Forwarded From
علیقلی خان هدایت ملقب به مخبر الدوله (۱۲۴۵-۱۳۱۵ هجری قمری).
دو مین وزیر علوم دارای 《نشان درجه اول شیر و خورشید و حمایل سبز》.
از او به عنوان مردی صاحب ذوق،درستکار و با ایمان یاد کرده اند.در زمان وزارت او،مدارس زیادی در تهران و شهرستان ها تاسیس شد؛از جمله،در تبریز:مدرسهء لقمانیه و در تهران:مدارس رشدیه،افتتاحیه،اسلام،علمیه و شرف و مظفری.به دستور ناصرالدین شاه دستهء موزیک را با افتتاح مدرسهء موزیک ایران به سر پرستی 《لو مر فرانسوی》 در دارالفنون تشکیل داد.
اما برخی معاصران مخبر الدوله به نوعی دیگر در بارهء او سخن گفته اند؛از جمله محمد حسن خان اعتمادالسلطنه در خاطرات خود آورده است:《علیقلی خان مخبرالدوله وزیر علوم است که بویی از علم به مشامش نرسیده و ذایقه اش مطلقاً این طعم را نچشیده.برای سلطنت مستقله و مملکت مستبده چنین وزیر علومی لازم است؛از وجودش نه شری حاصل می شود ،نه خیری.مطلقاً به هیچ چیز معتقد نیست؛می خواهد آسوده و بی درد سر،فارغ از زحمت و ضرر ،در عمارت مزین خود بنشیند،خوش بخورد و خوش بنوشد،نرم بیفتد،و گرم بپوشد،اندوختهء وافر و مال مایهء متکاثر خود را به عیش صرف نماید.نه عقب کسی برود ،و نه کسی دنبال او بیاید》.
اما آنچه مسلم است این مخبرالدوله مردی خوش خوی ،فروتن و نیک محضر بود و از کسانی که مفاخرت به اصل و نسب می کردند یا به فضل و دانش یا به مال و مکنت خود می بالیدند نفرت داشت.او هر زمان میسرش می شد به زبان یا به قلم ناصرالدین شاه را به حقایق احوال و امور آگاه می کرد و هر مطلب را که به سود و صلاح کشور و مردم می پنداشت با او در میان می نهاد.این قسمتی از یک نامهء او است به ناصرالدین شاه:《 از روی تجربه معلوم و مشهود است که اطمینان حاصل نمی شود مگر به امنیت.امنیت فرع قانون است و قانون لازمه اش اجرا.هیچ قانونی کامل تر از قانون اسلام نیست.قانون ،اعم از شرع یا عرف،باید در معرض اجرا در آید و حدودش تا همه جا و بر همه کس جاری باشد؛و اگر غیر ازاین باشد،نمی توان قانون گفت.چون چنین شود قلوب عامه از هر جهت اطمینان حاصل خواهد کرد. و در آن وقت طبیعت مخلوق و طبیعت آب و خاک آنچه در خود مکنون و مخفی دارند روز به روز در معرض ظهور و بروز خواهند رسانید.آب ها جاری می شود و زمین ها آبادان.صناعت ترقی می کند و معادن استخراج می شود.همان طور که اجرای قوانین اسباب ترقی می شود عدم امنیت مایهء خرابی خواهد شد.....در بدو دولت ابد مدت اندک تشویق از اهل صناعت شد.چینی و بلور و چوخا و شال هم ساختند و بافتند،ولی مردم بی اطلاع دنبال مال فرنگ را آن قدر گرفتند تا آنها رواج گرفت و اینها از بین رفت.حالا هم این نکته که معروض افتاد دور نیست مطبوع بعضی نباشد》
#مهندس هوشنگ اتحاد،پژوهشگران معاصر ایران،جلد۱۲،صص ۹۹۶و ۹۹۷، ۱۳۸۷
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#مسجد _خضراء كه در قرن اخير از مساجد مهم وكليدى #نجف اشرف بشمار آمده ومكان تدريس ونماز #مرحوم آية الله العظمى #خويي بود.
در اين مسجد صدها ستاره حوزوى به شنيدن درس استاد نشسته كه خود هركدام پس از چند دهه گاه عهده دار مرجعيت هاى حوزه هاى #نجف و#قم شده اند.
اين مسجد در سال ١٣٨٣ هجرى از سوى مرحوم #شهيد آية الله حاج #شيخ _احمد #انصارى وبا مهندسى ونقشه مرحوم #مهندس _لر زاده آغاز به تجديد بنا گرديد كه در سال ١٣٨٥ هجرى ، ساختمان جديد آن به پايان رسيد.
هم اكنون در محراب اين مسجد ، سالنماى اين اقدامات ونام
#شهيد _سعيد ديده مى شود.

--------------------
@drhadiansarii
Forwarded From فطرس مدیا
امیرالمومنین از نگاه برنده جایزه لژیون دونور
#مادام_ژان_دیولافوا :(Jane Dieulafoy)همسر مارسل اوگوست دیولافوا ، #مهندس راه و ساختمان و #باستان‌شناس فرانسوی بود. او به همراه همسرش از سوی دولت #فرانسه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی سه بار به #ایران سفر کردند. او مطالعات و مشاهدات اجتماعی و یافته‌های باستان‌شناسی همسرش را جمع‌آوری کرد و در دو کتاب منتشر کرد.
کتاب اول با نام "مسافرت دیولافوا در ایران و شوش و کلده" است. این کتاب یکی از منابع مفید برای تحقیق در تاریخ و اوضاع دوره #قاجاریه به‌شمار می‌رود. کتاب دوم مشتمل بر یادداشت‌های سفر دوم و سوم آنهاست. او در ۲۰ اکتبر ۱۸۸۶ به دریافت مدال لژیون دونور، بالاترین نشان افتخار در فرانسه نائل آمد.
در سفرنامه اول، ستایشی از #امیرالمومنین علیه السلام به عمل آمده که از یک فرد غیرمسلمان، جای تامل دارد. او در ارتباط با حوادثی که برای فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلام در کربلا رخ داده است، از آن حضرت نام برده، که حاکی از شناخت عمیق وی از تاریخ #سیاسی #اسلام و شخصیت امیرالمومنین و سیره او است.
ترجمه این گفته‌ها را سطور بعدی شاهد باشید:
پس از وفات علی علیه السلام فرزندانش حسن و حسین از آتش #قیام انتقام خلفای جور (که در زمان وی از سریر قدرت به زیر آمده بودند) در امان نماندند; در #مدینه و #کربلا شهید شدند و نهال #تشیع ازخون آنان قوت گرفت. مبارزه فرزندان #علی با خلفای #اموی مایه نمایش های #مذهبی گردید که در قرن 19 رواج وسیع یافت. از آن تاریخ به بعد است که بین #شیعه و #سنی گسیختگی ایجاد شد. شیفتگی شیعه نسبت به علی به صورت #سنتی استوار درآمده است...چه کسی را می توان یافت که عالم تر از علی و بیش از او مشتاق صلح و آرامش باشد؟
چه خاندانی را پاک تر از خاندان علی می توان سراغ گرفت؟
در عصری که خداپرستی با بت پرستی و دیگر مظاهر شرک درآمیخته بود، چه کسی بیش از علی زبان به توحید گشود؟
در جنگ‌ها زمانی که همه از صحنه می گریختند چه کسی استوارتر از علی پیکار می نمود؟
زمانی که همه به فکر جان خویش بودند، چه کسی جز علی به استقبال مرگ می شتافت؟
چه کسی عادلانه تر از علی فرمان رانده؟ چه کسی رئوف تر از او می شناسید؟
چه کسی بیش از او در تهدیدهایش راسخ و به وعده هایش وفادار بود؟
ای دیدگان من گریه کنید و قطرات اشک را با ناله درآمیزید; بگریید بر مظلومیت خاندان #رسول_الله...

@Fotrosmediatv