Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
?

? حوزه علمیه
نگاشته استاد دکتر احمد پاکتچی

⭐️ مدخل "حوزه علمیه" در دایره المعارف بزرگ اسلامی

http://www.cgie.org.ir/fa/article/84330

#حوزه_علمیه
#تاریخ
#مقاله

@AlBasatin
Forwarded From حدیث آرزومندی
انا لله و انا الیه راجعون
مطلع شدم بنده صالح مرحوم آقای حاج سید جعفر موسوی _که سالیان دراز در مدرسه فیضیه خدمت طلاب و اهل فضیلت را در کارنامه خویش داشت_ مرحوم شدند.
از درگاه الهی رحمت و مغفرتش را برای این مرد خدمتگزار خواهانم و به خانواده و دوستان محترمشان تسلیت عرض می کنم.
سید محمد مهدی رفیع‌پور
۹۹/۱۲/۱۹
#تسلیت
#حوزه_علمیه
Forwarded From ‌sarsm
💠حوزه سکولار است یا سکولار مذهبی؟

🖊روح الله جلالی

◀️تعریف دقیق سکولاریسم جدایی دین از سیاست یا جدایی دولت از کلیسا و نهادهای مذهبی نیست. معنای دقیق سکولاریسم در «حجت‌محوری» و «هدف گذاری» است. به این معنا که یک جامعه سکولار نمی‌گوید چون وحی یا مذهب گفته، این باید یا نباید وجود دارد، بلکه این باید و نباید از مسیر عقل و رأی و منابع دیگر حجت است. به عبارت دیگر ممکن است مولفه‌ای مذهبی پذیرفته و قانون شود اما علت پذیرفته شدن آن حجت بودن منابع مذهبی نیست، بلکه همان منابع مرجع غیرمذهبی مانند عقل و عرف و رأی و ... باعث پذیرش آن می‌باشد. هدف سکولاریسم هم تأمین سعادت دنیوی و اخروی نیست و تنها آنچه در دنیا و پیش‌برد امور آن، مورد خوش‌آمد است را می‌پذیرد.
پس کناره گرفتن از منابع دینی در اداره امور دنیوی چه فلسفه، چه سیاست و ...، و این جهانی دیدن مسائل، مهم‌ترین پایه‌های سکولاریسم هستند.

◀️بدنه بزرگی از حوزه علمیه، پس از چهاردهه دخالت حداکثری در تقنین، اجرا و قضا در حاکمیت ایران، هنوز مهم‌ترین وظیفه خود یعنی تولید مبانی محکم از منابع فقهی(ادله اربعه)، در رابطه با سیاست، اقتصاد، فرهنگ و...، را به درستی نه تولید و نه تبیین نموده است. پس می‌تواند مبتلا به پدیده خطرناک‌تری از سکولاریسم باشد، یعنی "سکولاریسم مذهبی".
کنار گذاشتن منابع وحیانی و رشد نتیجه‌گرایی بجای تکلیف محوری، در عین نیازهای پیچیده اداره امور، منجر به تورم سکولاریسمی می‌شود که رنگ و لعاب مذهبی دارد.
این سکولار شدن، به دلیل فقر تبیین و تولید محتوای دینی متناسب و برگرفته از اجتهاد پویا، و عدم رفتارسازی متناسب با آن، گریزناپذیر است.
مشکل اینجاست که همه طلاب، در بحث اجتهاد و تقلید میلیون‌ها ساعت برای مردم از لزوم تخصص‌گرایی و لزوم و وجوب رجوع عقلانی غیرمتخصص به متخصص منبر رفته‌اند اما خود در مباحث فقه سیاسی و پیچیدگی‌های سیاسی تماما مجتهد و نه مقلد هستند.

◀️طلبه‌ای که معنای بغی را نمی‌داند و هیچ تصوری از بایسته‌های اعتراض اجتماعی و... ندارد، طوری در تجمعات سیاسی فریاد "اعدام" می‌زند که تا مدت‌ها با گلوی گرفته بایستی سخن بگوید.
آن یکی که فرق سد ذرایع و افتتاح ذرایع را نمی‌داند و زمانی که بسیاری از فقها و مراجع، در زندان و شکنجه بوده‌اند به دنیا نیامده بوده است، نه بخشی، بلکه تمام مراجع را بی‌بصیرت، سکولارپرور و ناآگاه تصور می‌کند که بایستی با تجمعات خودجوش ادب و متنبه شوند.
دیگری با ادعای دین‌شناسی، مرتب در تحلیل‌های خود دم از ممنوعیت و محدودیت‌های سلیقگی می‌زند درحالیکه از برگزاری و تاب‌آوری 6 دقیقه مناظره فقهی در مورد ادعاهای پرتکرار خود عاجز است.

◀️نگون بختی اینجاست که بسیاری از میدان‌داران پرسر و صدای حوزوی، نه دین را بلدند نه سیاست را می‌شناسند.
رک و پوست‌کنده به این "کنار گذاشتن ادله دینی و دخالت سلایق شخصی و باندی به اسم مذهب" می‌گویند «سکولاریسم مذهبی».
طبیعتا اگر حوزه به این سمت حرکت کند که بخاطر پشت‌گرمی‌های دسته‌ای و باندی و نه توان فقهی و علمی، به تبیین باید و نبایدهای سیاسی بپردازد، و سایرین را وادار به احتیاط و یا سکوت کند، به سرعت به سمت سکولاریسم مذهبی پیش می‌رود.
◀️ریل‌گذاری دروس و هشدارهای زعمای حوزه اگر در مسیر غنای دین‌محوری در امور سیاسی و اجتماعی و ... نباشد، حوزه، مرجعیت عمومی خود را بیش از گذشته از دست خواهد داد، چراکه سلایق مبتدی انسانی، مانند مبانی دینی پشتوانه حکمت‌های الهی را ندارد که ثمره مثبت آن عمیق و درازمدت باشد. از طرفی اگر به بحث سلایق شخصی باشد ما در جنگ با تفکرات و مکاتب وارداتی که رویکرد آکادمیک و تجربی آن‌ها دهه‌ها از حرکت ما سبقت دارند، از پیش بازنده خواهیم بود.

#حوزه_علمیه
#سکولاریسم

http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
Forwarded From فطرس مدیا
بخشی از مصاحبۀ فطرس‌مدیا با #اندرو_نیومن
استاد #دانشگاه #ادینبرو در موضوع #حوزه_علمیه #شیعه

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From محسن الویری
دیروز ۲۶ مهر ۱۳۹۷، پس از پایان یافتن نشست روز اول همایش ، به منظور بازدید از کتابخانه مرحوم #فلاطوری به همراه چند تن از شرکت کنندگان همایش به کتابخانه دانشگاه #کلن که در ساختمانی جدا در بیست کیلومتری محل همایش بود رفتیم.
این کتابخانه که بر اساس گزارش ارائه شده از سوی خانم دکتر امیرپور در نشست صبح دیروز، نخستین کتابخانه شیعی در اروپاست، کار خود را از سال ۱۹۴۹ با خرید مقداری کتاب آغاز کرده است و تصمیم اختصاص یافتن آن به موضوع شیعه ـ اسلام از سوی رییس سابق بخش مطالعات شرقی دانشگاه #کلن در سال ۱۹۷۶ اتخاذ شده است.
مجموعه اصلی کتاب‌های این کتابخانه در دو اتاق مملو از قفسه و کارتن به بیش از ده هزار جلد می‌رسد که در فاصله سالهای ۱۹۶۵. تا ۱۹۷۵ م. فراهم شده است و مرحوم #فلاطوری از طریق سفرهای مکرر به ایران و دستیابی به مجموعه‌های شخصی و خرید لیتوگرافی نسخه‌های مربوط به قرن هجدهم و نوزدهم در تهیه آن نقش بسزایی داشته است. این نسخه‌ها دربردارنده موضوعات متنوعی از تفسیر و فقه و فلسفه و آداب و رسوم و دیگر آموزه‌های شیعی است. در سال ۲۰۱۳ م. چند صد جلد کتاب عربی از سوی شیعیان #عراق به این مجموعه افزوده شده است. متاسفانه هنوز فهرستی روش‌مند از این کتابخانه تهیه نشده است و نسخه‌های خطی هم به صورت غیراستاندارد در پنج کمد فلزی کنار هم قرار گرفته‌اند. نسخه‌های خطی و چاپ سنگی این کتابخانه افزون بر ارزش خود نسخه، از نظر نوشته‌های روی صفحه عنوان و پشت جلد و حاشیه اهمیت دارد.
این کتابخانه پشتوانه اصلی کرسی اسلام‌شناسی دانشگاه #کلن است که خانم دکتر امیرپور به تازگی آن را برعهده گرفته‌اند. تقویت و به روزرسانی منابع این کتابخانه و پشتیبانی از ارتباط دانشجویان این کرسی با اشخاص و نهادهای علمی غیردولتی کشورمان به ویژه با مجموعه‌های مرتبط با #حوزه_علمیه می‌تواند زمینه‌ساز عمیق‌تر نسل جدیدی از شیعه‌پژوهان مغرب زمین به ویژه آلمانی‌ها با معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام شود. دریغ است که بهره‌برداری از این فرصتها از سوی کسانی که می‌توانند کاری کنند در اولویت قرار نگیرد.
@MohsenAlviri
Forwarded From محسن الویری
دیروز ۲۶ مهر ۱۳۹۷، پس از پایان یافتن نشست روز اول همایش ، به منظور بازدید از کتابخانه مرحوم #فلاطوری به همراه چند تن از شرکت کنندگان همایش به کتابخانه دانشگاه #کلن که در ساختمانی جدا در بیست کیلومتری محل همایش بود رفتیم.
این کتابخانه که بر اساس گزارش ارائه شده از سوی خانم دکتر امیرپور در نشست صبح دیروز، نخستین کتابخانه شیعی در اروپاست، کار خود را از سال ۱۹۴۹ با خرید مقداری کتاب آغاز کرده است و تصمیم اختصاص یافتن آن به موضوع شیعه ـ اسلام از سوی رییس سابق بخش مطالعات شرقی دانشگاه #کلن در سال ۱۹۷۶ اتخاذ شده است.
مجموعه اصلی کتاب‌های این کتابخانه در دو اتاق مملو از قفسه و کارتن به بیش از ده هزار جلد می‌رسد که در فاصله سالهای ۱۹۶۵. تا ۱۹۷۵ م. فراهم شده است و مرحوم #فلاطوری از طریق سفرهای مکرر به ایران و دستیابی به مجموعه‌های شخصی و خرید لیتوگرافی نسخه‌های مربوط به قرن هجدهم و نوزدهم در تهیه آن نقش بسزایی داشته است. این نسخه‌ها دربردارنده موضوعات متنوعی از تفسیر و فقه و فلسفه و آداب و رسوم و دیگر آموزه‌های شیعی است. در سال ۲۰۱۳ م. چند صد جلد کتاب عربی از سوی شیعیان #عراق به این مجموعه افزوده شده است. متاسفانه هنوز فهرستی روش‌مند از این کتابخانه تهیه نشده است و نسخه‌های خطی هم به صورت غیراستاندارد در پنج کمد فلزی کنار هم قرار گرفته‌اند. نسخه‌های خطی و چاپ سنگی این کتابخانه افزون بر ارزش خود نسخه، از نظر نوشته‌های روی صفحه عنوان و پشت جلد و حاشیه اهمیت دارد.
این کتابخانه پشتوانه اصلی کرسی اسلام‌شناسی دانشگاه #کلن است که خانم دکتر امیرپور به تازگی آن را برعهده گرفته‌اند. تقویت و به روزرسانی منابع این کتابخانه و پشتیبانی از ارتباط دانشجویان این کرسی با اشخاص و نهادهای علمی غیردولتی کشورمان به ویژه با مجموعه‌های مرتبط با #حوزه_علمیه می‌تواند زمینه‌ساز عمیق‌تر نسل جدیدی از شیعه‌پژوهان مغرب زمین به ویژه آلمانی‌ها با معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام شود. دریغ است که بهره‌برداری از این فرصتها از سوی کسانی که می‌توانند کاری کنند در اولویت قرار نگیرد.
@MohsenAlviri
‍ (http://modir-robot.ir/axnegar/hpiS3YnY9WO3BF/6589466.jpg
با #علامه_امینی رفتیم پیش یکی از مراجع نجف. علامه تازه جلد اول #الغدیر را چاپ کرده بود و برای چاپ جلد دوم ، مشکل مالی داشت.
من که با آن مرجع انسی داشتم ، از موفقیت جلد اول گفتم. لبخند به لب مرجع که نشست ، برای چاپ جلد دوم تقاضای کمک مالی کردم.
چهره ایشان در هم رفت و فرمود : من برای کتاب شعر پولی ندارم!
نه فقط علامه ، من هم ناراحت شدم.
بعدا آن مرجع به من فرمود : کار بزرگ الغدیر اگر بخواهد #تاثیرگزار باشد ، نباید هیچ گونه وابستگی داشته باشد. کار #امیرالمومنین هم محتاج این و آن نیست.
آرام شدم.
علامه ، نه فقط برای تالیف الغدیر که حتی برای نشر آن هم #مجاهدت کرد.
و الغدیر ماندگار شد. و علامه جاودان!
.
با شنیدن آن چند سوال فکرم را درگیر کرده است:
- علامه امینی مگر چه کار خارق العاده ای کرده که این گونه مایه غبطه همه است؟
- مجاهدت های بی نظیر علامه ، برای چیست؟ چرا علامه تن به سختی های معمولا غیر قابل تحمل می داد؟
- آیا امروز می توان امیدوار به ظهور علامه دیگری بود؟
- به راستی اگر آن مرجع پول را می داد ولی از همه مخفی می کردند ، چه می شد؟
این سوالات و نظیر آن زمانی جواب می گیرد که ما #تاریخ با شکوه حوزه های علمیه را با دقت بخوانیم.
آنچه چشم نواز است ، #عدم_وابستگی حوزه هاست.
عدم وابستگی که باعث می‌شد در برابر هر کس و هر جایی #حریت داشته باشند.
تغییر رویه و‌منش شاهان #صفوی در آثر برخورد با علمای بزرگ محصول همین #استقلال است.
من گمان می کنم ، شاید علامه پول را می گرفت و کتاب را هم چاپ می کرد ، چه ضمانتی بود که نشود یکی مثل خیلی ها و خیلی موسسات در زمان ما! آنها که عادت کرده اند پول که باشد کار کنند و پول که نبود راحت از زیر #وظیفه فرار کنند.
تازه بعد از مدتی ، می بینی نتیجه کار بسیار کمتر از پولی است که هزینه شده است.
بله ! وابستگی به مرجعیت هیچ ایرادی ندارد و پول آن روز آن مرجع هم شاید دغدغه مالی آن روز علامه را برطرف می کرد اما ممکن بود دغدغه مندی علامه را هم برای همیشه بمیراند!
این #خطر را می بینیم و لمس می کنیم.
حرف آن مرجع هشداری است برای ما که دغدغه #دین داریم ، دغدغه #فرهنگ_دینی.
پول #دولت ها ، وابستگی می آورد و دغدغه را می برد. معامله زیان باری است.
کاش #حوزه ها و نهادهای مرتبط با دین و فرهنگ دینی ، حواسشان به این #خسارت_محض باشد.
ما در برابر یک نفر مسئولیم و آن #امام_عصر ارواحنا فداه است. صاحب کار خود اوست ، بانی کار خود ایشان است. با خودش معامله کنیم که معامله پر سودی است.
به راستی علامه امینی از عدم وابستگی اش چه بدی دید؟
یا نه ، ما از این همه تعلق چه خیری دیده ایم؟
.
پ.ن۱: الحمدلله از سال هشتاد و نه در موسسه ای مشغول هستم که علی رغم فشار شدید مالی ، تاکنون حتی یک ریال #بودجه از دولت یا سایر نهادها نگرفته است.
و با کار کردن در همان مجموعه ، از #شهریه #طلبگی صرف نظر کردم.
پ.ن۲: تا حالا تنها وابستگی م به حوزه ، #معافیت_تحصیلی بود که الحمدلله با گذراندن #خدمت_سربازی از آن هم چشم پوشیدم. برای حفظ دغدغه ها ، گاهی لازم است، دست شستن از همه چیز!
پ.ن۳: این نوشته کوتاه هرگز در مقام مذمت کلیت #حوزه_علمیه یا نهادهای دینی نبود که الحمدلله با وجود همه انتقادات ، مسیر خود را پیش می برد. همچنین #طلبه های عزیزی که با همه وجود به سربازی امام زمان علیه السلام مشغولند.
Forwarded From ABB
Forwarded From unknown
#بابل_شناسی

✍به قلم محقق و پژوهشگر بابلی: #حامد_ابراهیم_زاده_بازگیر

#برگی_از_تاریخ_بارفروش (۱۵)

در عصر #قاجاریه بیش از هجده #حوزه_علمیه در بابل وجود داشت همچنین علمای گرانقدری نیز در این شهر می زیستند که برخی از آنان از اکابر و #اعاظم_شیعه بشمار می رفتند علامه #شیخ_کبیر یکی از آن بزرگواران است که علاوه بر عظمت علمی و تالیف آثار گرانسنگی همچون #شرح_فرائدالاصول، #سراج_الامه و #حدیقه_العارفین در عرصه #سیاست نیز فعالیت چشمگیری داشته که نقش و #محوریت ایشان در ماجرای #مشروطه_مشروعه در #مازندران نمونه بارز آن است راقم این سطور در کتاب #نگین_محدثین که شرح حال این عالم جلیل القدر است به برخی از #تلگرافات صادره و یا وارده بر ایشان اشاره نموده که در این مجال به دو نمونه از آن اشاره می شود.

🔻سوال از حضرت حجت الاسلام، ابوالارامل والایتام، حافظ الشرایع والاحکام، مقلدالخواص والعوام، آقای آقا #شیخ_محمدحسن_کبیر: معروض محضر منور می دارد در #توقیع مقدس حضرت ولیعصر(عج) به ما پیروان مذهب جعفری خطاب مستطاب چنین صادر شده است که اماالحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه اخبارنا. یکی از حوادث بزرگ که در عصر ما واقع شد در #مخالفت کردن و [یا] #موافقت نمودن آن، تکلیف ما مسلمانان رجوع به شما سلسله جلیله مجتهدین، داستان #مشروطه بود که همه دیدید و شنیدید این وضع مستحدث که از مخترعات مردم #اروپا بود و معمول به آن ملل در هیئت اجتماعیه خودشان است آیا با دین مبین اسلام سازگار است یا خیر؟ و قانون مساوات و حریت که اساس عمده این وضع است با قوانین مقدسه شرع مطاع منطبق می شود یا خیر؟ تکلیف کافه اهل قبله، خاصه دارالشوکه در #ابقاء_و_افناء_مشروطه در ممالک اسلامیه چه چیز است؟ چون سلیقه های عوام الناس و جاهل باید به حکم عقل رجوع به عالم نماید لهذا به توسط این چند سطر در مقام تصدیع برآمد.

#جواب_از_شیخ_کبیر: بحمدالله تعالی مذهب جعفری سلام الله علیه #مشروطه_ای است که قانون آن را #قرآن و مبلّغ آن #پیغمبر آخرالزمان علیه و علی آله صلوات الله الملک المنان، و مبین آن علمای اعلام و مجری آن سلطان اسلام است. دارند این وضع مستحدث را که بعضی برای پیشرفت مقاصد باطله ی خود مقدم شده مشروطه اش نام نهادند چنانچه در این مدت مرئی و مسموع شد موجب تهدیم بنیان شریعت و تخریب آثار ملت است. نمقه الجانی #محمدحسن _الکبیر_المازندرانی.

🔻حضور مبارک اعلیحضرت قدر قدرت ...... معروض می دارم، دستخط تلگرافی اعلیحضرت شهریاری که خطاب به عموم بود به زیارت آن نائل، عموماً از توجهات و اقدام حالیه اعلیحضرت ظل الله متشکر، سابقاً اقدامات عدد معدود که از اهل فسادند خود را منشا بی نظمی مملکت و #انهدام_بنیاد_شریعت قرار دادند. داعی واقعی به عرض حضور مبارک رسانیده از نرسیدن جواب یک مشت خلق ضعیف ناچار بر حسب ظاهر ساکت بوده در تقیه بودند بحمدالله حال که دولت در مقام #مجازات_اهل_فساد برآمد نهایت امیدواری حاصل، عموم طبقات به دعاگویی ذات ملکوتی صفات حضرت ظل الله قیام نموده از حضرت رب العزه مسئلت دارند در نقطه اهل فساد منهدم شوند که مملکت منظم، حدود شریعت محکم، رعایا و برایا آسوده خاطر به عبادت پروردگار قایم و به دعای دوام دولت ابد مدت قاهره مشغول باشند. #شیخ_کبیر
بابل نامه
@babolname
Forwarded From ABB
📕
📝 اسم الكتاب: علل الشرائع 1-2
🖋 تاليف: الشيخ محمد بن بابويه القمي المعروف بالشيخ الصدوق
🖍️ حققه وصحح اسانيده: سماحة الحجة الشيخ احمد الماحوزي
📖 الناشر: دار زين العابدين
📅 الطبعة: الاولى
🏷️السعر: 220000 تومان
🛒 https://zein.ir

#دار_زين_العابدين #فروشگاه_آنلاین #فروشگاه_اینترنتی #فروشگاه_اينترنتي_كتاب_زين #علل_الشرائع #الشيخ_الصدوق #الشيخ_احمد_الماحوزي #كتب_جديدة #كتب_عربية #كتب_حديث #كتب_شيعية #اهل_البيت #الحوزة_العلمية #حوزه_علمیه #حوزة_النجف #حوزه_علمیه_قم #ايران🇮🇷 #العراق🇮🇶 #الكويت🇰🇼 #البحرين🇧🇭 #السعودية🇸🇦 @almahuzi @zein.pub