Forwarded From طلاب پاسخگو
❓چرا باید برای #امام_حسین (ع) بعد از این همه سال عزاداری کنیم؟

📽پاسخ
#استاد_محمدی 👆

#پرسمان_محرم
#پاسخ_به_شبهات

◼️ طلاب پاسخگو ◼️
https://telegram.me/joinchat/AAAAADwqcB-mlfNI7BMT-Q
Forwarded From Hossein Talei
🍀🍁 #کاری_اختصاصی| #اولین_بار_در_تلگرام
👈🏾 #14_فایل pdf باموضوع:
#پاسخ_به_شبهات
#مقتل
#محرم
👈🏼 به‌ زبان فارسی وعربی
⬇⬇⬇⬇⬇⬇
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#اسارت_اهلبیت_علیهم_السلام
#با_زینب_علیهاالسلام
#پاسخ_به_شبهات
#مصائب_حسینی
#مطاعن_یزید
#شام_پر_بلا

🔷🔶 #حجابی_از_جنس_نور

👈🏼👈🏼 سوالی که گاهی در ذهن تداعی می‌کند این‌که:
آیا در کربلا و شام اسرای آل الله علیهم‌السلام بدون معجر بودند؟
خیر، هرگز بدون حجاب نبودند
در واقعه عاشوراء روبند و معجر نساء هاشمیات غارت گشت، اما این به معنای دیده شدن نساء طاهرات نیست، بلکه این مخدرات با پوششی از نور پوشانیده می شدند.

☑️روزی مرحوم علّامه #شیخ_هادی_کاشف_الغطا در سوگ حضرت زینب (سلام الله علیها) اشعاری می‌سرود و بر روی کاغذ نوشت که چنین است:
▪️قد تركت عزيزها على الثرى
▫️و خلفته في الهجير و العرى

▪️ان نظرت لها العيون ولولت
▫️او نظرت الى الرءوس اعولت

▪️تودّ انّ جسمها مقبور
▫️و لا يراها الشّامت الكفور

«زینب سلام الله علیها را در حالی که دست‌هایش بر گردنش بسته بود، بر شتر لاغری سوار کرده بودند و به اسارت بردند.
نه صورتش پوشیده بود، و نه نقاب بر چهره داشت بلکه به وسیله دست و بازویش صورتش را می‌پوشاند.
عزیزش حسین(علیه‌السلام) را روی خاک‌های گرم بیابان رها کرد.
اگر چشم‌ها به آن بدن‌های پاک چاک‌چاک شهیدان بنگرند، فریاد و فغان سر می‌دهند و چنانچه آن سرهای بریده را نگاه کنند، اشک‌شان جاری می‌گردد.
در آن وقت که زینب(سلام الله علیها) را آن‌گونه به اسیری نزد یزید می‌بردند، آرزو داشت جسمش در زمین فرو رود تا ملامت و سرزنش دشمنان را نبیند».
📚 شیخ هادی کاشف الغطاء، المقبولة الحسینیه، ص۶۳

☑️ #علامه_مقرم در مقتل مقرم گوید:
از مرحوم شیخ هادی کاشف الغطاء أعلى الله مقامه سراینده اشعار فوق شنیدم که می‌گفت:
بعد از این ابیات بسیار گریستم و فردا صبح هنگامی که می‌خواستم اشعار فوق را پاکنویس کنم وقتی به آخرین شعر رسیدم که «تود أن جسمها مقبور ….» باشد ، دیدم این بیت به دنبالش نوشته شده است:

▪️و هي باستار من الانوار
▫️تحجبها عن أعين النظار

«پرده هایی از نور، زینب (سلام الله علیها) را فرا گرفته بودند، که همان پرده ها مانع نگاه بینندگان به او می شدند.»

▪️از مشاهده این بیت تعجب کردم و هنگامی بر تعجبم افزوده شد که پس از پاکنویس کردن وقتی به پیش نویس مراجعه کردم، آن شعر را ندیدم و یقین کردم که وجود مقدس حضرت بقية الله الاعظم (ارواحنا له الفدا ء) چنین چیزی را نوشته اند.

☑️شعر دوم علامه کاشف الغطاء در مصیبت منازل السبایا و اسارت مخدرات، بعد از اینکه ابیاتش توسط حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تکمیل گردید:

▪️بنفسي النّساء الفاطميات اصبحت
▫️من الاسر یسترئفن من ليس يرأف

▪️و مذا برزوها جهرة من خدورها
▫️عشية لا حام يذود و یکنف

▪️توارت بخدر من جلالة قدرها
▫️بهيبة انوار الاله يسجّف

▪️لقد قطع الاكباد حزنا مصابها
▫️و قد غادر الأحشاء تهفو و ترجف

«جانم به فدای دختران فاطمه (سلام الله علیها) از کسی مهربانی چشم داشتند که به آنها مهربانی نمی نمود. چون آنها را از پرده بیرون کشیدند در آن شبی که حمایت کننده ای نبود تا دشمن را براند و آنان را در زینهار خود حفظ کند.
از آن هنگام در پرده از جلالت قدر و بزرگی مستور شدند و هيبت نور الهی پوشش آنها گشت مصیبت ایشان جگرها را از غم پاره کرد و دلها را به لرزه آورد»
📚 دمع السجوم ترجمه نفس المهموم، ص۴۸۶

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅اثبات بازگشت اهل بیت (علیهم السلام) در اربعین اول به کربلا – بخش اول

يكى از مباحث مهم تاريخ عاشورا حضور اهل بيت (عليهم السلام) در كربلا در اولين اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام)بر سر مزار آن حضرت و ديگر شهداى كربلاست.
⭐️حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله العالی در پاسخ به سوالی در این زمینه چنین مرقوم داشته‌اند: پس از تحقيق و جستجوى كامل، مطمئن شديم كه بازگشت كاروان اسيران در اربعين حسينى همان سال شهادت حضرت امام حسين‏ عليه السلام صورت گرفته است.⭐️


در ادامه، پاسخ تفصیلی دفتر معظم له را در این زمینه می خوانید:
❓سوال: بسم الله الرحمن الرحيم عده‌ای اشکال می‌گیرند و می‌گویند آیا معقول است که اسرای اهل بیت (علیهم السلام) در عرض فقط چهل روز مسیر طولانی کربلا به کوفه را طی کرده باشند و از شمال عراق و ترکیه گذر کرده و به لبنان و بعد به شام رسیده باشند و بعد از آن به کربلا برگشته باشند؟ لطفا توضیح دهید.

⭐️جواب:باسمه جلت اسماؤه
اول: ما شکی نداریم که کاروان اسرای خاندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و سرهای شهدا بعد از اینکه دشمنان آنها را به کوفه بردند و چند روزی آنجا ماندند و بعد به شام رفتند، در روز اربعین همان سالی که امام حسین (علیه السلام) شهید شد یعنی سال 61 هجری، به کربلا بازگشته‌اند، و در نصوص آمده است که آن بزرگواران هنگام بازگشت به کربلا و در آن روز دردناک با جابر بن عبدالله انصاری ـ صحابی بزرگوار- که بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) برای زیارت آن حضرت آمده بود، ملاقات نموده‌اند. این زیارت در آن سال نخست شهادت امام حسین (علیه السلام) اولین زیارت اربعین ایشان به شمار می‌آید. هم‌چنین ثابت است که زیارت اربعین یکی از زیارت‌های معتبر است و احادیث و روایات، مردم را نسبت به این زیارت ترغیب کرده‌اند تا جایی که این زیارت از نشانه‌های مؤمن شمرده شده و مؤمنان هر سال این زیارت را انجام داده و بر آن مواظبت کرده‌اند.

دوم: نظر مشهور و معتبر شیعه از قدیم این بوده که اسرا در مسیر بازگشت خود به مدینه منوره، در همان سال به کربلا بازگشته و از آنجا عبور کرده‌اند.
البته برخی علمای قدیم معتقدند بازگشت آن بزرگواران در همان سال نبوده و احتمال دارد سال بعد از شهادت، یا دیرتر از بیستم صفر، به کربلا بازگشته باشند؛ چون به نظر آنان سفر طولانی به شام و بازگشت به کربلا از نظر زمانی در این مدت ممکن نبوده و بازگشتشان بعید می‌نماید. اما نمی‌توان به این نظر استناد کرد؛ چون ادله قطعی تأکید می‌کند طی این مسیر در آن مدت زمانی امکان‌پذیر بوده است.

#پاسخ_به_شبهات #اعتقادی #اربعین
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
✅اثبات بازگشت اهل بیت (علیهم السلام) در اربعین اول به کربلا – بخش پایانی

حتی بازگشت آنها در این مدت زمان بر اساس موارد ذیل با روایات دال بر این مطلب، موافق است:

الف: شکی نیست که سپاه دشمن، اسیران را بر شتران نشانده ـ و در برخی نصوص آمده که شتران بدون جهاز بوده‌اند ـ و روز یازدهم محرم به کوفه برده و آنها در روز دوازدهم یا سیزدهم محرم وارد کوفه شده‌اند.

ب: در نصوص تاریخی آمده است که حرکت کاروان اسرا به سمت شام در روز نوزدهم محرم، و در قول دیگری پانزدهم محرم بوده، و آنها در اول صفر وارد شام شده‌اند. این سخن یعنی مسیر کوفه به شام طبق یک قول تقریباً دوازده روز، و طبق قول دیگر هفده روز بوده است.

ج: در تاریخ معروف است که دشمن، اسیران را از مسیری طولانی‌تر به شام برده است. یعنی از کوفه به سمت جایی که امروز شمال عراق است حرکت کرده‌اند؛ از بغداد به تکریت رفته، سپس از موصل و تلعفر گذشته و بعد از نصیبین در ترکیه فعلی رد شده‌اند. از آنجا وارد اراضی سوریه شده و از رقه و حلب گذر کرده‌ (محل مسجد النقطه)، و بعد به حماه و حمص و سپس به شرق لبنان رفته‌اند. از شهر بعلبک رد شده و آنگاه در مسیر شرق به سمت منطقه زبدانی رفته و از جهت غربی دمشق وارد آن شده‌اند.

دلیل گذر از این مسیر طولانی هم این بود که دشمن می‌خواست قدرت خود را به نمایش بگذارد. اما آن بزرگواران در راه بازگشت خود از شام به کربلا، مسیر کوتاه‌تر را طی کرده‌اند که برخلاف مسیر قبلی خالی از سکنه بوده است. این مسیر به مرزهای اردن کنونی نزدیک بود. آنها چند روز بعد از حضور در شام، قبل از اینکه مسیر خود را به سمت مدینه منوره ادامه دهند از الانبار به کربلا رفته‌اند. علامه مجلسی مدت حضور آنان در شام را ده روز برآورد کرده که به واقعیت نزدیک‌تر است.

د: فاصله طولانی‌ کوفه به شام طبق محاسبات الان تقریبا 1900 کیلومتر است. این یعنی آنها هر روز 120 تا 150 کیلومتر را طی کرده‌اند، و این برای حرکت شتران مسأله آسانی است.

هـ : اگر این مسأله را در نظر بگیریم که شتران می‌توانند مسافت‌های طولانی را حتی بدون آب طی کنند، و طبق گفته کارشناسان میانگین سرعت آنها در مسافت‌های کوتاه حداقل 65 تا 70 کیلومتر در ساعت، و در مسافت‌های طولانی تقریباً 40 کیلومتر در ساعت، و میانگین حرکت آهسته شتران بین 8 تا 10 کیلومتر در ساعت است؛ متوجه می‌شویم سرعت آن تفاوت چندانی با میانگین سرعت انسان پیاده (5 تا 7 کیلومتر در ساعت) ندارد. بنابراین قافله با سرعت بسیار معمولی از کوفه راه افتاده، و نه کند و نه سریع با سرعتی تقریباً بین 15 تا 20 کیلومتر در ساعت، و 8 تا 10 ساعت در روز به راه خود ادامه داده است. این مسأله هم کاملاً معمولی بوده و عجیب نیست، اگرچه احتمال دارد این فاصله را در زمانی کمتر هم طی کرده باشند.

و: درباره بازگشت به کربلا؛ در سفر بازگشت بیشتر از پنج روز زمان نیاز نبوده، و به نظر می‌رسد آنها بعد از ترک شام در دهم ماه صفر با سرعتی کندتر از معمول حرکت کرده‌اند. همان‌طور که در برخی نصوص اشاره شده مدت زمان حضور کاروان اسرا در شام بیش از این مدت نبوده چون حضور بیشتر آنها در شام دلیلی نداشته و مخصوصاً بعد از وفات حضرت رقیه (سلام الله علیها) و تغییر فضای عمومی در نتیجه‌ی خطبه‌ حضرت زینب (سلام الله علیها) و سخنرانی حضرت زین العابدین (علیه السلام)، نه تنها به مصلحت یزید نبوده که ایشان را بیشتر از این در شام نگه دارد بلکه می‌بایست آنها را هرچه سریع‌تر برمی گرداند.

⭐️ بر اساس آنچه گفتیم، نتیجه می‌گیریم که طبق نصوص وارده، اسرای اهل بیت (علیهم السلام) به همراه سرهای شهدا در روز اربعین همان سال به کربلا رسیده‌اند، و دلیلی وجود ندارد که این مسأله را بعید بدانیم، آن‌طور که برخی علمای سابق ما به این خصوصیات توجه نکرده و این موضوع را بعید دانسته‌اند.

صفر 1439 هـ ق
دفتر حضرت آیت الله العظمی سيد محمدصادق روحانی دام ظله


#پاسخ_به_شبهات #اعتقادی #اربعین
#آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From شاگردان دکتر
#پاسخ_به_شبهات
#دروس_توسل

👈 قابل توجه #طلاب و #محققین و #دانشجویان و #علاقه_مندان


یکی از مسائلی که در شبهات وهابیت و دشمنان شیعه به چشم می خورد بحث #توسل می باشد

متاسفانه در این موضوع از جهت علمی ضعیف عمل کردیم و شیعیان را مجهز به سلاح علمی نکردیم

در دوران ما دانشمند بزرگی که یک خادم دلسوخته بود و عالمی ناشناخته باقی ماند و با قدرت بحث توسل را شرح و بسط داد استاد مرحوم حاج آقا #رضا_فریدونی ( اخوی کوچکتر دکتر فریدونی ) بودند

ایشان با مهارت و تسلط بالای علمی با کمک آیات و روایات سد محکمی در مقابل وهابیت و دشمنان شیعه بودند و شاگردان بزرگی از خود به یادگار گذاشتند از جمله استاد محترم حجت الاسلام #سید_عبدالصمد_موسوی که هم اکنون علیه #وهابیت و فرقه ضاله #هنبوشی (یمانی کذاب) در حال مبارزه می باشد


مجموعه صوت های ایشان با عنوان #توسل_قرآنی که تقریر دروس #استاد_مرحوم می باشد در اختیار شما قرار خواهد گرفت

لطفا در انتشار این صوت ها و بهره بردن از آنها کوشا باشید

👈 هزینه استفاده:
۵ صلوات جهت تعجیل فرج

برای دانلود و استماع وارد کانال شوید

@shobahatadyan
Forwarded From 🌿 مطالب ناب در منبر..
#پاسخ_به_شبهات 92

🔵⚪️ علت نام‌گذاری فرزندان امیرالمومنین علی (صلوات‌الله‌علیه) به نام خلفا..

👈🏼👈🏼 شبهه وهابیت : نامگذاری فرزندان امیرالمومنین علی علیه‌السلام به نام خلفا نشان حسن روابط است!!!

✅ پاسخ شیعه:
به این شبهه به دو شکل کلی و جزیی پاسخ میدهیم:
 ◼️ پاسخ کلی: 
1⃣ هیچ نامی به جز برخی از اسامی خداوند (رب، الله و غیره) اختصاصی نیست و هرکسی می‌تواند آنها را روی فرزندانش بگذارد. 
2⃣ نام گذاری دلیل بر حب نیست.
به طور مثال خلیفه دوم از نامگذاری به نام محمد منع کرد.
آیا این دلیل بر دشمنی او با رسول الله صلی الله علیه و آله است؟؟!!!!
📚 شرح صحیح بخاری ابن بطال ج9 ص344
📚فتح الباری ابن حجر ج10 ص572
📚عمده القاری عینی ج15 ص39
 
3⃣ همه می‌دانند که مسلمین با شیطان مخالف‌اند و حتی از اسم او متنفراند. ولی برخی از شخصیتهای اهل سنت نامشان شیطان بود.
مثلا:
👈 شیطان بن زهیر :
📚 الاعلام زرکلی ج 3 ص 183
👈 شیطان بن حجر :
📚 تاریخ طبری ج 2 ص 300
📚 الکامل ابن اثیر ج 2 ص47
👈 شیطان بن قنان :
📚 توضیح المشتبه ابن ناصرالدین ج 9 ص 28
 
4⃣ همه می‌دانند که شیعه و سنی با شمر که قاتل امام حسین (علیه‌السلام) مشکل دارند.
اما 14 راوی در کتب اهل سنت بنام شمر هستند. در مستدرکات علم الرجال آیت الله نمازی هم چهار راوی در کتب شیعه بنام شمر هستند. پس اسم، دلیل بر دوستی نمی‌شود. 
5⃣ آیا می‌شود چون نام برخی از افراد مشکل دار، حسین است پس ما این اسم را روی فرزندانمان نگذاریم؟
مثلا صدام حسین یا غیره؟؟ 
6⃣ اگر خلفا با اهل بیت علیهم‌السلام خوب بودند، پس چرا نام فرزندانشان را علی و حسن و حسین و فاطمه و غیره نگذاشتند؟
 
◼️ اما پاسخ جزیی: 
🔴 نامگذاری ابوبکر:
1⃣ اگر امیرالمومنین علی علیه‌السلام به ابوبکر علاقه داشت نام او را روی فرزندش میگذاشت و نه کنیه‌اش را.
(نام ابوبکر اول عتیق بوده و بعد از اسلام به عبدالله تغییر نام میکند). 
2⃣ ابوبکر کنیه است نه اسم؛
و کنیه در طول زندگی به فرد نسبت داده می‌شود و ربطی به پدر او ندارد. مثلا کنیه رسول الله صلی الله علیه و آله، ابوالقاسم بوده با اینکه پدر ایشان قبل از تولدشان فوت کرد. 
3⃣ درباره نام اصلی فرزند امام علی علیه السلام چهار نظر وجود دارد.
👈 عده ای نام ایشان را نمی دانند.
📚رجال طوسی ص 35
👈 عده ای می‌گویند نامش محمد اصغر است.
📚الارشاد مفید ص 168
👈 عده ای می‌گویند نامش عبدالله است.
📚مقتل خوارزمی ج 2 ص 38
👈 عده ای می‌گویند نامش عبیدالله است.
📚بحارالانوار مجلسی ج 45 ص 36 

🔴 نامگذاری عمر:
شیعه و سنی نقل می‌کنند که عمر بن خطاب اسم او را تغییر داد.
📚 انساب الاشراف بلاذری ج1 ص297
📚 سیر اعلام النبلا ذهبی ج4 ص134
📚 تاریخ الاسلام ذهبی ج6 ص164
📚تهذیب التهذیب ابن حجر ج22 ص485
📚تهذیب الکمال مزی ج21 ص468
 
‼️ حتی جالب اینجاست که یکی از علمای اهل سنت بنام محمد بن سلام به نتیجه (پسر نوه) عمر بن علی با تعجب می‌گوید که چگونه امیرالمومنین (علیه‌السلام)، نام فرزندش را عمر گذاشت؟
و بعد، نتیجه عمر بن علی می‌گوید: امیرالمومنین خودش این را نگذاشت بلکه عمر این را گذاشت.
📚 تاریخ دمشق ابن عساکر ج 45 ص 304
 
❌ و این هم اولین تغییر نام دادن توسط عمر نیست.
👈 عمر نام مسروق بن الاجدع
📚 (الاصابه ابن حجر ج 1 ص 63)
👈 و قلیل بن الصلت
📚(الاصابه ابن حجر ج 3 ص 13)
👈 و ابراهیم بن الحارث
📚(اسد الغابه ابن حجر ج 2 ص 189)
👈 و یک زن ایرانی
📚(مطالب العالیه ابن حجر ج 8 ص 238) را هم تغییر داده بود!
 
🔴 نامگذاری عثمان:
در این زمینه حدیث داریم که امیرالمومنین علی علیه‌السلام درباره نامگذاری او فرمود:
👈🏼انما سمیته باسم اخی عثمان ابن مظعون.
👈🏼من او را به اسم برادرم عثمان بن مظعون نام‌گذاری کردم.
📚 (مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی ص 23)
 
🔵 نکته: عثمان بن مظعون از اولین مسلمانان مکه بود که در مدینه فوت کرد و پیامبر بر او بسیار #گریه کرد و او را در بقیع دفن نمود.
 
✅ پس نامگذاری به نام خلفا هیچ دلیلی بر رابطه خوب امیرالمومنین علی علیه‌السلام با خلفا نیست.

#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
🎥 صحبت های شنیدنی دکتر میر باقری در مورد مصیبت عطش😭🖤

🔸از شب هفتم محرم سپاه دشمن آب رو به روی خیمه های امام حسین علیه السلام بستند

🔸بعضی از بزرگان از روز هفتم تا غروب عاشورا کمتر آب و غذا می خوردند.

و ...

#پاسخ_به_شبهات
#شب_هفتم
#حضرت_علی_اصغر
#شیرخوارگان_حسینی
#عطش
#استاد_سید_محسن_میر_باقری
#پاسخ_به_شبهات 46
مباحث_اعتقادی 86
پی_دی_اف 136
کتاب 4جلدی: #میزان_الحق|پاسخِ شبهات
علامه #سید_جعفرمرتضی_عاملی

ویژه طلاب_سطوح_عالیه اهل_منبرمحققان
💜
Forwarded From مدعيان عرفان = مروجان تصوف
#حدیقة_الشیعه
#پاسخ_به_شبهات

✅بررسی اعتبار حدیقة الشیعه

چند روزی است که مقاله رد انتساب حدیقة الشیعه به مقدس اردبیلی قده در کانالهای متعدد منتشر میشود.
لازم دیدم زودتر جوابی اجمالی و مختصر به این مقاله طویل بنویسم و پاسخ تفصیلی به اشکالات متعدد این مقاله و دیگر مستشکلین موکول به کتابی است که با نام کشف الحقیقه فی اعتبار الحدیقة نوشته ام و ان شا الله به زودی توسط انتشارات دلیل ما چاپ میشود.
به طور کلی اشکالاتی که به کتاب حدیقة شده است بر چند نوع است.
✅برخی از اشکالات از اساس باطل است. از این قسم اشکالات به ذکر دو نمونه اکتفا میکنیم.
اول مدح غزالی
و دوم ناصبی خواندن برخی علمای عامه.
🔺اما مثال اول در حالی است که محقق اردبیلی هیچگاه غزالی را مدح نکرده و مراد از عبارت مرد دین در حدیقه، قطب راوندی است که کتابی به نام تهافت الفلاسفه دارد و مستشکل با غفلت از این مساله و بی توجهی به سیاق عبارت که ادامه سخن قطب راوندی است تخیل کرده مراد غزالی است و چنین وانمود می کند که مولف کتاب یکجا غزالی را مدح و یک جا مذمت کرده است!
🔺مثال دوم: ناصبی خواندن علمای عامه امری متداول بین علمای شیعه و بر اساس روایات متعدد و معتبری است که ناصبی را به معنای گسترده تری از معنای مشهور گرفته است. البته طبق نظر مشهور این معنای عام موجب خروج از اسلام و احکام ظاهری از قبیل طهارت و جواز تزویج و... نیست.
✅قسم دوم از اشکالات، مواردی است که به مقدس اردبیلی وارد است ولی دلیل بر عدم اعتبار یا عدم صحت انتساب کتاب نیست. جالب این است که برخی از این اشکالات در کتاب شریف مجمع الفایده نیز مشاهده میشود. که خود از قراین صحت انتساب کتاب است. از قبیل اشتباه در نسبت دادن کتابها به مولفین.
✅برخی دیگر از اشکالات فقط ادعاست و هیچ برهان علمی ندارد، مثل ادعای اینکه حدیقه تحریفی از کاشف الحق است! از این مدعی باید پرسید به چه دلیل کاشف الحق تحریف حدیقه نباشد!!!؟ چنانچه باور بسیاری از محققین همین است.
همچنین است ادعای اینکه میرلوحی بخش مذمت صوفیه را به کتاب ملحق کرده یا تمام کتاب را نوشته است. چون برخی مطالب حدیقه در کتب او به چشم میخورد؟! آیا اگر کسی مطالب کتاب خوبی مثل حدیقه را نقل کرد باید متهم به جعل و دروغ شود؟!
✅و برخی اشکالات متوقف بر اموری غیر ثابت و مشکوک است. از قبیل تاریخ مرگ میرزا مخدوم. که با توجه به قراین اعتبار کتاب باید تاریخ صحیح مرگ او را از تالیف کتاب فهمید نه بالعکس.

✳️جهت دومی که باید در نظر گرفت، قرائن صحت کتاب است که مستشکلین کاملا به این نکات و قرائن بي اعتنا بوده اند. محدث نوري ره برخي از اين قرائن را در خاتمه مستدرك ذكر كرده است. شهرت و شهادت ثقات قريب به عصر مقدس و دیگر قراین داخلی و خارجی ... برای اطلاع از قراين متعدد و مستندات مطالب حديقه در كتب پیش از آن، به کتاب کشف الحقیقه مراجعه کنید.
✳️جهت سوم تهمت کذب و جعل و تدلیس به مرحوم میرلوحی سبزواري است که به شهادت کتابهايش و معاصرینش از اعلام و ثقات عصر خود بوده است. میرلوحی از مبارزین سرسخت با تصوف بوده است و از این جهت مورد هجمه صوفیان و متمایلین انها قرار گرفته است.
نكته قابل توجه و باعث تعجب اين که حامیان صوفیه از هیچ نسبتی ابا ندارند!!!!
✳️نکته دیگر این که مخالفین اعتبار حديقه که صوفیان و متمایلین به تصوف هستند گاه اعتبار تمام حدیقه را زیر سؤال برده اند و گاه به اصل مطلب تصریح کرده اند که مشکل آنها فقط با بخش مذمت صوفیه کتاب است و باقی کتاب تالیف مقدس اردبیلی است و مشكلي ندارد!! فتدبر!!
✅منکرین اعتبار کتاب، گاه تحریف را به یکی از شاگردان مقدس و گاه به شاگردان علامه مجلسی و برخی به لوحی معرکه گیر! و اخیرا لوحی معرکه گیر را تطبیق بر محدث میرلوحی کرده اند و دیگری میگوید او پدرزن میرلوحی محدث است!!!! و کشفیات این جماعت همچنان ادامه دارد.

https://telegram.me/modaeeyaneerfan