Forwarded From فرهیختگان
كشاكش بر سرِ زبان بهشت

مقاله‌ای خواندنی از آذرتاش آذرنوش



جان آگه با #فرهیختگان
kherad.org
Forwarded From فرهیختگان
یادی از شاه سلطان حسین و روش او در سلطنت از متنی از دوره فتحعلی شاه





جان آگه با #فرهیختگان
@IRANIntellectuals
Forwarded From فرهیختگان
#لوور در ایران

از ۱۴ اسفند تا ۱۸ خرداد می‌توانید از آثار موزه لوور در ‌موزه ملی ایران(تهران) بازدید کنید.
آثاری که پیکره ارزشمند ابوالهول جزو آنهاست



جان آگه با #فرهیختگان
@IRANIntellectuals
Forwarded From فرهیختگان
آیت الله العظمی سیستانی و اخضر ابراهیمی.

یکی از شخصیت های مهم در جهان تشیع که تصمیماتش تاثیر قابل توجهی بر جهان عرب و منطقه داشته است، شخص آیت الله سیستانی است. ایشان یکی از کسانی است که می توان گفت نهاد مرجعیت در طول تاریخ وامدار او خواهد بود. وی بر عمق استراتژیک این نهاد افزود و آنرا بدون انکه هزینه های اداره مستقیم حکومت را متقبل شود به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه عراق و منطقه مطرح نمود. آیت الله سیستانی به تیز هوشی و زمان شناسی و نیز مطالعه مستمر تاریخ و تاریخ سیاسی شهره است. بعد از سقوط نظام بعث در عراق او با متانت در رفتار و به دور از جو زدگی های معمول در نقش یک دیپلمات کارکشته و یک رجل سیاسی متبحر کوشید ابتدا از تمامیت ارضی عراق حمایت کند و مردم را به سوی صندوق های رای گسیل داشت تا حکومتی مدنی را پایه گذاری کنند. او در عرصه روابط پیچیده منطقه هرگز اشتباه استراتژیکی مرتکب نشد. کسانی که با نقشه و بازی قدرت در منطقه آشنا هستند به درستی می دانند که این پازل به مثابه یک زمین مین گذاری شده است که اگر هر فردی یک اشتباه مرتکب شود این آخرین اشتباه او خواهد بود. آیت الله سیستانی و تیمی که در قم و نجف او را همراهی می کنند با رویکردی عمل گرایانه و واقع نگر به دور از آرمان خواهی های انقلابی به دنبال تثبیت موقعیت نظام دموکراتیک در عراق و تسلیم شدن همه نیروهای موجود به صندوق رای بودند. در این راه او و تیم همراهش مشقت های بسیاری را تحمل نمود و در برخی مقاطع از سوی برخی دوستان و حتی رقبای منطقه ای تحت فشار قرار گرفت اما سرانجام رو سفید از میدان عمل بیرون آمد. این مرد کهنسال با هر گونه تصدی گری مستقیم نظام روحانیت در امور سیاسی مخالف است و آنرا در تعارض با ماموریت کلی روحانیت می داند. وی دارای روابط خوبی با نظام جمهوری اسلامی در ایران است و حاج قاسم نیز حرمت و حریم بیت را پاس می دارد و همیشه اختلاف سلیقه ها به گونه ای عاقلانه مدیریت شده تا کار به شکاف های عمیق نکشد. چندی قبل حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مسجد جامعی پیرامون ایشان و کارنامه علمی و عملیشان مصاحبه ای انجام داده اند که خاطره ذیل را از آن مصاحبه نقل می کنم.🔵 اخضر ابراهیمی، وزیر خارجه اسبق الجزایر، که از دیپلمات‌های قدیمی و برجسته عرب است، پس از سقوط صدام، نماینده سازمان ملل در مسائل عراق شد. سال‌ها پیش، او به یکی از دیپلمات‌های عالی‌رتبه ما که بهتر است نامشان را نبرم، گفته بود که در اوائل مأموریتم هنگامی که در بغداد بودم، از من خواستند که به ملاقات آیت‌الله سیستانی بروم. پرسیدم: ایشان کیست؟ گفتند: عالم بزرگ شیعیان است و در نجف سکونت دارد. بالاخره من با اکراه پذیرفتم و عازم نجف شدیم. اوضاعِ به‌هم‌ریخته نجف و کوچه‌های تنگ و مخروبه‌ای که به خانه ایشان منتهی می‌شد بر اکراه و بی‌میلی من افزود و از اینکه این دعوت را پذیرفته بودم ناراحت بودم. تا آنکه ملاقات دست داد. درباره وضعیت جهان عرب و موقعیت عراق صحبت‌های مختلفی انجام شد و ایشان گفتند: آقای حسنین هیکل در فلان کتابش می‌گوید که در یکی از روزهای دهه شصت من و اَخضر ابراهیمی و فرد دیگری که نامش را فراموش کرده‌ام در یکی از کافه‌های بیروت نشسته بودیم و درباره وضع اعراب و آینده آن‌ها صحبت می‌کردیم و چنین آروزهایی را داشتیم. ابراهیمی به دیپلمات‌ ما می‌گوید: از این داستان و از حضور ذهن ایشان تعجب کردم؛ و مدتی بعد در ملاقاتم با هیکل داستان را به او گفتم و او هم تعجب کرد که عالِمی در گوشه نجف از آرزوهای «ترقّی‌خواهانه» آنان که در رأس ناسیونالیست‌های عربِ آن ایام بودند، مطلع باشد. سپس آقای هیکل یک دوره از کتاب‌هایش را داد که به ایشان هدیه کنم. در ملاقات بعدی، کتاب‌ها را تقدیم کردم و ایشان ضمن تشکر و ابلاغ سلام گفتند من این کتاب‌ها را خوانده‌ام، امّا چون هدیه است می‌پذیرم. 🔵در حال حاضر روشی که ایشان توصیه میکند مانند اکسیری شفا بخش برای دردهای خاورمیانه می ماند که هر روز نایاب تر می شود. ایشان در مقابل فشارهای مختلف برای صدور فتوا بعد از تخریب حرم عسکریین تسلیم نشدند تا جنگ شیعه و سنی بیش از این شعله ور نشود و به پای مرجعیت و این نهاد نوشته نشود. اما بعد از شکلگیری خطر داعش با فرمان بسیج عمومی پایه گذار حرکتی شدند که عراق با تمام طوایف آن از سنی و کرد و مسیحی گرفته تا ترکمان و ایزدی مدیون آن خواهند بود. عمق استراتژیک یک گفتمان لزوما نیازمند انجام هزینه های کلان و دادن تلفات سنگین نیست، بلکه روش و منش آیت الله سیستانی نشان داد که استفاده از فرصت های موجود در ساختار نظام جهان و منطقه ای می تواند سبد منافع شیعی و غیر شیعی را به گونه ای آکنده کند که روش های پر هزینه دیگر در مقابل آن بی ارزش و ناچیز می نمایند.

#محمدجوادخلیلی

جان آگه با #فرهیختگان
@IRANIntellectuals
Forwarded From فرهیختگان
عبدالرحمن الشرقاوی نمایشنامه‌نویس، متفکر و شاعر نامدار مصری در نمایشنامه الحسین شهیداً مواجهه‌ی امام حسین با ولید را به زیبایی نمایش می‌دهد.

ولید از امام درخواست می‌کند بیعت کردنِ تو فقط یک کلمه است، بگو و برو به فقرا رسیدگی کن.

احمد العوضی هنرمندِ مصری پاسخ حسین بن علی را با تکیه بر نمایشنامه شرقاوی در برنامه‌ای تحت عنوان «دراما» در شبکه cbc بیان می‌کند.



جان آگه با #فرهیختگان
Forwarded From فرهیختگان
به‌مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی

✔️ تحقیقات فلسفی و دلدادگی‌های عرفانی

#سیدهادی_طباطبایی

🔹 سال ۵۶ که علامه طباطبایی به خاطر بیماری پارکینسون برای مداوا به انگلیس می‌­رود، شهید قدوسی ـ داماد علامه ـ به دکتر احمدی تکلیف می­‌کند که همراه وی به انگلیس برود. احمدی ۱۵ روز در لندن مصاحب با علامه می­‌شود. در آن‌جا فرصت را غنیمت دانسته و از علامه می­‌پرسد که حاج آقا؛ شما در نوشته­‌هایتان خیلی به اروپا تاخته‌­اید؛ اگر قبلاً آمده بودید و نظم و انضباط این‌جا را دیده بودید، آیا این‌قدر به این‌ها می‌­تاختید؟ علامه پاسخ می‌­دهد که خیر.

🔹 دکتر احمدی در سفر لندن همچنین از علامه شنیده بود که اگر کسی بخواهد اسلام را در اروپا و در مغرب زمین معرفی کند، باید از طریق عرفان وارد شود؛ نه از طریق فقه. به تعبیر علامه، عرفان فراتر، جذاب­‌تر و ریشه‌دارتر از فقه است. دکتر احمدی همین ایده­‌ی علامه را بارها در سخنان خود به‌کار می‌­برد و می­‌خواست که سویه‌­های عرفانیِ دین برجسته شود.

🔹 وی در تبیین این سخن علامه گفته بود: «فقه حق است و جای تردید نیست و علامه طباطبایی مثل ما با فقه زندگی می­‌کرد؛ ولی معتقد بود که برای کسی که به نماز و طهارت و… اعتقادی ندارد، به زحمت می­‌توان به او اسلام را از طریق فقه معرفی کرد؛ اما با عرفان در وهله‌­ی اول می‌­شود دیگران را جذب کرد».

🔹 برخی جلسات شورای انقلاب فرهنگی اما دکتر احمدی را دلنگران کرده بود؛ می‌­گفت که در زمان دولت دهم، رئیس دولت در این جلسات می­‌گفته که بروید توی این کوچه­‌ها بگردید تا امام زمان را پیدا کنید. رئیس دولت می­‌گفته که زیارت جامعه کبیره را بیاورید تا روی جمله به جمله­‌اش در این جلسات بحث کنیم. این سخنان و برخی دیگر از مسائل سیاسی، سبب انتقادات تند دکتر احمدی شده بود. او حتی مدتی را به جلسات این شورا نرفت و شایعه­‌ی استعفای او از این شورا مطرح شد. انتقادهای او به دولت دهم اما بی‌پاسخ نماند و رسانه­‌های منتسب به دولت، او را پیر فرتوت شورای انقلاب فرهنگی لقب دادند.

🔹 دکتر احمدی حتی عدم رویکرد عقلی و فلسفی را برابر با درافتادن به داعشی­‌گری می­‌دانست؛ می‌­گفت: «آدم وقتی افتاد در یک مسیر غلط، دیگر می‌­رود جلو. این‌هایی هم که به‌عنوان داعش این جنایات را انجام می­‌دهند، از اول که جانی نبوده‌­اند؛ افتادند در این مسیر و خود را اصلاح نکردند و حرف حساب و منطق را از هیچ‌کس نپذیرفتند. هر موضوعی یک ابزاری دارد. بنده الآن می‌­توانم با کسی که فلسفه غرب و فلسفه هگل خوانده به آسانی روبه‌رو شوم؛ نقض و نقد کنم؛ اما امروزه برخی از طلاب و روحانیون اصلاً نمی‌­فهمند آن‌ها چه می­‌گویند تا بتوانند جوابشان را بدهند».

متن کامل مطلب در مباحثات
http://mobahesat.ir/16314



جان آگه با #فرهیختگان
@IRANIntellectuals
Forwarded From فرهیختگان
خدمتی شایستۀ شأن دانشگاه تهران

رسول جعفریان از خادمان بزرگ کتاب در این مملکت است. کتاب‌خوان است و کتاب‌نویس و کتاب‌دوست. کتاب را دوست دارد اما بیشتر از کتاب کتاب‌خوانان و محققان را دوست دارد. آسان کردن تحقیق و دسترسی به منابع تحقیق را دوست دارد. دوران ریاستش در کتابخانۀ مجلس درخشان بود.او دست‌نویس‌های کتابخانۀ مجلس را آزاد کرد! آن‌همه نسخه را رایگان در اختیار مردم گذاشت. فهرست‌نویسی نسخه‌ها و سندها را رونق داد. چاپ مجلات خوب و کتاب‌های خوب... وقتی از کتابخانۀ مجلس می‌رفت از برخی مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها تقاضا کرد هارد دیسک بفرستند تا نسخه‌های دیجتال‌شدۀ کتابخانۀ مجلس را به آنان بدهد. ترس داشت گنجینه‌طرازان دوباره نسخه‌ها را به گنجینه‌ها برگردانند.

چندی قبل در کانال تلگرامی جعفریان مطلبی خواندم که لحنش کلافه‌وار بود. دنبال چند کتاب می‌گشت و نمی‌یافت. نوشت:«هر چه فكر مي‌كنم مگر ما چقدر كتاب چاپی فارسی از آغاز آمدن چاپ تا ـ فرضا ـ سال ۱۳۵۰داریم، و این که آیا این قدر توانایی نداریم که همۀ اینها را اسکن کرده و به‌آسانی در اختیار پژوهشگران قرار دهیم، عقلم به جایی نمی‌رسد. اگر این عجز نیست پس عجز چیست؟ یعنی ما توانایی این که حداکثر صدهزار کتاب و کتابچه را اسکن کرده و به‌آسانی در اختیار قرار دهیم نداریم؟ اصلا دویست هزار؟ مگر چقدر هزینه و نیرو نیاز دارد؟ این آثار، ایرانی است و برای تحقیقات ایرانی، بسیار سودمند است. بندۀ خدا [ یعنی جعفریان] چهار سال در کتابخانۀ مجلس بود، آنچه اسکن شد، بیش از ۲۲هزار نسخه خطی و بالای ۱۱هزار کتاب چاپی سربی و سنگی بود. این یعنی این که با قریب ده دوازده تا اسکنر، می‌شود در چهار سال، نزدیک به ۳۵ هزار جلد کتاب را اسکن کرد».

چندسالی است که جعفریان رئیس کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران شده است. کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران چشم‌وچراغ کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. کفایت و دلسوزی ایرج افشار در خشت‌خشت آن نمایان است. در زمینۀ نسخه‌های خطی گنجینه‌ای است؛ زحمات مجتبی مینوی و محمدتقی دانش‌پژوه و افشار و دیگران به این گنجینه اعتبار داده است. کتابخانۀ مرکزی اعتبار دانشگاه تهران است.

دوران ریاست جعفریان بر کتابخانۀ مرکزی دوران مسکنت و بی‌پولی است. قحط‌‌‌‌سال و خشک‌سال است. اما وقتی کاربلد باشی و مدیر و مدبر باشی در بی‌پولی هم می‌شود کار بزرگ کرد و کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران در سخت‌ترین وضع مالی بزرگ‌ترین کار و خدمت را کرد؛ همۀ نسخه‌های خطی خود را رایگان در اختیار محققان گذاشت.بار عام است؛ بروید به سایت کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران و پی‌دی‌اف ۱۲۹۵۰ دست‌نویس را مجانی دانلود کنید.

باید درود فرستاد بر مدیران دانشگاه که اجازۀ این خدمت عظیم را به جعفریان دادند. نام این مدیران فرهنگ‌دوست به نیکی ماندگار خواهد بود. این خدمت بزرگ و گشاده‌دستی سترگ فرهنگی نام دانشگاه تهران را بلندآوازه می‌کند.

انسان را از آرزوهایش می‌توان شناخت. آرزوی رسول جعفریان هم این است:«آیا می‌شود یک‌روزی اعلام کرد ایران هم میراث مکتوب هزار ساله خود را به‌صورت دیجیتالی در اختیار عموم قرار داده است». با چنین همتی رسید بدانچه رسید و می‌رسد بدانچه خواهد رسید...

میلاد عظیمی
نورسیاه


#فرهیختگان پیک آگاهی شماست
Forwarded From فرهیختگان
تابلوهای قرآنی
دستچینی از آیات الهام‌بخش قرآن

یکبار تمام قرآن را مرور کردم در جستجوی آیاتی که می‌شود به خط درشت نوشت و بر دیوار خانه آویخت تا برای هر مؤمن به قرآنی الهام‌بخش یا مایه تسلّی باشد. حاصل کار، دستچینی شد از آیات قرآن که شامل آن دسته از مضامین اخلاقی، معنوی و وجودی است که با خرد و وجدان امروزی ما تناسب بیشتری دارد. دستچین حاضر، مایه‌گرفته از ذوق و ترجیحات شخصی است و امیدوارم برای کسانی که خواهان به‌گزینی از آیات قرآن‌اند که در پیچ و خمِ زندگی چراغ‌افروز و تسلی‌بخش است، مفید و یاریگر باشد.

اینک ۳۹۰ قطعه‌ی گزیده از قرآن که حاوی ۴۴۲ آیه‌(یا پاره‌ای از آن‌ها) است.

▫️ترجمه فارسی آیات از مهدی فولادوند است.

۴ خرداد ۱۴۰۰- صدیق قطبی


#فرهیختگان راهی به رهایی
Forwarded From فرهیختگان
https://telegra.ph/وصیت‌-محمدعلی-فروغی-به-فرزندان-09-02



جان آگه با #فرهیختگان
t.me/IRANIntellectuals
Forwarded From فرهیختگان
رساله‌ی دکتری با عنوان؛
"حرم امام حسین (ع) در کربلا"

نوشته‌ی آرنولد نولدکه
سال انتشار: 1909
دانشگاه ارلانگن آلمان

برای دریافت متن رساله کلیک کنید


#فرهیختگان صدای فرزانگان