مقرّم معتقد بود برای خدمت به اهل بیت(ع)، تنها گفتار و سخنرانی کافی نیست؛ بلکه باید با نوشتن و انتشار سخنان، زندگی‌نامه و فضایل آنان، به آن‌ها خدمت کرد و روش زندگی و علوم آن‌ها را در جامعه نشر داد. بنابراین در این رابطه اقدام به تألیف نمود و با این که جوّ حاکم بر حوزویان آن زمان، تألیف در قسمت فقه و اصول بود، ایشان این جوّ را شکست و اکثر تألیفاتش را در فضیلت و زندگی فرزندان رسول خدا(ص) و یارانشان نگاشت.
مقرم حدود ۳۰ کتاب تدوین کرده که نیمی از آنها منتشر شده و نیمی به صورت خطی باقی مانده است. تقریباً همه آثار او تک‌نگاری درباره #شخصیت‌های شیعه و ائمه است.
مشهورترین اثر او مقتل الحسین درباره امام حسین و واقعه کربلاست.
كتاب مقتل الحسين او كه به مقتل مقرم شهرت يافته است ، از آنچنان شهرت ونفوذى در راستاى رخداد عاشوراى امام حسين ع برخوردار گرديده است كه در #حوزه ها وصاحبنظران وتاريخ نگاران عاشورا ، به عنوان #منبع قابل اعتماد شناخته شده وهمچنان از جايگاه ويژه اى درخوردار است.
سرانجام اين عالم وارسته ونظر كرده امام حسين ع در ١٧ محرم
سال ١٣٩١ هجرى در #نجف اشرف در گذشت ودر كنار حرم علوى ، پيكرش دفن گرديد.
والسلام عليه يوم ولد ويوم مات ويوم يبعث حيًاً

دكتر #هادى _انصارى
١٧ محرم ١٤٤٠ هجرى
تهران
Forwarded From دكتر هادى انصارى
نَظَر كرده امام #حسين ع 🔴

بياد بود #سالگرد رحلت مرحوم آية الله #مقرًم

کتاب #مَقتَلُ الحُسَین(ع) معروف به مقتل مُقَرَّم ،نوشته عبدالرزاق موسوی مقرم از عالمان #شیعه، که به زندگی #امام حسین(ع) و بررسی #قیام و #شهادت امام سوم شیعیان و حوادث پس از آن و نتایج واقعه #عاشورا پرداخته است.
اين كتاب از آنجا كه با خلوص نيت واعتقاد به نگارش در آمده ، هر خواننده اى را تو گويي به #صحراى كربلاى مجسًم برده وطبق گفته بزرگان شيعه در قرن معاصر ، اين مقتل ، از سوى حضرت به امضا رسيده است زيرا كه هر خواننده اى را دگرگون مى نمايد.
تا آنجا كه مقتل مرحوم مقرًم ، خود منبعى براى هر گفتار در اين راستا واقع گرديده است.
از اين رو نام ( مقتل مقرًم )، جاودانه گرديده است.
سید عبدالرّزاق بن محمد موسوی مُقَرَّم (۱۳۱۶-۱۳۹۱ق) مشهور به مقرم، عالم شیعی #قرن چهاردهم هجری. شهرت او، به خاطر تألیف کتاب‌هایی درباره زندگی خاندان پیامبر اسلام(ص) است. مشهورترین اثر او مقتل امام حسین(ع) است که به فارسی ترجمه و چندین بار چاپ شده است.
خاندان مقرم، همگی از اهل علم بوده و نسبشان به امام
#کاظم(ع) می‌رسد. سید عبدالرزاق نزد آيات سید ابوالحسن #اصفهانی، میرزای #نائینی و سيد محسن #حكيم وسید ابوالقاسم #خوئی وشيخ حسين #حلًى وآقا ضياء #عراقى و شيخ محمد رضا #كاشف الغطاء شاگردی کرد و با شیخ محمد جواد #بلاغی دوستی داشت و در نشر آثارش او را یاری کرد. او همچنین از محمد حسین #غروی اصفهانی ( كمپانى)در فلسفه و کلام بهره برده است.
مقرم در علم انساب هم مسلط بود و برخی کتب نسب را حاشیه زد و در شعر نیز دستی داشت.
مقرّم معتقد بود برای خدمت به اهل بیت(ع)، تنها گفتار و سخنرانی کافی نیست؛ بلکه باید با نوشتن و انتشار سخنان، زندگی‌نامه و فضایل آنان، به آن‌ها خدمت کرد و روش زندگی و علوم آن‌ها را در جامعه نشر داد. بنابراین در این رابطه اقدام به تألیف نمود و با این که جوّ حاکم بر حوزویان آن زمان، تألیف در قسمت فقه و اصول بود، ایشان این جوّ را شکست و اکثر تألیفاتش را در فضیلت و زندگی فرزندان رسول خدا(ص) و یارانشان نگاشت.
مقرم حدود ۳۰ کتاب تدوین کرده که نیمی از آنها منتشر شده و نیمی به صورت خطی باقی مانده است. تقریباً همه آثار او تک‌نگاری درباره #شخصیت‌های شیعه و ائمه است.
مشهورترین اثر او مقتل الحسین درباره امام حسین و واقعه کربلاست.
كتاب مقتل الحسين او كه به مقتل مقرم شهرت يافته است ، از آنچنان شهرت ونفوذى در راستاى رخداد عاشوراى امام حسين ع برخوردار گرديده است كه در #حوزه ها وصاحبنظران وتاريخ نگاران عاشورا ، به عنوان #منبع قابل اعتماد شناخته شده وهمچنان از جايگاه ويژه اى درخوردار است.
سرانجام اين عالم وارسته ونظر كرده امام حسين ع در ١٧ محرم
سال ١٣٩١ هجرى در #نجف اشرف در گذشت ودر كنار حرم علوى ، پيكرش دفن گرديد.
والسلام عليه يوم ولد ويوم مات ويوم يبعث حيًاً

دكتر #هادى _انصارى
١٧ محرم ١٤٤٠ هجرى
تهران
Forwarded From unknown
#ضریح حضرت #فاطمه _معصومه ع

که درود خدا بر او باد در میان بقعه با بلندی ۲۰/۱ و طول و عرض ۹۵/۲ در ۲۰/۱ متر قرار گرفته و با کاشی‌های نفیس و زرفام آغاز #قرن هفتم پوشیده شده‌است. گرداگرد مرقد، دیواری به بلندی دو متر و طول و عرض تقریبی (۸۰/۴ در ۴۰/۴) قرار دارد که در سال ۹۵۰ بنا گردید و با کاشی معرق آراسته شد که اکنون این دیوار با ضریح مشبک از جنس نقره پوشیده شده‌است.

در سال ۹۶۵ هجری شاه
#طهماسب صفوی، در چهار طرف مرقد، ضریحی آجری آراسته به کاشی‌های هفت رنگ و کتیبه‌های #معرق بنا نمود و در اطراف آن منافذی باز بود تا هم مرقد دیده شود و هم زائران نذورات خود را داخل ضریح بریزند.

در سال ۱۲۳۰ هجری قمری ،#فتحعلی شاه قاجار همان ضریح را نقره پوش کرد که این ضریح به مرور زمان فرسوده شد و در سال ۱۲۸۰ ضریحی که از نقره ضریح سابق و نقره‌های موجود در #خزانه ساخته شده بود به جای آن نصب گردید.

این ضریح چندین مرتبه تجدید بنا و اصلاح شد و سال‌های متمادی روی مرقد فاطمه معصومه ع باقی بود تا این که در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی به دستور #تولیت آن زمان شکل ضریح را تغییر دادند و ضریحی را با ظرایف هنری ویژه‌ای به جای آن نصب نمودند که آن ضریح همچنان برفراز قبر فاطمه معصومه ع برقرار است و در اسفند ماه ۱۳۸۰ شمسی اصلاحات و تعمیرات جدید صورت گرفت. تمام قسمت‌های نقره‌ای ضریح از نقره ۹۲ درصد با نقره ۱۰۰ درصد خالص خریداری شده از بانک مرکزی #جمهوری اسلامی ایران تعویض شد و چوب‌های زیر آن اعم از ستون و پایه و… به دست استادان #اصفهانی ساخته و قلم‌زنی شد و کارشناسان #آستانه _مقدسه (قسمت نقره‌ای) آن را تعویض کردند و ضریح سابق فرسوده شده ،به خزانه تحویل داده شد.

@astanqom_asnad 📲