💢نظر امیرمعزی درباره «فیلولوژی»، «تاریخ اندیشه»، «تاریخ واژهها» و «خوانش بین خطوط»
🔹پرسشگر: سؤالی که در مورد روش تحقیق شما میشود، در مورد شکل خوانش متون است. در مقدمۀ همۀ کارهایتان، چند بحث را مرتب به عنوان مبانی روشی تکرار کردهاید. یکی باطنگرایی است، یکی تفاوت ظاهر و باطن است، یکی خود چهرۀ امام است و یک نکتۀ دیگر، شیوۀ خوانش متون قدیم است. معتقدید که نباید متون قدیمی را به شکل مدرن خواند. از لئو اشتراوس کمک میگیرم که در کتاب «هنر نگارش و تعقیب و آزار» خود میگوید به دو علت، یکی آزار و تعقیب، یکی هم علم نهفتۀ در متنهاست که باید «خوانش بین خطوط» داشت. یعنی مؤلفین برای فرار از آزار تعقیب حاکمان یا دوری از تنش درجامعهای که در آن زندگی میکردند و همچنین برای پنهان کردن علمی که در اختیار داشتند، متون خود را به شیوههایی مینوشتند که جز خواص، کسی به آن دسترسی نداشته باشد. تنها کسانی که آموزش صحیح دیده باشند، با بهرهگیری از روشهای خاصی قادر به فهمیدن فحوای متون هستند که به آن «هنر خوانش بین متون» میگفتند. البته خود اشتراوس میگوید که این را از فیلسوفان مسلمان و یهودی گرفته است. میخواهم بدانم که آیا شما هم با متنهای قدیم اینگونه برخورد میکنید و فکر میکنید که آنها با یک هنر خاصی نگارش شدهاند و برای فهمشان باید خوانش بین خطوط داشت؟
🔹دکتر امیرمعزی: کاملاً. «خوانش بین خطوط متون» و «خوانش همۀ متون». به نوعی که در متون حدیثی شیعه، به تعبیر من «تبدید علم» یا پخش کردن مطلب بکار رفته. بنابراین برای اینکه شما علم را پیدا کنید، باید قسمتهای مختلفش را مثل بازیهای پازل جمع کنید تا یک چیزی ساخته شود. پس موضوع این نیست که ما فقط بین خطوط را بخوانیم، باید همۀ خطوط را بخوانیم و سعی کنیم پیدا کنیم که انسجامشان در چیست. تشیع، دینی است که بیش از ۱۴۰۰ سال است که وجود دارد و اگر قرار بود یک چیز بیانسجامی باشد، نمیماند. به دلیل استحکام ساختاریاش است که مانده. این استحکام هم بخاطر انسجامی است که در خودش دارد. منتها این انسجام، در کتب حدیثی بصورت جسته گریخته ارائه شده. چیزی که شما میگویید، آموزش «فیلولوژیکی» است که من بخصوص با اساتیدی که در آلمان داشتم، دیدهام. «فیلولوژی» یعنی چه؟ یعنی ما سعی کنیم بفهمیم که واژهها و متون، در زمان و کمی بعد از نگارششان چه معنایی میدادند. یعنی افرادی که در قرن دوم و سوم این کتابها را میخواندند چگونه میفهمیدند، نه اینکه من چطور میفهمم. برای همین من خیلی بر «تاریخ اندیشه» و «تاریخ واژهها» اصرار دارم. همانطور که از همان کتاب اولم میبینید، مثلاً دربارۀ واژۀ «عقل» و «علم» صحبت کردهام.
#فیلولوژی #امیر_معزی #تاریخ_اندیشه #تاریخ_واژهها
🔰منبع: بخشهایی از مصاحبهی سید کوهزاد اسماعیلی با دکتر امیرمعزی (فصلنامه ی ایوان)، به نقل از کانال محمدعلی امیر معزی
🆔 https://t.me/Khanishha
🔹پرسشگر: سؤالی که در مورد روش تحقیق شما میشود، در مورد شکل خوانش متون است. در مقدمۀ همۀ کارهایتان، چند بحث را مرتب به عنوان مبانی روشی تکرار کردهاید. یکی باطنگرایی است، یکی تفاوت ظاهر و باطن است، یکی خود چهرۀ امام است و یک نکتۀ دیگر، شیوۀ خوانش متون قدیم است. معتقدید که نباید متون قدیمی را به شکل مدرن خواند. از لئو اشتراوس کمک میگیرم که در کتاب «هنر نگارش و تعقیب و آزار» خود میگوید به دو علت، یکی آزار و تعقیب، یکی هم علم نهفتۀ در متنهاست که باید «خوانش بین خطوط» داشت. یعنی مؤلفین برای فرار از آزار تعقیب حاکمان یا دوری از تنش درجامعهای که در آن زندگی میکردند و همچنین برای پنهان کردن علمی که در اختیار داشتند، متون خود را به شیوههایی مینوشتند که جز خواص، کسی به آن دسترسی نداشته باشد. تنها کسانی که آموزش صحیح دیده باشند، با بهرهگیری از روشهای خاصی قادر به فهمیدن فحوای متون هستند که به آن «هنر خوانش بین متون» میگفتند. البته خود اشتراوس میگوید که این را از فیلسوفان مسلمان و یهودی گرفته است. میخواهم بدانم که آیا شما هم با متنهای قدیم اینگونه برخورد میکنید و فکر میکنید که آنها با یک هنر خاصی نگارش شدهاند و برای فهمشان باید خوانش بین خطوط داشت؟
🔹دکتر امیرمعزی: کاملاً. «خوانش بین خطوط متون» و «خوانش همۀ متون». به نوعی که در متون حدیثی شیعه، به تعبیر من «تبدید علم» یا پخش کردن مطلب بکار رفته. بنابراین برای اینکه شما علم را پیدا کنید، باید قسمتهای مختلفش را مثل بازیهای پازل جمع کنید تا یک چیزی ساخته شود. پس موضوع این نیست که ما فقط بین خطوط را بخوانیم، باید همۀ خطوط را بخوانیم و سعی کنیم پیدا کنیم که انسجامشان در چیست. تشیع، دینی است که بیش از ۱۴۰۰ سال است که وجود دارد و اگر قرار بود یک چیز بیانسجامی باشد، نمیماند. به دلیل استحکام ساختاریاش است که مانده. این استحکام هم بخاطر انسجامی است که در خودش دارد. منتها این انسجام، در کتب حدیثی بصورت جسته گریخته ارائه شده. چیزی که شما میگویید، آموزش «فیلولوژیکی» است که من بخصوص با اساتیدی که در آلمان داشتم، دیدهام. «فیلولوژی» یعنی چه؟ یعنی ما سعی کنیم بفهمیم که واژهها و متون، در زمان و کمی بعد از نگارششان چه معنایی میدادند. یعنی افرادی که در قرن دوم و سوم این کتابها را میخواندند چگونه میفهمیدند، نه اینکه من چطور میفهمم. برای همین من خیلی بر «تاریخ اندیشه» و «تاریخ واژهها» اصرار دارم. همانطور که از همان کتاب اولم میبینید، مثلاً دربارۀ واژۀ «عقل» و «علم» صحبت کردهام.
#فیلولوژی #امیر_معزی #تاریخ_اندیشه #تاریخ_واژهها
🔰منبع: بخشهایی از مصاحبهی سید کوهزاد اسماعیلی با دکتر امیرمعزی (فصلنامه ی ایوان)، به نقل از کانال محمدعلی امیر معزی
🆔 https://t.me/Khanishha