Forwarded From علوم قرآن و حدیث
#توحید_مصاحف
📚 مروری بر مباحث گذشته:
♦️در گذشته اشاره ای به جمع قرآن و اقوال موجود در این زمینه شد، آنچه از اقوال حاصل شد این بود که قرآن در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله کتابت شد حتی محل قرار گرفتن آیات نیز توسط پیامبر صلی الله علیه و آله مشخص گردید اما بصورت دوخته شده و میان دو جلد در نیامد اما عملا شروع کار از اواخر عمر شریف ایشان بود و در زمان خلیفه اول به پایان رسید. سپس در مورد تناسب آیات و سور و پیرامون آن دو سخن به میان رفت. از موضوعات دیگر می توان به توحید مصاحف که در عصر خلیفه سوم انجام شد یاد کرد:
💠تعریف:
📖 توحید به معنای یگانه کردن و مصاحف به معنای مصحف های قرآن است. توحید مصاحف یعنی یکی کردن مصحف های قرآن که در آن خلط بوجود آمده بود. چرا که میان مصاحف صحابه نیز اختلاف وجود داشت و مسلمانان نیز از این رو در قرائت قرآن به اخلاف افتادند.
✅ از همین جهت برخی گفته اند که توحید مصاحف در اصل توحید قرائات مسلمانان بر یک قرائت بوده است.
💠📓 شرح انگیزه توحید مصاحف و تاریخچه آن:
📙 حذيفه كه در جنگ ارمنستان و آذربايجان به همراه سپاهيان شامى و عراقى شركت داشت، در گيرودار جنگ، اختلاف سپاه اسلام در قراءت قرآن را مشاهده نمود و سخت به وحشت افتاد. وقتى نزد عثمان برگشت به او چنين گفت: اى امير مؤمنان! امت اسلام را قبل از آن كه در كتاب دينى خود مانند يهود و نصارا اختلاف نمايند، درياب...
♦️ اقدام عثمان:
عثمان، پس از مشورت با صحابه، در پيرامون يكى كردن مصاحف، به سرعت در اجراى اين عمل اقدام كرد، نخست در پيامى عام، خطاب به اصحاب پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آنان را به مساعدت در انجام اين عمل دعوت نمود.
📛 احتراق مصاحف:
نخستين اقدامى كه از سوى گروه و به دستور عثمان انجام گرفت، جمع‏آورى تمام نوشته‏هاى قرآنى از اطراف و اكناف كشور پهناور اسلامى آن روز بود. عثمان از حفصه دختر عمر نيز خواست تا مصحف جمع شده در زمان ابو بكر را كه پس از وى به خليفه دوم و پس از او به دخترش رسيده بود و در خانه او نگهدارى مى‏شد، در اختيار گروه «توحيد مصاحف» بگذارد. حفصه حاضر نبود آن را به آسانى تحويل دهد و به همين جهت عثمان سوگند خورد به صورت امانتى تحويل گرفته و پس از اتمام كار، آن را به وى برگرداند. از منابع برمى‏آيد كه اين مصحف يكى از مصاحفى بوده كه مورد استناد و مراجعه گروه توحيد مصاحف قرار گرفته است.
در اين مرحله، قرآن‏ها پس از جمع‏آورى و ارسال به مدينه به دستور خليفه سوم سوزانده و يا در آب جوش انداخته مى‏شدند و به همين جهت عثمان را «حرّاق المصاحف» ناميده‏اند.
👨‍👨‍👦‍👦 تشکیل کمیته اولیه و ثانویه:
سپس کمیته ای 4 نفره تشکیل داد(1. زيد بن ثابت 2.و سعيد بن عاص 3.عبد اللّه بن زبير 4.عبد الرحمن بن حارث‏) زيد بر آنان رياست داشت‏ اما ابن مسعود که از کتاب اولیه قرآن دارای مصحف بود با وجود زید و عدم حضور خودش در کمیته مخالفت کرد. نتیجتا عثمان خود مسئوليت اين چهار تن را پذيرفت، اما آنان از عهده انجام چنين كارى برنيامدند و مجددا کمیته ای مشتمل بر 12 نفر( ♦️ابىّ بن كعب، ♦️مالك بن ابى عامر، ♦️كثير بن افلج، ♦️انس بن مالك، ♦️عبد اللّه بن عباس، ♦️مصعب بن سعد و ♦️عبد اللّه بن فطيمه، و 🔹پنج تن ديگر)-با ریاست ابی ابن کعب- تشکیل شد.
در اين دوره، «ابىّ بن كعب» آيات قرآن را املا مى‏كرد و ديگران مى‏نوشتند.
💠 روال کار:
✅ جمع آوری منابع برای تهیه مصحف واحد
✅ مقابله ی مصحف ها
✅ جمع آوری مصحف ها از بلاد مختلف و ارسال مصحف واحد فراموش شده.
🌼 خلاصه آنکه بدنبال تلاش اعضای کمیته ابتدا مصحف واحدی فراهم شده و از روی آن مصاحف دیگر استنساخ شد. در نهایت 5تا7 نسخه به مراکز عمده اسلامی فرستاده شد که این مراکز عبارت بود از مکه، بصره، کوفه، شام(+ یمن و بحرین) و یکی در مدینه باقی ماند.
♦️به مجموعه ی این مصاحف 📚مصاحف عثمانی📚 اطلاق میشود.
▶️ آغاز توحید مصاحف: اواخر سال 24 و اوایل سال 25 هجری
⏹ پایان کار: سال 30 هجری
#سرفصل_علوم_قرآنی #آموزش
🎧صوت دروس علم فلسه اشارات وتنبیهات نمط1
استاد حشمت پور
#فلسفه
#اشارات
#تنبیهات
#آموزش
⬇️⬇️
🎧صوت دروس علم فلسفه اشارات وتنبیهات نمط1
استاد حشمت پورلر
#فلسفه
#اشارات
#تنبیهات
#آموزش
⬇️⬇️
#آموزش ‏8

💠[نکته]
☄️ علماء صرف و لغت شش مثال از مثالهاى معروف را انتخاب كرده‏اند، و اين شش باب را به آن مثالها ناميده و معرفى ميكنند، و حرفى از حروف اصول آن مثالها را به عنوان علامت آن باب در كتابهاى لغت گذارده‏اند، و آن شش مثال اين است:
1️⃣ضرَبَ، يَضْرِبُ، و علامتش" ض" است،
هرفعلى كه از باب" فَعَلَ، يَفْعِلُ" باشد، ميگويند از باب" ضَرَبَ، يَضْرِبُ " است.
2️⃣ نصَرَ، يَنْصُرُ، و علامتش" ن" است،
هرفعلى كه از باب" فعل يفعل" باشد، ميگويند از باب" نَصَرَ، يَنْصُرُ " است.
3️⃣ منَعَ، يَمْنَعُ، و علامتش" ع" است،
هرفعلى كه از باب" فَعَلَ، يَفْعَلُ " باشد، ميگويند از باب" مَنَعَ، يَمْنَعُ" است.
4️⃣ علِمَ، يَعْلَمُ، و علامتش" ل" است،
هرفعلى كه از باب" فَعِلَ، يَفْعَلُ " باشد، ميگويند از باب"عَلِمَ، يَعْلَمُ " است.
5️⃣ شرُفَ، يَشْرُفُ، و علامتش" ر" است،
هرفعلى كه از باب" فَعُلَ، يَفْعُلُ" باشد ميگويند: از باب" شَرُفَ، يَشْرُفُ " است.
6️⃣حسِبَ، يَحْسُبُ، و علامتش" س" است،
هرفعلى كه از باب" فَعِلَ، يَفْعُلُ " باشد، ميگويند از باب" حَسِبَ، يَحْسُبُ " است.

☄️ولى هريك از ابواب ثلاثى مزيد و رباعى مجرد و رباعى مزيد را بنام مصدرش مي نامند.
🔸ابوابی را که اصول خوانند؛ حركت عين ماضى، مخالف حركت عين مستقبل است.
🔹ابوابی را که را فروع خوانند، حركت عين ماضى، موافق حركت عين مستقبل است.

☄️و بعضى افعال كه از اين باب آمده از بابهاى ديگر نيز آمده است. فعل ثلاثى مجرد هرچه هست از اين شش باب بيرون نيست، ولى وزن اين‏ بابها و مصادر آنها و معانى آنها قاعده كلى ندارد جز همان چند قاعده كه گفته شد، بلكه بايستى وزن و معنى و مصدر هرفعلى را از كتب لغت استخراج نمود.

🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹

🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹


@yortchi_bosjin_pdf
✔️دروس حقایق الطب

🔹درس پنجاه و یکم _ باب سوم

🔺شرحی درباره کیان ثلاثه در انسان کبیر (= عالَم)
🔺جمع بندیِ مختصرِ مقدماتِ بحثِ مزاج
🔺فصل: مزاج معتدل و غیر معتدل
🔺تعریف مزاج معتدل
#حقایق_طب
#آموزش
✔️فایل متنیِ دروس حقایق الطب

🔹درس اول ــ مقدمات

🔺آشنایی اجمالی با زندگی عالم ربانی مرحوم حاج محمدکریم کرمانی

🔺آشنایی اجمالی با تألیفات و تصنیفات ایشان

#حقایق_طب
#آموزش
✔️دروس حقایق الطب

🔹درس پنجاه و دوم _باب سوم،فصل اول

🔺نظریات اطباء درباره امکان مزاج معتدل
🔺تأملی برمثال مصنف اع:حدیده مُحماة
🔺تأملی برتعبیر مصنف اع:الطفرة باطلة
🔺امکان عقلی اعتدال حقیقی

#حقایق_طب
#آموزش
✔️دروس حقایق الطب

🔹درس پنجاه و سوم _ باب سوم،فصل اول

🔺ادامه بحث مزاج معتدل؛مراحلِ کارِ مرکِب برای تحقق مرکَبِ معتدل
(ترَبّی،انحلال،تشاکل،تعانق)
🔺تفصیل امکانِ وقوعی اعتدال حقیقی و مزاج معتدل با ذکر مصادیق آن

#حقایق_طب
#آموزش
📘فایل متنیِ دروس حقایق الطب

🔹درس سوم ــ خطبه کتاب

🔺لزومِ نگرشِ کَلان و نگرشِ خُرد به مطالب کتاب حقایق الطب

🔺توضیحِ مطالب عنوان شده در خطبه کتاب حقایق الطب

🔺براعتِ استهلال در خطبه کتاب حقایق الطب

#حقایق_طب
#آموزش
✔️دروس حقایق الطب

🔹درس پنجاه و پنجم _ باب سوم، فصل اول

🔺مباحث مربوط به مزاج های منحرف (=معتدل نسبی)
🔺بیان هشت قسمِ مزاج های معتدل نسبی
🔺توضیح تعبیری از متن کتاب: اقلیم ثانی (بررسی اقالیم سبعه و اقلیم ثامن)

#حقایق_طب
#آموزش