Forwarded From آسمانه
🔖فرمانی از صاحب بن عبّاد در باب تقسیم آب رودها

فرمانی از صاحب بن عبّاد وزیر معروف دیلمیان در دست است که هر چند انشای آن به قرن چهارم هجری می‌رسد، چون بر طبق همان فرمان اساس آن «بر دستورهای قدیمی و ثبت‌های کهن و رسم‌های معهود و سنت‌های موروث» است، می‌توان آن را نمونه‌ای شمرد از آنچه در ایران از دیرباز در تقسیم آب رودها رعایت می‌شده و دولت‌ها به آن اهتمام می‌داشته‌اند. این فرمان حکم انتصاب کسی است که به سرپرستی آب رودخانۀ زرّینه‌رود منصوب شده و این خود دلیل بر اهمیت این شغل در نظر فرمانروایان بوده است [...]. در این فرمان آمده:
«ما تو را، به سبب کفایت تو که از تجربه مایه گرفته، و درایت تو که از خرد سیرآب شده، و امانتی که موجب آرامش است و استواری تو در کارها، مورد اعتماد قرار دادیم و به سرپرستی تقسیم آب رودخانۀ زرین‌رود گماشتیم، که با رعایت تقوا و با پیشه ساختن عدالت بین مردم روستاها و دیه‌ها این کار را در دست بگیری تا هر یک از آنها سهم خود را از آب در وقت معلوم دریافت دارند. و دست زورمندان را از حق آنها کوتاه کنی و طمع‌های کاذب را از ستم بر آنان بازداری، تا تمام مردم در حقوقشان همسان باشند و کسی را بر دیگری برتری نباشد. امر مقسم‌های آب و فُرضه‌ها و سدها و رشانه‌ها به همان صورتی باشد که دستورهای قدیمی و ثبت‌های کهن و رسم‌های معهود و سنت‌های موروث ایجاب می‌کند. و در این کار از یاری میرآب‌های مورد اعتماد که گامی ناسنجیده بر نمی‌دارند و رشوه نمی‌پذیرند، پس از سوگندهای سخت، بهره برگیر و اگر کسی از آنها خیانتی سر زد باید آن چنان پادافره یابد که زبانزد همه گردد و او به منزلۀ الگوئی درآید که کسی بعدها جرأت نکند تا به راه او برود. اگر کسی از کارگران و برزگران و حامیان و متولیان گستاخی کند و آبی را بی‌آنکه حقش باشد و در غیر موسم شربش به زمین ببرد، مبادا که او را بی‌عقاب گذارند اگرچه آن ده از دهات خاصۀ ما یا از املاک خالصه باشد. و بدان که این کار که بر عهدۀ تو گذاشته شده از اموری است که قوام ملک و عایدات آن و ارزش املاک و زندگی مردم بدان بسته است، پس چنان باشد که از تو انتظار می‌رود ...».

محمد محمدی ملایری. تاریخ و فرهنگ ایران در دورۀ انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی. ج ۲، بخش ۱. تهران: توس، ۱۳۷۵، ص ۱۱۵- ۱۱۶.
#گزیده
@asmaaneh
Forwarded From آسمانه
🔖نقشه‌های نجم‌المُلک (میرزا عبدالغفارخان اصفهانی) در سفر خوزستان

ناصرالدین شاه در اواخر پادشاهی‌اش به آبادی خوزستان اهتمام بسیار داشت و چنین می‌پنداشت که اگر بند شکستۀ اهواز که ویرانی آن از حدود سدۀ پنجم و ششم آغاز شده بود تعمیر شود سراسر خوزستان آباد شده بار دیگر شکرستان ایران می‌شود. به همین منظور نجم‌الملک را برای بازدید از وضع بند اهواز و برآورد هزینه و تهیۀ آلات و ادوات راهی خوزستان کرد و مأموریت او را در چهارده اصل به طور مشخص و مفصل در قالب کتابچه‌ای برای او شرح داد. اصل اول ناصرالدین‌شاه چنین است:
«اصل مأموریت نجم‌الملک اگرچه مطلقاً برای بازدید مخارج سدّ اهواز است و بالشافهه دستورالعمل این سد را به او مقرر فرموده‌ایم، چون در ضمن این معنی ملاحظات و اطلاعات دیگر نیز ضرور است به وجه اختصار تکالیف او را در این کتاب هم مندرج و مرقوم می‌داریم که مطابق آن فقره به فقره تکالیف خود را رعایت کرده.»

سفر او در ماه‌های پایانی سال ۱۲۸۹ق از طهران آغاز شد و با عبور از شهرهای قم و کاشان و اصفهان و بروجرد، خرم‌آباد کنونی، دزفول، شوشتر، اهواز، هویزه، محمره و سپس فلاحیه، شوش، رامهرمز، ایذه و اصفهان به مدت حدود هشت ماه انجام گرفت. او در این ساحت با کوششی ستودنی و دقت نظری مثال‌زدنی به بررسی احوال همۀ شهرهای مسیر عبورش پرداخته است. [...]
گرچه سبب مأمورت و علت غایی آن گزارش وضع سد اهواز بود، چنان که از ره‌آوردهای این سفر پیداست این هدف مانع غور او در وضع دیگر شهرها و احوال مردمان نشده است. البته که شرح دیار خوزستان و مناطق کوچک و بزرگش از قبیل حویزه و بستین و خفاجیه و کرخه و فلاحیه و رامهرمز و بهبهان و محمره و ... و همچنین موقعیت کارون و شط‌العرب در اولویت قرار داشت:
«از قرار دستورالعمل مرقوم اگرچه مأموریت بندۀ خانه‌زاد مطلقا برای بازدید از مخارج سد اخواز بوده ولی در ضمن انجام بعضی خدمات دیگر صورت داد که به هیچ وجه منافی مقصود نبوده و اسباب تعویق امر منظور نگشت... چون وارد خاک عربستان و خوزستان گردید علاوه بر کم‌وکیف حالت رود کارون و اراضی آن طولا و عرضا آن ملک را پیموده و سرحدّات مملکت ایران عثمانی را دید و در کنار شط‌العرب همه جا سیر نمود و تمام عمارات و خرابی‌ها و حالات طوایف اعراب و غیره را اطلاع یافت از حویزه و بسیتین و خفاجیه الی کنار کرخه و فلاحیه و رامهرمز و توابع آن الی سرحدّ بهبهان و در مراجعت راه بختیاری اختیار نمود محض اطلاع بر احوال آن ملک و ایلاتس و دیدن آب کرنو نقشۀ مفصلی کشید.»

بنا به آنچه آمد نقشۀ اراضی محمره یکی از چهار نقشه‌ای بود که همراه گزارشات مکتوب به ظل‌السلطان تقدیم شد؛ سه نقشۀ دیگر یکی توپوگرافی مسیر کلی مسافرت است، دیگر نقشۀ سد اهواز که سبب اصلی مأمورین به شمار می‌رفت و دیگری نقشۀ رود کارون و سرچسمۀ آن از کوها کارکنان. بنا بر این سبب ترسیم نقشۀ محمره را اهمیتی به اندازۀ سه نقشۀ دیگر لازم است. چنان اهمیتی که شرح مکتوب آن در سفرنامه و کتابچۀ دستورالعمل کفایت آن را نمی‌کرد و علاوه بر آن به نقشه‌ای دقیق و بیانی بصری نیاز بود. ناصرالدین‌شاه در اصل سیزدهم کتابچۀ دستورالعمل به طور مشخص نجم‌الملک را به شناسایی مجاری شط‌العرب و سنجیدن عمق آن فرمان داده بود:
«اصل نجم‌الملک مسافرت خود را تا محمره امتداد دهد و ملاحظات خود را چه در مجاری شط چه در هیأت اطراف چه در وضعیت قریه و جزیره‌الخصر و چه در استعداد و قابلیت سواحل متعلق به این دولت تکمیل می‌کند و نیز عمق شط را در تمام مواضع معلوم و مشخص خواهد کرد.
سواد دستخط همایون و قابلیت خود محمره را باید درست ملاحظه کند و راه آبادی او را درست بفهمد که چه باید بشود.»

مطهره دانایی‌فر. «معرفی نقشه‌های نجم‌الملک (میرزا عبدالغفارخان اصفهانی) در سفر خوزستان: اراضی محمّره»، در فصلنامۀ علمی فنی هنری اثر، شمارۀ ۶۹ (۱۳۹۴)، ص ۸۴- ۸۵.
#گزیده
@asmaaneh
Forwarded From سخنرانی‌ها
?فایل #صوتی
#گزیده ای از سخنرانی دکتر #انتظام
یکی ازعلت های خودبیگانی اسلام #حدیث گرایی بود
و #نقد های به #تفسیر تسینم #جوادی #آملی
.
? @sokhanranihaa
?کانال سخنرانی ها ???
Forwarded From سخنرانی‌ها
?فایل #صوتی
#گزیده ای از سخنرانی دکتر #انتظام
یکی ازعلت های خودبیگانی اسلام #حدیث گرایی بود
و #نقد های به #تفسیر تسینم #جوادی #آملی
.
? @sokhanranihaa
?کانال سخنرانی ها
#گزیده ای_از_کتاب
#معاد_در قرآن_فارسی
#تفسیر_موضوعی_جلد 4
#علامه جوادی آملی

#موضوع_قرآن_معاد


@yortchi_bosjin_pdf
🆔 @sokhanranihaa
🔊فایل صوتی

سخنرانی #ابراهیم_میثاق

موضوع: #انواع #عشق

🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🔊فایل صوتی
سخنرانی مهندس #بازرگان
#عشق در #عرفان و #قرآن
جلسه دوم

🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
Forwarded From بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید بهشتی
در دوم آبان‌ماه سال ۱۳۰۷ خورشیدی، در محله لُنبان اصفهان نوزادی پا به عرصه وجود گذاشت که نامش را سیدمحمد نهادند. پدرش حجت‌الاسلام سیدفضل‌الله حسینی‌بهشتی، عالم دینی از خاندان مشهور سادات بهشتی، از فرزندان امام علی‌بن الحسین زین‌العابدین(ع) بود که دفترخانه ازدواج و طلاق داشت و در کنار آن، به اقامه نماز جماعت مسجد تاریخی لنبان نیز اشتغال داشت.
مادرش معصومه بیگُم خاتون‌آبادی، فرزند آیت‌الله میرمحمدصادق خاتون‌آبادی از عالمان و مدرسان برجسته حوزه‌های علمیه نجف و اصفهان، نیز از فرزندان امام سجاد(ع) بود که در پای درس پدر، معارف دینی را فراگرفته بود. خاتون‌آبادی از شاگردان برجسته آیت‌الله محمدکاظم خراسانی بود و در نگارش کتاب کفایةالاصول مقام دستیاری داشته است. سیدمحمد یک ساله بود که جد مادری‌اش درگذشت. او دو خواهر داشت: سیده بتول که از او بزرگتر و همسر حجت‌الاسلام سیدمصطفی بهشتی‌نژاد بود، و زینت‌ال سادات که از او کوچکتر و همسر سیدمحمدرضا امامی کرونی است. سیدمحمد را به‌عنوان کودکی دارای هوش و استعداد سرشار می‌شناختند. از چهارسالگی در خانه آغاز به تحصیل کرد و...

کتاب «من، محمد حسینی بهشتی هستم» #گزیده
Forwarded From سخنرانی‌ها
🔊فایل صوتی

#گزیده ای از سخنرانی دکتر #عبدالکریم_سروش

احکام قران ثابت و ابدی نیست ...


🆑کانال سخنرانی ها👇
🆔 https://telegram.me/joinchat/CY-w0jvwyDYIn6eR5eAaAw
🌹