Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅حضرت آیت الله العظمی روحانی (مدظله العالی):

🌹روش حضرت ولی عصر (عج ‏) بعد از ظهور، تسامح، گذشت‏ و دعوت به نیکوترین روش است🌹

باسمه جلت اسمائه؛
بيشتر رواياتى كه نهضت امام ‏عليه السلام را يك نهضت خونين توصيف مى ‏كنند از نظر اسنادى ضعيف هستند و احتمال دارد براى سياه‏ نمايى نهضت گرامى ايشان جعل شده باشند، ولى آن بخش از روايات كه صحيح هستند مربوط به جهاد با كسانى است كه دعوت حضرتش را رد مى ‏كنند و بر جنگ و پيكار با ايشان پافشارى مى ‏نمايند، و گرنه روش ايشان تسامح، گذشت و دعوت به نيكوترين روش است و به همين دليل است كه در پيمانى كه يارانش با او مى ‏بندند آمده است:
«پيمان مى ‏بندند كه كسى را نكشند، حرمت ممنوعه ‏اى را ندرند، به مسلمانى دشنام ندهند، به منزلى حمله نكنند، مسجدى را ويران نسازند، راه بر كسى نبندند، در راه مانده‏ اى را نهراسانند، پناهنده ‏اى را نكشند، به تعقيب فراريان نروند، خونى را نريزند و زخم خورده ‏اى را به قتل نرسانند» (1)

1- يبايعون على أن لا يقتلوا، و لا يهتكوا حريماً محرماً، و لا يسبوا مسلماً، و لا يهجموا منزلاً و لا يخرّبوا مسجداً، و لا يقطعوا طريقاً، و لا يخيفوا سبيلاً، و لا يقتلوا مستأمناً، و لا يتّبعوا منهزماً، و لا يسفكوا دماً، و لا يجهزوا على جريح؛ الملاحم والفتن،
ابن طاووس، ص 145، باب 79.

#امام_زمان #ظهور #آیت_الله_العظمی_روحانی

@rohani_ir
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅دليل پرتاب نمودن خون على اصغر بر آسمان
❓سوال:
در برخى از روايات آمده است كه حضرت امام حسين(عليه السلام)پس از بيرون آمدن خون از بدن مبارك خود و شيرخواره اش آن را به سوى آسمان پرتاب مى نمود و حتى يك قطره از آن به زمين بازنمى گشت. راز اين كار در چه چيزى نهفته است؟

⭐️پاسخ حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی دام ظله:
باسمه جلت اسمائه؛
آنچه به اثبات رسيده اين است كه حضرت سيدالشهداء(عليه السلام)خون مبارك فرزند شيرخوار خود و همچنين خون مبارك خود را پس از ضربه خوردن توسط پيكان سه شعبه در قلب گرامى شان به سمت آسمان پرتاب كردند كه از اين خون حتى يك قطره هم به سمت زمين بازنگشت و دليل اين كار حضرت جلوگيرى از نزول عذاب الهى بر مردم بوده است.

#اعتقادی #امام_حسین
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅پاسخ به ابهامی درباره کیفیت حضور حضرت زینب علیها السلام در اجتماع

❓آیا معتبر است که امام علی علیه السلام و امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام خانم زینب را شب ها بیرون می بردند؟ بعضی از مردها از این روایت استفاده و زن ها و دخترانشان را در خانه زندانی می کنند و دخترانشان را به مدرسه نمی فرستند آیا کار خوبی می کنند؟

⭐️پاسخ حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی دام ظله:

باسمه جلت اسماؤه
در روایتی که وارد شده است شب ها بیرون می بردند و چراغ ها را هم خاموش می کردند ـ درباره قبرستان رفتن وارد شده است نه در همه جا- شاید سرّ این عمل هم همین باشد که قبر حضرت زهرا سلام الله علیها شناخته نشود .

این روایت در مقام بیان حکم شرعی نیست تا بعضی از مردها از آن روایت سوءاستفاده کنند بلکه در مقام بیان واقعه خارجیه است که سرّ آن معلوم نیست بنابراین استفاده از این روایت برای حکم درباره زن های دیگر بی مورد است و لذا هیچ فقیهی چنین استفاده نکرده است.

#اعتقادی #حضرت_زینب
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅اثبات بازگشت اهل بیت (علیهم السلام) در اربعین اول به کربلا – بخش اول

يكى از مباحث مهم تاريخ عاشورا حضور اهل بيت (عليهم السلام) در كربلا در اولين اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام)بر سر مزار آن حضرت و ديگر شهداى كربلاست.
⭐️حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله العالی در پاسخ به سوالی در این زمینه چنین مرقوم داشته‌اند: پس از تحقيق و جستجوى كامل، مطمئن شديم كه بازگشت كاروان اسيران در اربعين حسينى همان سال شهادت حضرت امام حسين‏ عليه السلام صورت گرفته است.⭐️


در ادامه، پاسخ تفصیلی دفتر معظم له را در این زمینه می خوانید:
❓سوال: بسم الله الرحمن الرحيم عده‌ای اشکال می‌گیرند و می‌گویند آیا معقول است که اسرای اهل بیت (علیهم السلام) در عرض فقط چهل روز مسیر طولانی کربلا به کوفه را طی کرده باشند و از شمال عراق و ترکیه گذر کرده و به لبنان و بعد به شام رسیده باشند و بعد از آن به کربلا برگشته باشند؟ لطفا توضیح دهید.

⭐️جواب:باسمه جلت اسماؤه
اول: ما شکی نداریم که کاروان اسرای خاندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و سرهای شهدا بعد از اینکه دشمنان آنها را به کوفه بردند و چند روزی آنجا ماندند و بعد به شام رفتند، در روز اربعین همان سالی که امام حسین (علیه السلام) شهید شد یعنی سال 61 هجری، به کربلا بازگشته‌اند، و در نصوص آمده است که آن بزرگواران هنگام بازگشت به کربلا و در آن روز دردناک با جابر بن عبدالله انصاری ـ صحابی بزرگوار- که بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) برای زیارت آن حضرت آمده بود، ملاقات نموده‌اند. این زیارت در آن سال نخست شهادت امام حسین (علیه السلام) اولین زیارت اربعین ایشان به شمار می‌آید. هم‌چنین ثابت است که زیارت اربعین یکی از زیارت‌های معتبر است و احادیث و روایات، مردم را نسبت به این زیارت ترغیب کرده‌اند تا جایی که این زیارت از نشانه‌های مؤمن شمرده شده و مؤمنان هر سال این زیارت را انجام داده و بر آن مواظبت کرده‌اند.

دوم: نظر مشهور و معتبر شیعه از قدیم این بوده که اسرا در مسیر بازگشت خود به مدینه منوره، در همان سال به کربلا بازگشته و از آنجا عبور کرده‌اند.
البته برخی علمای قدیم معتقدند بازگشت آن بزرگواران در همان سال نبوده و احتمال دارد سال بعد از شهادت، یا دیرتر از بیستم صفر، به کربلا بازگشته باشند؛ چون به نظر آنان سفر طولانی به شام و بازگشت به کربلا از نظر زمانی در این مدت ممکن نبوده و بازگشتشان بعید می‌نماید. اما نمی‌توان به این نظر استناد کرد؛ چون ادله قطعی تأکید می‌کند طی این مسیر در آن مدت زمانی امکان‌پذیر بوده است.

#پاسخ_به_شبهات #اعتقادی #اربعین
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅اثبات بازگشت اهل بیت (علیهم السلام) در اربعین اول به کربلا – بخش پایانی

حتی بازگشت آنها در این مدت زمان بر اساس موارد ذیل با روایات دال بر این مطلب، موافق است:

الف: شکی نیست که سپاه دشمن، اسیران را بر شتران نشانده ـ و در برخی نصوص آمده که شتران بدون جهاز بوده‌اند ـ و روز یازدهم محرم به کوفه برده و آنها در روز دوازدهم یا سیزدهم محرم وارد کوفه شده‌اند.

ب: در نصوص تاریخی آمده است که حرکت کاروان اسرا به سمت شام در روز نوزدهم محرم، و در قول دیگری پانزدهم محرم بوده، و آنها در اول صفر وارد شام شده‌اند. این سخن یعنی مسیر کوفه به شام طبق یک قول تقریباً دوازده روز، و طبق قول دیگر هفده روز بوده است.

ج: در تاریخ معروف است که دشمن، اسیران را از مسیری طولانی‌تر به شام برده است. یعنی از کوفه به سمت جایی که امروز شمال عراق است حرکت کرده‌اند؛ از بغداد به تکریت رفته، سپس از موصل و تلعفر گذشته و بعد از نصیبین در ترکیه فعلی رد شده‌اند. از آنجا وارد اراضی سوریه شده و از رقه و حلب گذر کرده‌ (محل مسجد النقطه)، و بعد به حماه و حمص و سپس به شرق لبنان رفته‌اند. از شهر بعلبک رد شده و آنگاه در مسیر شرق به سمت منطقه زبدانی رفته و از جهت غربی دمشق وارد آن شده‌اند.

دلیل گذر از این مسیر طولانی هم این بود که دشمن می‌خواست قدرت خود را به نمایش بگذارد. اما آن بزرگواران در راه بازگشت خود از شام به کربلا، مسیر کوتاه‌تر را طی کرده‌اند که برخلاف مسیر قبلی خالی از سکنه بوده است. این مسیر به مرزهای اردن کنونی نزدیک بود. آنها چند روز بعد از حضور در شام، قبل از اینکه مسیر خود را به سمت مدینه منوره ادامه دهند از الانبار به کربلا رفته‌اند. علامه مجلسی مدت حضور آنان در شام را ده روز برآورد کرده که به واقعیت نزدیک‌تر است.

د: فاصله طولانی‌ کوفه به شام طبق محاسبات الان تقریبا 1900 کیلومتر است. این یعنی آنها هر روز 120 تا 150 کیلومتر را طی کرده‌اند، و این برای حرکت شتران مسأله آسانی است.

هـ : اگر این مسأله را در نظر بگیریم که شتران می‌توانند مسافت‌های طولانی را حتی بدون آب طی کنند، و طبق گفته کارشناسان میانگین سرعت آنها در مسافت‌های کوتاه حداقل 65 تا 70 کیلومتر در ساعت، و در مسافت‌های طولانی تقریباً 40 کیلومتر در ساعت، و میانگین حرکت آهسته شتران بین 8 تا 10 کیلومتر در ساعت است؛ متوجه می‌شویم سرعت آن تفاوت چندانی با میانگین سرعت انسان پیاده (5 تا 7 کیلومتر در ساعت) ندارد. بنابراین قافله با سرعت بسیار معمولی از کوفه راه افتاده، و نه کند و نه سریع با سرعتی تقریباً بین 15 تا 20 کیلومتر در ساعت، و 8 تا 10 ساعت در روز به راه خود ادامه داده است. این مسأله هم کاملاً معمولی بوده و عجیب نیست، اگرچه احتمال دارد این فاصله را در زمانی کمتر هم طی کرده باشند.

و: درباره بازگشت به کربلا؛ در سفر بازگشت بیشتر از پنج روز زمان نیاز نبوده، و به نظر می‌رسد آنها بعد از ترک شام در دهم ماه صفر با سرعتی کندتر از معمول حرکت کرده‌اند. همان‌طور که در برخی نصوص اشاره شده مدت زمان حضور کاروان اسرا در شام بیش از این مدت نبوده چون حضور بیشتر آنها در شام دلیلی نداشته و مخصوصاً بعد از وفات حضرت رقیه (سلام الله علیها) و تغییر فضای عمومی در نتیجه‌ی خطبه‌ حضرت زینب (سلام الله علیها) و سخنرانی حضرت زین العابدین (علیه السلام)، نه تنها به مصلحت یزید نبوده که ایشان را بیشتر از این در شام نگه دارد بلکه می‌بایست آنها را هرچه سریع‌تر برمی گرداند.

⭐️ بر اساس آنچه گفتیم، نتیجه می‌گیریم که طبق نصوص وارده، اسرای اهل بیت (علیهم السلام) به همراه سرهای شهدا در روز اربعین همان سال به کربلا رسیده‌اند، و دلیلی وجود ندارد که این مسأله را بعید بدانیم، آن‌طور که برخی علمای سابق ما به این خصوصیات توجه نکرده و این موضوع را بعید دانسته‌اند.

صفر 1439 هـ ق
دفتر حضرت آیت الله العظمی سيد محمدصادق روحانی دام ظله


#پاسخ_به_شبهات #اعتقادی #اربعین
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From فروشگاه کتاب کلبه شروق
خاتم پیامبران و امیر مومنان و مقام معصومین
تالیف: #آیت_الله_العظمی_روحانی
ناشر: #مهر_امیر_المومنین
قیمت: 8000 تومان
@kolbe_shorough
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✳️اثبات بازگشت اهل بیت (علیهم السلام) در اربعین اول به کربلا

يكى از مباحث مهم تاريخ عاشورا حضور اهل بيت (عليهم السلام) در كربلا در اولين اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام)بر سر مزار آن حضرت و ديگر شهداى كربلاست.

⭐️حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله در پاسخ به سوالی در این زمینه چنین مرقوم داشته‌اند:
پس از تحقيق و جستجوى كامل، مطمئن شديم كه بازگشت كاروان اسيران در اربعين حسينى همان سال شهادت حضرت امام حسين‏ عليه السلام صورت گرفته است.
در ادامه، پاسخ تفصیلی دفتر معظم له را در این زمینه می خوانید:
https://t.me/rohani_ir/1624
#پاسخ_به_شبهات
#اعتقادی #اربعین
#آیت_الله_العظمی_روحانی

لینک کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی دام ظله 👇 :
https://telegram.me/joinchat/BYQAGTwqZA4xpE8wkSTO8g
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✳️حضرت آیت الله العظمی روحانی مدظله:
آنچه مرحوم آیت الله العظمی نائینی قدس سره مرقوم داشته اند همه اش صحیح و موافق شرع است

⭐️مرحوم آیت الله العظمی میرزا حسین نائینی اعلی الله مقامه الشریف فتوایی جامع و تاریخی درباره عزاداری سنتی امام حسین (علیه السلام) صادر کرده اند که در ادامه، متن آن را همراه با نظر آیت الله العظمی روحانی دام ظله درباره این فتوا می خوانید.


اشاره: از جمله علمای اعلام و فقهای عالیقدر جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمی میرزا حسین نائینی اعلی الله مقامه الشریف یکی از اساتید طراز اول فقه و فقاهت در حوزه مقدسه نجف بوده اند که فقها و مجتهدین عالی مقامی را به جهان اسلام و جامعه تشیع تحویل داده و در سنه 1355 هجری قمری از دنیا رفته و در نجف اشرف مدفون گردیده اند، از این مرجع و فقیه عالی قدر فتوایی جامع و تاریخی درباره عزاداری سنتی امام حسین (علیه السلام) در پاسخ به سئوالات جمعی از مردم بصره، صادر گردیده که در ادامه برگزیده ای از آن را می خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

اولا: آمدن هیأت‌ها و موكب‌های عزاداری و مانند اینها در دهه عاشوراء به خیابان‌ها و مراكز عمومی، كوچه ها‌ و محل عبور و مرور بدون تردید یك عمل جایز و مباح است و در رجحانش تردیدی و جود ندارد و بهترین و مناسب ترین روش برای عزاداری و مؤثرترین شیوه تبلیغ و رساندن پیام حسینی به عموم مردم، به ویژه به جوانان و نوجوانان و كودكان است و چون سیدالشهداء علیه السلام یك شخصیت آسمانی و حجت الهی است برای تعظیم شعائرش و ارج نهادن به مقام والای آن حضرت، رعایت نكات زیر لازم است:
۱- چیزهای غنایی نباشد. ۲- از آلات لهوی استفاده نشود. ۳- در مسیرها هنگام روبرو شدن دستجات با یكدیگر، در تقدم و تأخر و نظائر اینها، با هم برخورد ننمایند. ۴- به كارهایی كه در شأن آن حضرت نیست اقدام نكنند.

تذكر: اگر در بعضی موارد از اینگونه مسائل افتاق افتاد بی تردید حرام است ولی حرمت آن به مسئله عزاداری و مراسم حسینی سرایت نمی كند، مانند اینكه كسی در حال نماز به نامحرم نگاه كند، نگاه او كار حرام است ولی موجب بطلان نمازش نمی‌شود.

ثانیا: زدن به صورت و گونه ها و سینه ها اگر چه موجب سرخی و یا سیاهی پوست هم بشود جایز است و مانع شرعی ندارد و بلكه در مورد زنجیر زدن به شانه و پشت بدن جایز بودن تقویت می یابد اگر چه سینه زنی و یا زنجیر زنی موجب خراش و خون آلودگی پوست گردد.
و در مورد شمشیر و قمه زدن كه موجب جاری شدن خون از سر و پیشانی می شود اگر كسی از ضرر و زیان غیر قابل جبرانش ایمن باشد، به این معنا كه هیچ صدمه ای به استخوان سر وارد نشود و بر طبق عادت موجود در میان مردم، این مقدار خونریزی مضر و زیانبار نباشد و... - همانند افراد خبره و متخصصی كه محل شمشیر و یا قمه زدن را به خوبی می شناسند - در این صورت اقوی جایز و مشروع بودن آن است.

ثالثا: شبیه سازی یا شیوه هایی از این قبیل كه از دوران‌های گذشته در میان شیعیان اثنی عشری برای رساندن پیام حادثه كربلا و تحریك احساسات دینی و عقیدتی مردم، در اغلب اماكن مرسوم بوده كه می خواستند عزاداری را با اشك ریختن و مجسّم ساختن بخشی از مصائب دلخراش سیدالشهداء علیه السلام، اقامه كنند با وجود اینكه اینگونه مسائل، اقتضاء می كند كه مردان و زنان برای نمایش دادن صحنه حوادث كربلا، از لباس‌های یكدیگر استفاده نمایند، چنین مراسمی هم، از نظر شرعی جایز است و مانعی ندارد.

این فتوایی از الاحقر محمد حسین الغروی النائینی است


✅مولف کتاب عزاداری سنتی شیعیان در استفتائی نظر آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی مدظله درباره فتاوی آیت الله العظمی نائینی قدس سره را جویا شده که در جلد هفتم این کتاب ارزشمند و در صفحه 350 به چاپ رسیده است. ایشان در جواب استفتا نوشته اند:


بسمه جلت اسمائه؛

آنچه مرحوم استاد الفقهاء و المجتهدین آیت الله العظمی نائینی قدس سره مرقوم داشته‌اند در نهایت متانت و وضوح می‌باشد و احتیاجی به امضاء ندارد ولی برای رفع شبهه می‌نویسیم آنچه آن مرحوم نوشته‌اند همه‌اش صحیح و موافق شرع است.

23 جمادی الاولی 1400
محمد صادق الحسینی الروحانی


#عزاداری #آیت_الله_العظمی_نائینی
#آیت_الله_العظمی_روحانی

@rohani_ir
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅لزوم برگزاری مراسم عزاداری و پوشیدن لباس سیاه در هفته اول ربیع الاول

بسم الله الرحمن الرحیم
موالیان و دوستداران علوی و فاطمی (علیهما السلام) به فرموده امام ششم (علیه السلام) و بر طبق سیرۀ مستمرّۀ علماء ربانی ایدیهم الله تعالی و توصیه اکید حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی (دام ظله) و سلف ماضیۀ علما رحمهم الله باید به اقامه عزاء و ماتم اعم از برگزاری مجالس و ادامه پوشیدن لباس مشکی و بر افراشتن بیرق عزاء بعد از ماه محرم و صفر تا منتصف شب نهم ربیع المولود که آغاز امامت مولانا صاحب الزمان ارواح العالمین له الفداه و عیدالله الاکبر و فرحة الشیعة، می باشد اقدام نمایند.
بدون تردید اتفاقات هفته اول بعد از ماه صفر، ریشه و اصل همه مصائب است و کسانی که سعی دارند عالماً و عامداً و چه بسا جاهلاً این ایام را تضعیف و بی اهمیّت جلوه دهند مرتکب گناهی بس عظیم هستند و الی الله المشتکی. اللهم عجّل فرجه و انصر الشیعه بفرجه آمین رب العالمین.
دفتر حضرت آیت الله العظمی روحانی (مدظله العالی)

#اعتقادی
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅سوره فجر؛ سوره امام حسین علیه السلام

https://t.me/rohani_ir/946


✅پاسخی به شبهه به خطر انداختن نفس در واقعه عاشورا

https://t.me/rohani_ir/948


✅مصيبت حضرت زهرا(سلام الله علیها) در سقيفه پايه مصيبت امام حسين(علیه السلام) در كربلا

https://t.me/rohani_ir/950


✅تفاوت اصحاب و انصار امام حسين‏ عليه السلام‏

https://t.me/rohani_ir/953


✅خوددارى حضرت عباس‏ عليه السلام از آشاميدن آب‏

https://t.me/rohani_ir/955


✅ ادعای تقاضاى امام حسين‏ عليه السلام از دشمنان‏

https://t.me/rohani_ir/959


✅شهادت امام حسين‏ عليه السلام توسط شيعيان عراق؟

https://t.me/rohani_ir/961


✅ پند و اندرز امام حسين‏ عليه السلام به دشمنان‏

https://t.me/rohani_ir/963


✅كشته شدن امام حسين‏ عليه السلام براى حفظ اسلام‏

https://t.me/rohani_ir/965


✅علم امام حسین علیه السلام به زمان شهادتشان

https://t.me/rohani_ir/971


✅دليل پرتاب نمودن خون على اصغر بر آسمان

https://t.me/rohani_ir/973


✅دلیل همراه بردن زنان به کربلا

https://t.me/rohani_ir/975


✅پاسخ به شبهه سر برهنه شدن زنان خاندان نبوت و امامت

https://t.me/rohani_ir/977


✅رعايت اصول آزادى خواهى و كرامت انسانى

https://t.me/rohani_ir/979


✅تفسير جمله «يا وارث آدم صفوة الله»

https://t.me/rohani_ir/982



✅میزان اعتبار زيارت ناحيه

https://t.me/rohani_ir/984


✅آگاهى امام حسين(علیه السلام)از سرنوشت خود
https://t.me/rohani_ir/998


✅ چه کسانی در قرآن و روایات لعن شده اند

https://t.me/rohani_ir/1000


✅ زمان بازگشت كاروان اسيران به کربلا

https://t.me/rohani_ir/1002


✅ماجرای ازدواج حضرت قاسم(علیه السلام)

https://t.me/rohani_ir/1005


✅گريستن آسمان بر امام حسين(علیه السلام)

https://t.me/rohani_ir/1007


✅چرایی وضعیت نابهنجار دنیای اسلام

https://t.me/rohani_ir/1010



✅تلازم ابلاغ پيام يك نهضت، با تجمع، شعار و ابراز احساسات

https://t.me/rohani_ir/1012


✅نهى ارشادى امام حسين‏ عليه السلام به زينب كبرى ‏عليها السلام‏

https://t.me/rohani_ir/1017



✅منظور از هتک حرمت اهل بیت امام حسین علیه السلام

https://t.me/rohani_ir/1020



✅اعطاى كرامت‏ هاى بى‏ نظير به امام حسين‏ عليه السلام‏

https://t.me/rohani_ir/1023


#عاشورا #سوره_فجر #حضرت_زهرا #قیام #کربلا #سید_الشهدا #امام_حسین #حضرت_زینب #حضرت_عباس #آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohnai_ir