Forwarded From فطرس مدیا
وایکینگ‌ها از قبایل «نورس» بودند که از #قرن ۹ تا ۱۱ میلادی در اروپای شمالی زندگی می‌کردند
آنها دریانوردانی بودند که در جستجوی #ثروت با کشتی‌هایشان از #اسکاندیناوی به سوی نقاط دیگر #دنیا سفر می‌کردند
اخیرا پژوهشگران #سوئدی در تحقیقات خود نقوش بافته شده‌ بر روی لباس‌های ویژه مراسم خاکسپاری آن‌ها یافته‌اند.
این نقوش که به #خط_کوفی هستند سوالات جدیدی را برای #مورخین و باستان‌شناسان در خصوص حضور احتمالی #اسلام در آن منطقه و در قرن‌های ۹ و۱۰ میلادی مطرح می‌کند.
بر روی باقیمانده بعضی از #لباس های ابریشمیِ آن‌ها که همراه آن به خاک سپرده شده‌اند، نام های “الله و علی” با نخ های #ابریشمی و #نقره ای دوخته شده است.
عبارت “برای خدا” در #انگشتر یک زن در منطقه‌ای از سوئد ثبت شده است. اما #کتیبه بافته شده که اخیرا یافت شده اولین نماد خط #کوفی ثبت شده در سرتاسر اسکاندیناوی است که نام "علی" بر روی آن حک شده است.
این اتفاق را خبرگزاری های بزرگی چون بی.بی.سی، گاردین، یورو نیوز و بسیاری از #دانشگاه های #جهان تایید نموده اند.

@fotrosmediatv
Forwarded From کانال خوشنویسی مهدی قربانی
کتیبه سردرب کاخ سلطان عبدالمجید در استانبول به خط #کوفی
• متن: و لا غالب إلا الله
تصویر از آرشیو پروفسور سلیمان برک

@MehdiQorbani
Forwarded From دكتر هادى انصارى
اولین #سنگ مزار حضرت علی بن موسی‌الرضا در سده ششم قمری ساخته شد و از جنس #مرمر است. ابعاد این سنگ مزار به طول ۴۰ و عرض ۳۰ سانتی‌متر بوده و به دلیل قدمتی که دارد، بسیار با ارزش است. جالب است بدانید تاریخ ولادت و شهادت هشتمین اختر تابناک #امامت با خط #کوفی بر روی این سنگ حک شده و هم‌اکنون در موزه حرم از آن نگهداری می‌شود.

دومین سنگ مزار امام #رضا (ع) از جنس سنگ سفید مرمر آهکی بوده و ابعاد آن ۶۰ در ۴۰ سانتی متر است. این سنگ هم‌اکنون بر روی مزار موجود در #سرداب قرار گرفته است.

سومین سنگ مزار امام هشتم شیعیان هم دارای ابعادی به طول ۲٫۲۰ و عرض ۱٫۱۰ بوده که در طبقه همکف #حرم وجود دارد. رنگ این سنگ مزار، #سبز چمنی بوده و آن را همزمان با نصب #ضریح پنجم حضرت در سال ۱۳۷۹ در حرم قرار دادند.

_______________
@drhadiansarii
مجموعه صفحات قرآن کریم به خط #کوفی کهن از صدر اسلام/سوریه
#موزه_آثار_ترک_و_اسلام استانبول

@MehdiQorbani
Forwarded From دكتر هادى انصارى
✅ سنگ‌نوشته‌های کهن #قرآن در توران‌پشت: بازنمودی از فرهنگ #تصوف

توران پشت نام ناحیه ای است کهن که امروزه بر اساس تقسیمات کشوری از توابع شهرستان #تفتِ استان یزد به شمار می رود. از جمله آثار تاریخی توران پشت باید سنگ نوشته هایی را نام برد که در کنار جاده مال رو، در نزدیکی روستای دره گازه قرار گرفته اند. با بازخوانی متن این سنگ نوشته ها آشکار گردید که قدمت کهن ترین آن ها به نیمه ی اول سدۀ 3ق باز می گردد. بررسی خطوط این کتیبه ها نشان می دهد که در نمونه های قدیم تر ویژگی های خط #کوفی با دقت بیشتری رعایت شده و رفته رفته با گذر زمان، ویژگی های این نوع خط کم رنگ تر دیده می شود. به غیر از #آیات قرآنی مضامین دیگری همچون اسماء الهی و #شعر فارسی نیز بر این کتیبه ها به چشم می خورد. در بخش هایی از این مقاله، در صدد پاسخ به این پرسش بوده ایم که نگارندگان این سنگ نوشته ها با کدام طرز تلقی این نوشته ها را از خود به یادگار گذاشته اند؟ که با تحلیل مضامین به کار رفته در این سنگ نوشته ها، مشخص شد این مضامین نزد متصوفه از اهمیت زیادی برخوردار بوده اند.

توران پشت نام یکی از روستاهای کهن در شهرستان تفت واقع در استان #یزد است که آثار تاریخی موجود در این روستا نشان می دهد حیات در این روستا از زمان #ساسانیان یا #هخامنشیان وجود داشته است.

این روستا در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرستان #تفت و ۷۵ کیلومتری مرکز استان #یزد قرار دارد و عده ای نام آن را برگرفته از توران دخت ساسانی می دانند که به مرور زمان تغییر یافته و به توران پشت مشهور شده است.

توران پشت از یک سمت به کوه محصور شده و از سمت دیگر چشم اندازی از دشت دارد و یکی از روستاهایی است که گرچه در طول سالهای گذشته جمعیت خود را از دست داده اما هنوز خانواده های بسیاری در آن زندگی می کنند.
توران پشت، قبرستانی تاریخی و کهن است و #کتیبه هایی که به عنوان سنگ #قبر در قدیم استفاده می شده، در واقع سنگ هایی است که با خط کوفی روی آن حکاکی شده است. : بر سر تپه های مشرف به این روستا، چهار #بقعه _گنبدواره به نام های #شیخ جنید، #چهل دختران، #سید گل سرخ و #پیرمراد وجود داشته که دو بقعه تخریب شده و اکنون فقط بقعه های شیخ #جنید که در واقع آرامگاه ابن ابی #طاهر است و بقعه #چهل دختران پابرجا هستند و اطراف این گنبدها نیز قبرستانی است داستانهای جالبی نیز از #دفن اموات در این قبرستان روایت می کنند.
گنبد و محراب شیخ جنید توران پشت مزین به آیاتی از #قرآن مجید با رنگ #آبی _لاجوردی است و قبرستان این روستای تاریخی که در ارتفاع بلندتری از سطح روستا قرار گرفته، دارای دو قسمت قدیم و جدید است.


_____________
@drhadiansarii
Forwarded From گنجينه
سنگ‌نوشته مزار زینبیه دمشق و دلالت تاریخی آن

مسئله محل دفن حضرت #زینب_کبری، موضوع مجادله و مناقشه بسیاری از پژوهشگران در چند دهه اخیر بوده و هر یک، به فراخور مطالعات خود، یکی از دو مزار منسوب به ایشان در #دمشق یا قاهره و گاه قبرستان بقیع مدینه را به عنوان محل دفن ایشان ترجیح داده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد بیشتر این پژوهشگران به علت عدم استقصای جامع متون و شواهد تاریخی موجود در این زمینه، موفق به نتیجه‌گیری دقیقی در این باره نشده‌اند.

یکی از مدارک کمتر مورد توجهِ پژوهشگران، #سنگ_نوشته کهن به خط #کوفی روی قبر #حضرت_زینب در #شام است. اطلاع بیشتر پژوهشگران از وجود این کتیبه، مرهون انتشار تصویر آن در کتاب زینب الکبری من المهد الی اللحد تألیف سید محمدکاظم قزوینی است؛ در حالی‌که پیش از وی، تصویر این #کتیبه را میرزا علی‌خان امین‌الدوله ترسیم و ضمیمه سفرنامه خود کرده و مرحوم قزوینی، آن را از روی چاپ نخست سفرنامه امین‌الدوله (ص341)، بدون اشاره به آن، در کتاب خود بازنشر کرده.

ترسیم امین‌الدوله از لوح #مزار، هرچند نه به طور 100%، اما تا حد زیادی شکل واقعی کتیبه را بازتاب می‌دهد. با مقایسه این تصویر با دیگر کتیبه‌ها و لوح مزارهای کوفی باقی‌مانده در دمشق و نیز با توجه به شواهد تاریخی دیگر، نگارنده قدمت این کتیبه را از سده ششم هجری تشخیص داده است. متن کتیبه در هفت سطر، عیناً به شرح زیر خوانده می‌شود:
[1] هذا قبر زینب الصغری
[2] المکناة بأمّ کلثوم ابنت
[3] علیّ بن ابی‌طالب أمّها فا
[4] طمة البتول سیّدة نساء
[5] العالمین ابنت سیّد المر
[6] سَلین محمّد خاتم النبیّین
[7] صلّی الله علیه وسلّم

چنانکه می‌بینیم، این کتیبه، صاحب مزار را «زینب صغری» مکنی به «ام‌کلثوم» فرزند #امام_علی (ع) از حضرت #فاطمه_زهرا (س) معرفی می‌کند. این معرفی، کاملاً منطبق بر توصیف‌های مورخان و جهانگردان سده ششم است که صاحب مزار را، یا مانند ابن عساکر و علی بن ابی بکر هروی: ام‌کلثوم، و یا مانند ابن جبیر: ام‌کلثوم زینب صغری دختر امام علی (ع) معرفی کرده‌اند.

نکته دیگر آنکه، با مقایسه متن کتیبه با سخن #شیخ_مفید، در جایی که از فرزندان امام علی از حضرت زهرا یاد می‌کند: «الحسن والحسین وزینب الکبری وزینب الصغری المکنّاة أم کلثوم، امهم فاطمة البتول سیّدة نساء العالمین بنت سید المرسلین محمد خاتم النبیّین صلّی الله علیه وآله»، می‌توان پی برد که عبارت روی قبر با تغییر اندکی، از کتاب ارشاد شیخ مفید اقتباس شده.

ادامه در کامنت 👇
https://www.instagram.com/p/CMz9_yPp7Wl/?igshid=19rgbka5drx2u
#قرآن شریف
#الحمد
#نسخه_خطی
قرن 6 قمری
خط #کوفی
این نسخه بعضی از آیات را شامل میشود!
#فرش
فایل پی دی اف کتاب تذکره خوشنویسان که به صورت سربی در سال 1910 م مطابق 1328ق در کلکته به چاپ رسیده تقدیم علاقمندان می‌شود. این کتاب را مولانا غلام محمد هفت‌قلمی دهلوی که در پریسیدنسی کالج کلکته عربی و فارسی تدریس می‌کرده تالیف کرده است.
در این کتاب علاوه بر بحث در مورد انواع خط و قلم و شرایط کاتب و کتابت به معرفی کاتبان و خوش‌نویسان مشهور از سده های کهن تا زمان معاصر مولف پرداخته شده است.

@aaadab1397farhang
#تذکره_خوشنویسان #هفت‌_قلمی_دهلوی #خوشنویسی #خط #کاتب #کاتبان #خطوط #هنر #نستعلیق #نسخ #کوفی #ثلث #ریحان
Forwarded From گنجينه
سنگ‌نوشته مزار زینبیه دمشق و دلالت تاریخی آن

مسئله محل دفن حضرت #زینب_کبری، موضوع مجادله و مناقشه بسیاری از پژوهشگران در چند دهه اخیر بوده و هر یک، به فراخور مطالعات خود، یکی از دو مزار منسوب به ایشان در #دمشق یا قاهره و گاه قبرستان بقیع مدینه را به عنوان محل دفن ایشان ترجیح داده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد بیشتر این پژوهشگران به علت عدم استقصای جامع متون و شواهد تاریخی موجود در این زمینه، موفق به نتیجه‌گیری دقیقی در این باره نشده‌اند.

یکی از مدارک کمتر مورد توجهِ پژوهشگران، #سنگ_نوشته کهن به خط #کوفی روی قبر #حضرت_زینب در #شام است. اطلاع بیشتر پژوهشگران از وجود این کتیبه، مرهون انتشار تصویر آن در کتاب زینب الکبری من المهد الی اللحد تألیف سید محمدکاظم قزوینی است؛ در حالی‌که پیش از وی، تصویر این #کتیبه را میرزا علی‌خان امین‌الدوله ترسیم و ضمیمه سفرنامه خود کرده و مرحوم قزوینی، آن را از روی چاپ نخست سفرنامه امین‌الدوله (ص341)، بدون اشاره به آن، در کتاب خود بازنشر کرده.

ترسیم امین‌الدوله از لوح #مزار، هرچند نه به طور 100%، اما تا حد زیادی شکل واقعی کتیبه را بازتاب می‌دهد. با مقایسه این تصویر با دیگر کتیبه‌ها و لوح مزارهای کوفی باقی‌مانده در دمشق و نیز با توجه به شواهد تاریخی دیگر، نگارنده قدمت این کتیبه را از سده ششم هجری تشخیص داده است. متن کتیبه در هفت سطر، عیناً به شرح زیر خوانده می‌شود:
[1] هذا قبر زینب الصغری
[2] المکناة بأمّ کلثوم ابنت
[3] علیّ بن ابی‌طالب أمّها فا
[4] طمة البتول سیّدة نساء
[5] العالمین ابنت سیّد المر
[6] سَلین محمّد خاتم النبیّین
[7] صلّی الله علیه وسلّم

چنانکه می‌بینیم، این کتیبه، صاحب مزار را «زینب صغری» مکنی به «ام‌کلثوم» فرزند #امام_علی (ع) از حضرت #فاطمه_زهرا (س) معرفی می‌کند. این معرفی، کاملاً منطبق بر توصیف‌های مورخان و جهانگردان سده ششم است که صاحب مزار را، یا مانند ابن عساکر و علی بن ابی بکر هروی: ام‌کلثوم، و یا مانند ابن جبیر: ام‌کلثوم زینب صغری دختر امام علی (ع) معرفی کرده‌اند.

نکته دیگر آنکه، با مقایسه متن کتیبه با سخن #شیخ_مفید، در جایی که از فرزندان امام علی از حضرت زهرا یاد می‌کند: «الحسن والحسین وزینب الکبری وزینب الصغری المکنّاة أم کلثوم، امهم فاطمة البتول سیّدة نساء العالمین بنت سید المرسلین محمد خاتم النبیّین صلّی الله علیه وآله»، می‌توان پی برد که عبارت روی قبر با تغییر اندکی، از کتاب ارشاد شیخ مفید اقتباس شده.

ادامه در کامنت 👇
https://www.instagram.com/p/CMz9_yPp7Wl/?igshid=19rgbka5drx2u
Forwarded From ادب و فرهنگ📙📘📕📒📓
فایل پی دی اف کتاب تذکره خوشنویسان که به صورت سربی در سال 1910 م مطابق 1328ق در کلکته به چاپ رسیده تقدیم علاقمندان می‌شود. این کتاب را مولانا غلام محمد هفت‌قلمی دهلوی که در پریسیدنسی کالج کلکته عربی و فارسی تدریس می‌کرده تالیف کرده است.
در این کتاب علاوه بر بحث در مورد انواع خط و قلم و شرایط کاتب و کتابت به معرفی کاتبان و خوش‌نویسان مشهور از سده های کهن تا زمان معاصر مولف پرداخته شده است.

@aaadab1397farhang
#تذکره_خوشنویسان #هفت‌_قلمی_دهلوی #خوشنویسی #خط #کاتب #کاتبان #خطوط #هنر #نستعلیق #نسخ #کوفی #ثلث #ریحان