Forwarded From |بان| درگیسی
🛑بان درگیسینین ۵جی ساییسی گله‌جک گونلرده یاییملاناجاق

🛑شماره پنجم نشریه‌ی بان در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

شهر روایتدیر. شهر تاریخین جسمی‌دیر. شهرین حافظه‏‌سی وار، و بدنی انسان‌لارین حیاتینین ایزی‌دیر. انسان حافظه‏‌سینین وار اولدوغو مدّتدن بری، روایتین ده وار اولدوغونو دئیه بیلریک.
شهر تیکه-تیکه اولدوغو زمان و گلیشمه باهانا‌سییلا یئنی‌دن تیکیلنده، معنا ایله حافظه‌‏سی اوغورلاندی؛ اونون ادبیات واسطه‌سی ایله بیزیم معنا دونیامیزا گیره‌جک روایت‌لری ایسه، اوچوق‌لار آلتیندا قالدی. بوگونکو ادبیاتیمیزدا مشروطه‌دن ایز یوخدور؛
تبریز حافظه‏‌سیزلشدیریلیب و مشروطیت باشدا اولماق اوزره تاریخی اتفاق‌لار بدنیندن سیلینیب. تبریزین تاریخ سطرلرینده -کوچه‏‌لرینده- لودرلر گزیر دولان با دولان!

#مشروطه
@banmagazin
Forwarded From ادب و فرهنگ📙📘📕📒📓
دستنویس نمایشنامه‌ای بینظیر تقدیم می‌شود که در موضوع حمله مغولان به ایران و اقدامات سلطان محمد خوارزمشاه و جلال‌الدین منکبرنی است. نویسنده و کاتب این نمایشنامه از شخصیتهای مهم تاریخ معاصر ایران و مشروطه شیخ ابراهیم زنجانی است
زنجانی این رساله را در 1334 در بدترین حالات زندگی خود در عرض دو ماه تالیف و کتابت کرده است.
نسخه‌ای در خور برای تصحیح و تحقیق است و تاکنون معرفی و فهرست نشده است.

@aaadab1397farhang
#دستنویس
#ابراهیم_زنجانی
#نمایشنامه
#مغولان
#جلال‌الدین_منکبرنی
#سلطان_محمد_خوارزمشاه
#نسخه_خطی
#مشروطه
Forwarded From کتابمند
📕رساله یک کلمه
✍🏽 نویسنده: میرزا یوسف تبریزی (مستشارلدوله)
💎 به کوشش: باقر مومنی

#اندیشه_سیاسی
#مشروطه
🆔 @Ketabmand
Forwarded From اتچ بات
✳️ بی انصافی #ناظم_السلام_کرمانی درباره #شیخ_فضل_الله

از جمله مهترین آثاری که در تاریخ نگاری #مشروطه مورد توجه قرار گرفته است؛ باید به کتاب #تاریخ_بیداری_ایرانیان نوشته ناظم الاسلام کرمانی اشاره کرد. اینکه این کتاب تا چه حد مبتنی بر انصاف است را می توان از رویکرد این نویسنده به شیخ فضل الله دریافت:

«ناظم الاسلام کرمانی: وی از مخالفان و دشمنان سرسخت فکری و سیاسی شیخ فضل الله نوری است و در تاریخ خود از هیچ کوششی برای لکه دار ساختن و مشوه ساختن چهره وی بازنایستاده است. او در روزنامه اش «کوکب دری» مقالات تند و گزنده ای بر ضد اعتقادات رایج تشیع درج می کرد، به گونه ای که وقتی نسخه ای از آن به دست آیت الله طباطبایی (پیشوای معروف مشروطه) داده شد، وی از توهینات آن به ائمه اطها علیه السلام سخت متاثر گردید و به گریه افتاد.شیخ نوری به همین علت، ناظم الاسلام را تکفیر کرده و او نیز از این امر بسیار ناراحت بود.»1

1-علی ابوالحسنی، شیخ فضل الله نوری و مکتب تاریخ نگاری مشروطه، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1385، چاپ سوم، ص 107-108

www.cafetarikh.com
@cafetarikhcom
Forwarded From کتابخانهٔ دروغ‌ها و خرافات اسلام
#معرفی_کتاب
📚 @ktyab

📕دودمان پهلوی ( ۵ جلد)

✍ نوشته جعفر شاهید


💠 کتاب پیش رو ت‍اری‍خ‌ و ش‍رح‌ ح‍ال‌ ه‍ف‍ت‍اد س‍ال‍ه‌ خ‍ان‍دان‌ س‍ل‍طن‍ت‍ی‌ پهلوی است. کتابی بسیار مهم از تاریخ معاصر و با قلوی قوی و شیوا از نویسنده ای با صداقت و محقق و تاریخ پژوه.
📚 @ktyab
💠 دودمان پهلوی (۱۳۰۴ خورشیدی تا ۱۳۵۷ خورشیدی) دودمانی است که پس از برچینش دودمان قاجار، بر ایران پادشاهی کردند.

🔆 رضاخان میرپنج با کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ به قدرت رسید و وزیر جنگ شد و سید ضیا نخست‌وزیر، سه ماه بعد، سیدضیا برکنار شد و قوام نخست‌وزیر شد و رضاخان وزیر جنگ باقی‌ماند. بعدها وی به مقام ریاست الوزرایی رسید.
📚 @ktyab
💠 رضاشاه پهلوی، شاه ایران از (۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰) و بنیانگذار سلسله پهلوی بود.

🔆 محمدرضا پهلوی از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ خورشیدی شاه ایران بود. محمدرضا با کودتای ۲۸ مرداد، قدرت مشروطه پادشاهی را تحکیم کرد، با رویداد انقلاب ایران برکنار شد، و واپسین رهبر نظام پادشاهی در ایران به شمار می‌آید.

💠 کتاب تمامی وقایع و تاریخ دودمان پهلوی را از چگونگی تأسیس و حکومت کردن را تا انتها و ساقط شدنش به رشته تحریر درآورده است.
📚 @ktyab
💠 کتاب در پنج بخش و پنج جلد در قالب پنج فایل (پی.دی.اف pdf) تهیه و در کتابخانه مجموعه آگاهی بخشی دروغهاوخرافات اسلام منتشر میشود.

🔆 مطالعه کتاب، مخاطب را کامل با تاریخ پادشاهی پهلوی آشنا میکند و البته نکات تاریخی پندآموزی که خبر از پایدار نبودن استبداد میدهد، چه با تاج بر سر و چه با عمامه بر سر

🔆 سلطنت کودتاها، سرانجام با کودتایی دزدیده شده از اعتراضات مردمی از قدرت ساقط شد و این آزمون و درس تاریخ است.
📚 @ktyab
#دودمان_پهلوی #پنج_جلد
#جعفر_شاهید
#تاریخ_معاصر
#پادشاهی_پهلوی
#رضاشاه #محمدرضاشاه
#کودتا #انقلاب_اسلامی #مشروطه #مجلس_ملی
#سیاسی_تاریخی

❇️این کتاب ارزشمند را بخوانید وبا دوستانتان به اشتراک بگذارید♻️✅
📚 @ktyab
کتابخانه مجموعه دروغهاوخرافات اسلام🌐
☪ @islie
🆔 @khod2
📚 @ktyab
✍ @arkiv

@khod2bot 👈درخواست کتاب

🔰📚🔰📚🔰📚🔰
Forwarded From تاریخ‌اندیشی ــ مهدی تدینی
مستندِ «عیّار مشروطه»


فیلم مستند «عیّار مشروطه»، ساختۀ محمود یارمحمودلو به زندگی ستارخان می‌پردازد. خوبی این مستند این است که در فیلم نظر صاحب‌نظران و استادان را در بارۀ ستارخان می‌پرسد.

یک نکتۀ اساسی بگویم: در مورد تمام شخصیت‌های تاریخی ایران (بدون اغراق «تمامِ شخصیت‌ها) برداشت‌هایی دوگانه وجود دارد. گاهی این برداشت‌ها حتی با هم متضاد است. به همین دلیل صحبت دربارۀ شخصیت‌های تاریخی بسیار دشوار است. دربارۀ نگاه «سیاه و سفید» ما به تاریخ و شخصیت‌های تاریخی در آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

به هر حال، برای آشنایی بیشتر با ستارخان این فیلم نکات خوبی دارد. با سپاس از آقای یارمحمودلو که چنین مستندی ساختند.

#مستند، #ستارخان، #مشروطه

@tarikhandishi
Forwarded From جامعه‌شناسی
اختیارات قانونی (آیت الله) خمینی با قدرت شاه قابل قیاس نبود. انقلاب 1285 یک نظام پادشاهی #مشروطه ایجاد کرد، در حالی که انقلاب 1357 قدرتی به اندازه پیشوایی مذهبی برای رهبری در نظر گرفت. چنانچه یکی از شاگردان اصلی (آیت الله) خمینی (ح منتظری 16 مهر58) گفت اگر قرار باشد میان دموکراسی و ولایت فقیه یکی را انتخاب کند، در انتخاب دومی هیچ تردیدی نخواهد کرد زیرا ولایت فقیه در واقع صدای خداوند است.
@IranSociology
خود (آیت الله) خمینی بر این باور بود که قانون اساسی ابدا با
#دموکراسی تناقض ندارد. زیرا " #ملت، روحانیون را دوست دارد. به روحانیون اعتقاد دارد. می خواهد رهبری اش به دست روحانیون باشد. پس درست است که مرجع نظارت داشته باشد بر اعمال نخست وزیر یا ریاست جمهوری. برای اینکه جلوگیری شود از اشتباهات یا برخلاف قانون که قرآن است عملی انجام نشود(1)". چند سال بعد (آیت الله) خمینی به این نکته اشاره کرد که دولت اسلامی در مقام امانتی الهی است که خداوند به پیامبر سپرده است_ می تواند بر اساس مصلحت، برخی از قوانین را معلق کند. مصلحت، نگره ای است مربوط به اهل سنت که در گذشته شیعه آن را رد کرده بود.

پ.ن1: ر،خمینی، « #دولت قدرت حاکمه ای است که از طریق خداوند به پیامبر تفویض شده است» کیهان هوایی، 30 دی 1367

منبع: #تاریخ #ایران #مدرن ، نوشته #یرواند_آبراهامیان ، ترجمه ابراهیم فتاحی، #نشر_نی ص 292-293

✅به کانال جامعه شناسی بپیوندید
@IranSociology
Forwarded From unknown
#بابل_شناسی

✍به قلم محقق و پژوهشگر بابلی: #حامد_ابراهیم_زاده_بازگیر

#برگی_از_تاریخ_بارفروش (۱۵)

در عصر #قاجاریه بیش از هجده #حوزه_علمیه در بابل وجود داشت همچنین علمای گرانقدری نیز در این شهر می زیستند که برخی از آنان از اکابر و #اعاظم_شیعه بشمار می رفتند علامه #شیخ_کبیر یکی از آن بزرگواران است که علاوه بر عظمت علمی و تالیف آثار گرانسنگی همچون #شرح_فرائدالاصول، #سراج_الامه و #حدیقه_العارفین در عرصه #سیاست نیز فعالیت چشمگیری داشته که نقش و #محوریت ایشان در ماجرای #مشروطه_مشروعه در #مازندران نمونه بارز آن است راقم این سطور در کتاب #نگین_محدثین که شرح حال این عالم جلیل القدر است به برخی از #تلگرافات صادره و یا وارده بر ایشان اشاره نموده که در این مجال به دو نمونه از آن اشاره می شود.

🔻سوال از حضرت حجت الاسلام، ابوالارامل والایتام، حافظ الشرایع والاحکام، مقلدالخواص والعوام، آقای آقا #شیخ_محمدحسن_کبیر: معروض محضر منور می دارد در #توقیع مقدس حضرت ولیعصر(عج) به ما پیروان مذهب جعفری خطاب مستطاب چنین صادر شده است که اماالحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه اخبارنا. یکی از حوادث بزرگ که در عصر ما واقع شد در #مخالفت کردن و [یا] #موافقت نمودن آن، تکلیف ما مسلمانان رجوع به شما سلسله جلیله مجتهدین، داستان #مشروطه بود که همه دیدید و شنیدید این وضع مستحدث که از مخترعات مردم #اروپا بود و معمول به آن ملل در هیئت اجتماعیه خودشان است آیا با دین مبین اسلام سازگار است یا خیر؟ و قانون مساوات و حریت که اساس عمده این وضع است با قوانین مقدسه شرع مطاع منطبق می شود یا خیر؟ تکلیف کافه اهل قبله، خاصه دارالشوکه در #ابقاء_و_افناء_مشروطه در ممالک اسلامیه چه چیز است؟ چون سلیقه های عوام الناس و جاهل باید به حکم عقل رجوع به عالم نماید لهذا به توسط این چند سطر در مقام تصدیع برآمد.

#جواب_از_شیخ_کبیر: بحمدالله تعالی مذهب جعفری سلام الله علیه #مشروطه_ای است که قانون آن را #قرآن و مبلّغ آن #پیغمبر آخرالزمان علیه و علی آله صلوات الله الملک المنان، و مبین آن علمای اعلام و مجری آن سلطان اسلام است. دارند این وضع مستحدث را که بعضی برای پیشرفت مقاصد باطله ی خود مقدم شده مشروطه اش نام نهادند چنانچه در این مدت مرئی و مسموع شد موجب تهدیم بنیان شریعت و تخریب آثار ملت است. نمقه الجانی #محمدحسن _الکبیر_المازندرانی.

🔻حضور مبارک اعلیحضرت قدر قدرت ...... معروض می دارم، دستخط تلگرافی اعلیحضرت شهریاری که خطاب به عموم بود به زیارت آن نائل، عموماً از توجهات و اقدام حالیه اعلیحضرت ظل الله متشکر، سابقاً اقدامات عدد معدود که از اهل فسادند خود را منشا بی نظمی مملکت و #انهدام_بنیاد_شریعت قرار دادند. داعی واقعی به عرض حضور مبارک رسانیده از نرسیدن جواب یک مشت خلق ضعیف ناچار بر حسب ظاهر ساکت بوده در تقیه بودند بحمدالله حال که دولت در مقام #مجازات_اهل_فساد برآمد نهایت امیدواری حاصل، عموم طبقات به دعاگویی ذات ملکوتی صفات حضرت ظل الله قیام نموده از حضرت رب العزه مسئلت دارند در نقطه اهل فساد منهدم شوند که مملکت منظم، حدود شریعت محکم، رعایا و برایا آسوده خاطر به عبادت پروردگار قایم و به دعای دوام دولت ابد مدت قاهره مشغول باشند. #شیخ_کبیر
بابل نامه
@babolname
Forwarded From ادب و فرهنگ📙📘📕📒📓
دستنویس یادداشتهای شخصی و روزانه شیخ ابراهیم زنجانی به خط خودش تقدیم می‌شود. شیخ ابراهیم زنجانی (روحانی مشهور و مشروطه طلبی که حکم اعدام شیخ فضل الله نوری را اجرا کرد) این یادداشتها را بنا به مناسبتهای مختلف نگاشته و کتابت کرده است.

@aaadab1397farhang
#ادبیات_فارسی #شیخ_ابراهیم_زنجانی #دستنویس #نسخه_خطی #خط_مولف #یادداشتهای_شخصی #شیخ_فضل_الله_نوری
Forwarded From انجمن
میرزای فرصت الدوله:

با چه قانون اساسی، در چه مذهب، بی‌گناه
ریختی ای مستبد خون من مشروطه‌خواه

ترک‌تازی، فتنه‌سازی، جنگجویی، رهزنی
بوالعجب کمّیسیونی دارد آن چشمِ سیاه

لعل را جانبخش خواندی، زلف را آرام دل
دلبرا کابینه بر هم زن که کردی اشتباه

لعل تو جان می‌ستاند، زلف تو دل می‌برد
این دو ظالم را مجازاتی بده، دادی بخواه

از دلم آرام بردی چون خط آوردی پدید
مملکت را بی‌قوی کردی و دولت را تباه

عالمی آشفته خواهد شد که از صد جوقه دل
انجمن‌هایی‌ست سرّی اندر آن زلف دوتاه

فرصت و ما و شما در مشورت دادیم رای
کز بتان مجلسی دل برنگیریم و نگاه

شیخک دل‌سنگ لج‌کردار رایش بر خطاست
اکثریت را در این آراء بین بر گو به شاه

شهریار دادگستر حامی دین مبین
وارث تاج کیان شاهنشه ایران‌پناه

پادشاها، شهریارا، دین پناها، خسروا
ای سکندرقدر و داراحشمت و جمشیدجاه

خوب فرمودی که با مشروطه کردی همرهی
خواستی آسوده دولت را و ملّت را رفاه

دولتی را زنده کردی ای به تو زیبنده تاج
ملّتی را بنده کردی ای تو را ارزنده گاه

یک ره از لطف شهی بنیوش پند این رهی
خواهی ار پاینده ماند بر تو این ملک و سپاه

جسم استبداد بی‌بنیاد را فربه مکن
پیکر مشروطۀ مضبوط را زین پس مکاه

ملّتی در دار شوری پای بر جا همچو کوه
فرقه‌ای در کار غوغا بادپیما همچو کاه

اندرین میدان کمیت این کمیته لنگ شد
بی‌نصیب از فیض حق، محروم از فضل اله

حالیا کز همّت و جهد شعاع السلطنه
اتفاقی شد میان دولت و ملّت بگاه

اختری از نیکنامی بر فراز چرخ زن
تکیه ده بر تخت گردون، خنده کن بر مهر و ماه

فرصت الدولۀ شیرازی بی‌شک از رجال برجستۀ علم و ادب و هنر و تاریخ و زبان ماست. او شرح مبسوطی در خصوص احوال خودش نوشته که به جهت مقارنت با وقایع مشروطه این برهه از تاریخ را نیز از نظرگاه خود روایت کرده است. (رک: "دیوان فرصت"، انتشارات کتابفروشی سیروس) پیداست که او در آن نزاع تاریخی هواخواه مشروطه است اما جانب حکومت را نیز فرونمی‌گذارد. حکومت را همراه و همدل با مردم مشروطه‌خواه توصیف می‌کند و نسبت به شخص حاج شیخ فضل الله نوری و نیز امثال او سوء ظن جدّی دارد. چنانکه در ابیات فوق ملاحظه فرمودید او مدافع اتحاد ملّت و حکومت، و دشمن مخالفان مشروطه است. در جایی می‌گوید:
شیخک دل‌سنگ لج‌کردار رایش برخطاست
که تعریضی است به شیخ فضل الله نوری که در محلِۀ سنگلج مسکن داشت. یا در جایی دیگر:
بی‌نصیب از فیض حق، محروم از فضل اله
که گویا ظاهر است و مستغنی از شرح و بیان. البته باید اذعان داشت لحن او در قیاس با اشعار تند و رکیک امثال ادیب الممالک فراهانی در تقابل با مشروعه‌خواهان و شخصِ شیخ، ملایم است و دست کم قابل انتشار.

اگرچه حاشیه‌نویسی نگارنده بر این شعر خلاف رویۀ معمول ما اندکی به اطناب می‌کشد ناگفته نباید گذاشت که در مقابل، دست مشروعه‌خواهان نیز به کلی خالی نبوده. چنانکه شعر حاج سیدحسین علوی سبزواری که از شاگردان ملاهادی سبزواری بوده و در فقه و فلسفه و ادب و عرفان و حدیث صاحب رتبه، خطاب به مشروطه‌طلبان که خود را مجاهد و طرف مقابل را مستبد می‌خواندند معروف است:

هله ای گروه مجاهدین
انا مستبد، انا مستبد

ز برای وطی نساء‌تان
انا مستعد، انا مستعد

باری، ابیات فرصت الدوله که در بخش قصاید دیوان او جای دارد و شاعر خود آن را بدرستی"تغزل" نامیده از نادره‌اشعاری است که از مصطلحات روزگار بهرۀ فراوان دارد و بر پیشانی آن این عبارت به چشم می‌خورد:
"در این تغزل اصطلاحات این اوان را جمع نموده و اشعار را به زبان این زمان سروده" (دیوان، ص 326)
در مقدمۀ دیوان نیز به مناسبتی از این شعر یاد شده است. آنجا که از همراهی حکومت با مردم و مشروطه می‌گوید و سبب سرایش آن را چنین ذکر می‌کند:
روز دیگر از طرف شاه قرآن مجید حمید را مهر کرده با دستخطی فرستاد [مقصود محمدعلی شاه است] به مجلس که به این کلام الله قسم که اساس مشروطه و قوانین اساسی را در کمال مواظبت هستم و هر گاه نقض عهد نمایم نزد صاحب قرآن مسئول باشم فی 17 ذی القعده 1325.
شاه در این اوقات خیلی اظهار مهربانی به نمایندگان مجلس می‌نمود، در آن اوان اتفاقات دیگر افتاد....شاهزاده ملک منصور میرزا شعاع السلطنه با شاهزاده عضدالملک جدّاً اقدامات کافیه در اصلاح حال ملّت و اتّحاد آن‌ها را با دولت می‌نمودند و شاه هم تلگرافی به حجج اسلام نجف در مشروطه‌خواهی خود نمود.
در آن حال که من بنده که شاه را با ملّت همراه دیدم تغزّلی به میل خودم به طرز و اسلوب جدید گفتم برای شاه خواندم تحسین نمود، در بسیاری از جرائد آن را درج کردند. شعر اولش این است:
با چه قانون اساسی در چه مذهب بی‌گناه.... (ص 112)

این شعر در لابلای اوراق فروغی بوده و همان است که در دیوان فرصت چاپ شده است. (صص 326-328) تنها دو سه مورد تفاوت جزئی دارد که ما عیناً آن را نقل کردیم.

#جنگ_اشعار_فروغی
#فرصت_الدوله_شیرازی
#مشروطه

https://t.me/Anjomanara