Forwarded From یک مشکاتی
Https://t.me/yekmeshkati

دکتر استاد محمد تقی سبحانی:

? زیرساخت همه‌ی دانش‌های اسلامی کلام است. اگر امروز انحطاطی در دانش‌هایی مانند فقه دیدیم محصول انحطاط در کلام است و اگر می‌خواهیم این‌ها تحول پیدا کنند نقطه اساسی تحول باید از کلام شروع شود.

?دکتر محمدتقی #سبحانی در معرفی و بررسی کلان طرح اندیشه نامه متکلمان امامیه:

?? امروز تفکر شیعه مورد هجمه‌ی شدید مخالفان یا رقباست و پیش‌بینی ما این است که در دهه‌ی آینده این هجمه به بنیادهای کلامی شیعه عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد. از آن سو بزرگان ما گفته‌اند ما نیازمند #کلام_جدید هستیم. این کلام باید نوسازی و امروزی و اصلی بشود. کلام باید کاربردی و ناظر به نیازهای روز شود. رسیدن به کلام جدید، نوسازی دانش کلام و مقابله با این هجمه‌ها بدون شناخت هویت این مجموعه و این میراث ممکن نیست.

?? بازسازی همه‌ی دانش‌های اسلامی در دوره‌ی جدید با وضعیت امروز تشیع ضروری است. بازسازی دانش‌های اسلامی در گرو #تاریخ_کلام است.ما امروز از #فقه جدید یا تحول در فقه سخن می‌گوییم. فقه ما بازبسته‌ی کلام ماست. اگر امروز #فقه_سیاسی امروزی و پیشرفته می‌خواهیم، باید #کلام_سیاسی پیشرفته داشته باشیم و کلام سیاسی بدون بنیادهای معرفتی تاریخی ما ممکن نیست. ما هنوز نمی‌دانیم متکلمان ما در کدام باب‌ها و با چه زبانی از سیاست سخن گفته‌اند. چگونه ما امروز می گوییم فقه سیاسی و کلام سیاسی می‌خواهیم؟!

?? امروز ما در یادروز مرحوم #شیخ_مفید هستیم. شیخ مفید قبل از این‌که یک فقیه باشد، یک متکلم است. عزیزان آثار اصولی و فقهی بزرگان بغدادی ما را مرور کنند و ببیند در الذریعه‌ی #سید_مرتضی و در عدة الاصول #شیخ_طوسی تمام ریشه‌های کلامی معلوم است. از درون کلام رنجور تاریخی امروز ما، فقه نو در نمی‌آید؛ مگر فقه انحرافی. اگر فقه جدید می‌خواهیم، بنیاد جدید کلامی می‌خواهیم. نگره‌ی ما باید نسبت به انسان، نسبت به جهان، نسبت به خدا عوض شود. اگر فقه ما بر بنیاد تکلیف و حکم بنا شده، این تکلیف را متکلمان بغداد ما بنیاد گذاشته‌اند. مفهوم تکلیف در نسبت میان انسان و خدا ساخته و نظریه‌پردازی‌شده شیخ مفید و سید مرتضی است. بر بنیاد این کلام اساس فقه ما شکل گرفته است. امروز بعضی از عزیزان می‌گویند نسبت میان انسان و خدا باید از نسبت تکلیف تغییر کند؛ بسیار خوب، ما با شما همراهیم، اما در کجا قرار است تغییر دهیم؟ در فقه قرار است مفهوم تکلیف را تغییر دهیم؟! این کار یک بازگشت به #انسان_شناسی و یک بازگشت به #خداشناسی می‌خواهد تا در یک #جهان_شناسی جدید بگویید رابطه‌ی انسان و خدا فقط تکلیف نیست و در نتیجه فقهِ تکلیف‌مدار -به قول آقایان- بشود فقه حق‌مدار (من به مدعا کار ندارم) یا به تعبیر ما بشود فقه انسان‌ساز.

?? تحول در حوزه #معرفت، تکامل در حوزه‌ی معرفت اسلامی و شیعی و امامی در گرو تحول در بنیادهای علمی ماست و این در گرو یک شناخت تاریخی و بینش تاریخی درست از کلام است.

?دریافت صوت نشست در پست بعدی??

@yekmeshkati
Forwarded From کلام امامیه
💥 #نشست_علمی: تبیین روش محدثان متکلم با نگاهی به #بصائر_الدرجات و #کافی

▫️سخنران: دکتر محمدتقی #سبحانی

📌دریافت صوت:
https://goo.gl/F3qubN

#روش_شناسی #منبع_شناسی #تاریخ_کلام
@ekalam
Forwarded From کلام امامیه
? #معرفی_کتاب: تطورات کلام امامیه در #مدرسه_بغداد

? نویسنده: دکتر سید علی #حسینی_زاده

? ناشر: مؤسسه علمی فرهنگی #دارالحدیث

? کلام امامیه همانند همه گروه‌های فکری از معبر شماری از مدرسه‌های فکری گذر کرده که برای شناخت تاریخ امامیه باید این مدرسه‌ها را بازخوانی کرد. شیعیان با بهره‌گیری از معارف اهل ‌‌بیت و در پرتو خردورزی، حرکت فکری و کلامی خود را از مدینه و بر محور اهل ‌‌بیت آغاز کردند و اصلی‌ترین باورهای شیعه در این مدرسه مطرح شد و کلام شیعه شکل گرفت.

? با آغاز سده دوم، معارف اعتقادی در کوفه منتشر و در قالب نظریه‌های علمی تبیین شد. اصحاب امامیه در کوفه با دو رویکرد مختلف به تبیین معارف اعتقادی پرداختند و دو جریان مهم کلامی را پدید آوردند. یک جریان با رویکردی کلامی به‌دنبال تبیین عقلانی معارف اهل ‌‌بیت و دفاع از آن در مقابل جریان‌های فکری رقیب بود؛ اما جریان دیگر با رویکردی حدیثی در ‌‌پی فهم دقیق همان معارف و عرضه آن به جامعه مؤمنان بود.

? جریان کلامی که رویکرد عقلانی و نظریه‌پردازانه داشت با افولی زود هنگام روبه‌رو شد. هم‌زمان جریان متن‌گرا که رویکردی حدیثی داشت، با انتقال به شهر قم، امتداد اندیشه کلامی امامیه را در مدرسه‌ای دیگر رقم زد. همزمان با غیبت صغرا و اندک زمانی پس از شکل‌گیری #مدرسه_قم با رویکردی حدیثی، در مرکز سیاسی جهان اسلام یعنی بغداد، جریان عقل‌گرا و نظریه‌پردازِ کلام امامیه با ‌‌‌تطوّراتی نسبت به مدرسه کوفه به آرامی بالندگی خود را باز یافت.

? پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد این مدرسه با تلاش‌های متکلمانِ کمتر شناخته‌شده امامیه از جمله ابوسهل و ابومحمد نوبختی و همچنین ورود معتزلیان شیعه شده به عرصه کلام امامی، حدود یک قرن پیش از#شیخ_مفید فعالیت خود را به‌صورت مدرسه‌ای آغاز کرد. در ادامه با راهبری شیخ ‌‌مفید، #سید‌‌_مرتضی و #شیخ_طوسی به اوج بالندگی خود رسید.

? کتاب تطورات کلام امامیه در مدرسه بغداد در تلاش برای برطرف ‌‌کردن بخشی از غبار تاریخ کلام امامیه با بررسی جریان‌ها، شخصیت‌ها، تراث و اندیشه‌های مدرسه کلامی امامیه در بغداد، به تحلیل و تبیین ‌‌‌تطوّرات کلام امامیه در فاصله آغاز غیبت صغرا تا برآمدن سلاجقه در محیط جغرافیایی بغداد پرداخته است.

? نوشتار حاضر در سه فصل تدوین شده است:
▫️فصل اول: کلیات و مقدمات
▫️فصل دوم: سیر ‌‌‌تطوّر محتوای #کلام_امامیه در مدرسه کلامی بغداد
▫️فصل سوم: تحلیل و تبیین ‌‌‌تطوّر کلام امامیه در بغداد


? کتاب تطورات کلام امامیه در مدرسه بغداد، تألیف حجت الاسلام دکتر سیدعلی حسینی زاده از سوی پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۳۴۴ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۶با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

? مشاهده‌ی مطلب در سایت

? عضویت
در کانال

? متن پنج
اه صفحه‌ی ابتدایی این کتاب در پیوست این پست قابل مطالعه است.

#تاریخ_کلام

@ekalam
Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
📄 #معرفی_مقاله

▫️نام: الکلام عند الإمامیّة؛ نشأته، تطوّره وموقع الشیخ المفید منه (شماره 1 و 2)

▫️نویسنده: مرحوم آیت‌الله شیخ محمدرضا #جعفری

▫️مجله: #تراثنا

▫️معرفی:
🔸 مرحوم آیت‌الله شیخ محمدرضا جعفری اشکوری یکی از دانش آموختگان برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی نجف بود که پژوهش‌های تاریخی و کلامی وی بسیار دقیق و عمیق و قابل ملاحظه است.

🔸 این دو مقاله در حقیقت به عنوان مدخلی بر ترجمه‌ی انگلیسی #تصحیح_الاعتقاد #شیخ_مفید و کتاب التوحید از #کافی شیخ #کلینی نگاشته شده است و در آن تاریخچه‌ای مختصر از شکل‌گیری کلام امامیه و تطورات آن تا عصر شیخ مفید مورد بررسی قرار گرفته است و اعلام متکلمین امامیه، در کوفه و بغداد به اجمال معرفی شده اند.

🔸 بنا بر دیدگاه آیت‌الله جعفری در این مقاله، کلام امامیه اساساً با کلام پایه ریزی شده توسط عامه متفاوت است و اختلافاتی همچون اختلاف اهل حدیث و عقل گرایان معتزلی که اهمیت بسیاری در میان عامه دارد، اساسا در میان امامیه وجود نداشته و امامیه به دلیل مراجعه به کلام اهل بیت علیهم السلام، گرفتار بسیاری از مشکلات پدید آمده برای کلام عامه نشده است.

🔸 وی همچنین از قائلین به اصالت کلام امامیه در برابر #کلام_معتزلی است و حتی بر خلاف نظر رایج میان محققین عامه و #مستشرقین، کلام معتزلی را متاثر از کلام امامیه و تطورات کلام معتزلی از بصره تا بغداد را اثر تلاش های متکلمان امامیه همچون شیخ مفید می داند.

#تاریخ_کلام #مدرسه_بغداد #مدرسه_کوفه

📌 لینک در سایت

👥 عضویت در کانال

@ekalam
Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
📄 #معرفی_مقاله

▫️نام: الکلام عند الإمامیّة؛ نشأته، تطوّره وموقع الشیخ المفید منه (شماره 1 و 2)

▫️نویسنده: مرحوم آیت‌الله شیخ محمدرضا #جعفری

▫️مجله: #تراثنا

▫️معرفی:
🔸 مرحوم آیت‌الله شیخ محمدرضا جعفری اشکوری یکی از دانش آموختگان برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی نجف بود که پژوهش‌های تاریخی و کلامی وی بسیار دقیق و عمیق و قابل ملاحظه است.

🔸 این دو مقاله در حقیقت به عنوان مدخلی بر ترجمه‌ی انگلیسی #تصحیح_الاعتقاد #شیخ_مفید و کتاب التوحید از #کافی شیخ #کلینی نگاشته شده است و در آن تاریخچه‌ای مختصر از شکل‌گیری کلام امامیه و تطورات آن تا عصر شیخ مفید مورد بررسی قرار گرفته است و اعلام متکلمین امامیه، در کوفه و بغداد به اجمال معرفی شده اند.

🔸 بنا بر دیدگاه آیت‌الله جعفری در این مقاله، کلام امامیه اساساً با کلام پایه ریزی شده توسط عامه متفاوت است و اختلافاتی همچون اختلاف اهل حدیث و عقل گرایان معتزلی که اهمیت بسیاری در میان عامه دارد، اساسا در میان امامیه وجود نداشته و امامیه به دلیل مراجعه به کلام اهل بیت علیهم السلام، گرفتار بسیاری از مشکلات پدید آمده برای کلام عامه نشده است.

🔸 وی همچنین از قائلین به اصالت کلام امامیه در برابر #کلام_معتزلی است و حتی بر خلاف نظر رایج میان محققین عامه و #مستشرقین، کلام معتزلی را متاثر از کلام امامیه و تطورات کلام معتزلی از بصره تا بغداد را اثر تلاش های متکلمان امامیه همچون شیخ مفید می داند.

#تاریخ_کلام #مدرسه_بغداد #مدرسه_کوفه

📌 لینک در سایت

👥 عضویت در کانال

@ekalam
Forwarded From کلام امامیه
📄 #معرفی_مقاله

▫️نام: مدرسه کلامی ری

▫️نویسنده: سید جمال الدین #موسوی

▫️مجله: #نقد_و_نظر

▫️معرفی:
🔸 کلام امامیه به لحاظ تاریخی در مدرسه های مختلف قابل بررسی است. تا سده‌ی پنجم هجری دو مدرسه‌ی کلامی قم و بغداد در جامعه‌ی شیعی مطرح بودند که به مرور زمان #مدرسه_بغداد به قرائت رسمی تشیع در محافل علمی بدل شد.
🔸 پس از درگذشت #شیخ_طوسی، بسیاری از شاگردان وی و #سید_مرتضی به منطقه‌ی ری مهاجرت کردند و زمینه را برای پیدایش یک مدرسه کلامی جدید فراهم ساختند.
🔸 متکلمان ری را در سه طبقه می توان بررسی کرد که تفاوت آرای کلامی آنان با مدرسه‌ی بغداد در نسل اخیر آنان کاملاً محسوس است. تأكيد بر مسئله‌ی امامت همانند مدرسه‌ی بغداد و تعامل فکری با اندیشمندان متأخر معتزلی از شاخصه های این مدرسه‌ی کلامی است.

#تاریخ_کلام #مدرسه_ری

📌 لینک در سایت

👥
عضویت در کانال

@ek
alam
Forwarded From کلام امامیه
📚 #معرفی_کتاب: تطورات کلام امامیه در #مدرسه_بغداد

🔻 نویسنده: دکتر سید علی #حسینی_زاده

🔻 ناشر: مؤسسه علمی فرهنگی #دارالحدیث

📌 کلام امامیه همانند همه گروه‌های فکری از معبر شماری از مدرسه‌های فکری گذر کرده که برای شناخت تاریخ امامیه باید این مدرسه‌ها را بازخوانی کرد. شیعیان با بهره‌گیری از معارف اهل ‌‌بیت و در پرتو خردورزی، حرکت فکری و کلامی خود را از مدینه و بر محور اهل ‌‌بیت آغاز کردند و اصلی‌ترین باورهای شیعه در این مدرسه مطرح شد و کلام شیعه شکل گرفت.

📌 با آغاز سده دوم، معارف اعتقادی در کوفه منتشر و در قالب نظریه‌های علمی تبیین شد. اصحاب امامیه در کوفه با دو رویکرد مختلف به تبیین معارف اعتقادی پرداختند و دو جریان مهم کلامی را پدید آوردند. یک جریان با رویکردی کلامی به‌دنبال تبیین عقلانی معارف اهل ‌‌بیت و دفاع از آن در مقابل جریان‌های فکری رقیب بود؛ اما جریان دیگر با رویکردی حدیثی در ‌‌پی فهم دقیق همان معارف و عرضه آن به جامعه مؤمنان بود.

📌 جریان کلامی که رویکرد عقلانی و نظریه‌پردازانه داشت با افولی زود هنگام روبه‌رو شد. هم‌زمان جریان متن‌گرا که رویکردی حدیثی داشت، با انتقال به شهر قم، امتداد اندیشه کلامی امامیه را در مدرسه‌ای دیگر رقم زد. همزمان با غیبت صغرا و اندک زمانی پس از شکل‌گیری #مدرسه_قم با رویکردی حدیثی، در مرکز سیاسی جهان اسلام یعنی بغداد، جریان عقل‌گرا و نظریه‌پردازِ کلام امامیه با ‌‌‌تطوّراتی نسبت به مدرسه کوفه به آرامی بالندگی خود را باز یافت.

📌 پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد این مدرسه با تلاش‌های متکلمانِ کمتر شناخته‌شده امامیه از جمله ابوسهل و ابومحمد نوبختی و همچنین ورود معتزلیان شیعه شده به عرصه کلام امامی، حدود یک قرن پیش از#شیخ_مفید فعالیت خود را به‌صورت مدرسه‌ای آغاز کرد. در ادامه با راهبری شیخ ‌‌مفید، #سید‌‌_مرتضی و #شیخ_طوسی به اوج بالندگی خود رسید.

📌 کتاب تطورات کلام امامیه در مدرسه بغداد در تلاش برای برطرف ‌‌کردن بخشی از غبار تاریخ کلام امامیه با بررسی جریان‌ها، شخصیت‌ها، تراث و اندیشه‌های مدرسه کلامی امامیه در بغداد، به تحلیل و تبیین ‌‌‌تطوّرات کلام امامیه در فاصله آغاز غیبت صغرا تا برآمدن سلاجقه در محیط جغرافیایی بغداد پرداخته است.

📌 نوشتار حاضر در سه فصل تدوین شده است:
▫️فصل اول: کلیات و مقدمات
▫️فصل دوم: سیر ‌‌‌تطوّر محتوای #کلام_امامیه در مدرسه کلامی بغداد
▫️فصل سوم: تحلیل و تبیین ‌‌‌تطوّر کلام امامیه در بغداد


📌 کتاب تطورات کلام امامیه در مدرسه بغداد، تألیف حجت الاسلام دکتر سیدعلی حسینی زاده از سوی پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۳۴۴ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۶با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

📌 مشاهده‌ی مطلب در سایت

👥 عضویت
در کانال

📎 متن پنج
اه صفحه‌ی ابتدایی این کتاب در پیوست این پست قابل مطالعه است.

#تاریخ_کلام

@ekalam
Forwarded From کلام امامیه
📄 #معرفی_مقاله

▫️نام: مدرسه کلامی کوفه

▫️نویسنده: دکتر اکبر #اقوام_کرباسی

▫️مجله: #نقد_و_نظر

▫️موضوع: معرفی #مدرسه_کوفه در #تاریخ_کلام امامیه

📌 لینک در سایت

👥 عضویت در کانال

@ekalam
Forwarded From کلام امامیه
📄 #معرفی_مقاله

▫️نام: کلام امامیه،‌ ریشه ها و رویش ها

▫️نویسنده: دکتر محمدتقی #سبحانی

▫️مجله: #نقد_و_نظر

▫️موضوع: معرفی کلی دوره های #تاریخ_کلام امامیه

📌 لینک در سایت

👥 عضویت در کانال

@ekalam
Forwarded From کلام امامیه
📚 #معرفی_کتاب: جستارهایی در مدرسه‌ی کلامی کوفه

🔻 نویسنده: جمعی از نویسندگان (مجموعه مقالات)

🔻 زیر نظر: محمدتقی #سبحانی

🔻 گردآورنده: اکبر #اقوام_کرباسی

🔻 ناشر: مؤسسه علمی فرهنگی #دارالحدیث

📌 نوشتار حاضر در سه فصل تدوین شده است:

▫️ فصل اوّل: معرفی مدرسه‌ی کوفه
▫️ فصل دوم: موضوعات کلامی مطرح در مدرسه‌ی کوفه
▫️ فصل سوم: جریان‌ها و روش‌های کلامی متکلمان کوفه

📌 این کتاب به زبان فارسی، در قطع وزیری، در ۵۷۴ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۶با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

📌 مشاهده‌ی مطب در سایت

📎 فهر
ست این کتاب در پیوست این پست قابل مطالعه است.

#تاریخ_کلام #مدرسه_کوفه
@ekalam