Forwarded From فرهیختگان
كشاكش بر سرِ زبان بهشت

مقاله‌ای خواندنی از آذرتاش آذرنوش



جان آگه با #فرهیختگان
kherad.org
Forwarded From فرهیختگان
یادی از شاه سلطان حسین و روش او در سلطنت از متنی از دوره فتحعلی شاه





جان آگه با #فرهیختگان
@IRANIntellectuals
Forwarded From فرهیختگان
#لوور در ایران

از ۱۴ اسفند تا ۱۸ خرداد می‌توانید از آثار موزه لوور در ‌موزه ملی ایران(تهران) بازدید کنید.
آثاری که پیکره ارزشمند ابوالهول جزو آنهاست



جان آگه با #فرهیختگان
@IRANIntellectuals
Forwarded From فرهیختگان
آیت الله العظمی سیستانی و اخضر ابراهیمی.

یکی از شخصیت های مهم در جهان تشیع که تصمیماتش تاثیر قابل توجهی بر جهان عرب و منطقه داشته است، شخص آیت الله سیستانی است. ایشان یکی از کسانی است که می توان گفت نهاد مرجعیت در طول تاریخ وامدار او خواهد بود. وی بر عمق استراتژیک این نهاد افزود و آنرا بدون انکه هزینه های اداره مستقیم حکومت را متقبل شود به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه عراق و منطقه مطرح نمود. آیت الله سیستانی به تیز هوشی و زمان شناسی و نیز مطالعه مستمر تاریخ و تاریخ سیاسی شهره است. بعد از سقوط نظام بعث در عراق او با متانت در رفتار و به دور از جو زدگی های معمول در نقش یک دیپلمات کارکشته و یک رجل سیاسی متبحر کوشید ابتدا از تمامیت ارضی عراق حمایت کند و مردم را به سوی صندوق های رای گسیل داشت تا حکومتی مدنی را پایه گذاری کنند. او در عرصه روابط پیچیده منطقه هرگز اشتباه استراتژیکی مرتکب نشد. کسانی که با نقشه و بازی قدرت در منطقه آشنا هستند به درستی می دانند که این پازل به مثابه یک زمین مین گذاری شده است که اگر هر فردی یک اشتباه مرتکب شود این آخرین اشتباه او خواهد بود. آیت الله سیستانی و تیمی که در قم و نجف او را همراهی می کنند با رویکردی عمل گرایانه و واقع نگر به دور از آرمان خواهی های انقلابی به دنبال تثبیت موقعیت نظام دموکراتیک در عراق و تسلیم شدن همه نیروهای موجود به صندوق رای بودند. در این راه او و تیم همراهش مشقت های بسیاری را تحمل نمود و در برخی مقاطع از سوی برخی دوستان و حتی رقبای منطقه ای تحت فشار قرار گرفت اما سرانجام رو سفید از میدان عمل بیرون آمد. این مرد کهنسال با هر گونه تصدی گری مستقیم نظام روحانیت در امور سیاسی مخالف است و آنرا در تعارض با ماموریت کلی روحانیت می داند. وی دارای روابط خوبی با نظام جمهوری اسلامی در ایران است و حاج قاسم نیز حرمت و حریم بیت را پاس می دارد و همیشه اختلاف سلیقه ها به گونه ای عاقلانه مدیریت شده تا کار به شکاف های عمیق نکشد. چندی قبل حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مسجد جامعی پیرامون ایشان و کارنامه علمی و عملیشان مصاحبه ای انجام داده اند که خاطره ذیل را از آن مصاحبه نقل می کنم.🔵 اخضر ابراهیمی، وزیر خارجه اسبق الجزایر، که از دیپلمات‌های قدیمی و برجسته عرب است، پس از سقوط صدام، نماینده سازمان ملل در مسائل عراق شد. سال‌ها پیش، او به یکی از دیپلمات‌های عالی‌رتبه ما که بهتر است نامشان را نبرم، گفته بود که در اوائل مأموریتم هنگامی که در بغداد بودم، از من خواستند که به ملاقات آیت‌الله سیستانی بروم. پرسیدم: ایشان کیست؟ گفتند: عالم بزرگ شیعیان است و در نجف سکونت دارد. بالاخره من با اکراه پذیرفتم و عازم نجف شدیم. اوضاعِ به‌هم‌ریخته نجف و کوچه‌های تنگ و مخروبه‌ای که به خانه ایشان منتهی می‌شد بر اکراه و بی‌میلی من افزود و از اینکه این دعوت را پذیرفته بودم ناراحت بودم. تا آنکه ملاقات دست داد. درباره وضعیت جهان عرب و موقعیت عراق صحبت‌های مختلفی انجام شد و ایشان گفتند: آقای حسنین هیکل در فلان کتابش می‌گوید که در یکی از روزهای دهه شصت من و اَخضر ابراهیمی و فرد دیگری که نامش را فراموش کرده‌ام در یکی از کافه‌های بیروت نشسته بودیم و درباره وضع اعراب و آینده آن‌ها صحبت می‌کردیم و چنین آروزهایی را داشتیم. ابراهیمی به دیپلمات‌ ما می‌گوید: از این داستان و از حضور ذهن ایشان تعجب کردم؛ و مدتی بعد در ملاقاتم با هیکل داستان را به او گفتم و او هم تعجب کرد که عالِمی در گوشه نجف از آرزوهای «ترقّی‌خواهانه» آنان که در رأس ناسیونالیست‌های عربِ آن ایام بودند، مطلع باشد. سپس آقای هیکل یک دوره از کتاب‌هایش را داد که به ایشان هدیه کنم. در ملاقات بعدی، کتاب‌ها را تقدیم کردم و ایشان ضمن تشکر و ابلاغ سلام گفتند من این کتاب‌ها را خوانده‌ام، امّا چون هدیه است می‌پذیرم. 🔵در حال حاضر روشی که ایشان توصیه میکند مانند اکسیری شفا بخش برای دردهای خاورمیانه می ماند که هر روز نایاب تر می شود. ایشان در مقابل فشارهای مختلف برای صدور فتوا بعد از تخریب حرم عسکریین تسلیم نشدند تا جنگ شیعه و سنی بیش از این شعله ور نشود و به پای مرجعیت و این نهاد نوشته نشود. اما بعد از شکلگیری خطر داعش با فرمان بسیج عمومی پایه گذار حرکتی شدند که عراق با تمام طوایف آن از سنی و کرد و مسیحی گرفته تا ترکمان و ایزدی مدیون آن خواهند بود. عمق استراتژیک یک گفتمان لزوما نیازمند انجام هزینه های کلان و دادن تلفات سنگین نیست، بلکه روش و منش آیت الله سیستانی نشان داد که استفاده از فرصت های موجود در ساختار نظام جهان و منطقه ای می تواند سبد منافع شیعی و غیر شیعی را به گونه ای آکنده کند که روش های پر هزینه دیگر در مقابل آن بی ارزش و ناچیز می نمایند.

#محمدجوادخلیلی

جان آگه با #فرهیختگان
@IRANIntellectuals
Forwarded From فرهیختگان
عبدالرحمن الشرقاوی نمایشنامه‌نویس، متفکر و شاعر نامدار مصری در نمایشنامه الحسین شهیداً مواجهه‌ی امام حسین با ولید را به زیبایی نمایش می‌دهد.

ولید از امام درخواست می‌کند بیعت کردنِ تو فقط یک کلمه است، بگو و برو به فقرا رسیدگی کن.

احمد العوضی هنرمندِ مصری پاسخ حسین بن علی را با تکیه بر نمایشنامه شرقاوی در برنامه‌ای تحت عنوان «دراما» در شبکه cbc بیان می‌کند.



جان آگه با #فرهیختگان
Forwarded From فرهیختگان
چه فرقی بین خانه فلسطینی با خانه شیعیان دایکندی هست؟!

حجت‌الاسلام مشکور کابلی

❗️ای مسلمانان و آزادگان عالم، دفاتر مراجع، ای نواب عامه امام زمان در عصر غیبت به عنوان یک شهروند افغانستانی از شما می‌خواهم که صدای رنج دایکندی را بشنوید. دایکندی ۱۴۰۰ شما را فریاد می‌زند!

❗️نمی‌دانم این سکوت مراجع برای چیست؟ آیت‌الله صافی گلپایگانی در ابتدای کار مقاومت با شجاعت،حکمت و شرافت اعلامیه صادر کرد ولی نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که سکوت حیرت‌آمیزی نسبت به وقایع افغانستان در دفاتر مراجع و نهادهای اسلامی رخ داد.

❗️از موسسات حقوق بشری که به تبع شیطان بزرگ سکوت کرده‌اند گله‌ای نداریم ولی چرا مراجع تقلید در باب جنایات افغانستان سکوت کرده است. تمام قریه‌ها و روستاهای دایکندی شما را صدا می‌زنند.

❗️من به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله سیستانی گزارش می‌دهم. اگر این اخبار نرسیده است و رسانه‌ها تحریم کردند، صاحبان این خانه‌ها اکنون در میان دشت‌ها و کوه‌ها در سرمای زمستان هزارجات می‌لرزند.

❗️آنها بدون آب و غذا از مراجع خود به نیابت امام زمان کمک می‌خواهند اینها انسان‌هایی هستند که تا هفته پیش خانه و زندگی داشتند ولی اکنون با فریب قلم فروش‌ها در سکوت رسانه‌ای خفقان‌آور و در برابر دیدگان ما از خانه خود آواره شدند. حتی به آنها اجازه ندادند که اموال خود را بردارند.

❗️اگر سنی‌های پنجشیر مثل سنی‌های شامات و فلسطین خوشایند شما نیستند و در مقابل آن سکوت کرده‌اید چرا در مقابل جنایات و مقاومت در دایکندی سکوت کرده‌اید؟ اینها که شیعه و مسلمان هستند!

❗️چه فرقی بین خانه فلسطینی با خانه دایکندی است؟ اگر یک خانه در فلسطین خراب شود تمام رسانه‌ها و دفاتر مراجع به صورت زنجیره‌ای توسط نهادهای امنیتی بسیج می‌شوند و اطلاعیه می‌دهند.

❗️سه‌هزار خانوار را به اجبار کوچاندن و خانه‌هایشان را خراب کرده‌اند که غیرت سیاستمداران و مراجع را تست کنند.
آیا بین فلسطین و دایکندی فرق است؟این یک بام و دو هوا بودن برای چیست؟ فضای رعب و وحشت ایجاد کردند که موسسات دینی در این باره راحت صحبت نکنند.

❗️بنیاد خانه انقلاب خراب می‌شود اگر که به فریاد همسایه خود نرسید. ملت ایران و آزادی‌خواه جهان چگونه باور کنند که شما اجازه اشغال همسایه‌ات را دادی ولی از فلسطین حمایت می‌کنید؟

❗️در طول تاریخ فلسطین هیچ زمان یکجا سه هزار خانوار آواره نشده‌است. می‌گویند؛ این زمین‌ها غیرقانونی بوده است بدانید که طالبان حق خود می‌داند آنچه که در دوره غنی و کرزی به شما داده شده را هم پس بگیرد.

❗️در مرز میلک خانواده‌هایی از دایکندی آمدند، دخترانشان را طالبان بردند. چرا نمی‌خواهید بشنوید؟ چرا گوش‌هایتان را گرفته‌اید؟ چرا رسانه‌ها ساکتند؟

❗️ قلم فروش‌ها کلیپی در فضای مجازی منتشر کردند که می‌گوید این یک دعوای درون قومی است. به فرض اگر این حرف درست باشد، چرا اجازه طی مراحل و سیر دادگاهی و حقوقی آن را ندادند؟ زیرا دعوا در دادگاه غیراسلامی طالبان یک‌طرفه است. کسی از این متهمین نخواست که از خودشان دفاع کنند.

❗️این اراضی در ۵۰ سال قبل از زمان داوودخان توسط صاحبان آنها احیا شده است‌. طبق فقه اسلامی از زمان پیامبر، اگر کسی زمین بایر و موات را احیا کند، همین سند مالکیت او می‌شود.

❗️دعوای فلسطین سر چه چیزی است؟ اگر یک اسرائیلی سند بیاورد و بگوید که این زمین‌ها را از اعراب خریده‌ایم، چرا ایران از ارض فلسطین دفاع می‌کند؟ چه جوابی دارید؟ از این مقاومت حمایت می‌کنید و سنگ را به موشک تبدیل می‌کنید، ولی ازکوچ اجباری و مقاومت افغانستان حرفی نمی‌زنید.

❗️اگر در مقابل این جنایت سکوت کنید، این بلایی که سر دایکندی آمده سر کل افغانستان خواهد آمد. این یک اتفاق شخصی نیست، یک تست است.

❗️سند یک اسرائیلی را قبول ندارید و به فلسطینی موشک می‌دهید، ولی سند طالب را قبول دارید؟ از هزاره‌ها و تاجیک‌های افغانستان حمایت نمی‌کنید؟

❗️چرا نسبت به حوادث سوریه، یمن یا حتی آمریکا واکنش نشان داده و اطلاعیه می‌دهید، حمایت می‌کنید، ولی در این دو ماه جز آیت‌الله صافی گلپایگانی بقیه علما سکوت کردند؟ دلایل سکوت چیست؟

❗️**طالبان جنگ روانی به راه انداختند و برای تطهیر خود داعش‌سازی می‌کند**


جان آگه با #فرهیختگان
Forwarded From فرهیختگان

تفسیر معاصرانه قرآن کریم
به سرویراستاری سید حسین نصر

🔸قرآن کریم به عنوان پیام و وحی الهی و کتاب مقدس نازل شده بر آخرین پیامبران، همواره در مرکز توجهات همه مسلمانان قرار داشته و به همین جهت برای پژوهشگران غربی نیز دریچه مهمی برای ورود به مطالعه اسلام به حساب می‌آید.

🔸در سال‌های اخیر دو کوشش بسیار مهم برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان غربی با قرآن انجام شده است، یکی کتاب تفسیر معاصرانه قرآن (The Study Quran) که به سرپرستی دکتر سید حسین نصر و در سال 2015 منتشر شده است و دیگری کتاب قرآن مورخان (Le Coran des historiens) که به سرپرستی دکتر محمدعلی امیرمعزی و دکتر گیوم دی فراهم آمده و در سال 2019 به طبع رسیده است.

🔸«قرآن مورخان» با نگاهی انتقادی-تاریخی تدوین شده است و نویسندگان آن با قرآن به مثابه یک متن تاریخی مواجه شده و برای فهم انتقادی و تاریخ‌مند آن تلاش کرده اند و شاید تعریض دکتر انشاءالله رحمتی در مقدمه ترجمه «تفسیر معاصرانه قرآن» که «دست‌اندرکاران این اثر» را «مقهور دنیای مدرن» نمی‌داند، بیش از همه متوجه نویسندگان «قرآن مورخان» باشد.

🔸از سوی دیگر «تفسیر معاصرانه قرآن» با نگاهی کاملا همدلانه و با پذیرش کامل ماهیت قدسی قرآن تدوین شده و به تعبیر دکتر نصر در مقدمه کتاب، «[به قرآن کریم به عنوان] اثری که صرفاً اهمیت تاریخی، اجتماعی یا زبان‌شناختی، جدای از ماهیت قدسی و وحیانی‌اش دارد، محدود نشده است».

🔸اگرچه دکتر نصر مدعی است که «این بدان معنا نیست که مسمانان تنها مخاطبان در نظر گرفته شده برای [این کتاب] باشند»، بلکه بدان معناست که در تفسیر معاصرانه قرآن «به این کتاب [آسمانی] که با تلاوت آن اشک شوق از دیده مسمانان از سوماترا تا سنگال جاری می شود... اهتمام داشته‌ایم».

🔶به هر صورت «تفسیر معاصرانه قرآن» اثری بسیار شایان توجه است و می‌تواند برای هر مسلمانی که دل در گرو قرآن و کلام مقدس الهی دارد و فاصله زمانی یا زبانی‌اش با تفاسیر سنتی، مانعی برای استفاده کامل‌تر از کلام الهی است، منبعی برای تأمل و تفکر بیشتر در وحی باشد./ محمدرضامعینی
https://t.me/arshivefarhikhtegan/517

جان آگه با #فرهیختگان
Forwarded From فرهیختگان
دوفصلنامه علمی تخصصی کارنامه تاریخ
صاحب امتیاز دانشگاه شهید بهشتی

فهرست مطالب مندرج در شماره ۱۴ فصلنامه علمی_تخصصی کارنامه تاریخ:



🔹️بررسی کنش‌های سیاسی طاهر بن حسین در روند قدرت‌گیری و تاسیس سلسله طاهریان
محمد جواد محسنی

🔹️تاریخ زنان
🔸️ جوان اسکات:
ترجمه سهیلا ترابی فارسانی

🔹️جایگاه هویت ایرانی در عصر غزنوی:
خشایار رضوی جیفانی

🔹️کارکرد اشراف در دربار شاهنشاهی هخامنشی:
زهره نظر‌پور

🔹 نگرشی نو بر معماری اصفهان در زمانه شاه عباس، کارل ملویل:
ترجمه نیره دلیر و فائزه السادات حسینی

🔹️گونه شناسی کتیبه‌های مسجد جامع ساوه با تاکید بر ویژگی‌های ساختاری از منظر جامعه شناسی تاریخی:
علی کریمی

🔹️تداوم و تغییر در اواخر عصر ایران باستان، نگاهی اقتصادی به دوران ساسانیان:
خداداد رضاخانی، ترجمه سامان رحمانی

#فرهیختگان ندای آگاهی و آزادی
Forwarded From فرهیختگان
به‌مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی

✔️ تحقیقات فلسفی و دلدادگی‌های عرفانی

#سیدهادی_طباطبایی

🔹 سال ۵۶ که علامه طباطبایی به خاطر بیماری پارکینسون برای مداوا به انگلیس می‌­رود، شهید قدوسی ـ داماد علامه ـ به دکتر احمدی تکلیف می­‌کند که همراه وی به انگلیس برود. احمدی ۱۵ روز در لندن مصاحب با علامه می­‌شود. در آن‌جا فرصت را غنیمت دانسته و از علامه می­‌پرسد که حاج آقا؛ شما در نوشته­‌هایتان خیلی به اروپا تاخته‌­اید؛ اگر قبلاً آمده بودید و نظم و انضباط این‌جا را دیده بودید، آیا این‌قدر به این‌ها می‌­تاختید؟ علامه پاسخ می‌­دهد که خیر.

🔹 دکتر احمدی در سفر لندن همچنین از علامه شنیده بود که اگر کسی بخواهد اسلام را در اروپا و در مغرب زمین معرفی کند، باید از طریق عرفان وارد شود؛ نه از طریق فقه. به تعبیر علامه، عرفان فراتر، جذاب­‌تر و ریشه‌دارتر از فقه است. دکتر احمدی همین ایده­‌ی علامه را بارها در سخنان خود به‌کار می‌­برد و می­‌خواست که سویه‌­های عرفانیِ دین برجسته شود.

🔹 وی در تبیین این سخن علامه گفته بود: «فقه حق است و جای تردید نیست و علامه طباطبایی مثل ما با فقه زندگی می­‌کرد؛ ولی معتقد بود که برای کسی که به نماز و طهارت و… اعتقادی ندارد، به زحمت می­‌توان به او اسلام را از طریق فقه معرفی کرد؛ اما با عرفان در وهله‌­ی اول می‌­شود دیگران را جذب کرد».

🔹 برخی جلسات شورای انقلاب فرهنگی اما دکتر احمدی را دلنگران کرده بود؛ می‌­گفت که در زمان دولت دهم، رئیس دولت در این جلسات می­‌گفته که بروید توی این کوچه­‌ها بگردید تا امام زمان را پیدا کنید. رئیس دولت می­‌گفته که زیارت جامعه کبیره را بیاورید تا روی جمله به جمله­‌اش در این جلسات بحث کنیم. این سخنان و برخی دیگر از مسائل سیاسی، سبب انتقادات تند دکتر احمدی شده بود. او حتی مدتی را به جلسات این شورا نرفت و شایعه­‌ی استعفای او از این شورا مطرح شد. انتقادهای او به دولت دهم اما بی‌پاسخ نماند و رسانه­‌های منتسب به دولت، او را پیر فرتوت شورای انقلاب فرهنگی لقب دادند.

🔹 دکتر احمدی حتی عدم رویکرد عقلی و فلسفی را برابر با درافتادن به داعشی­‌گری می­‌دانست؛ می‌­گفت: «آدم وقتی افتاد در یک مسیر غلط، دیگر می‌­رود جلو. این‌هایی هم که به‌عنوان داعش این جنایات را انجام می­‌دهند، از اول که جانی نبوده‌­اند؛ افتادند در این مسیر و خود را اصلاح نکردند و حرف حساب و منطق را از هیچ‌کس نپذیرفتند. هر موضوعی یک ابزاری دارد. بنده الآن می‌­توانم با کسی که فلسفه غرب و فلسفه هگل خوانده به آسانی روبه‌رو شوم؛ نقض و نقد کنم؛ اما امروزه برخی از طلاب و روحانیون اصلاً نمی‌­فهمند آن‌ها چه می­‌گویند تا بتوانند جوابشان را بدهند».

متن کامل مطلب در مباحثات
http://mobahesat.ir/16314



جان آگه با #فرهیختگان
@IRANIntellectuals
Forwarded From فرهیختگان
"فهو الکریم بن الکریم و جدّه خیر الانام"

ابتهال حب الحسین
با صدای شیخ طه الفشني


از قدح‌های نهانی


جان آگه با #فرهیختگان