Forwarded From فطرس مدیا
#صاحبجواب

ارطغرل ارتکین Ertugrul Ertekin
متولد شهر #آدانا #ترکیه
تحصیلات حوزه علمیه #قم و زبان و ادبیات #فارسی در #دانشگاه_استانبول
در حال حاضر در دو پروژه فعال است
۱.سیر تاریخ #مقتل نویسی در تاريخ ترکیه
۲‌.نگاره های امام #علی در چهارچوب ارتباط متن و #نگاره
و همچنین محقق و نویسنده‌ی مقاله ای تحت عنوان نگاره های #معراج با تصویر شیر در دوره #صفوی است( شیر در این نگاره ها نماد امام علی می باشد)

سوال ها:
۱.پیرامون مقاتل و مقتل نویسی در تاریخ ترکیه
۲.نگاره های دوره صفویه و عثمانی، به ویژه نگاره های مقاتل امام #حسین علیه السلام
۳.نگارهای دوران صفوی و ارتباط با #ائمه_معصومین و نمادها
4.شرایط شیعیان در کشور ترکیه و اناتولی
5.نقش شیعه و هنر شیعه در تمدن عثمانی
6.عاشورا در ترکیه
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
تاریخ #تمدن و فرهنگ #صفوی
Forwarded From فطرس مدیا
تصویر کربلا در پانصد سال پیش
@fotrosmediav
@fotrosmediatv
با تشکر فراوان از کتابخانه #علامه_مجلسی
@almajlesi_lib
گوینده #حامد_مشکینی
@hamedmeshkini8
تحقیق شیما پیروی

#کلیپ_مستند #کربلا #ترکیه #استانبول #عثمانی #سلطان_سليمان #صفوی #نگارگری #مینیاتور #عکس #نقاشی #نقاش #فطرس #فطرس_مدیا #ایران #شیعه #خدمتگزاری #شب_جمعه #زیارت #عراق
Forwarded From Virtual museum / موزه مجازی
#حمام مهدی قلی بیگ / مشهد
دوره #صفوی

@Vmuseum 👈👈👈 موزه مجازی
Forwarded From جُستارهای بختیاری پژوهی
✅ تاریخ بختیاری عصر #صفوی سراسر سؤال است. تاریخمان را پاره پاره از گوشه و کنار منابع تاریخی جمع میکنیم.
این نخستین لقب "خان" برای حکمران بختیاری است.
ارتقاء او از رتبه سلطان به خان.

#جهانگیر_خان دوم که از حدود 1017 تا 1037 هجری حاکم بود و در سال 1022 به رتبه خانی دست یافت.

جستارهای بختیاری پژوهی حسن آسترکی
👇👇
@BakhtiariResearch
‍ (http://modir-robot.ir/axnegar/hpiS3YnY9WO3BF/6589466.jpg
با #علامه_امینی رفتیم پیش یکی از مراجع نجف. علامه تازه جلد اول #الغدیر را چاپ کرده بود و برای چاپ جلد دوم ، مشکل مالی داشت.
من که با آن مرجع انسی داشتم ، از موفقیت جلد اول گفتم. لبخند به لب مرجع که نشست ، برای چاپ جلد دوم تقاضای کمک مالی کردم.
چهره ایشان در هم رفت و فرمود : من برای کتاب شعر پولی ندارم!
نه فقط علامه ، من هم ناراحت شدم.
بعدا آن مرجع به من فرمود : کار بزرگ الغدیر اگر بخواهد #تاثیرگزار باشد ، نباید هیچ گونه وابستگی داشته باشد. کار #امیرالمومنین هم محتاج این و آن نیست.
آرام شدم.
علامه ، نه فقط برای تالیف الغدیر که حتی برای نشر آن هم #مجاهدت کرد.
و الغدیر ماندگار شد. و علامه جاودان!
.
با شنیدن آن چند سوال فکرم را درگیر کرده است:
- علامه امینی مگر چه کار خارق العاده ای کرده که این گونه مایه غبطه همه است؟
- مجاهدت های بی نظیر علامه ، برای چیست؟ چرا علامه تن به سختی های معمولا غیر قابل تحمل می داد؟
- آیا امروز می توان امیدوار به ظهور علامه دیگری بود؟
- به راستی اگر آن مرجع پول را می داد ولی از همه مخفی می کردند ، چه می شد؟
این سوالات و نظیر آن زمانی جواب می گیرد که ما #تاریخ با شکوه حوزه های علمیه را با دقت بخوانیم.
آنچه چشم نواز است ، #عدم_وابستگی حوزه هاست.
عدم وابستگی که باعث می‌شد در برابر هر کس و هر جایی #حریت داشته باشند.
تغییر رویه و‌منش شاهان #صفوی در آثر برخورد با علمای بزرگ محصول همین #استقلال است.
من گمان می کنم ، شاید علامه پول را می گرفت و کتاب را هم چاپ می کرد ، چه ضمانتی بود که نشود یکی مثل خیلی ها و خیلی موسسات در زمان ما! آنها که عادت کرده اند پول که باشد کار کنند و پول که نبود راحت از زیر #وظیفه فرار کنند.
تازه بعد از مدتی ، می بینی نتیجه کار بسیار کمتر از پولی است که هزینه شده است.
بله ! وابستگی به مرجعیت هیچ ایرادی ندارد و پول آن روز آن مرجع هم شاید دغدغه مالی آن روز علامه را برطرف می کرد اما ممکن بود دغدغه مندی علامه را هم برای همیشه بمیراند!
این #خطر را می بینیم و لمس می کنیم.
حرف آن مرجع هشداری است برای ما که دغدغه #دین داریم ، دغدغه #فرهنگ_دینی.
پول #دولت ها ، وابستگی می آورد و دغدغه را می برد. معامله زیان باری است.
کاش #حوزه ها و نهادهای مرتبط با دین و فرهنگ دینی ، حواسشان به این #خسارت_محض باشد.
ما در برابر یک نفر مسئولیم و آن #امام_عصر ارواحنا فداه است. صاحب کار خود اوست ، بانی کار خود ایشان است. با خودش معامله کنیم که معامله پر سودی است.
به راستی علامه امینی از عدم وابستگی اش چه بدی دید؟
یا نه ، ما از این همه تعلق چه خیری دیده ایم؟
.
پ.ن۱: الحمدلله از سال هشتاد و نه در موسسه ای مشغول هستم که علی رغم فشار شدید مالی ، تاکنون حتی یک ریال #بودجه از دولت یا سایر نهادها نگرفته است.
و با کار کردن در همان مجموعه ، از #شهریه #طلبگی صرف نظر کردم.
پ.ن۲: تا حالا تنها وابستگی م به حوزه ، #معافیت_تحصیلی بود که الحمدلله با گذراندن #خدمت_سربازی از آن هم چشم پوشیدم. برای حفظ دغدغه ها ، گاهی لازم است، دست شستن از همه چیز!
پ.ن۳: این نوشته کوتاه هرگز در مقام مذمت کلیت #حوزه_علمیه یا نهادهای دینی نبود که الحمدلله با وجود همه انتقادات ، مسیر خود را پیش می برد. همچنین #طلبه های عزیزی که با همه وجود به سربازی امام زمان علیه السلام مشغولند.
Forwarded From فطرس مدیا
تصویر کربلا در پانصد سال پیش
@fotrosmediav
@fotrosmediatv
با تشکر فراوان از کتابخانه #علامه_مجلسی
@almajlesi_lib
گوینده #حامد_مشکینی
@hamedmeshkini8
تحقیق شیما پیروی

#کلیپ_مستند #کربلا #ترکیه #استانبول #عثمانی #سلطان_سليمان #صفوی #نگارگری #مینیاتور #عکس #نقاشی #نقاش #فطرس #فطرس_مدیا #ایران #شیعه #خدمتگزاری #شب_جمعه #زیارت #عراق
Forwarded From دكتر هادى انصارى
مزار حكيمه خاتون ، خواهر امام رضا ع در باكو

پس از شهادت امام #رضا (ع) ، حکومت ستمگر عباسی عرصه را برای امام زادگان و منسوبین به آن ها تنگ کرد و برخی از آن بزرگواران تصمیم به هجرت گرفتند که از جمله آنها حضرت #حکیمه خاتون بود که همراه سه تن از برادرزادگان خود از طریق بندر انزلی و با کشتی به سمت #باکو حرکت کرد.

امام موسی کاظم (ع) چهار تن از دختران خویش را #فاطمه نامیده اند:
فاطمه کبری، حضرت فاطمه معصومه (ع) است که حرم وی در شهر مقدس قم قرار دارد.فاطمه صغری (ع) مشهور به «بی بی هیبت» یا «حکیمه خاتون»، که در ورودی شهر باکو مدفون است. فاطمه وسطی در اصفهان مدفون است و فاطمه اخری که در رشت مدفون است.

در سال ١٢٥٧ ميلادى شیروان شاه فرخ زال ، مسجد و حرمی بر روی مزار شریف بنا کرد و امام زادگان را مورد تجلیل قرار داد.از آن پس حرم مطهر محل زیارت عاشقان عترت پیامبر شد و خیلی از مردم حتی تعدادی از شاهان صفوی نیز به زیارت این حرم شریف مشرف می شدند و وجود حرم باعث رونق و ترویج اسلام و تشیع بود.

پادشاهان #صفوی متولیانی برای حرم منصوب کردند و احکامی برای آنها صادر نمودند. برخی از شواهد نشانگر آن است که زمین های اطراف، وقف حرم مطهر شده بود. حرم مطهر تا سال ١٩٣٤ میلادی پذیرای زائران شیفته خاندان پیامبر (ص) بود اما در نهم سپتامبر ١٩٣٤ ميلادى به دستور #استالین، حرم با دینامیت منفجر شد.حکومت کمونیستى برای اینکه اثری از حرم مطهر باقی نماند، شروع به جاده کشی از روی حرم کرد و در جلوی ستون وسط طاق، مجسمه استالین نصب گردید.
از آن پس شیعیان که دیگر شرایط زیارت قبر شریف در وسط جاده برایشان امکان پذیر نبود، در بالای کوه، محل عبادت بی بی را زیارت می کردند که اکنون نیز به عنوان مکان مقدسی، زیارت می شود. پس از فروپاشی کمونیسم، مجسمه استالین پایین کشیده شد و در سال ١٩٩٤، رئیس جمهور وقت #حیدر علی اف دستور بازسازی حرم بی بی هیبت را صادر کرد.
خوشبختانه قبرها و حتی بخش هایی از حرم قبلی، از جمله زیر زمین آن، در زیر آسفالت سالم مانده بود و تنها سنگ قبر حضرت بی بی هیبت از وسط شکاف برداشته بود. حیدر علی اف پس از کلنگ زنی احداث ساختمان حرم، مبلغ ٧٠٠ هزار دلار برای ساخت آن اختصاص داد و بقیه آن نیز از طریق نذورات مردم تأمین شد.


_________
@drhadiansarii
Forwarded From تاریخ و فلسفۀ علم و فناوری
? توصیف کمپفر درباره شاه سلیمان #صفوی

© سفرنامه کمپفر، ص60

? کانال تاریخ و فلسفۀ علم و فناوری
? @HPSciTech
شکوه و عظمت #جلد_سازی ایران در عهد #تیموری با اساتید مکتب #هرات ‌آغاز شد و تا اواخر دوران #صفوی هم رونق چشم‌گیری داشت، بعد از آن افول کرد و در عصر #قاجار بیشتر با جلد‌های #لاکی و #روغنی احیای موقتی شد.

چهار نمونه جلد کتاب از #دوران_صفوی

@Vmuseum 👈👈👈 موزه مجازی