🔹پاسخ به سؤالی در مورد حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه...»
📄 #استفتائات_و_سوالات
• موضوع: حدیث معرفت امام
•شماره: [٩٨/۱۱] #اعتقادی #استفتاء
*سؤال:
در مورد سفارش پيامبر (ص) به وجوب معرفت امام زمان در حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» اخيراً مطالبی شنيده میشود كه مصداق آن را در سطح غیر معصوم نيز پايين میآورد. به نظر حضرتعالی چنین برداشتی صحیح است؟ و آیا امامت ذومراتب است؟
*پاسخ:
در طول تاریخ فقها و علمای شیعه، روايت مزبور را منحصر در ائمهی اثنا عشر علیهم السلام که جانشینان بهحق پیامبر صلیاللهعلیهوآله بودند، میدانستند و آن را قابل تطبيق بر هيچ كس جز معصومین نمیشمردند.
حتی بزرگی چون عثمان بن حنيف كه از طرف اميرالمومنين علیه السلام حاكم بصره بوده و مردم موظف به همكاری با او در اداره جامعه بودند توسط علمای شيعه مصداق امام زمان دانسته نشده است. مصادر امامیه در اين موضوع پيش روی ماست و قابل تحقيق است. و اما واژه «امام» ذومراتب است ولی واژه «امام زمان» چنين نيست. مثلا به مقتدايمان در یک موضوع خاص مثل نماز جماعت هم "امام" میگوييم و اشكالی هم در اين زمينه نيست. لكن وقتی تصريح میشود كه شخصی به صورت مطلق امام زمان است نمیتوان آن را جز بر يک شخص خاص تطبيق داد و اگر هم كسی چنين كند و برای امام زمانش شریک قائل شود، در تشیعاش انحراف حاصل شده و چون در شناخت امام زمان خود دچار ضلالت و شرک شده است، به مرگ جاهليت میميرد.
بلی، ممكن است در امور سياسی و اجتماعیمان از راهبری فقيهان مدبر بهرهمند گرديم و حتی از لفظ امام هم استفاده نماییم اما آنها را مصداق "امام زمان" در روایت مزبور شمردن، سقوط از تشيع است.
https://t.me/ayatollah_zanjani/63
▫️کانال رسمی دفتر آیتالله حسینی زنجانی (دامظله)
🔻
T.me/Alzanjani
📄 #استفتائات_و_سوالات
• موضوع: حدیث معرفت امام
•شماره: [٩٨/۱۱] #اعتقادی #استفتاء
*سؤال:
در مورد سفارش پيامبر (ص) به وجوب معرفت امام زمان در حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» اخيراً مطالبی شنيده میشود كه مصداق آن را در سطح غیر معصوم نيز پايين میآورد. به نظر حضرتعالی چنین برداشتی صحیح است؟ و آیا امامت ذومراتب است؟
*پاسخ:
در طول تاریخ فقها و علمای شیعه، روايت مزبور را منحصر در ائمهی اثنا عشر علیهم السلام که جانشینان بهحق پیامبر صلیاللهعلیهوآله بودند، میدانستند و آن را قابل تطبيق بر هيچ كس جز معصومین نمیشمردند.
حتی بزرگی چون عثمان بن حنيف كه از طرف اميرالمومنين علیه السلام حاكم بصره بوده و مردم موظف به همكاری با او در اداره جامعه بودند توسط علمای شيعه مصداق امام زمان دانسته نشده است. مصادر امامیه در اين موضوع پيش روی ماست و قابل تحقيق است. و اما واژه «امام» ذومراتب است ولی واژه «امام زمان» چنين نيست. مثلا به مقتدايمان در یک موضوع خاص مثل نماز جماعت هم "امام" میگوييم و اشكالی هم در اين زمينه نيست. لكن وقتی تصريح میشود كه شخصی به صورت مطلق امام زمان است نمیتوان آن را جز بر يک شخص خاص تطبيق داد و اگر هم كسی چنين كند و برای امام زمانش شریک قائل شود، در تشیعاش انحراف حاصل شده و چون در شناخت امام زمان خود دچار ضلالت و شرک شده است، به مرگ جاهليت میميرد.
بلی، ممكن است در امور سياسی و اجتماعیمان از راهبری فقيهان مدبر بهرهمند گرديم و حتی از لفظ امام هم استفاده نماییم اما آنها را مصداق "امام زمان" در روایت مزبور شمردن، سقوط از تشيع است.
https://t.me/ayatollah_zanjani/63
▫️کانال رسمی دفتر آیتالله حسینی زنجانی (دامظله)
🔻
T.me/Alzanjani