Forwarded From کاتبان
زیارت نامه ها و متن های ادعیه شیعی. قسمت دوم: اندر اصالت متن زیارت عاشوراء

http://ayyam.kateban.com/post/2753

#حسن_انصاری

#Kateban
@litera9
#تبریک #روز_معلم
#تقدیر از معلمان خوب تاریخ و ملل و نحل ایران
#حسن_انصاری
کانال: بررسی‌های تاریخی:
@azbarresihayetarikhi
📝 کتابی در فقه و فتاوی حنفی از نویسنده ای معتزلی مذهب از خوارزم: يتيمة الدهر في فتاوی أهل العصر تأليف "الشيخ الإمام الأجل مجد الأئمة عبد الرحيم بن عمر الترجماني".

http://ansari.kateban.com/post/2679

#حسن_انصاری

@Kateban
🔸 چند اشاره به وضعیت دو کتاب در تمهید الأصول شیخ طوسی



لینک مقاله: 👇
http://ansari.kateban.com/post/2878

#حسن_انصاری



@Kateban
🔸 یک معتزلی سده ششم در خانه بزرگ شیعیان امامی ری



لینک مقاله: 👇
http://ansari.kateban.com/post/2877

#حسن_انصاری



@Kateban
Forwarded From ادبیاتliterature9@
چرا باید زرّین‌کوب خواند؟
#حسن_انصاری
@literature9
Forwarded From وبسایت فرهنگی صدانت
نقد های #حسن_انصاری به دکتر #عبدالکریم_سروش
در 4 قسمت | @sedanet
✨ →http://goo.gl/MEpQJ4
Forwarded From وبسایت فرهنگی صدانت
☄گفتگو با دکتر #حسن_انصاری درباره سنت اسلام‌شناسی در غرب☄

🌱سنت شرق‌شناسی که ریشه های اولیه اش به ویژه به حمله ناپلئون به مصر مربوط است تاکنون مورد مطالعه شماری از دانشمندان قرار گرفته و چنانکه می دانیم عده ای هم مانند ادوارد سعید نظرات انتقادی نسبت به مبانی معرفتی‌ این سنت ابراز داشته اند. واقعیت این است که چه با نظرات ادوارد سعید در این باره موافق باشیم و چه نباشیم یک چیز مسلم است و آن اینکه شرقشناسی با آن پیش زمینه های سده نوزدهمی پایان گرفته و الآن چیزی با آن عنوان نداریم. این سنت اساساً سنتی بود مبتنی بر پیشینه نقد کتاب مقدس در مغرب زمین و با شیوه های فیلولوژیک. البته تا آنجایی که به نقد متن مربوط می شد چنین بود. قسمتی هم مطالعات صرف تاریخی بود. حاصل آن هم هزاران کتاب و مقاله و صدها تصحیح متن بوده است که خوب پایه بسیار خوبی فراهم کرد برای آشنایی نه تنها غربیان با اسلام بلکه زمینه را برای انتقال دانش انتقادی تاریخ و آشنایی با متون به کشورهای اسلامی فراهم کرد.

✨ →http://goo.gl/Z5L7Cj
Forwarded From |بررسی‌های کلامی|
🔴 افسانه‌ یا تحریف تاریخ؟
#حسن_انصاری
t.me/kalam_shia/229

دکتر حسن انصاری در نوشتاری سعی در القای این مطلب دارند که اکثر فقها و علمای شیعه فیلسوف بودند و این تصور که فقها مخالف فلسفه بوده‌اند افسانه‌ای بیش نیست!
ما چند جمله از ایشان را نقل می‌کنیم سپس دو نکته را تذکر می‌دهیم: [عین مطلب ایشان را می‌توانید در لینک زیر ببینید:t.me/azbarresihayetarikhi/2233]

حسن انصاری:
آقای بروجردی فلسفه خوانده بود
حتی سید ابوالحسن اصفهانی فلسفه آموخته بود
در چند قرن اخیر بسیاری از فقها فیلسوف بودند
آیت الله خویی هم حکمت آموخته بود
حتی می‌توان در زمان علامه حلی هم از اهتمام به فلسفه و دانش‌های عقلی سراغ گرفت.
شاگردان وحید بهبهانی نزد استادان برجسته، فلسفه را آموخته بودند
و....

◀ما بارها نشان داده‌ایم آقای انصاری در نتیجه‌گیری از مطالب به گونه‌ای عجیب رفتار می‌کنند، این مشکل در کتاب‌های ایشان نیز کم نیست. نتایجی که هیچ ربطی به مقدماتش ندارد.
آقای انصاری در اینجا دو خلط کرده‌اند:
۱. کسی که مطالب یک گروه و یا یک علمی را بیاموزد لزوما از خود آن گروه نیست، وگرنه لازم می‌آید خود آقای انصاری شیخی باشد! چون مدعی است مبانی شیخیه را به خوبی فراگرفته است. و نیز در عین حال تفکیکی نیز باشد چون مدعی‌اند مبانی این مکتب را از دکتر رحیمیان[از اساتید انجمن] و... آموخته است.

۲. خلط دوم و همیشگی دکتر حسن انصاری آن است که علوم عقلی را مساوی با فلسفه می‌داند، و گویا اصلا نمی‌تواند تصور کند که کسی عقل را بپذیرد ولی منکر فلسفه باشد؛ نمونه این امر علامه حلی و ملا محمد طاهر قمی، میرزای قمی و... است. علامه حلی از بزرگترین علما و عقلای شیعه که می‌گوید خواندن فلسفه حرام است مگر برای نقض کردن.
گویا تصور آقای انصاری آن است که هر کس که بخواهد فلسفه را نقد کند نباید آن را بیاموزد و نیاموخته ردش کند وگرنه نامش در لیست آقای انصاری قرار خواهد گرفت و فیلسوف نامیده خواهد شد! فقط همین مانده بود که تاریخ معاصر را هم تحریف کرده و آیت الله بروجردی را فیلسوف و طرفدار فلسفه بدانیم، و همچنین سید ابوالحسن اصفهانی را! بله آیت الله بروجردی فلسفه را عمیق خوانده بود ولی این چه استدلالی است بر اینکه ایشان فیلسوف بودند؟!
آقای انصاری در راستای فیلسوف کردن علمای شیعه اسم از آیت الله خویی می‌آورند و می‌گویند او نزد سید علی قاضی درس خوانده بود!
واقعا این نحو استدلال کردن‌ها عجیب است.
پس احتمالا علامه امینی هم سنی است زیرا نزد برخی اهل سنت تعالیمی دیده است!
و نیز بماند که داستان آیت الله خویی و سید علی قاضی بسیار متفاوت از تصورات آقای انصاری است و همیشه تحلیل‌های سطحی سهم نوشته‌های آقای انصاری است.

ایشان در انتها مدعی می‌شوند:
امروزه فهم اصول فقه بدون فلسفه دانی اصلا ممکن نیست.
داوری درباره این ادعا را نیز به آشنایان با علم اصول وامی‌گذاریم، هر چند که خلط عقل و فلسفه را در ذهنیت آقای انصاری تذکر دادیم.
@kalam_shia
Forwarded From |بررسی‌های کلامی|
🅾بررسی ادعای حسن انصاری در نهی کلام‌آموزی برخی اصحاب توسط امام صادق علیه السلام

آقای انصاری مدعی هستند چون فهم اصحاب با همدیگر متفاوت بود لذا حضرت برخی از ایشان را به کلام‌آموزی و بحث‌های کلامی تشویق می‌کردند و برخی را به شدت از آن برحذر می‌داشتند.
بنگرید به: حسن انصاری، تشیع امامی در بستر تحول، ص۲۶

◀بررسی:
در مرحله نخست این سؤال به ذهن می‌رسد که چگونه حضرت باید افرادی را از آموختن علم کلام که متکفل بیان توحید و خداشناسی است نهی کنند؟ چگونه است که امیرالمؤمنین علیه السلام میان جنگ صفین به بحث خداشناسی می‌پردازند ولی امام صادق علیه السلام از علم کلام نهی کنند؟
اما با رجوع به بیان خود حضرت دلیل آن واضح می‌شود:
یونس بن یعقوب می‌گوید من خدمت امام صادق علیه السلام بودم که مردی از شام وارد شد و تقاضای مناظره با شاگردان حضرت را کرد... . حضرت به من فرمودند: ای یونس اگر تو به خوبی علم کلام را می‌دانستی با او گفتگو می‌کردی. من عرض کردم: فدای شما شوم من شنیدم که از علم کلام نهی می‌فرمودید و می‌گفتید وای بر اصحاب کلام.
حضرت فرمودند: إنما قلت فویل لهم ان ترکوا ما أقول وذهبوا الی ما یریدون.
وای بر آنها اگر گفتار مرا واگذارند و دنبال آنچه خواهند روند.
سپس حضرت فرمودند برو و هر کدام از متکلمین را دیدی نزد من بیاور.
در این ماجرا چندین تن از اصحاب امام که علم کلام می‌دانستند _مخصوصا هشام_ با آن مرد شامی مناظره کردند و حضرت برای ایشان دعا کردند.
بنگرید به: الکافی، ج۱، ص۵۳۵ [کتاب الحجة، باب اول، حدیث۴]

◀پس مشخص شد دلیل نهی و تشویق حضرت خودسری در این علم و کنار گذاشتن تعلیم از اهل بیت علیهم السلام است نه آنچه آقای انصاری مدعی هستند!
بلکه این کلام و آموزه‌های امام است که فهم‌ها را بالا می‌برد نه آنکه خود حضرت ایشان را از تعلیم گرفتن علم کلام از اهل بیت علیهم السلام نهی کنند!
همچنین از همین قبیل است روایات مدح فقها و ذم فقهای دیگر، که مراد فقهای اهل سنت و کسانی بودند که از غیر اهل بیت علیهم السلام تعلیم می‌دیدند نه آنکه مراد تفاوت در فهم فقها باشد. پس نهی برخی اصحاب از کلام و تشویق برخی به کلام، وجه جمعش این نیست که اختلاف سطح فهم داشتند.
نویسنده عمدتا با همین نوع برداشت‌ها و همین سطح از تحلیل در پی اثبات وقوع تحولات اساسی در طول تاریخ اندیشه شیعی است.
#حسن_انصاری
https://t.me/kalam_shia/194