Forwarded From دورنما
📃 روایت‌های تفسیرگران از حدود حجاب در قرآن
(مروری بر مقالۀ والری هافمن)
✍ نوشتۀ متینه‌سادات موسوی

#دورنما #مطالعات_اسلام #والری_هافمن #متینه‌سادات_موسوی
#مسئله_حجاب #حدود_حجاب
#اسلام‌پژوهی_غربیان
#اسلام‌شناسی_در_عصر_مدرن
@doornamaa
رادیو دورنما - اپیزود سوم
مروری بر مقالۀ «تفسیر قرآن و هنجارهای حجاب زنان» نوشتۀ والری هافمن

#دورنما #مطالعات_اسلام #والری_هافمن #متینه‌سادات_موسوی
#مسئله_حجاب #حدود_حجاب
#اسلام‌پژوهی_غربیان
#اسلام‌شناسی_در_عصر_مدرن
@doornamaa
Forwarded From دورنما
#والری_هافمن استاد مطالعات اسلام و مدیر گروه دین دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین
@doornamaa
Forwarded From دورنما
📃 روایت‌های تفسیرگران از حدود حجاب در قرآن
مروری بر مقالهٔ #والری_هافمن

✍ نوشتۀ #متینه‌سادات_موسوی

🔷 به‌نوشتۀ هافمن، بسیاری از نوگرایان روش سنتی تفسیر قرآن را نقد می‌کنند، زیرا در این تفاسیر روح کلی آیات قرآن لحاظ نمی‌شود و تفسیر به‌صورت واژه‌به‌واژه و آیه‌به‌آیه صورت می‌گیرد.

🔷 از نظر هافمن، آنچه بر آموزه‌ها و اصول حاکم بر حجاب تأثیرگذار بوده چیزی بیشتر از قرآن و حدیث است و مفسران سده‌های میانه رویکرد متناسب با چنین هنجارهایی را شکل داده‌اند.

🔷 هافمن از عایشه بنت‌الشاطی به‌عنوان تنها زنی نام می‌برد که در دورهٔ مدرن در جهان عرب تفسیر قرآن مشهوری نوشته، اما می‌گوید او هم به بحث زنان نپرداخته است. بنت‌الشاطی اگرچه در رساله‌ای کوتاه فهم سنتی قوامیت مردان بر زنان را، که منجر به انزوای زنان می‌شود، به چالش می‌کشد، در آنجا نیز به بحث حجاب نمی‌پردازد.

🔷 هافمن با بررسی معنا و کاربرد واژهٔ عورت در قرآن و حدیث و دیگر منابع عربی به این نتیجه می‌رسد که این واژه هم، مانند زینت ظاهر، در رابطه با اصول حجاب برای زنان بر مبنای عرف و رفتار مسلمانان عرب عصر نزول و جوامع اسلامی بعدی تعریف شده و برای آن هیچ معنا و مصداق روشنی در خود متن قرآن وجود ندارد.

🌐 دریافت نسخه پی‌دی‌اف مقاله