⭕️⭕️
*معرفی نمونه ای ازکتاب فصاحت و بلاغت در کلام عرب.
🔹علامه حسن زاده آملی:
مردى به عیسى بن عمرو که استاد در زبان عرب و آشناى به کیفیّات ترکیب آن بود، گفت:
🔸من در کلام عرب تکرار مى بینم زیرا که این سه جمله گفتارشان: «زید قائم، إنّ زیدا قائم، إنّ زیدا لقائم» به یک معنى است.
عیسى بن عمرو در جوابش گفت:
اینچنین نیست که مى پندارى، بلکه هر
یک را معنى خاصّ است که دیگرى مفید آن نیست.
🔸چه جمله «زید قائم» را براى شخص خالى الذهن آورند.
🔸و «إنّ زیدا قائم» را براى آن که ثبوت قیام را براى زید شنیده ولى انکار در اسناد آن به زید دارد.
🔸و سومى را براى آن که انکار او از دومى شدیدتر است و بیشتر اصرار به انکار دارد.
پس به اختلاف احوال دلالت جمله ها نیز اختلاف یابد.
🔹این بحث را خطیب در بحث اسناد مطوّل نیز پیش آورده است.
مرحوم استاد اعتمادى (از اساتید علامه حسن زاده) براى تفهیم مطلب کتاب فرمود:
🔸هر گاه شخص خالى الذهن را مى خواهید خبر دهید حرف تاکید نیاورید و جمله را مؤکد نکنید، مثلا بگویید: «زید قائم».
🔸و اگر خبر شما را انکار کرد و قبول نکرد، آنگاه خبر را مؤکّد کنید و بگویید: «إنّ زیدا قائم».
🔸باز اگر در انکار اصرار کرد شما هم تأکید را تشدید کنید و بگویید: «إنّ زیدا لقائم».
🔸و باز اگر سر باز زد و از قبول خبر امتناع کرد شما نیز تاکید را بیشتر کنید و بگویید: «و اللّه إنّ زیدا لقائم».
عرض کردیم: حاجى آقا باز اگر انکار کرد و قبول نکرد چه کنیم؟
برافروخت و فرمود: کسى که با قسم خوردن به نام خدا قبول نمى کند باید از او اعراض کرد.
***
برگرفته از: هزار و یک کلمه، کلمه 308، علامه حسن زاده آملی.
#نکات_علمی
@yortchi_bosjin_pdf
*معرفی نمونه ای ازکتاب فصاحت و بلاغت در کلام عرب.
🔹علامه حسن زاده آملی:
مردى به عیسى بن عمرو که استاد در زبان عرب و آشناى به کیفیّات ترکیب آن بود، گفت:
🔸من در کلام عرب تکرار مى بینم زیرا که این سه جمله گفتارشان: «زید قائم، إنّ زیدا قائم، إنّ زیدا لقائم» به یک معنى است.
عیسى بن عمرو در جوابش گفت:
اینچنین نیست که مى پندارى، بلکه هر
یک را معنى خاصّ است که دیگرى مفید آن نیست.
🔸چه جمله «زید قائم» را براى شخص خالى الذهن آورند.
🔸و «إنّ زیدا قائم» را براى آن که ثبوت قیام را براى زید شنیده ولى انکار در اسناد آن به زید دارد.
🔸و سومى را براى آن که انکار او از دومى شدیدتر است و بیشتر اصرار به انکار دارد.
پس به اختلاف احوال دلالت جمله ها نیز اختلاف یابد.
🔹این بحث را خطیب در بحث اسناد مطوّل نیز پیش آورده است.
مرحوم استاد اعتمادى (از اساتید علامه حسن زاده) براى تفهیم مطلب کتاب فرمود:
🔸هر گاه شخص خالى الذهن را مى خواهید خبر دهید حرف تاکید نیاورید و جمله را مؤکد نکنید، مثلا بگویید: «زید قائم».
🔸و اگر خبر شما را انکار کرد و قبول نکرد، آنگاه خبر را مؤکّد کنید و بگویید: «إنّ زیدا قائم».
🔸باز اگر در انکار اصرار کرد شما هم تأکید را تشدید کنید و بگویید: «إنّ زیدا لقائم».
🔸و باز اگر سر باز زد و از قبول خبر امتناع کرد شما نیز تاکید را بیشتر کنید و بگویید: «و اللّه إنّ زیدا لقائم».
عرض کردیم: حاجى آقا باز اگر انکار کرد و قبول نکرد چه کنیم؟
برافروخت و فرمود: کسى که با قسم خوردن به نام خدا قبول نمى کند باید از او اعراض کرد.
***
برگرفته از: هزار و یک کلمه، کلمه 308، علامه حسن زاده آملی.
#نکات_علمی
@yortchi_bosjin_pdf