Forwarded From ⚫ حسینیه مجازی بُکاء ⚫
#آداب_زیارت

◾️در زيارت اینگونه باش ...

✍🏻 علامه مجلسی رحمه الله:

به سند معتبر مروی است که محمّد بن مسلم به حضرت امام محمّد باقر علیه السلام عرض کرد که: چون ما به زیارت پدرت حسین بن علیّ علیهما السلام برویم، آیا نه چنان است که در حجّیم؟ فرمود که: بلی. گفت: پس بر ما لازم است آنچه بر حاجیان لازم است. فرمود که:

➖ بر تو لازم است که نیکو مصاحبت نمایی با هر که رفیق تو است

➖ و بر تو لازم است که کم سخن بگویی مگر سخن خیر

➖و لازم است بر تو که یاد خدا بسیار کنی

➖و لازم است که جامه هایت پاکیزه باشد

➖ و لازم است که غسل کنی، پیش از آن که داخل حایر شوی

➖ و لازم است که با خشوع و رقّت باشی و نماز بسیار بخوانی و صلوات بر محمّد و آل محمد بسیار بفرستی

➖ و باید که خود را نگاه داری از چیزهایی که سزاوار نیست تو را

➖و باید که دیده خود را از حرام و شبهه بپوشانی

➖ و احسان به برادران مؤمن پریشان خود بکنی و اگر کسی را ببینی که خرجی‌اش تمام شده است او را دستگیری کنی و خرجی خود را میان خود و ایشان برابر قسمت کنی

➖و لازم است بر تو تقیّه، که قوام دین تو بر آن است

➖ و پرهیزکاری از چیزهایی که خدا از آنها نهی کرده است

➖و ترک کنی خصومت و بسیار قسم خوردن و مجادله و منازعه کردن را.

✅ پس چون چنین کنی، تمام می‌شود ثواب حج و عمره از برای تو و مستوجب می‌شوی از جانب آن کسی که طلب ثواب او کرده ای به مالْ خرج کردن و از اهل خود دور افتادن، اینکه برگردی با آمرزش گناهان و رحمت و خشنودی خدا.

📗 تحفة الزائر، ص ٣٠٠ _ به نقل از کامل الزیارات، باب ۴۸ حدیث ۱

@ashkvareh
10 ترجمه فارسی کتاب آداب کوی جانان آداب زیارت حسینی
نوشته علامه امینی رضوان الله علیه

#آداب_زیارت
⬇️⬇️
Forwarded From موكب محبي فاطمة المعصومة
در مسیر پیاده روی اربعین چه ذکری بگوییم ؟؟
صفوان جمّال گفت:
از حضرت صادق علیه السلام اذن گرفتم به زیارت مولایمان حسین بن علی علیه السلام بروم، و از ایشان درخواست کردم آنچه را باید در این مسیر انجام دهم،
بیان فرمایند.
آن حضرت فرمود:
أَكْثِرْ مِنَ الْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ ذَلِكَ عَلَيْه (الحسین علیه السلام).‏
در این مسیر، زیاد از کسانی که اساس قتل حسین بن علی علیه السلام را بنیان نهادند، برائت بجو.
(اللَّهُمَ‏ الْعَنْ‏ أَوَّلَ‏ ظَالِمٍ‏ ظَلَمَ‏ حَقَ‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِك . اللهم العنهم ‏جمیعا)
(مصباح المتهجد، ج‏2، ص719)
#حدیث
#آداب_زیارت
#اربعین۱۴۴۰
#عمود۱۱۰
@Mowkeb
📗آداب کوی جانان (آداب زیارت حسینی)
📄مولف: علامه امینی رضوان الله علیه
زبان:فارسی
تعداد صفحات:۱۵۱
#آداب_زیارت
@shia_lib
📗تحفة الزائر (آداب زیارت چهارده معصوم علیهم السلام)
📄مولف: علامه مجلسی رحمه الله
زبان:فارسی
تعداد صفحات:۹۰۱
#آداب_زیارت
@shia_lib
Forwarded From ⚫ حسینیه مجازی بُکاء ⚫
#آداب_زیارت

📢 آقای حاج محمد اسماعیل دولابی:

کربلا رفتی داخل حرم توی صحن‌های اطراف، در مسجد بالاسر، هرجا که توانستی تنها بنشین، زانویت را بغل بگیر. نمی‌خواهد روضه بخوانی، نمی‌خواهد گریه کنی، نمی‌خواهد زیارت‌نامه بخوانی. زائر که زیارت‌نامه نمی‌خواهد، سر تا پای خودش زیارت‌نامه است. می‌روی آنجا می‌نشینی زانویت را که بغل گرفتی، آقا می‌بیند،‌ آقا می‌داند این زائر اوست، دست بسرش می‌کشد، خوابش می‌کند!

📚 طوبای محبت، ٢/١٦٧

❌ این کلام خلاف روایات است. در باب #زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت‌نامه‌های متعددی رسیده و بابی در کتاب شریف "کامل الزیارات" در این رابطه موجود است. همچنین در کتاب مذکور برای اشک بر آن امام مظلوم در کنار قبر شریفشان، دستور خاص و روایاتی وارد شده است که در مطلب پیشین گذشت. لذا عجیب است که تمام این موارد را پشت سر گذارده و بگوییم: نمی‌خواهد زیارتنامه‌ بخوانی و اشک بریزی و مصیبت بخوانی! برو امام خوابت می‌کند❗️این سخنانِ خطرناک قادر است زیارتِ زائر را بکلی فاسد کند، چراکه امام معصوم آدابی برای زیارت تعیین نموده‌اند که از لوازم معنوی زیارت است و ترکش در اثر زیارت کاملا مؤثر است.

@ashkvareh
Forwarded From ⚫ حسینیه مجازی بُکاء ⚫
#زیارت #آداب_زیارت

📢 علامه حلی رحمه الله، مشاهدهٔ عينی خود پیرامون گروهی از صوفيهٔ زمانش را چنين گزارش نموده است:

گروهی از صوفيه را نزد قبر مولايمان حسين عليه السلام مشاهده کردم که نماز مغرب را خواندند، إلا يکی از ايشان که نشسته بود و نماز نمی‌خواند، سپس بعد از ساعتی نماز عشاء خواندند، ولی باز آن شخص نخواند. من از بعض ايشان راجع به ترکِ نماز آن شخص پرسيدم که او پاسخ داد: "او چه نيازی به نماز دارد در حالی که واصل شده است‼️ آيا بعد از وصل جايز است بين خود و خدا حجابی قرار دهد؟ نماز حجابی است بين بنده و پروردگار!" پس بنگر تا کجا گمراه شده‌اند!

📔 نهج الحق و کشف الصدق، ص ۵۸

کجاست علامه حلی که بنگرد برخی افراد منتسب به تشیع (که اتفاقا برائت لسانی از صوفیه هم دارند) در التزام به لوازم تصوف و آداب فرقه‌های دیگر، گوی سبقت را از همگان ربوده‌اند! برخی افراد، کنار قبور مطهر اهل بیت علیهم السلام، ساعت‌ها را به گفتن کفريات و جعلیات و اکاذیب اتلاف می‌نمایند و با بهانه‌های شیطانی، ترویج اباحی‌گری کرده، و قلب مطهر امام را خون می‌کنند. این "برخی" افراد، کشکولی از چند فرقه و تفکر باطلند که حتی ظاهرشان نیز از محدوده یک شیعه مذهب خارج شده‌ست. خلاصه به همه چیز مقید و ملتزمند، جز به ملزومات تشیع؛ این جماعت برای بدنام کردن شیعیان رهگذر خوبی محسوب می‌شوند، و یا اصلا چه بسا عامدانه برای تخریب شیعیان چنین رفتار می‌کنند.

آن صوفی علت ترک نماز را برای علامه حلی آنطور بیان کرده، حال نیز برخی می‌گویند: "وقتی ولایت امام معصوم را داری، دیگر چه نیاز به نماز و تکالیف شرعی؟!" اگر نیک تأمل نمایید، هر دو کلام از یک دهان خارج می‌شود، فقط یکی "فناء فی الله" را بهانه کرده، و دیگری "ولایتمداری" را؛ اما باز صوفی مشخص است صوفی است و در نهایت طرد می‌شود، اما یک منتسب به تشیع، اگر در قالب یک شیعه اثنی‌عشری نمایان شود، جلب اعتماد می‌کند و به نام معارف اهل بیت علیهم السلام ایجاد انحراف می‌نماید که خطرش از این جهت بیش از آن صوفی است. غلات شیعه که در هیآت و اماکن زیارتی بسیار تردد و فعالیت دارند، در کنار قبور مطهر اهل بیت علیهم السلام ساعتها را به شعر خواندن و به‌به _ چه‌چه و مطالب غلوآمیز می‌گذرانند، اما دریغ از یک زیارتِ صحیح و با آداب! دریغ از یک نماز زيارت و قرائت قرآن! به قول خودشان فقط باید "عشق‌بازی" کرد. فتأمل

حالا زیارت و عزاداری‌شان نیز بر همان مبنای فکری_اعتقادی‌شان است. در این باره مطلبی تفصیلی خواهد آمد ان شاء الله.

@ashkvareh