Forwarded From سیّد‌‌ محمّد حسینی کُجوری
کتاب "علمای عهد ناصرالدین شاه قاجار" وارد بازار نشر شد.
#موسسه_کتابشناسی_شیعه
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
❇️ صلاةُ الجُمُعَةِ في نَظَر أُستاد الکلّ الوحید البهبهاني (قده) | رضا مختاری

❇️گزارش سفر به کربلا و شرکت در همایش وحید بهبهانی

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ده و چهل و پنج دقیقه صبح از فرودگاه امام خمینی راهی نجف اشرف شدیم. هدف، شرکت در همایش علمی وحید بهبهانی بود که عتبه حسینی (ع) با همراهی دار احیاء التراث نجف برای دو روز در شهر کربلا برپا کرده اند. نوعی همکاری ایرانی ـ عراقی که البتّه مرکز دوم از مؤسسات وابسته به بیت حضرت آیت الله العظمی سیستانی و زیر نظر جناب حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی است.

یک ساعت و پنج دقیقه پرواز به طور انجامید. در فرودگاه نجف تقریباً دو ساعت معطل شدیم و علاوه بر معطّلی، نفری ده دلار گرفتند و مهر خروجی زدند. ما که تعدادمان تقریباً ۱۵۰ نقر بود با چندین اتوبوس راهی کربلا شدیم. ساعتی بعد در «مدینة الامام الحسین (ع)» مستقر شدیم. البته مهمانان بلند پایه! راهی محل دیگری با نام مجتمع سید الشهداء نزدیک حرم حضرت ابوالفضل (ع) شدند. شب آخر بنده و چند نفر از رفقا هم به آن گروه پیوستیم. برخی از علما عبارت بودند از: آیات علوی بروجردی و یثربی، جناب آقایان میرسلیم و مسجد جامعی، استاد محمّدرضا جلالی و شماری دیگر که عمدتاً از دوستان فاضل و اساتید برجسته حوزه بودند. دوستان خاص ما هم فراوان بودند. آقایان طارمی، ورعی، مرتضوی، سروش محلّاتی، موسی حقّانی، نصیری و بسیاری دیگر که شاید اسامی برخی را ضمن گزارش بنویسم. برای اولین بار جناب آقای لواسانی را دیدم که فرزند مرحوم سید صادق لواسانی است و جای پدر نماز می خواند و از علمای فعلی تهران است. ناهار را ساعت ۲ صرف کردیم. بعد نماز اتاق های ما مشخص شد. گرما بیداد می کرد و من برای اولین بار در عمرم چنین گرمایی را تجربه می کردم. در این شهرک هر بنایی به اسم یکی از شهدای کربلا بود. اول قرار بود در ساختمان عبدالله رضیع باشیم، ولی بعد به بنای زهیر بن قین آمدیم. واحد خوبی بود. من و آقای طارمی هم اتاق بودیم. آقای مختاری و دوستان دیگر را تا مغرب ندیدیم. مغرب، همه به مسجد شهرک آمده، نماز خواندیم. شام خوردیم و راهی حرم مطهر شدیم و تا یازده و نیم شب آنجا بودیم. دلچسب و عالی.


✅صلاةُ الجُمُعَةِ في نَظَر أُستاد الکلّ الوحید البهبهاني (قده) ( مقاله حجت الاسلام مختاری در همایش وحید بهبهانی )

یُعدّ مبحث «صلاة الجمعة» من أهمّ البحوث والمواضیع في الفقه الشیعي، فمضافاً إلی البحث عنها في الموسوعات والکتب الفقهیة فقد ألّف الفقهاء فیها رسائلَ منفردة و مستقلّة، قد یبلغ عددها إلی أکثر من مائة و خمسین رسالة.

وقد کتب العلامة الوحید البهبهاني قُدَّسَ سِرُّهُ حول صلاة الجمعة رسالتین إحداهما بالفارسیّة و الأُخری بالعربیة، إلا أنّ ممّا یؤسف له أنّهما لم تُحَقّقا و لم تُنشرا إلی الآن. ولکن کثرت النقولات عنهما في کتب الفقهاء، فقد وقف علی الرسالة العربیة صاحبُ الجواهر، حیث أشار إلیهافي مبحث صلاة الجمعة، حیث یقول:

کفانا مؤونة ذلك کلّه الأُستاذ الأکبر في حاشیة المدارﻙو شرح المفاتیح و رسالته في المسألة؛ فإنّه أکثر و أجاد (جزاه الله عن الإسلام و أهله خیر الجزاء) [۱].

و حاصل نظره الشریف حول صلاة الجمعة هو الوجوب التخییري، و قال في تحریر محل النزاع في حاشیة المدارك:

#وحید_بهبهانی
#صلاة_جمعه
#موسسه_کتابشناسی_شیعه
#رضا_مختاری
#تراث_الشیعه



yon.ir/MUzdf


⬅️ادامه مطلب را در وبسایت #الاثر بخوانید
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
🔵 حجت الاسلام والمسلمین #رضامختاری مدیر #موسسه_کتابشناسی_شیعه و پژوهشگر نام آشنای حوزه از جمله مولف مجموعه ۵ جلدی #رویت_هلال در باره بروز اختلاف در #عیدفطر دراغلب سالها، آورده است:

⬅ ️انصاف این است که اختلاف در حلول ماه مبارک رمضان یا شوال در یک کشور مانند ایران، خوشایند نیست وموجب تحیر مردم متدین و تضعیف فقه می شود، برای رفع اختلاف، اگر عزمی برای آن باشد، راه حل وجود دارد، ولی راه حل باید ،مطابق مبانی فقهي باشد، واحتمال مطابقت آن با واقع ونفس الامر بیش از سایر طرق وموافق نظر مشهور فقها، ونیز قابل عمل باشد، با عنایت به این جهات می دانیم که آنچه اکنون موجب اختلاف در حلول ماه می شود دو امر است:
1. اعتبار اشتراط #اتحاد_آفاق یا عدم اعتبار آن.
2. اعتبار رؤیت با #چشم_مسلح وعدم آن، خوشبختانه در هر دو موضوع یک #نظر_شاذ و نادر ونظر دیگر مشهور بین #فقهای_امامیه است، زیرا در مورد اول، این مساله صریحا از زمان شیخ طوسی تا کنون در فقه مطرح بوده وراجع به آن بحث شده است وتا قبل از آیةالله خوئی رحمه‌الله حتی 5نفر از فقها هم قائل به آن نبوده اند، وبعد از اینکه ایشان قائل به آن شد هم عده زیادی از فقها بر آن رد نوشتند که ما در کتاب رؤیت هلال این رود را آورده ایم از جمله حضرات آیات، سید عبدالله شیرازی، مقیم مشهد، علامه شعرانی، مروج جزایری صاحب شرح معروف #کفایه، علامه تهرانی، آیة الله قديري، آیة الله سبحاني و... نیز آیة الله منتظری و آیة الله سیستانی که شاگرد خاص آیة الله خوئی است نظر ایشان را رد کرده اند و اخیرا هم ازآیة الله زاده سيستاني جناب آقا سید محمد رضا نقد مفصلی بر نظر آیةالله #خوئی رحمه الله منتشر شده است، بنابراین نظر آیة الله خوئی جدا نادر وخلاف مشهور است، بنابراین در این مسأله اگر به نظر مشهور عمل شود به نظر بیش از 90درصد فقها عمل شده وازفقهای معاصر ودر قید حیات، مانندحضرات آیات آقایان سيستاني وشبیری وسبحانی ومکارم ونیز مقام معظم رهبری قائل به آنند،

🔵 واما فرع دوم موجب اختلاف یعنی اعتبار یا عدم اعتبار #چشم_مسلح، این فرع سابقه چندانی ندارد و اولین بار، فیما نعلم، #میرزای_نائینی رحمه الله آن را مطرح کرده وچشم مسلح را معتبر ندانسته است و از زمان ایشان تا زمان ما اکثر قریب به اتفاق فقها مثل ایشان فتوا داده وآن را معتبر ندانسته اند از جمله حضرات آیات امام خمینی، خوئی، شهید سید محمد باقر #صدر، شهید سید محمد صدر، منتظری، واز مراجع در قید حیات حضرات آیات آقایان #سیستانی، #سبحاني، #شبیری، #مکارم، خلاصه نظر مشهور فقها عدم اعتبار است وعده کمی از فقها آن را معتبر دانسته اند مانند حضرات آیات فاضل، مقام معظم رهبری، وهاشمی شاهرودی، بنابراین در این فرع نیز نظر مشهور عدم اعتبار است،، اتفاقا در هر دو مساله فتوای #امام_خمینی طبق #مشهور است واگر در این فرع طبق نظر امام خمینی عمل شود اختلافی پیش نمی آید، واز سوی دیگر تعدادی از فقهای طراز اول در قید حیات مانند آیات #سیستانی و#شبیری قائل به آن اند و با عنایت به جواز تبعيض در تقلید، برای مقلدان مراجع بزرگواری که فتوای شان مخالف مشهور است مشکلی پیش نمی آید، علاوه بر این جهات نظر امام خمینی ومشهور یک مؤيد هم دارد و آن اینکه هم در روایات و هم در فتوای فقها هست که روزی که شک داریم اول شوال است یا آخر ماه رمضان، وظیفه داریم روزه بگیریم واخر ماه رمضان حساب کنیم، واین فقط با عمل به نظر مشهور سازگار است،، خلاصه اینکه در حلول ماه اگر به فتوای امام خمینی و #مشهور_فقهای در گذشته ومعاصر عمل شود اختلاف مرتفع می شود ومطابق مبانی فقهي هم هست واحتمال مطابقت آن با واقع خیلی بیشتر از سایر انظار است واز این جهت مؤيد به حکم عقل هم هست


@ketabshenasishia
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
✅ نامه آیه الله سید ابراهیم مرتضوی میانجی به آیه الله استادی راجع به تصحیح جواهرالکلام

#یک_قصه_از_حیات
#استادی
#موسسه_کتابشناسی_شیعه

@ketabshenasishia
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
❇️ نوشته مرجع بزرگ مرحوم آیةالله گلپایگانی

#یک_قصه_از_حیات
#رضا_استادی
#موسسه_کتابشناسی_شیعه


@ketabshenasishia
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
#اجازه_روایت و تصدیق #اجتهاد آیه الله سید مصطفی #صفایی از آیه الله #آقا_ضیاء_عراقی

⬅️ ( #صفایی_نامه؛ #موسسه_کتابشناسی_شیعه )

@ketabshenasishia
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
✅نامه آیت الله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی به آیه الله حاج سید #مهدی_روحانی درباره مرجعیت مرحوم آیه الله #خویی

#حدیث_نصر
#موسسه_کتابشناسی_شیعه

@ketabshenasishia
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
❇️ ماجراى حمله وهابى‏ ها به كربلا

❇️در سال ۱۲۱۶ وهابى‏ ها به كربلا حمله، و مردم آنجا را قتل عام مى‏كنند . به نجف هم حمله مى‏ كنند، ولى نجفى‏ها چون قبلاً خبردار مى‏شوند، آمادگى پيدا مى كنند و آنها نمى‏توانند كارى بكنند، اما كربلايى‏ها غافل‏گير مى‏شوند . در آن موقع (سال ۱۲۱۶) رئيس كربلا، صاحب رياض بود . او در سال ۱۲۳۱ از دنيا رفت . در همان وقت در نجف كاشف الغطاء رئيس بود .

✅در كربلا قتل عام مى‏كنند؛ از جمله به منزل صاحب رياض مى‏ريزند تا او را بكشند . با عجله خانواده‏اش از آنجا خارج مى‏شوند، ولى خود صاحب رياض با طفلى زير يك سبد مى‏مانند و نمى‏توانند خارج بشوند . آنها داخل خانه صاحب رياض مى‏ريزند كه صاحب رياض را بكشند و مى‏گفتند: «أين سيد الكفرة؟» و مشغول گشتن خانه مى‏ شوند، ولى او را پيدا نمى‏ كنند . آنها مقدارى هيزم در گوشه‏اى از خانه مى‏بينند و احتمال مى‏ دهند كه او زير هيزم‏ها مخفى شده است، هيزم‏ها را جابه جا مى‏كنند و مى‏ريزند روى آن سبدى كه صاحب رياض زير آن مخفى شده بود . در هر حال صاحب رياض را پيدا نمى‏ كنند و از آنجا مى‏روند . عجيب اين آست كه در تمام آن مدت آن طفل شيرخواره هيچ گريه نمى‏كند و اين معجزه بود . وهابى‏ ها يك روز در كربلا قتل عام مى‏كنند و بعد هم به قصد نجف از شهر خارج مى‏شوند .


⬅️ادامه مطلب را در وبسایت #الاثر بخوانید


#کربلا
#وهابیت
#صاحب_ریاض
#جرعه_ای_از_دریا
#شبیری_زنجانی
#موسسه_کتابشناسی_شیعه
#تراث_الشیعه


yon.ir/BaB9t
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
⚫️ معرفی برخی آثار منسوب به امام صادق(ع)

⬛️آثار بسیاری به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده است . سید محسن امین تعداد ۲۴ کتاب و رساله به آن امام منسوب دانسته و می گوید : دلیل موثقی بر تالیف چنین آثاری از آن حضرت وجود ندارد و اکثر آنها را شاگردان امام به نقل از ایشان تالیف نموده‌اند و یا اینکه برخی از شیعیان گفتارهای امام را جمع‌آوری نموده و به آن حضرت نسبت داده اند.(۱) در این مقال با برخی از این آثار آشنا می شویم.

⬅️خواص القرآن الکریم یا منافع القرآن

آغاز : قال الامام ابوعبدالله جعفر الصادق بن محمد بن علی بن زین العابدین بن الحسین الشهید بن علی بن ابی طالب رضی الله عنهم ، من کتب سورة البقرة و علقها علیه زالت عنه الأوجاع کلها ...

پایان : سمرة الفاتحة من قرأها فی کل ساعة تغفر جمیع الذنوب و هی لکل مرض تقرأ علیه یبرأ باذن‌الله تعالی تم کتاب منافع القرآن الکریم، نفع‌الله لصاحبها و کاتبها و قارئها و سامعها و لجمیع المسلمین آمین .

نسخه ای از این کتاب به شماره ۷۳۶۵ در کتابخانه ظاهریه دمشق موجود است و استنساخ آن متعلق به قرن هشتم هجری قمری است و نیز نسخه‌ای دیگر از همان کتاب به شماره ۹۵۹۴ در همان کتابخانه وجود دارد ، ولی ناقص است. این کتاب که در آغاز آن به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده است ، مجموعه‌ای از روایات امام در منافع قرآن‌کریم می‌باشد که پس از نیمه دوم قرن چهارم تالیف شده است. در این کتاب بسیاری از مطالب از کتابی به نام «کشف‌السرالمصون و العلم المکنون فی شرح خواص القرآن الکریم و منافعه» نوشته ابوعبدالله محمد بن احمد بن سعید تمیمی.(۲) (زنده به سال ۳۹۰ ه) اقتباس شده است و نام تمیمی در این کتاب (منافع القرآن الکریم) چندین بار ذکر شده است . علاوه بر دو نسخه مذکور نسخه‌هایی در گوته به شماره ۳/۱۲۵۶ و واتیکان سوم به شماره ۴/۱۰۱۴ ولاله‌لی در استانبول وجود دارد.(۳) که در نسبت آنها به امام ‌صادق علیه السلام شک و تردیدی روا نداشته‌اند .


⬅️ادامه مطلب را در وبسایت #الاثر بخوانید


#امام_صادق
#سید_محسن_امین
#اعیان_الشیعه
#موسسه_کتابشناسی_شیعه
#تراث_الشیعه


yon.ir/AW2nC
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
✅ رساله الواجبات الملکیه پدر #شیخ_بهایی با تملک و مهر #شیخ_بهایی

#احوال_و_آثار_شیخ_بهاءالدین_عاملی
#موسسه_کتابشناسی_شیعه

@ketabshenasishia