وصيت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام، نسخه از المکتبة الازهرية در قاهره، #امير_المؤمنين_علي_بن_ابي_طالب_(ع)، #مکتبة_ازهريه، #قاهره
Forwarded From مهدی قربانی
Forwarded From مهدی قربانی
✅ کتیبۀ #سبیل #ام_عباس در #قاهره

از زمانی که مصر به تصرف سلطان یاووز سلیم درآمد، تبدیل به یکی از ایالات حکومت عثمانی شد و فرهنگ تُرکی و عثمانی را نیز پذیرفت. حاکمان مصر همواره از سوی خلیفۀ عثمانی تعیین و از باب عالی (استانبول) اعزام می‌گردیدند. این حکام علاوه بر اجرای منویات سیاسی و مذهبی سلطان عثمانی، به تقلید از وی، اقدام به ساخت مساجد و مدارس و بناهای عام‌المنفعه می‌کردند. شیوۀ
#معماری_عثمانی را هنوز هم می‌توان در بناهای باقیمانده از آن دوران دید. یکی از این آثار که تا امروز نیز محفوظ مانده، #سبیل_ام_عباس است. "سَبیل" در اصطلاح شرعی و فقهی، موقوفه‌ای است که فی سبیل الله برای استفادۀ عموم مسلمین ایجاد می‌شود. اما اُمّ عباس کیست؟

"عباس حلمی پاشا" یا "عباس دوم" (زادهٔ ۱۴ ژوئیه ۱۸۷۴ - درگذشتهٔ ۱۹ دسامبر ۱۹۴۴) پسر توفیق پاشا و آخرین #خدیو مصر بین سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۱۴ میلادی بود. #خدیو عنوان حاکمان سلسلۀ خدیوی بود که ماهیتی نیمه‌مستقل داشت.

مادر عباس حلمی پاشا به تقلید از سَبیل‌های بناشده توسط خاندان عثمانی در استانبول، اقدام به ساخت چشمه‌ای در #قاهره نمود که کتیبۀ آن را #عبدالله_زهدی_افندی نوشته است. این کتیبه حاوی چهار بیت شعر تُرکی عثمانی است که به خط #ثلث_جلی و بر روی سنگ به شکل برجسته حکاکی و بر بالای این چشمه نصب شده و هم‌اکنون نیز مرمت و بر جای خود باقی است.

چند سال پیش یکی از دوستان، با دیدن واژۀ "حضرت عباس" در ابتدای مصرع نخست کتیبه و بدون توجه به متن و معنی اشعار، این سَبیل را به حضرت ام‌البنین مادر حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام نسبت داده بود که صد البته خطای فاحشی است!

#عبدالله_زهدی_افندی از بزرگترین خطاطان تُرک است که نسب به تمیم الداری از صحابۀ حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌‌وسلم می‌برد و عمدۀ شهرت وی، به دلیل کتابت #کتیبه های مسجد شریف نبوی در مدینۀ منوره است. #عبدالله_زهدی_افندی به دعوت خاندان خدیوی، سال‌ها در مصر اقامت کرد و عنوان #خطاط_مصر به وی اعطاء گردید. بسیاری از نوشته‌های رسمی و دولتی و کتیبه‌های بناهای بزرگ در قاهره به خط زهدی افندی است. وی در ۱۸۷۹ میلادی در #قاهره درگذشت و در جوار آرامگاه امام شافعی در قرافة الصغری در #فسطاط مدفون شد. زهدی افندی هنر خوشنویسی را در مصر پایه‌گذاری کرد و راه او توسط خطاطان بزرگ دیگر همچون #محمد_عزیز_افندی و #رئیس_‌الخطاطین #احمد_کامل_آکدیک که مدتی در مصر سکونت داشتند، دوام یافت.

برای مطالعۀ شرح حال و آثار #عبدالله_زهدی_افندی به کتاب #خوشنویسان_استانبول مراجعه فرمایید.

● تحقیق و تدوین: مهدی قربانی
@MehdiQorbani
Forwarded From مهدی قربانی
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#مقام رأس الحسين ع در #قاهره


_________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
رأس الحسين در قاهره 🔴


مقام #رأسُ الحُسَین محل دفن یا نگهداری سر امام حسین(ع). به گفته مشهور علمای شیعه سر امام #حسین(ع) به بدن ایشان در کربلا ملحق و در آنجا دفن شد. #نجف، #مدینه، #دمشق، #رقه و #قاهره از دیگر مکان‌هایی هستند که برای دفن سر مطهر ذکر شده‌اند. در شهر‌های #مدینه، دمشق، رقه و قاهره نیز بقعه‌هایی به عنوان مقام رأس الحسین(ع) موجود است.

به گفته یاقوت حموی در #قاهره مزاری است که سر امام حسین(ع) در آن قرار دارد.سبط بن جوزی قولی را نقل کرده است که محل دفن سر امام حسین(ع) را قاهره دانسته و نگاشته که خلفای فاطمی آن را به #عسقلان انتقال دادند و سپس آن را به قاهره برده و در آنجا دفن کردند و بارگاه بزرگی ساختند که اکنون زیارت‌گاه است.
مهم اين است كه بر بالاى اين مزار حديث شريف #نبوى نگاشته شده است كه تربت امام حسين ع #شفا ودعا در زير گنبد او #مستجاب است.




__________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
مقام #رأس _الحسين ع در #قاهره


____________
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
مقام #رأسُ _الحُسَین

محل دفن یا نگهداری سر امام حسین(ع) است و به گفته علمای #شیعه سر امام حسین(ع) به بدن ایشان ملحق و در #کربلا دفن شد، اما بر اساس اقوال مختلف سر مبارک امام حسین(ع) در شهر‌های #مدینه، #دمشق، #رقه و #قاهره دفن شده است و بقعه ‌هایی به عنوان مقام رأس الحسین(ع) در این شهرها وجود دارد.
مقصود از مقام راس الحسین(ع) مکان هایی است که نقل است سر امام در آنجا دفن شده و یا جاهایی است که سر امام، مدت کوتاهی در آنجا نگهداری و تبدیل به زیارتگاه شده است.

مسجد امام حسین (ع) معروف به مسجد «راس الحسین» در مرکز شهر قاهره پایتخت مصر قرار دارد و از مکان هایی است که روزانه پذیرای محبان اهل بیت پیامبر از سراسر مصر و دیگر کشورهاست.

این مسجد در سال ۵۵۳ هجری شمسی در دوران خلافت فاطمیان بنا شده است و در درون مسجد ضریجی قرار دارد که محل دفن سر امام حسین (ع ) است.

در ابتدا مسجد، ضریحی با مساحت متوسط بود که توسط «طلائع بن رزیک» از سنگ تراشیده شده بنا شده بود و دارای سه در ، دو مناره و یک قبله در بالای ضریح بود جایی که گفته می‌ شد سر امام حسین(ع) در آنجا قرار دارد اما با روی کار آمدن امرا و فرماندهان دیگر در عهد فاطمی ضریح توسعه یافت.

مقام «راس الحسین(ع)» در مسجد جامع اموی، مکانی است که سر مبارک امام حسین(ع) را در گوشه شمال شرقی این مسجد در داخل یک اطاقک قرار داده بودند.

در مسجد جامع اموی مقام رأس الحسین(ع)، رأس حضرت
#یحیی(ع)، قبر و مقام #هود(ع)، مقام حضرت #خضر(ع) که در این مسجد نماز می گذاشتند، قرار دارد.
کاروان اسرای کربلا وقتی به #شام وارد می شوند به این مسجد آورده می شوند. هنگامی که کاروان اسرا و سرهای بریده شهدا به سمت دمشق در حرکت بود، سرمبارک امام حسین(ع) در پایان همه سرها و مقابل زنان و اهل بیت حرکت داده می‌‌ شد. در این مسیر به فرمان یزید، سر را از مجلس بیرون برده و به همراه سایر سرهای شهدا، سه روز بر «باب القصر» آویزان کردند. پس از آن مدت، سر امام حسین(ع) را پایین آورده و در گوشه شمال شرقی مسجد در اطاقکی قرار دادند. سر مبارک امام چند روز در این مکان قرار داشت.

بعدها در آنجا بقعه‌ای به یادبود این حادثه غم انگیز ساختند که به «رأس الحسین» مشهور شد.


__________
@drhadiansarii
💠دانلودکتاب وصيت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام، نسخه از المکتبة الازهرية در قاهره، #امير_المؤمنين_علي_بن_ابي_طا_(ع)، #مکتبة_ازهريه، #قاهره

↖️↖️

🔺دانلود
Hossein Mottaqi
فهرست دستنوشته (مخطوط) براي نسخ خطي کتابخانه‌ي جامع الازهر ـ قاهره

#فهرست_نسخ_خطی، #مخطوط، #الازهر، #قاهره