Forwarded From
نامه‌ای در باب تساهل
اثر جان لاک

بحث «مدارای مذهبی» و «تساهل» در امر مذهب بحث پیچیده و درازدامنی است. این‌که باید با باورمندان مذهبی تا کجا #مدارا کرد پرسش جانداری است. فرض کنید باورهای مذهبی فردی به او مجوز #ناقص‌سازی_جنسی_زنان را می‌دهد. فرض کنید در باور مذهبی ِ فردی #کشتار #ملحدان و #ناباورمندان به خدا و یا دینی خاص عملی #مقدس شمرده شود آیا باید او بتواند بدون مانع چنین کند؟ از طرفی آیا می‌توان فردی را به صرف باورهای دینی‌ ِ خاصی که آزاری برای دیگری ندارد از #حقوق_انسانی خود محروم کرد؟

شما به وضعیت بهائیان در ایران توجه کنید. #بهائیان تنها به دلیل این‌که پیرو دین خاصی هستند از شرکت در #دانشگاه #محروم هستند و حتا سال‌های اولیه انقلاب جانشان نیز در خطر بود و بیش از ۲۰۰ نفر از آنان به صرف باور به دین #بهائیت #اعدام شدند. چگونه می‌توان این‌گونه #تعصبات_دینی را از بین برد تا انسان‌ها بتوانند ورای باورهای دینی‌شان از حقوق انسانی خود بهره‌مند بشوند.

«نامه‌ای در باره تساهل مذهبی» اثر جان لاک، در دفاع از مدارای مذهبی از مدتها پیش یکی از متن های کلاسیک در ادبیات دموکراسی شمارده شده است.

تاثیر فکر جان لاک (۱۶۳۲-۱۷۰۴ میلادی) بر اندیشه بنیان‌گذاران ایالات متحده به خوبی بحث و مستند شده است، اما لاک را می‌توان در مقام فیلسوفی دید که پدر فکری سرزمین‌هایی فراتر از آمریکا هم هست. تقریبا همه ویژگی‌های #دموکراسی #لیبرال مدرن در نوشته‌های جان لاک ترسیم شده است: دکترین مدارای مذهبی، دفاع از اختیار فرد در زندگی خویشتن، نظریه سرکشی در مقابل قدرت‌های #ناعادلانه، و #حق_مطلق برای داشتن مالکیت نامحدود.

این نامه در اصل به لاتین و در ۱۶۸۵ نوشته شد وقتی که جان لاک به حال تبعید در هلند به سر می برد و در ۱۶۸۹ زمانی منتشر شد که رژیم تازه ویلیام اورنج (William of Orange) که پروتستان بود در بریتانیا استقرار یافت. قانون مدارا که در همان سال ۱۶۸۹ تصویب شد #آزادی مذهبی را صرفا برای کسانی از پروتستان ها مجاز می‌دانست که تثلیث مقدس را تایید می‌کردند و آماده ادای سوگند برای تبعیت از سلطنت بودند. دیگر ناراضیان – و طبعا کاتولیک‌ها – حق #آزادی_مذهبی نداشتند و تا ۱۵۰ سال بعد هم این وضعیت ادامه یافت.

نامه #جان_لاک در قاره آمریکا زمانی پشتیبانی عینی پیدا کرد که #الهامبخش پیشگامان شورشی برای جدا کردن دولت از کلیسا شد. در بریتانیا، آزادی کامل مذهبی تا دو قرن امکان ظهور نیافت.


👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
Forwarded From فراسوی سیاست
🔻خاک بر سر آن استاد دانشگاه!

🔻دکتر نعمت الله فاضلی
در برنامه نكوداشت دكتر محمود مهرمحمدي / 13 بهمن 97

تلخیص و پیاده سازی: پویش ملی دوباره دانشگاه

🔹اگرچه امروز روز نکوداشت است و روز نق زدن و نقد کردن نیست، اما من می خواهم از خودم و از استادانی که اینجا نشسته اند انتقاد کنم. دکتر باقری گفتند که اوضاع معلمان و استادان دانشگاه خوب نیست. اوضاع بدتر از آنی است که ایشان به آرامی خواستند بگویند. ... ایشان به شوخی گفتند که نسل آقای دکتر مهرمحمدی در حال منسوخ شدن است، اما اجازه دهید که بر اساس تحقیقات نشان دهم که این گفته شوخی نیست.

🔹کتابی در مورد استادان منتشر شده است با عنوان «مطالعه دگرگونی فرهنگی در سه نسل دانشگاهی» در این پژوهش، سه نسل از اساتید دانشگاه هایی مثل تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تربیت مدرس و مانند آن مطالعه شده اند. خلاصة این پژوهش این است که هر چقدر به امروز نزدیک می شویم، جنبه های اخلاقی، منشی و اخلاقی استادان از جهات گوناگون بدتر می شود. میزان سرمایه های فرهنگی، اخلاقی و منش استادان روز به روز در حال کاهش است. خوب دقت بکنید! استادان جدید و جوان تر از لحاظ شناختی وضعشان بهتر است. بیشتر زبان انگلیسی می دانند، بیشتر نرم افزار می شناسند، بیشتر به قوانین و قواعد و فوت و فن های استاد شدن آشنا هستند. هنوز چهل سالشان نشده است استاد تمام می شوند، روزمه های بزرگ دارند! پر از کتاب و مقاله! آت و آشغال ها را ریخته اند در رزومه هایشان! به هر کس نگاه می کنید رزومه ای دارد به طول پنجاه متر، پانصد مقاله دارد، هفتصد مقاله دارد و هنوز چهل و پنج سالش نشده استاد تمام می شود. خیلی از شاگردان من استاد شده اند در حالی که من پارسال دانشیار شدم! این فاجعه است این ابتذال است! باید گریه کنیم! صادقانه می گویم باید گریه کنیم!

🔹دیروز گزارش فرهنگی سال از خانم فاطمه جواهری استاد دانشگاه خوارزمی، به نام «سیاست فرهنگی در وزارت علوم» به دستم رسید. اوضاع دانشگاه ها به خصوص استادان و دانشجویان به‌ویژه تحصیلات تکمیلی، به لحاظ منش، قابلیت ها و عادت های تفکر انتقادی، گوش دادن، شنیدن، صحبت کردن، صداقت، و ارزش های وجودی که انسان دانشگاهی باید داشته باشد بسیار اسفبار است. بسیار اسفبار! امیدوارم این کتاب منتشر شود تا اساتید بدانند در دانشگاه ها و آموزش عالی کشور چه اتفاقی افتاده است. مقاله ای خودم نوشته ام که به زودی منتشر می شود، در زمینه «سواد آکادمیک». متاسفانه باید بگویم که بیش از 50% از اساتید ما سواد خواندن و نوشتن ندارند. این طبیعی است. وقتی آزمون بین المللی پرلز نشان می دهد که در «درک مطلب» ما از افغانستان نیز عقب تریم، همین ها کرور کرور دکترا می گیرند. از 50 کشور در 2016 ما چهل و پنجمی هستیم.

🔹بروید بخوانید و ببینید این آیین نامه ارتقا و این سیستم پاداش دهی و کنترل کیفیتی که ایجاد کرده ایم چه جور استاد و معلمی را پرورش می دهد. اگر از بسیاری از اساتیدی که کتاب نوشته اند بخواهیم یک صفحه خلاقانه بنویسند، توانش را ندارند. توان و آمادگی خواندن یک فصل از یک رمان را ندارند. اگر بگوییم یک ساعت بنشین، گوش کن، تمرکز کن، دقت کن، آمادگی‌اش را ندارد. چرا لقب استاد و دکتر را رایگان به این و آن اهدا می کنیم؟ این ظلم به مقام علم و دانش است که به بسیاری از اساتید دانشگاه می گوییم استاد و دکتر. این بی احترامی و ظلم است به ناموس علم و اخلاق و بشریت. آنهایی که این القاب را گرفته اند مقصر نیستند. سیستمی باید پاسخگو باشد که کرور کرور دکتر و استاد تربیت می کند. آیین نامه ارتقاء، سیستم پاداش دهی و نظام کنترل کیفیت باید پاسخگو باشد! سیستم سیاسی و مدیریتی باید پاسخگو باشد!

🔹دانشگاه فقط متن نیست، منش هم هست! کتاب «دانشگاه به سوی فضیلتِ» جان نیکسون را بخوانید. استدعا می کنم بخوانید! گزارش خانم دکتر جواهری را بخوانید تا ببینید چه اتفاقی در دانشگاه های کشور افتاده است. علما، روحانیون، استادان بیدار شوید! دزدی کردن هنجار دانشگاه است! استثمار دانشجو هنجار دانشگاه است! قانون است! استادی که هیچ سهمی در نوشتن مقاله ندارد در نهایت بی شرمی نام خودش را بر روی مقاله و کتاب می آورد! هزار نوع ناهنجاری در دانشگاه ها به نام قانون اعمال می شود! ...

#دانشگاه #استاد_دانشگاه #خاك_بر_سر_استاد_دانشگاه

@akhalaji
Forwarded From فطرس مدیا
وایکینگ‌ها از قبایل «نورس» بودند که از #قرن ۹ تا ۱۱ میلادی در اروپای شمالی زندگی می‌کردند
آنها دریانوردانی بودند که در جستجوی #ثروت با کشتی‌هایشان از #اسکاندیناوی به سوی نقاط دیگر #دنیا سفر می‌کردند
اخیرا پژوهشگران #سوئدی در تحقیقات خود نقوش بافته شده‌ بر روی لباس‌های ویژه مراسم خاکسپاری آن‌ها یافته‌اند.
این نقوش که به #خط_کوفی هستند سوالات جدیدی را برای #مورخین و باستان‌شناسان در خصوص حضور احتمالی #اسلام در آن منطقه و در قرن‌های ۹ و۱۰ میلادی مطرح می‌کند.
بر روی باقیمانده بعضی از #لباس های ابریشمیِ آن‌ها که همراه آن به خاک سپرده شده‌اند، نام های “الله و علی” با نخ های #ابریشمی و #نقره ای دوخته شده است.
عبارت “برای خدا” در #انگشتر یک زن در منطقه‌ای از سوئد ثبت شده است. اما #کتیبه بافته شده که اخیرا یافت شده اولین نماد خط #کوفی ثبت شده در سرتاسر اسکاندیناوی است که نام "علی" بر روی آن حک شده است.
این اتفاق را خبرگزاری های بزرگی چون بی.بی.سی، گاردین، یورو نیوز و بسیاری از #دانشگاه های #جهان تایید نموده اند.

@fotrosmediatv
Forwarded From فطرس مدیا
#نوحه و #مصیبت خوانی
در هزار سال پیش
دکتر #حسن_انصاری محقق #دانشگاه #پرینستون #آمریکا با تفحص از متن #نسخه‌های_خطی در #یمن ، متن 7 قطعه مرثیۀ حسینی که در #بیهق (منطقه‌ای در خراسان بزرگِ قدیم) طی سالهای 400 تا 499 هجری قمری، سرایش شده است را بدست آورده است
در این اسناد، قطعاتِ این مرثیه از #کتاب_خطی "سفينة العلوم" تأليف دانشمند #معتزلی حنفی/ زيدی اواخر سده پنجم قمری نقل ‌شده‌است.
در این کتاب، حاکم جشمی چند قطعه از اشعارِ #فارسی را نقل کرده که از مضمون و سبک آن پيداست که در مجالس حسينی در بيهق آن روزگار، مصيبت خوانی زمزمه می‌شده است
نمونه‌ایی از اشعار در قطعات مختلف این مرثیه‌ی کهن:
امامِ جهان ناتوان گشته بود / سراسر به خونِ تر آغشته بود
چو بفتاد مهرِ منوّر ز پای / تو گفتی که شهر اندر آمد ز جای
.
امامِ جهان چون چنان ديد نور / بجوشيد مردِ صبورِ وقور
بیالود بر رخ عقيق يمن / بر آن نازنین سرفرازِ زَمَن
.
چو زينب گذر کرد بر کشتگان / بر آن پاک‌دينان و آزادگان، 
غريوان همی‌گفت: يا ويلتاه! / إلی الله شکوای من، محنتاه! ‌
این اسناد گواه ارادت دیرینۀ ایرانیان به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

#روضه #عراق #عزا #اربعین #حسین #فطرس #فطرس مدیا #بلوط #شجره_طیبه #شجره #قاجار #صفویه
#کربلایی #مداحی #قدیمی
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From مركز الفقيه العاملي لاحياء التراث
#قصص_الانبياء لابراهيم النيسابوري . فارسي . نسخة نفيسة مصورة مصدرها #مكتبة_المتحف_البريطاني . كتبت في القرن الحاديعشر #هجري .
Forwarded From فطرس مدیا
بخشی از مصاحبۀ فطرس‌مدیا با #اندرو_نیومن
استاد #دانشگاه #ادینبرو در موضوع #حوزه_علمیه #شیعه

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From فطرس مدیا
#نوحه و #مصیبت خوانی
در هزار سال پیش
دکتر #حسن_انصاری محقق #دانشگاه #پرینستون #آمریکا با تفحص از متن #نسخه‌های_خطی در #یمن ، متن 7 قطعه مرثیۀ حسینی که در #بیهق (منطقه‌ای در خراسان بزرگِ قدیم) طی سالهای 400 تا 499 هجری قمری، سرایش شده است را بدست آورده است
در این اسناد، قطعاتِ این مرثیه از #کتاب_خطی "سفينة العلوم" تأليف دانشمند #معتزلی حنفی/ زيدی اواخر سده پنجم قمری نقل ‌شده‌است.
در این کتاب، حاکم جشمی چند قطعه از اشعارِ #فارسی را نقل کرده که از مضمون و سبک آن پيداست که در مجالس حسينی در بيهق آن روزگار، مصيبت خوانی زمزمه می‌شده است
نمونه‌ایی از اشعار در قطعات مختلف این مرثیه‌ی کهن:
امامِ جهان ناتوان گشته بود / سراسر به خونِ تر آغشته بود
چو بفتاد مهرِ منوّر ز پای / تو گفتی که شهر اندر آمد ز جای
.
امامِ جهان چون چنان ديد نور / بجوشيد مردِ صبورِ وقور
بیالود بر رخ عقيق يمن / بر آن نازنین سرفرازِ زَمَن
.
چو زينب گذر کرد بر کشتگان / بر آن پاک‌دينان و آزادگان، 
غريوان همی‌گفت: يا ويلتاه! / إلی الله شکوای من، محنتاه! ‌
این اسناد گواه ارادت دیرینۀ ایرانیان به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

#روضه #عراق #عزا #اربعین #حسین #فطرس #فطرس مدیا #بلوط #شجره_طیبه #شجره #قاجار #صفویه
#کربلایی #مداحی #قدیمی
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From بنیاد قم‌پژوهی
📷 دو عکس کم نظیر از پستخانه قم در قرن نوزدهم از آلبوم "آلبرت هوتز" هلندی 🇮🇷🇳🇱

آلبرت پائول هرمان هوتز، تاجر، جهانگرد و نخستین عکاس هلندی در قرن نوزدهم سفری چند ماهه به ایران داشته که ۲۲۱ قطعه عکس دستاورد آن بوده است.
وی در ایران، از دهانه رودخانه کارون به سمت اهواز و شوشتر رفته و سپس از راه خشکی به بوشهر، دالکی، کازرون، شیراز، پاسارگاد، اصفهان، سلطان آباد (اراک)، قم و بالاخره به تهران رسیده است. وی سپس به سمت غرب و تبریز رفته و از آنجا از ایران خارج شده است.
مجموعه عکس‌های تاریخی آلبرت هوتز در کتابخانه مرکزی #دانشگاه #لایدن نگهداری می‌شود.
#مطالعات #ایران_شناسی
─═ঈ✨ @IR_NL ✨ঈ═─
Forwarded From دكتر هادى انصارى
میلاد صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها مبارک باد💐🌹

سکه #معز لدین الله سال 342هجری قمری-#مصر

المعزلدین الله (۹۳۲-۹۷۵ م ) (نام کامل وی:معد المعز لدین الله، المعز أبو تمیم معدّ بن منصور العبیدی) چهارمین خلیفه از خلفای فاطمی در #تونس و اولین خلیفه از خلفای فاطمی در مصر و چهاردهمین امام از امامان مذهب #شیعه اسماعیلی بود. او در بین سالهای ۹۵۳ تا ۹۷۵ ميلادى حکم راند. وی برای استیلا یافتن بر مصر با #خلیفه عباسی وارد جنگ شد، تا این که مصر را از عباسیان گرفت و شهر #قاهره را بنا کرد.

شهر قاهره که مرکز خلافت فاطمیان بود به دستور خلیفه المعز لدین الله ساخته‌شد؛ وی در ۶ رمضان ۳۶۲ هجری به تخت نشست. معز پس از تصرف مصر و #حجاز سعی کرد با #قرمطیان شرق رابطه برقرار کند، او حتی بعضی از نظریات آن‌ها را نیز وارد عقیدهٔ تعلیم #اسماعیلیان کرد. او مسجد #الازهر را بنا کرد و در سال ۳۷۸ هجری / ۹۸۸ میلادی بود که آن را به #دانشگاه تبدیل کرد و تا پايان دوران فاطمیان، داعیان در آن مشغول تدریس و تحصیل بودند. معز تلاش می‌کرد تا از راه‌های مختلف توجه و حمایت قرمطیان را به دست آورد اما از جانبی دیگر از نفوذ اندیشه‌های آنان در اسماعیلیان فاطمی ترس داشت. وی همچنین اصلاحاتی در تعلیم اسماعیلیان ایجاد کرد و بعضی از اندیشه‌های منسوخ شدهٔ قبل را مانند قائم بودن محمد بن اسماعیل را دوباره به رسمیت شناخت. داعیان اسماعیلی موفق شدند پیش از سال ۳۴۷ هجری / ۹۵۸ میلادی حاکم #سند را به کیش اسماعیلی درآورند و #مولتان را به #دارالهجره تبدیل کنند.


____
@drhadiansarii