Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#با_حسین_علیه_السلام
#اعیاد_شعبانیه
#اشعار_حسینی
#3شعبان

از ره رسیده سومین نور ولایت
شمس جهان آرا و مصباح هدایت
چشم و چراغ خانه ی مولاست این نور
حُبّش بود شرط قبولی عبادت

مکر عدوی مرتضی گردیده باطل
نخل ولا باردگر داده ست حاصل
دلهای مرده جان گرفته از وجودش
گردیده احیا از قدومش کعبه ی دل

ذکرفضیلت های او ما فوق ادراک
باید بگردیم در پی او ما در افلاک
در شأن او گفتن که کار هر کسی نیست
احیاشده از ذکر او هم آب هم خاک

گر او نبود از دین نبود نام و نشانی
اسلام زنده مانده ست از آن زمانی
که فتح کرده با همه اهل و عیالش
کاخ یزید و هر چه بوده آن چنانی

نور دل انسیه الحورا حسین است
پشت وپناه زینب کبری حسین است
از سید بطحا رسیده این سخن که
فلک نجات و شافع فردا حسین است

باروضه اش تا قرب او ادنی رسیدیم
باگریه اش جنت برای خود خریدیم
با این گدایی فخر بر عالم فروشیم
در هیئتش بوده که عمری خیر دیدیم
#علی_خفاجی

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#عزاداری_سیدالشهداء_علیه_السلام
#با_حسین_علیه_السلام
#اولین_بار_در_تلگرام

🔷🔶 #نگاهی_کوتاه_به_عزادرای_در_عصر_قاجار

👈🏼👈🏼آقای رضا رمضان‌نرگسی در مقاله‌ی «عزادارى در عصر قاجار»، درمجله‌ی آیینه پژوهش۱۳۸۵ شماره۹ می‌نویسد:
درزمان سلطنت #ناصرالدین_شاه بجز #تهران سایر شهرها نیز در #عزادارى گوى سبقت را ازهم ربوده بودند.
#ماساهاروى_ژاپنى دردوران ناصرالدین شاه وقتى وارد #اصفهان مى‌شود که درشهر، عزادارى برپا بوده ووضعیت عزادارى شیعیان بسیارتوجه اورا بخود جلب مى‌کند. اودرتوصیف این عزادارى مینویسد:
«نزدیک مسجد شاه رسیدم ایوان و در ورودى مسجد مشرف به میدان بزرگ بود.. انبوه مردم از پیر وجوان در مسجد جمع شده بودند. شمار این جمعیت دو یا سه هزارنفر مى‌شود.
آن‌ها درصحن مسجد چند حلقه ساخته، بعضى ازآن میان پیراهن را درآورده و شانه و سینه‌شان را برهنه کرده بودند آن‌ها به آهنگ منظمى وبا هردودست به سینه‌شان مى‌کوفتند وفریاد ماتم وبلند «حسین حسین» مى‌گفتند.
آن‌ها مى‌ایستادند، روى پا مى‌چرخیدند وبلند و با فریاد و اندوه عزادارى مى‌کردند..
این صحنه رفتار آن‌ها را با هیچ‌چیز نمى‌توانم قیاس کنم.
البته ما ژاپنى‌ها هم درتابستان مراسم بون (مراسمى که ژاپنى‌ها به‌یاد وآرامش روح نیاکان و درگذشتگان خود درتابستان برگزار مى کنند) را برگزار مى‌کنیم، اما دراین‌جا گروهى از عزاداران پى‌درپى قمه به سرشان یا زنجیر به سینه وپشت خود مى‌کوبیدند وخون به وضع بدى از سر وسینه آن‌ها سرازیر بود واز آن‌ها منظره رقت انگیز و دردآور مى‌ساخت.
نمى‌دانم که آن‌ها چه دلى داشتند، همه دکان‌هاى شهر بسته بود و کسى کار نمى‌کرد، هیچ نمى‌دانستم از که بپرسم و چه بکنیم»[۱].

🍃 #چارلز_جیمزویلز [۲] نیز در خصوص مشاهده‌هاى خود در #اصفهان در زمان #ظل_السلطان پسر ناصرالدین شاه(۱۲۶۶ ـ ۱۳۳۶ق) مى‌نویسد [۳]:
«وقتى که ماه محرم الحرام، یعنى ماه عزادارى وارد مى‌شود تمام ساکنین ایران اناثاً و ذکوراً، حتّى فقراى آن‌جا، به لباس سیاه ملبس مى‌شوند..
در مجالس روضه‌خوانى مرد و زن بسیارجمع مى‌شوند..
علاوه بر روضه‌خوانى زیاد، بعضى از حکّام ولایات، محض احترام و تقویت تعزیه دارى وعزادارى شهدا مبلغ کثیرى از جیب خود [خرج] نموده و مجلس تعزیه خوانى بسیار خوبى فراهم مى‌آورند»[۴].

🍃 آن‌چه درهمه عزادارى‌هاى دوره قاجاریه به‌وضوح دیده مى‌شود، مردمى بودن وحضور پررنگ مردم در عزادارى‌هاست.
نکته قابل توجه این که این وضعیت به تهران اختصاص نداشته، بلکه تمام مراکز استان‌ها وحتى تمام روستاها و قصبه‌ها در سراسر کشور چنین وضعى داشته‌اند.

🍃 #گرترود_بل [۵] از مشاهده‌هاى خود در قزوین ۱۳۱۱ق / ۱۸۹۲م چنین حکایت مى‌کند:
«اندکى پس از آن‌که به خاک ایران قدم گذاشتیم، به‌طور غیرمنتظره‌اى با داستان این شهادت روبه رو شدیم.
در خیابان اصلى قزوین، هنگامى که درفاصله عوض کردن اسب‌هایمان پرسه میزدیم.. وآخوندى که روى نوعى منبر نشسته بود وقایعى را که آنان بایستى نمایش دهند بصداى بلندمى‌خواند.
اما با شروع ماه محرم هیجان مذهبىِ پنهان مشرق زمین آشکار شد.
هرشب، هنگام غروب، شیون وزارى عزاداران فضا را پر میکرد وغم واندوه، گاهى اوج مى‌گرفت وگاهى تخفیف مى‌یافت تاسپیده دم که مؤمنان عزادار را به بستر بفرستد، و سبب شود بى‌ایمانان از خواب مانده، با آهى از رضایت، سررا روى بالش بگردانند.
سرانجام روز دهم محرم فرا رسید، روزى پراهمیت براى همه مسلمانان..بوده است.
ولى براى شیعیان دهم محرم لحظه‌اى بسیار ژرف‌تر وپرمعناتر است، چرا که شهادت امام حسین(علیه‌السلام) دراین روز روى داده است»[۶].

📚 منابع:
۱‌. ماساهارو یوشیدا، سفرنامه یوشیدا ماساهارو، ص۱۳۷
۲. چارلز جیمزویلز در۱۳ اکتبر۱۸۴۲ درانگلستان متولد وتحصیلاتش را تا دکتراى طب در لندن ادامه داد
وى دراوایل بهار ۱۸۶۷م به ایران آمد
وى پس ازپانزده سال (۱۸۸۱م) ایران را ترک کرد
وى کتاب «تاریخ اجتماعى ایران درعهد قاجاریه» را پس ازگذشت پنج سال ازترک ایران، یعنى درسال ۱۸۸۶م نوشت ودر(۲۴مارس ۱۹۱۲) درگذشت
ویلز در دوران ناصرالدین شاه درایران بوده است. تاریخ اجتماعى ایران، ص۱۶
۳. نام وى «مسعود میرزا» وملقب به «ظل السلطان» و «یمین الدوله» مى‌باشد
وى با آنکه پسربزرگ ناصرالدین شاه بشمار مى‌رفت ولیعهد ایران نگردید، زیرا مادرش زن صیغه‌اى ناصرالدین شاه وازخاندان سلطنتى نبود. روابط او با انگلیسى‌ها بسیار خوب بود وبا روسها اصلا سازش نداشت
او درسن یازده سالگى ازطرف شاه، حاکم مازندران واستراباد ودرسیزده سالگى حاکم فارس ودرهفده سالگى حاکم اصفهان گردید
چیزى نگذشت که حاکم ایالت‌ها وولایت‌هاى بسیارى از نقاط ایران گردید
ر.ک: مهدى بامداد، شرح حال رجال ایران در قرن۱۲و۱۳و۱۴، ج۴، ص۷۴
۴‌. چارلز ویلس، تاریخ اجتماعى ایران درعهد قاجاریه، ص۲۶۵
۵. Gertrud bell
۶. گرترود بل، تصویرهایى از ایران، ص۴۲

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#شناخت_علما_شیعه
#در_محضر_علما
#کتاب_شناسی
#کتب_شیعه

◾️ #اشاره‌_ای_کوتاه_به_زندگی_صاحب_کتاب_کامل_الزیارات_جعفر_بن_محمد_قولویه

👈🏼👈🏼 نام: #جعفر_بن_محمد_بن_موسی_بن_قولویه_قمی بغدادی
کنیه: ابوقاسم
تاریخ ولادت: نامعلوم
محل ولادت: قم
تاریخ وفات: حدود۳۶۷ قمری
محل وفات: کاظمین نزد حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام و
قبر شیخ مفید (رحمه‌الله‌علیهما)
📚 کنی والقاب ج۲ ص۳۰۶

🔹 از جمله کتبی که از ایشان برجای مانده، کتاب جلیل القدر #کامل‌الزیارات است.

🔹 #کتب_تالیفات ایشان، عبارت است از:
۱.کتاب مداوات الجسد
۲. کتاب الصلات
۳. کتاب الجمعت و الجماعت
۴. کتاب قیام اللیل
۵. کتاب الرضاع
۶. کتاب الصداق
۷. کتاب الضاحی
۸. کتاب الصرف
۹. کتاب الوطی بملک الیمین
۱۰. کتاب بیان حل الحیوان من محرمه
۱۱. کتاب قسمت الزکات
۱۲. کتاب العدد فی شهر الرمضان
۱۳. کتاب الزیادات
۱۴. کتاب الحج
۱۵‌. کتاب یوم و لیله
۱۶. کتاب القضاء و آداب الاحکام
۱۷. کتاب الشهادات
۱۸. کتاب العقیقه
۱۹. کتاب تاریخ الشهور و الحوادث
۲۰. کتاب النوادر
۲۱. کتاب النساء
📚 ریاض العلماء وحیاض الفضلاء ج۱، ص۱۱۲

🔹 سی سال قبل از وفات خود به قصد حج حرکت کرد برای آن که در آن سال قرامطه حجر الاسود را برده بودند تا آن را در جای خود نصب کنند_ واین بعد از آن بود که قریب به بیست سال بود که حجر الاسود را کنده بودند و به هجر برده بودند.
شیخ ابن قولویه به آروزوی تشرف به لقای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قصد حج کرد تا مگر هنگام نصب خدمت آن حضرت برسد.

➖چون به بغداد رسید رسید مریض شد و نتوانست برود لاجرم نایبی گرفت و به مکه بفرستاد و رقعه‌ای نوشت و مهر کرد و به او داد و گفت:
این رقعه را به آن کس که سنگ را نصب می‌کند بده و در آن نامه از مدت عمر خود سوال کرده بود و آیا این‌که از این بیماری می‌میرد یا نه؟!

➖آن شخص به مکه مشرف شد و روزی که می‌خواستند حجرالاسود را نصب کنند، قدری به خدام کعبه پول داد تا او را به نزدیکی حجر ببرند.
گفت:
هرکس حجر را گذاشت اضطراب کرد و افتاد تا آنکه شخص گندم گون و نیک رویی آمد و سنگ را جا گذاشت و حجر به جای خود مستقر شد.

➖صدای مردم بلند شد. آن شخص از همان راهی که آمده بود بازگشت.
من به دنبال او افتادم، دیده‌ها را به اودوخته بودم و مردم را خود به زحمت دور میکردم و دنبال او می‌رفتم.
مردم از این حالت من خیال کردند که من دیوانه شده ام لاجرم راه را برای من میگشودند و من یه تعجیل میدویدم و او به آهستگی و وقار میرفت و با این حال به او نمی‌رسیم تا رسیدم به جایی که کسی نبود, آن شخص روی به من کرد و فرمود: بیاور آنچه با توست.
رقعه را خدمت ایشان دادم بدون آن که ملاحظه فرمایند فرمودند:
با وی بگو که خوفی از برای علت(بیماری) تو نیست و سی سال دیگر خواهی مرد.

➖پس مرا گریه رخ داد و دیگر نتوانستم حرکت کنم.
این فرمودند و حرکت کردند.
پس نایب جناب شیخ ابن قولویه از مکه مراجعت کردند و این خبر را به شیخ داد و شد آنچه حضرت فرموده بودند.

📚 فوائد الرضویه، شیخ‌عباس‌قمی، ج۱ ص۱۴۷ و۱۴۸

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From Hossein Talei
🍀🍁 *سیدالشهداء علیه‌السلام برای ظهور و ثبوت ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام و حضرت غائب عج و بطلان سقیفه و اضمحلال سنت ابوبکر و عمر قیام کرد*

👈🏼 امر به معروف یعنی ولایت علی علیه‌السلام و نهی از منکر یعنی نهی از ولایت ابوبکر و عمر:

🔺 امام حسین برای نماز کشته شد بزرگترین دروغ تاریخ بشریت در محو غدیر امیرالمومنین علیه السلام است:

👈 یکی از بزرگترین دروغهای که برای جوانان شیعه از روی عدم اگاهی در طول حیاتمان گفته میشود این است که: امام حسین برای نماز کشته شد!
در صورتی که همه اهل فن در همه فرقه های اسلامی یک صدا متفق القول هستند که اعظم مسایل، و اساس مباحث در اصول دین مسئله امامت و خلافت و لایت بعد از رسول خدا است،

تاجای که بیضاوی از اساطین عمریه و عامه - اهل سنت - در مورد امامت می گوید:
ان مسألة الامامة من اعظم مسائل اصول الدين:
ترجمه:
👈 مسأله امامت از بزرگترين مسائل اصول دين است❗️
منهاج الاصول 167.

و قرطبی در کتاب تفسیر خود می نویسد:
اگر کسی خلافت ابوبکر را قبول نداشته باشد، کافر است.
تفسیر قرطبی 10/217

و امام اعظم اهل سنت ابوحنیفه معتقد است:
من انکر امامة ابي بکر الصديق فهو کافر:
ترجمه:
👈هر کسی که انکار بکند امامت ابوبکر صدیق را کافر است!
الفتاوي الهندية في مذهب الإمام الأعظم أبي حنيفة 2/138.

👈 لذا ائمه اهل سنت مانند ابوحنیفه معتقدند امامت از اصول دین و منکر خلافت ابوبکر و عمر کافر است!
همان ابوحنیفه ای که امام صادق علیه السلام به او فرمود:
المعروف یا أبا حنیفة المعروف فی أهل السماء المعروف فی أهل الأرض، ذاك أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام:
ترجمه:
ای ابا حنیفه،
☑️ معروف در نزد اهل آسمان و زمین همان ولایت امیرالمومنین علیه السلام است❗️
👈 و منکر نیز ابوبکر و عمر هستند که در حق او ظلم کردند، و خلافتش را غصب کردند و مردم را بر او مسلط نمودند❗️
عرض کرد:
پس آنچه که فردی را در حال گناه می بینیم و او را از آن نهی می کنیم چیست؟
حضرت فرمودند:
آن نه امر به معروف و نه نهی از منکر است بلکه آن خیری است که برای قیامت پیش فرستاده است!
بحار 10/208

از همین جهت است که این سخن امام حسین علیه السلام معنا پیدا میکند:
☑️ من قیام کردم تا امر به معروف و نهی از منکر کنم، یعنی: به ولایت علی علیه السلام دعوت کنم، و شما را از سقیفه ای که میوه اش یزید است منع کنم❗️
امام حسین علیه السلام کشته شد تا مردم از گمراهی از غدیر خارج شوند!

☑️ سیدالشهداء علیه السلام صریحا ولایت ابوبکر وعمر را منکر شد، لذا قضات سقیفه که بر مذهب شیخن بودند او را خارجی و کافر خواندند و او را با حیله به قتل رسادند❗️

👈 سیدالشهدا و اهل بیت و زنان و اسیران شام علیهم السلام و اصحابشان با خون قلب و خطبه ها و رجزهای جنگی و مرام و مسلک خود مردم را بسوی امیرالمومنین علیه السلام دعوت میکردند❗️

👈 یعنی چه که امام حسین علیه السلام در ایامی که فحش بر امیرالمومنین علیه السلام روی هفتاد هزار منبر عبادت بود نام همه پسران خود را علی گذاشت⁉️ در کربلا از مردم سوال فرمود: مرا به چه جرمی میکشید⁉️ میگفتند : به بغض علی❗️

👈 لذا حضرت مردم را دعوت بر غدیر کرد و دو بت قریش را شکست، و مردم را دعوت به کشتی نجات حضرت غايب عج بعد از خودش فرمود، همان کشتی نجاتی که در دریای بدعت های آخر زمان تنها راه نجات است❗️

👈 پس در این ایام هر کس به حضرت غائب عج چنگ زد، و از سقیفه، و اعمال، سنت، افعال، اخلاق و دین آنها برائت جست نجات پیدا میکند وگرنه هلاک خواهد شد❗️

👈 امام حسین علیه السلام با خون قلبش و حضرت حجت عج با غیبتش فرمودند: بر سقیفه لعنت!
☑️ لذا پیراهن سیاه، و لطمه، سینه، علم، پرچم، چای روضه، اطعام فقراء، روضه و نوحه، تیغ، عطش، خون، کربلا، محرم، غم و غصه و گریه شیعیان حضرت غايب عج یعنی بر سقیفه لعنت!

☑️ لذا سیدالهشداء در آخرین لحظه خن قلب خود را گرفت و به آسمان ریخت و به سورت مالید و با صورت خونی دعا کرد و فرمود:
خدایا، تو شاهد باش که ابوبکر و عمر مرا کشتند!


♻️ نشر واجب و حداکثری

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#اسارت_اهلبیت_علیهم_السلام
#با_زینب_علیهاالسلام
#پاسخ_به_شبهات
#مصائب_حسینی
#مطاعن_یزید
#شام_پر_بلا

🔷🔶 #حجابی_از_جنس_نور

👈🏼👈🏼 سوالی که گاهی در ذهن تداعی می‌کند این‌که:
آیا در کربلا و شام اسرای آل الله علیهم‌السلام بدون معجر بودند؟
خیر، هرگز بدون حجاب نبودند
در واقعه عاشوراء روبند و معجر نساء هاشمیات غارت گشت، اما این به معنای دیده شدن نساء طاهرات نیست، بلکه این مخدرات با پوششی از نور پوشانیده می شدند.

☑️روزی مرحوم علّامه #شیخ_هادی_کاشف_الغطا در سوگ حضرت زینب (سلام الله علیها) اشعاری می‌سرود و بر روی کاغذ نوشت که چنین است:
▪️قد تركت عزيزها على الثرى
▫️و خلفته في الهجير و العرى

▪️ان نظرت لها العيون ولولت
▫️او نظرت الى الرءوس اعولت

▪️تودّ انّ جسمها مقبور
▫️و لا يراها الشّامت الكفور

«زینب سلام الله علیها را در حالی که دست‌هایش بر گردنش بسته بود، بر شتر لاغری سوار کرده بودند و به اسارت بردند.
نه صورتش پوشیده بود، و نه نقاب بر چهره داشت بلکه به وسیله دست و بازویش صورتش را می‌پوشاند.
عزیزش حسین(علیه‌السلام) را روی خاک‌های گرم بیابان رها کرد.
اگر چشم‌ها به آن بدن‌های پاک چاک‌چاک شهیدان بنگرند، فریاد و فغان سر می‌دهند و چنانچه آن سرهای بریده را نگاه کنند، اشک‌شان جاری می‌گردد.
در آن وقت که زینب(سلام الله علیها) را آن‌گونه به اسیری نزد یزید می‌بردند، آرزو داشت جسمش در زمین فرو رود تا ملامت و سرزنش دشمنان را نبیند».
📚 شیخ هادی کاشف الغطاء، المقبولة الحسینیه، ص۶۳

☑️ #علامه_مقرم در مقتل مقرم گوید:
از مرحوم شیخ هادی کاشف الغطاء أعلى الله مقامه سراینده اشعار فوق شنیدم که می‌گفت:
بعد از این ابیات بسیار گریستم و فردا صبح هنگامی که می‌خواستم اشعار فوق را پاکنویس کنم وقتی به آخرین شعر رسیدم که «تود أن جسمها مقبور ….» باشد ، دیدم این بیت به دنبالش نوشته شده است:

▪️و هي باستار من الانوار
▫️تحجبها عن أعين النظار

«پرده هایی از نور، زینب (سلام الله علیها) را فرا گرفته بودند، که همان پرده ها مانع نگاه بینندگان به او می شدند.»

▪️از مشاهده این بیت تعجب کردم و هنگامی بر تعجبم افزوده شد که پس از پاکنویس کردن وقتی به پیش نویس مراجعه کردم، آن شعر را ندیدم و یقین کردم که وجود مقدس حضرت بقية الله الاعظم (ارواحنا له الفدا ء) چنین چیزی را نوشته اند.

☑️شعر دوم علامه کاشف الغطاء در مصیبت منازل السبایا و اسارت مخدرات، بعد از اینکه ابیاتش توسط حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تکمیل گردید:

▪️بنفسي النّساء الفاطميات اصبحت
▫️من الاسر یسترئفن من ليس يرأف

▪️و مذا برزوها جهرة من خدورها
▫️عشية لا حام يذود و یکنف

▪️توارت بخدر من جلالة قدرها
▫️بهيبة انوار الاله يسجّف

▪️لقد قطع الاكباد حزنا مصابها
▫️و قد غادر الأحشاء تهفو و ترجف

«جانم به فدای دختران فاطمه (سلام الله علیها) از کسی مهربانی چشم داشتند که به آنها مهربانی نمی نمود. چون آنها را از پرده بیرون کشیدند در آن شبی که حمایت کننده ای نبود تا دشمن را براند و آنان را در زینهار خود حفظ کند.
از آن هنگام در پرده از جلالت قدر و بزرگی مستور شدند و هيبت نور الهی پوشش آنها گشت مصیبت ایشان جگرها را از غم پاره کرد و دلها را به لرزه آورد»
📚 دمع السجوم ترجمه نفس المهموم، ص۴۸۶

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#مرثیه_زینب_کبری_علیهاالسلام
#با_زینب_علیهاالسلام
#اشعار_زینبی
#کاروان_اسرا

سپردمت به غم و اشک و درد و آه حسین
سپردمت به غروب و به قتلگاه حسین

سپردمت به دلِ مادرم خداحافظ
سپردمت به شب و نورِ ماه حسین

سپردمت به کمان‌ها به تیر‌های شکسته
به جایِ سوخته‌ی خیمه‌گاه حسین

سپردمت به فراق و سپردیَم به فراق
به گریه‌های یتیمانِ بی پناه حسین

سپردمت به علمدارِ علقمه رفتم
سپردیَم به هزاران نگاه حسین

به خیزران سنان و به تازیانه‌ی شمر
سپردیَم به مغیلانِ راه حسین

نشته خاک غمت بر سرم خداحافظ
بخواب ای پسرِ مادرم خدا‌حافظ
#حسن_لطفی

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#با_حسین_علیه_السلام
#کتب_اعتقادی
#کتب_شیعه
#پی_دی_اف
#ماه_محرم

◾️ کتاب شش جلدی عربی، ویژه محققان، از مجموعه‌ای از مؤلفین باعنوان: موسوعة
#مع_الركب_الحسيني_من_المدينة_إلى_المدينة

👈🏼 دانلود و نشر و پخش، با شما عزیزان
👈🏼 أللهم ارزقنا زیارته وشفاعته

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#با_علی_اصغر_علیه‌السلام
#با_حسین_علیه_السلام
#شب_هفتم_محرم
#دهه_اول_محرم
#اشعار_اصغری

◾️ #شب_هفتم| شب حضرت علی اصغر (علیه‌السلام)..

تو را دادند از پیکان به جای شیر آب اصغر
عطش طی شد تلظّی نه، تبسّم کن بخواب اصغر
لبت خاموش بود اما گذشت از گنبد گردون
ز قطره قطرۀ خونت صدای آب آب اصغر
دهم تا روی خود را در ملاقات خدا زینت
محاسن را به خون حنجرت کردم خضاب اصغر
در این صحرا که لبریز است از فریاد بی پاسخ
تو با لبخند گفتی اشک بابا را جواب اصغر

تو هم خون خدا، هم زادۀ خون خدا هستی
که در آغوش ثارالله چشم خویش را بستی

من از یک غنچه، عالم را بهار بی خزان کردم
تمام کربلاها را بهشت جاودان کردم
تو آه از دل کشیدی من کشیدم تیر از حلقت
تو خون از حنجر و من اشک، از چشمم روان کردم
به هفتاد و دو خون، خاک زمین را آبرو دادم
ولی خون تو را یکسر نثار آسمان کردم
به آل الله گفتم تا منم زنده نگرید کس
ولی خود گریه بر تو پیش چشم دشمنان کردم
تو در گهواره بودی و ز ایثارت خبر دادم
همان دیشب که من یاران خود را امتحان کردم

نجستی جز به خون خویش درمان دل خود را
گرفتی از سر پیکان، شفای عاجل خود را

الا ای تیر با من قطع کردی گفتگویش را
لب من بر لبش بود و تو بوسیدی گلویش را
چگونه خویش را نزدیک کردی بر گلوی او
گمانم دور دیدی چشم خونین عمویش را
درست آندم که حلقه تشنۀ او را تو بوسیدی
تبسّم کرد و زهرا مادرم بوسید رویش را
تو مانند قلم در خون اصغر سر فرو بردی
نوشتی بر روی دستم کتاب آرزویش را

ز دشمن خواستم با جرعۀ آبی کند سیرت
نگفتم تا که با تیر سه شعبه گیرد از شیرت

دلم چون لالۀ پرپر در این سوزنده صحرا شد
که با تیر سه شعبه غنچۀ نشکفته ام وا شد
بخند اصغر که بعد از قتل هفتاد و دو سربازم
شهادتنامه ام امروز با خون تو امضا شد
شهیدانم همه دادند جان در دامن صحرا
تو تنها در شهادت مقتلت آغوش بابا شد
تو تا گشتی نشان تیر، خم کردی سر خود را
ندیدی قامت من در غمت مثل کمان تا شد
ز شست حرمله تیری به حلق اصغرم آمد
که شد آن تیر مسمار و فرو در قلب زهرا شد
ذبیح کوچکم تا با گلوی تشنه جان دادی
زمین از اشک چشم هاجران در خیمه دریا شد

پس از قتل من و تو می شود آزاد آب امشب
سزد گر آب آتش گیرد از اشک رباب امشب

تو کز مادر ولادت یافتی با ما سفر کردی
مرا منزل به منزل با نگاهت خونجگر کردی
نه در گهواره نه در دست زینب بود آرامت
به شوق مرگ، دست و پا زدی شب را سحر کردی
شهیدان با شهادت زنده می مانند اما تو
شهادت را به خون حنجر خود زنده تر کردی
چو پیغمبر گرفتی راه "سبحان الذی اسری"
به آغوش خدا پرواز از دوش پدر کردی

به تیر دوست ای سر تا قدم عاشق تبسّم کن
بپر در دامن زهرا و با محسن تکلّم کن

تبسّم کن جواب خندۀ جان پرورت با من
خدا داند چه کردی در نگاه آخرت با من
سپر گشتن به استقبال پیکان عدو با تو
برون آوردن تیر ستم از حنجرت با من
چو خواهد بر تو گرید اوّل از من رو بگرداند
ز بس دارد وفا و مهربانی مادرت با من
نه تنها می کنم تشییع، جسمت را به تنهائی
که در جمع شهیدان است دفن پیکرت با من

به دامان افق بنوشته با خون علی اصغر
که باشد مکتب ایثار مرهون علی اصغر
#حاج_غلامرضا_سازگار

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#با_حسین_علیه_السلام
#اشعار_حسینی
#ماه_محرم

کوتاه کن کلام... بماند بقیّه‌اش
مرده است احترام، بماند بقیّه‌اش

از تیرهای حرمله یک تیر مانده بود
آن هم نشد حرام، بماند بقیّه‌اش

هر کس که زخمی از علی و ذوالفقار داشت
آمد به انتقام، بماند بقیّه‌اش

شمشیرها تمام شد و نیزه‌ها تمام
شد سنگ ها تمام، بماند بقیّه‌اش

گویا هنوز باور زینب نمی‌شود
بر سینۀ امام؟، بماند بقیّه‎اش

پیراهنی که فاطمه با گریه دوخته
در بین ازدحام، بماند بقیّه‌اش

راحت شد از حسین همین که خیالشان
شد نوبت خیام، بماند بقیّه‌اش

سر رفت آه، بعد هم انگشت رفت، کاش
از پیکر امام، بماند بقیّه‌اش

بر خاک خفته‌ای و مرا می برد عدو
من می روم به شام، بماند بقیّه‌اش

دلواپسم برای سرت روی نیزه‌ها
از سنگ پشت بام، بماند بقیّه‌اش

دلواپسی برای من و بهر دخترت
در مجلس حرام، بماند بقیّه‌اش

حالا قرار هست کجاها رود سرش؟
از کوفه تا به شام، بماند بقیه اش

قصه به "سر" رسید و تازه شروع شد
شعرم نشد تمام، بماند بقیه اش

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
Forwarded From 🌿 حیدریم حیدری
#با_حسین_علیه_السلام
#نکته_های_ناب
#روضه_توسل
#ماه_محرم

◾️ #نصیحتی_عالمانه_و_روایتی_به_خطبا_و_واعظان_از_لسان_شیخ_عباس_قمی
(قسمت اول)

👈🏼 مرحوم #آشیخ_عباس_قمی می‌نویسد:
🍃شایسته است:
سلسله جلیله اهل منبر و ذاکرین که عَلمِ عزای امام حسین علیه‌السلام را به دوش گرفته‌اند، مراقب باشند که از این طریق دنبال جاه و مال نباشند و اخلاص را از دست ندهند.

🍃غِنا نخوانند و به نوجوان نیز چنین خواندنی نیاموزند.
🍃دروغ نگویند و بر خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز دروغ نبندند.
🍃بدونِ اذن گرفتن از بانی مجلس روی منبر نروند.

🍃نالایقان و نااهلان را دعا و مدح نکنند.
افرادی از اهل مجلس را که نمی‌توانند گریه کنند طعن نزنند.
به بزرگان مذهب توهین نکنند.

🍃ترک تقیه نکنند.
تفرقه نیندازند.
فاسقین و مجرمین را تقویت نکنند.

🍃جعل حدیث نکنند.
تفسیر به رأی از قرآن نکنند.
احادیث را با مضامین باطل تأویل نکند.
🍃برای داغ شدن مجلس غُلو نکنند و کفر نگویند.

🍃حکایات مضحکه و اشعار فسق و فجور و زبانِ‌حالِ دروغ نخوانند.
🍃مجلس را بی‌جهت طول ندهند.

📚 منتهی‌الامال، نشر دلیل ما، ج۲، ص۱۰۸۰

🔆 کانال #حیدریم‌حیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110