📃 روایت کودکیِ دختری در اندرونی
مروری بر کتاب
#فاطمه_مرنیسی✍ نوشتۀ
#متینهسادات_موسوی🔷 در ایام کودکی مرنیسی چیزی جز رادیو و شنیدن صدا نبود، چرا که در آن زمان ورود دختران به سینما هنوز تابو محسوب میشد. زنان اندرونی جملگی مشتاق شنیدن صدای خوانندگانی نظیر اَسمَهان و امکُلثوم و تقلید از صدای آنها بودند. اسمهان برای زنان نماد خوشبختی فردی و زندگیِ پر از لذت و عشق و مبارزه با قوانین قبایل بود. نمایشنامهخوانی و بازی شخصیتهای واقعی و داستانی نظیر اسمهان، شهرزاد و دیگر زنان فعال، زنان اندرونی را برای رهایی از بند سنتهای حاکم آماده میساخت.
🔷 مرنیسی میگوید «با این که مادرم مسلمان بود اما نسبت به حجاب شک و تردید داشت و اصلاً دوست نداشت من محجبه شوم ... بالاخره روزی فرا رسید که به مناسبت خروج فرانسویان از کشور برای جشن و تظاهرات خیابانی به همراه دیگر زنان از منزل خارج شد و وقتی برگشت دیگر نقاب بر چهره نداشت».
🔷 کتاب "زنان بر بالهای رویا" به شیوهای داستانی و حول محور یک پرسش شکل میگیرد: حریم یا اندرونی کجاست؟ حریم برای او و زنان خانواده جایی است که درهای آن همیشه بر روی آنها بسته است. دنیای مادی زنان مراکشی همواره محصور در حریم است، هرچند که با بالهای رویا هر دم از آن میگریزند. مرنیسی با توصیفهای کوتاه و پرکِشش تصاویری از زندگی در اندرونیِ خانهای بزرگ را به رشتۀ تحریر درمیآورد.
🔷 کتاب تصویری گویا از محدودیتها و تبعیضهای شدید اِعمالشده علیه زنان از سوی مردانی است که حتی برخی از آنها در جنبش استقلالطلبانه و میهنپرستانۀ مدرن فعال بودند. با واکاوی دقیق این کتاب میتوان برخی از عوامل تأثیرگذار بر ذهن و فکر مرنیسی را استنباط کرد.
🌐 دری
افت نسخه پیدیاف مقاله
@doornamaa