Forwarded From تاریخنامه|گزیده‌های مهدی مجتهدی
📖 کتابخانه کنگره آمریکا شماری از نسخه های خطی را به صورت رایگان و آنلاین در اختیار مخاطبان قرار داده است.
بخش آفریقا و خاورمیانه کتابخانه کنگره آمریکا پس از برگزاری نمایشگاه «هزار سال کتاب فارسی» در سال ۲۰۱۵ و استقبال از آن، پروژه دیجیتالی کردن گنجینه نسخه های کمیاب خطی و چاپ سنگی و چاپ اولیه را به مناسبت نوروز آغاز نمود. این گنجینه ارزشمند آثار ادبی، تاریخی، علمی، فلسفی و دینی مختلفی را در بازه زمانی سده ۱۳ میلادی تا عصر حاضر در بر میگیرد. تنوع جغرافیایی این آثار نادر که از #ایران،#افغانستان ،#آسیای_میانه ، #هند ، #عثمانی گردآوری شده اند، اهمیت نقش فرهنگی #زبان_فارسی را در این حوزه تمدنی #ایرانشهر یادآور می شود.علاوه بر نسخه های خطی و ‌دستنویس کمیاب، شمار زیادی از آثار چاپ سنگی و چاپ های اولیه فارسی که در اروپا و دیگر مناطق بچاپ رسیده است نیز در این مجموعه وجود دارد.

📜علاقه مندان برای دسترسی رایگان آنلاین به این آثار از آدرس زیر استفاده کنند.👇

https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials/?sb=
Forwarded From وقایع اعتصامیه
تکه‌ای از سخن‌رانی دوست محقق دانش‌ور، دکتر #مرتضی_کریمی‌نیا در موضوع دست‌نوشته‌های قرآن‌های به خط کوفی در #موزه‌ی_ملک.
تطور گونه‌های نخستین خطوط حجازی و کوفی به #نسخ_آغازین. ۳ دقیقه
۱۶-۱۴ امروز، ۲شنبه، مهرماه ۹۷
#کتاب‌خانه_و_موزه‌ی_ملی_ملک
• @zinkelkexialangiz •
Forwarded From فطرس مدیا
Forwarded From جامعه‏ و فرهنگ | پیمان اسحاقی
#کتاب «مقابر پادشاهان عثمانی»

👈 یکی از آثاری که پژوهشگران علاقه‌مند به مسئله #زیارت و نیز امپراطوری #عثمانی می‌توانند از آن استفاده کنند، کتابی است که محمدفاتح دمیرخان،‌ درباره مقابر پادشاهان عثمانی به نگارش درآورده است.

👈 این کتاب به دو زبان #ترکی_استانبولی و #انگلیسی در شهر ونیز ایتالیا منتشر شده است. در کتاب حاضر مقابر پادشاهان عثمانی یک به یک و به صورت مصور معرفی شده است.

👈 متن کامل کتاب

کان
ال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110
Forwarded From فطرس مدیا
تصویر کربلا در پانصد سال پیش
@fotrosmediav
@fotrosmediatv
با تشکر فراوان از کتابخانه #علامه_مجلسی
@almajlesi_lib
گوینده #حامد_مشکینی
@hamedmeshkini8
تحقیق شیما پیروی

#کلیپ_مستند #کربلا #ترکیه #استانبول #عثمانی #سلطان_سليمان #صفوی #نگارگری #مینیاتور #عکس #نقاشی #نقاش #فطرس #فطرس_مدیا #ایران #شیعه #خدمتگزاری #شب_جمعه #زیارت #عراق
Forwarded From کانال خوشنویسی مهدی قربانی
✅ چند نکته راجع به #قالب_زرنیخی

#قطعه_نویسی رایج‌ترین اثر در اندازۀ کوچک در مرقعات است. قطعات شعر فارسی در صفحاتی با قطع عمودی و در سطور ضربدری به خط نستعلیق نوشته می شدند که #چلیپا نامیده می‌شوند، اما قطعه‌های منظوم و منثور دوره #عثمانی به صورت افقی به خط ثلث در قاببندی دورنما قرار می‌گرفتند.

روش #قالب_سازی که در قرن سیزدهم هجری در امپراتوری عثمانی استفاده می‌شد تأثیر زیادی بر هنر خوشنویسی آنان ‌گذاشت. خطاطان ترک‌ در این شیوه از کلمه #قالب (Kalip) استفاده می‌کردند. قالب زدن در واقع شبیه‌سازی یک اثر خوشنویسی است که با مرکب مخصوص زرد ساخته شده از آرسنیک به نام مرکب #زرنیخ بر کاغذ قهوه‌ای رنگ یا سیاه‌رنگ انجام می‌شد. در این روش متن اصلی با استفاده از جوهر سیاه #قلم‌_گیری می‌گردید و بعد این اثر را بر بر یک یا دو صفحه کاغذ می‌نشاندند و اطراف آن را نقطه‌گذاری می‌کردند و توسط سوزن نقاط را سوراخ می‌کردند. این کار عملی برای تکثیر طرح روی متریال‌های مختلف بود. قالب به دست آمده تکثیر و حفظ می‌شد.

#زرنیخ (Orpiment) یا سولفید آرسنیک با فرمول شیمیایی As2S3، یک مادۀ معدنی زردرنگ و سمی است که استنشاق بخارات آن در ترکیب با آب نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برای تهیۀ مرکب #زرنیخ، آن را به نسبت مناسب با آب ترکیب کرده و پس از لیقه انداختن برای نوشتن استفاده می‌کردند. چه‌بسا به دلیل سمی بودن این ماده و دخالت مستقیم دست و چشم خطاط در بکارگیری آن، به مرور زمان عوارض ناخوشایند جسمی بر خطاطان عارض می‌شده است. در میان خطاطان مشهور و صاحب سبک دورۀ عثمانی شاید هیچ کس به اندازۀ #سامی_افندی وقتش را صرف ساختن قالب نکرده باشد. حجم بالای قالب‌هایی که از وی در انواع خطوط و به ویژه در #ثلث_جلی بر جای مانده گواه این مطلب است.

امروزه با گسترش تنوع محصولات هنری، استفاده از _زرنیخ دیگر منسوخ شده و مواد بی‌خطر با طرز استفادۀ آسان‌تری جایگزین آن شده است. در گفتگویی که با دوست ارجمندم #عبدالرحمن_دپلر در استانبول داشتم، ایشان نیز به این موضوع اشاره کرده و گفت برای تهیۀ #قالب آثارش در #ثلث_جلی از رنگ‌های #اکریلیک استفاده می‌کند و به ویژه برای آن که حالت نوستالژی رنگ زرنیخ را در قالب‌هایش منعکس کند، از ترکیب رنگ‌های #اکریلیک زرد، سفید و قهوه‌ای به نسبت‌های ۸۰، ۱۵ و ۵ درصد بهره‌ می‌برد.

رنگ #اکریلیک یکی از رنگ‌های پر استفاده است که کمترین آلودگی را دارد. این نوع رنگ قابلیت حل شدن در آب را دارد و از آنجایی که نوعی پلاستیک پلیمر است، هنگامی که خشک می‌شود، انعطاف، نفوذناپذیری در برابر آب و دوام خود راحفظ می‌کند؛ به طوری که می‌توان لایه‌های بعدی رنگ را بدون تاثیر بر لایه‌های زیرین روی آن اضافه کرد. از مشخصه‌های رنگ #اکریلیک این است که به سرعت خشک می‌شود و به همین دلیل هنرمند می‌تواند لایه‌های پی در پی چندگانه را بدون تداخل رنگ‌ها کار کند.

@MehdiQorbani
📕 کتابخانه کنگره آمریکا شمار زیادی از نسخه های خطی کمیاب به زبان فارسی را به صورت رایگان و آنلاین در اختیار مخاطبان قرار داده است.
📚بخش آفریقا و خاورمیانه کتابخانه کنگره آمریکا پس از برگزاری نمایشگاه «هزار سال کتاب فارسی» در سال ۲۰۱۵ و استقبال از آن، پروژه دیجیتالی کردن گنجینه نسخه های کمیاب خطی و چاپ سنگی و چاپ اولیه را به مناسبت نوروز آغاز نمود. این گنجینه ارزشمند آثار ادبی، تاریخی، علمی، فلسفی و دینی مختلفی را در بازه زمانی سده ۱۳ میلادی تا عصر حاضر در بر میگیرد. تنوع جغرافیایی این آثار نادر از #ایران،#افغانستان ،#آسیای_میانه ، #هند ، #عثمانی گردآوری شده اند. علاوه بر نسخه های خطی و ‌دستنویس کمیاب، شمار زیادی از آثار چاپ سنگی و چاپ های اولیه فارسی که در اروپا و دیگر مناطق بچاپ رسیده است نیز در این مجموعه وجود دارد.

📚علاقه مندان برای دسترسی رایگان آنلاین به این آثار از آدرس زیر استفاده کنند.👇
https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials/?sb=

The Library of Congress
Sear
ch results from Persian Language Rare Materials, Available Online
Search results 1 - 25 of 290.
Forwarded From ادب و فرهنگ📙📘📕📒📓
دستنویس تحقیقات سرحدیه تقدیم می‌شود اثر مشیرالدوله میرزا جعفر تبریزی. این دستنویس در 1291ق کتابت شده است
@aaadab1397farhang
توضیحات بیشتر در پست قبلی
#دستنویس #نسخه_خطی #امیرکبیر #میرزا_جعفر_تبریزی #مشیرالدوله #تحقیقات_سرحدیه #عثمانی #ناصرالدین_شاه
کتیبۀ #سبیل #ام_عباس در #قاهره

Hattat #abdullah_zühdi efendinin #kahire deki ümıabbas sebilin #celi_sülüs kitabesi

#کتابات سبیل أم عباس فی قاهرة بخط الثلث الجلی للخطاط عبدالله بک الزهدی

از زمانی که مصر به تصرف سلطان یاووز سلیم درآمد، تبدیل به یکی از ایالات حکومت عثمانی شد و فرهنگ تُرکی و عثمانی را نیز پذیرفت. حاکمان مصر همواره از سوی خلیفۀ عثمانی تعیین و از باب عالی (استانبول) اعزام می‌گردیدند. این حکام علاوه بر اجرای منویات سیاسی و مذهبی سلطان عثمانی، به تقلید از وی، اقدام به ساخت مساجد و مدارس و بناهای عام‌المنفعه می‌کردند. شیوۀ #معماری_عثمانی را هنوز هم می‌توان در بناهای باقیمانده از آن دوران دید. یکی از این آثار که تا امروز نیز محفوظ مانده، #سبیل_ام_عباس است. "سَبیل" در اصطلاح شرعی و فقهی، موقوفه‌ای است که فی سبیل الله برای استفادۀ عموم مسلمین ایجاد می‌شود. اما اُمّ عباس کیست؟
"عباس حلمی پاشا" یا "عباس دوم" (زادهٔ ۱۴ ژوئیه ۱۸۷۴ - درگذشتهٔ ۱۹ دسامبر ۱۹۴۴) پسر توفیق پاشا و آخرین #خدیو مصر بین سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۱۴ میلادی بود. #خدیو عنوان حاکمان سلسلۀ خدیوی بود که ماهیتی نیمه‌مستقل داشت. مادر عباس حلمی پاشا به تقلید از سَبیل‌های بناشده توسط خاندان عثمانی در استانبول، اقدام به ساخت چشمه‌ای در #قاهره نمود که کتیبۀ آن را #عبدالله_زهدی_افندی نوشته است. این کتیبه حاوی چهار بیت شعر تُرکی عثمانی است که به خط #ثلث_جلی و بر روی سنگ به شکل برجسته حکاکی و بر بالای این چشمه نصب شده و هم‌اکنون نیز مرمت و بر جای خود باقی است.
چند سال پیش یکی از دوستان، با دیدن واژۀ "حضرت عباس" در ابتدای مصرع نخست کتیبه و بدون توجه به متن و معنی اشعار، این سَبیل را به حضرت ام‌البنین مادر حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام نسبت داده بود که صد البته خطای فاحشی است!
برای مطالعۀ شرح حال و آثار #عبدالله_زهدی_افندی به کتاب #خوشنویسان_استانبول مراجعه فرمایید.

#هنر_اسلامی #فن_الإسلامی #خوشنویسی #کالیگرافی #مصر #قاهره #عثمانی
#islamicart #islamsanatı #hatsanatı #hattat #mısır #kitabe
Forwarded From فطرس مدیا
تصویر کربلا در پانصد سال پیش
@fotrosmediav
@fotrosmediatv
با تشکر فراوان از کتابخانه #علامه_مجلسی
@almajlesi_lib
گوینده #حامد_مشکینی
@hamedmeshkini8
تحقیق شیما پیروی

#کلیپ_مستند #کربلا #ترکیه #استانبول #عثمانی #سلطان_سليمان #صفوی #نگارگری #مینیاتور #عکس #نقاشی #نقاش #فطرس #فطرس_مدیا #ایران #شیعه #خدمتگزاری #شب_جمعه #زیارت #عراق