#کتاب این است آئین ما
مولف: آیت الله کاشف الغطاء
مترجم: آیت الله مکارم شیرازی
موضوع: #اعتقادی
↖️↖️

@yortchi_bosjin_pdf
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅دليل پرتاب نمودن خون على اصغر بر آسمان
❓سوال:
در برخى از روايات آمده است كه حضرت امام حسين(عليه السلام)پس از بيرون آمدن خون از بدن مبارك خود و شيرخواره اش آن را به سوى آسمان پرتاب مى نمود و حتى يك قطره از آن به زمين بازنمى گشت. راز اين كار در چه چيزى نهفته است؟

⭐️پاسخ حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی دام ظله:
باسمه جلت اسمائه؛
آنچه به اثبات رسيده اين است كه حضرت سيدالشهداء(عليه السلام)خون مبارك فرزند شيرخوار خود و همچنين خون مبارك خود را پس از ضربه خوردن توسط پيكان سه شعبه در قلب گرامى شان به سمت آسمان پرتاب كردند كه از اين خون حتى يك قطره هم به سمت زمين بازنگشت و دليل اين كار حضرت جلوگيرى از نزول عذاب الهى بر مردم بوده است.

#اعتقادی #امام_حسین
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅پاسخ به ابهامی درباره کیفیت حضور حضرت زینب علیها السلام در اجتماع

❓آیا معتبر است که امام علی علیه السلام و امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام خانم زینب را شب ها بیرون می بردند؟ بعضی از مردها از این روایت استفاده و زن ها و دخترانشان را در خانه زندانی می کنند و دخترانشان را به مدرسه نمی فرستند آیا کار خوبی می کنند؟

⭐️پاسخ حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی دام ظله:

باسمه جلت اسماؤه
در روایتی که وارد شده است شب ها بیرون می بردند و چراغ ها را هم خاموش می کردند ـ درباره قبرستان رفتن وارد شده است نه در همه جا- شاید سرّ این عمل هم همین باشد که قبر حضرت زهرا سلام الله علیها شناخته نشود .

این روایت در مقام بیان حکم شرعی نیست تا بعضی از مردها از آن روایت سوءاستفاده کنند بلکه در مقام بیان واقعه خارجیه است که سرّ آن معلوم نیست بنابراین استفاده از این روایت برای حکم درباره زن های دیگر بی مورد است و لذا هیچ فقیهی چنین استفاده نکرده است.

#اعتقادی #حضرت_زینب
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
رساله #اعتقادی
«مواهب الرضوية في ردّ الشبهات المقولة و المنوية»
تالیف سيّد محمّد بن محمود حسيني مازندراني لواساني تهراني مشهور به (د. 1340هـ)
در رد #بابیت #بهائیت
کتاب قابل اهداء می باشد
Forwarded From آیت‌الله‌العظمی‌ حسینی زنجانی
🔹پاسخ به سؤالی در مورد حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه...»

📄 #استفتائات_و_سوالات

• موضوع: حدیث معرفت امام

•شماره: [٩٨/۱۱] #اعتقادی #استفتاء

*سؤال:

در مورد سفارش پيامبر (ص) به وجوب معرفت امام زمان در حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» اخيراً مطالبی شنيده می‌شود كه مصداق آن را در سطح غیر معصوم نيز پايين می‌آورد. به نظر حضرتعالی چنین برداشتی صحیح است؟ و آیا امامت ذومراتب است؟

*پاسخ:

در طول تاریخ فقها و علمای شیعه، روايت مزبور را منحصر در ائمه‌ی اثنا عشر علیهم السلام که جانشینان به‌حق پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بودند، می‌دانستند و آن را قابل تطبيق بر هيچ كس جز معصومین نمی‌شمردند.
حتی بزرگی چون عثمان بن حنيف كه از طرف اميرالمومنين علیه السلام حاكم بصره بوده و مردم موظف به همكاری با او در اداره جامعه بودند توسط علمای شيعه مصداق امام زمان دانسته نشده است. مصادر امامیه در اين موضوع پيش روی ماست و قابل تحقيق است. و اما واژه‌ «امام» ذومراتب است ولی واژه «امام زمان» چنين نيست. مثلا به مقتدايمان در یک موضوع خاص مثل نماز جماعت هم "امام" می‌گوييم و اشكالی هم در اين زمينه نيست. لكن وقتی تصريح می‌شود كه شخصی به صورت مطلق امام زمان است نمی‌توان آن را جز بر يک شخص خاص تطبيق داد و اگر هم كسی چنين كند و برای امام زمانش شریک قائل شود، در تشیع‌اش انحراف حاصل شده و چون در شناخت امام زمان خود دچار ضلالت و شرک شده است، به مرگ جاهليت می‌ميرد.
بلی، ممكن است در امور سياسی و اجتماعی‌مان از راهبری فقيهان مدبر بهره‌مند گرديم و حتی از لفظ امام هم استفاده نماییم اما آن‌ها را مصداق "امام زمان" در روایت مزبور شمردن، سقوط از تشيع است.

https://t.me/ayatollah_zanjani/63

▫️کانال رسمی دفتر آیت‌الله حسینی زنجانی (دام‌ظله)
🔻
‏T.me/Alzanjani‏
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅اثبات بازگشت اهل بیت (علیهم السلام) در اربعین اول به کربلا – بخش اول

يكى از مباحث مهم تاريخ عاشورا حضور اهل بيت (عليهم السلام) در كربلا در اولين اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام)بر سر مزار آن حضرت و ديگر شهداى كربلاست.
⭐️حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله العالی در پاسخ به سوالی در این زمینه چنین مرقوم داشته‌اند: پس از تحقيق و جستجوى كامل، مطمئن شديم كه بازگشت كاروان اسيران در اربعين حسينى همان سال شهادت حضرت امام حسين‏ عليه السلام صورت گرفته است.⭐️


در ادامه، پاسخ تفصیلی دفتر معظم له را در این زمینه می خوانید:
❓سوال: بسم الله الرحمن الرحيم عده‌ای اشکال می‌گیرند و می‌گویند آیا معقول است که اسرای اهل بیت (علیهم السلام) در عرض فقط چهل روز مسیر طولانی کربلا به کوفه را طی کرده باشند و از شمال عراق و ترکیه گذر کرده و به لبنان و بعد به شام رسیده باشند و بعد از آن به کربلا برگشته باشند؟ لطفا توضیح دهید.

⭐️جواب:باسمه جلت اسماؤه
اول: ما شکی نداریم که کاروان اسرای خاندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و سرهای شهدا بعد از اینکه دشمنان آنها را به کوفه بردند و چند روزی آنجا ماندند و بعد به شام رفتند، در روز اربعین همان سالی که امام حسین (علیه السلام) شهید شد یعنی سال 61 هجری، به کربلا بازگشته‌اند، و در نصوص آمده است که آن بزرگواران هنگام بازگشت به کربلا و در آن روز دردناک با جابر بن عبدالله انصاری ـ صحابی بزرگوار- که بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) برای زیارت آن حضرت آمده بود، ملاقات نموده‌اند. این زیارت در آن سال نخست شهادت امام حسین (علیه السلام) اولین زیارت اربعین ایشان به شمار می‌آید. هم‌چنین ثابت است که زیارت اربعین یکی از زیارت‌های معتبر است و احادیث و روایات، مردم را نسبت به این زیارت ترغیب کرده‌اند تا جایی که این زیارت از نشانه‌های مؤمن شمرده شده و مؤمنان هر سال این زیارت را انجام داده و بر آن مواظبت کرده‌اند.

دوم: نظر مشهور و معتبر شیعه از قدیم این بوده که اسرا در مسیر بازگشت خود به مدینه منوره، در همان سال به کربلا بازگشته و از آنجا عبور کرده‌اند.
البته برخی علمای قدیم معتقدند بازگشت آن بزرگواران در همان سال نبوده و احتمال دارد سال بعد از شهادت، یا دیرتر از بیستم صفر، به کربلا بازگشته باشند؛ چون به نظر آنان سفر طولانی به شام و بازگشت به کربلا از نظر زمانی در این مدت ممکن نبوده و بازگشتشان بعید می‌نماید. اما نمی‌توان به این نظر استناد کرد؛ چون ادله قطعی تأکید می‌کند طی این مسیر در آن مدت زمانی امکان‌پذیر بوده است.

#پاسخ_به_شبهات #اعتقادی #اربعین
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅اثبات بازگشت اهل بیت (علیهم السلام) در اربعین اول به کربلا – بخش پایانی

حتی بازگشت آنها در این مدت زمان بر اساس موارد ذیل با روایات دال بر این مطلب، موافق است:

الف: شکی نیست که سپاه دشمن، اسیران را بر شتران نشانده ـ و در برخی نصوص آمده که شتران بدون جهاز بوده‌اند ـ و روز یازدهم محرم به کوفه برده و آنها در روز دوازدهم یا سیزدهم محرم وارد کوفه شده‌اند.

ب: در نصوص تاریخی آمده است که حرکت کاروان اسرا به سمت شام در روز نوزدهم محرم، و در قول دیگری پانزدهم محرم بوده، و آنها در اول صفر وارد شام شده‌اند. این سخن یعنی مسیر کوفه به شام طبق یک قول تقریباً دوازده روز، و طبق قول دیگر هفده روز بوده است.

ج: در تاریخ معروف است که دشمن، اسیران را از مسیری طولانی‌تر به شام برده است. یعنی از کوفه به سمت جایی که امروز شمال عراق است حرکت کرده‌اند؛ از بغداد به تکریت رفته، سپس از موصل و تلعفر گذشته و بعد از نصیبین در ترکیه فعلی رد شده‌اند. از آنجا وارد اراضی سوریه شده و از رقه و حلب گذر کرده‌ (محل مسجد النقطه)، و بعد به حماه و حمص و سپس به شرق لبنان رفته‌اند. از شهر بعلبک رد شده و آنگاه در مسیر شرق به سمت منطقه زبدانی رفته و از جهت غربی دمشق وارد آن شده‌اند.

دلیل گذر از این مسیر طولانی هم این بود که دشمن می‌خواست قدرت خود را به نمایش بگذارد. اما آن بزرگواران در راه بازگشت خود از شام به کربلا، مسیر کوتاه‌تر را طی کرده‌اند که برخلاف مسیر قبلی خالی از سکنه بوده است. این مسیر به مرزهای اردن کنونی نزدیک بود. آنها چند روز بعد از حضور در شام، قبل از اینکه مسیر خود را به سمت مدینه منوره ادامه دهند از الانبار به کربلا رفته‌اند. علامه مجلسی مدت حضور آنان در شام را ده روز برآورد کرده که به واقعیت نزدیک‌تر است.

د: فاصله طولانی‌ کوفه به شام طبق محاسبات الان تقریبا 1900 کیلومتر است. این یعنی آنها هر روز 120 تا 150 کیلومتر را طی کرده‌اند، و این برای حرکت شتران مسأله آسانی است.

هـ : اگر این مسأله را در نظر بگیریم که شتران می‌توانند مسافت‌های طولانی را حتی بدون آب طی کنند، و طبق گفته کارشناسان میانگین سرعت آنها در مسافت‌های کوتاه حداقل 65 تا 70 کیلومتر در ساعت، و در مسافت‌های طولانی تقریباً 40 کیلومتر در ساعت، و میانگین حرکت آهسته شتران بین 8 تا 10 کیلومتر در ساعت است؛ متوجه می‌شویم سرعت آن تفاوت چندانی با میانگین سرعت انسان پیاده (5 تا 7 کیلومتر در ساعت) ندارد. بنابراین قافله با سرعت بسیار معمولی از کوفه راه افتاده، و نه کند و نه سریع با سرعتی تقریباً بین 15 تا 20 کیلومتر در ساعت، و 8 تا 10 ساعت در روز به راه خود ادامه داده است. این مسأله هم کاملاً معمولی بوده و عجیب نیست، اگرچه احتمال دارد این فاصله را در زمانی کمتر هم طی کرده باشند.

و: درباره بازگشت به کربلا؛ در سفر بازگشت بیشتر از پنج روز زمان نیاز نبوده، و به نظر می‌رسد آنها بعد از ترک شام در دهم ماه صفر با سرعتی کندتر از معمول حرکت کرده‌اند. همان‌طور که در برخی نصوص اشاره شده مدت زمان حضور کاروان اسرا در شام بیش از این مدت نبوده چون حضور بیشتر آنها در شام دلیلی نداشته و مخصوصاً بعد از وفات حضرت رقیه (سلام الله علیها) و تغییر فضای عمومی در نتیجه‌ی خطبه‌ حضرت زینب (سلام الله علیها) و سخنرانی حضرت زین العابدین (علیه السلام)، نه تنها به مصلحت یزید نبوده که ایشان را بیشتر از این در شام نگه دارد بلکه می‌بایست آنها را هرچه سریع‌تر برمی گرداند.

⭐️ بر اساس آنچه گفتیم، نتیجه می‌گیریم که طبق نصوص وارده، اسرای اهل بیت (علیهم السلام) به همراه سرهای شهدا در روز اربعین همان سال به کربلا رسیده‌اند، و دلیلی وجود ندارد که این مسأله را بعید بدانیم، آن‌طور که برخی علمای سابق ما به این خصوصیات توجه نکرده و این موضوع را بعید دانسته‌اند.

صفر 1439 هـ ق
دفتر حضرت آیت الله العظمی سيد محمدصادق روحانی دام ظله


#پاسخ_به_شبهات #اعتقادی #اربعین
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From کانال کتاب (yortchi) pdf
کتاب: أصل الشیعة و أصولها

مولف: آیت الله کاشف الغطاء

موضوع: #اعتقادی
Forwarded From 🌖اهل بیت علیهم السلام🌕
✅ پاداش عزاداری و هزینه کردن برای امام حسین علیه‌السلام

#حضرت_موسی علیه‌السلام به خداوند عرض کرد: «چرا امّت پیغمبر خاتم را بر سایر امّت‌ها برتری داده‌ای؟» خداوند متعال وحی فرمود: «آنها را بخاطر ده ویژگی فضیلت داده‌ام.» حضرت موسی عرض کرد: «آن ده خصلت چیست تا #بنی_اسرائیل را امر کنم که انجام دهند؟» خدای تعالی وحی فرمود: «نماز، زکات، روزه، حج، ... و #عاشورا.» حضرت موسی به خداوند متعال عرض کرد: «عاشورا چیست؟»

💠 خدای متعال وحی فرمود: «عاشورا گریه و #تباکی (خود را به حالت گریه درآوردن) بر فرزندزاده محمّد صلّی الله علیه و آله و #مرثیه_خوانی و #عزاداری بر مصیبت اوست. ای موسی! در آن زمان هیچ بنده‌ای از بندگانم نیست که بر فرزند مصطفی صلّی الله علیه و آله گریه کند یا خود را به #گریه بزند و برای او مجلس عزا برپا نماید، مگر اینکه #بهشت را برایش ثابت قرار می‌دهم؛ و هر کس به سبب محبّت حسین علیه‌السلام درهمی از مالش را خرج #اطعام کند یا در راه دیگری برای او هزینه کند، در دنیا هفتاد برابر آنچه خرج کرده به مالش #برکت می‌دهم، گناهانش را بخشیده و در بهشت جایگاهش را قرار خواهم داد. به عزّت و جلالم سوگند، هر مرد و زنی که در روز عاشورا یا غیر آن، قطره‌ای #اشک بر مصیبت حسین علیه‌السلام بریزد، اجر هزار شهید برایش می‌نویسم.»

📚 مستدرک الوسائل، ج ‏۱۰، ص ۳۱۸

#اعتقادی #محرم #امام_حسین علیه‌السلام
@Hedayatgary