🍀 امروز با بیدل
نمیدانم شهادتگاه شوق کیست این وادی
که رفتنهای خون بسمل اینجا کاروان دارد
🔻
بیدل در این بیت به صراحت از واقعۀ کربلا نمیگوید، ولی کلمات «وادی»، «کاروان» و «شوق» به نوعی از فرهنگ عاشورایی حکایت میکند، فرهنگی که در آن شهادت با شوق همراه است و اگر هم شهیدان خودشان نتوانند ادامۀ مسیر دهند، خونشان همچون کاروانی طی طریق میکند.
«بسمل» یعنی قربانیای که بسمالله گفته و گردنش را بریدهاند و او در این حالت نیمهجان دست و پا و بال بال میزند. این حرکت، در شعر ما گاهی به «رقص» مانند شده است:
سعی عاشق را به جهد مردم دنیا مسنج
وجد طفلان دیگر است و رقص بسمل دیگر است
از نظر بیدل این بسمل آن قدر مشتاق شهادت است که حتی همان فرصت تکبیر گفتن هنگام ذبح هم برایش همچون تیغ قاتل سخت است.
بسمل ما بس که از ذوق شهادت میتپد
تیغ قاتل میشمارد فرصت تکبیر را
گفتنی است که در اینجا «تیغ قاتل» فقط نقش کنایی دارد و به معنی «ناگوار و سخت» است. شاعر در اینجا کنایهای به کار برده است که با فضای بیت همگون باشد.
به هر حال چنان که گفتیم، بیدل با آن شور حماسی که در شعرش هست، عافیت و آرامش را هم در شهادت میبیند. و این هم پیامی است که گویا از دل عاشورا جوشیده و به ما رسیده است.
سراغ عافیت خواهی به میدان شهادت رو
که صد بالین راحت از پر یک تیر میجوشد
میدانیم که تیر در انتهای خود یک پَر دارد. شاعر میگوید همان پر انتهای تیر، برای ما به پر بالین بدل میشود که وسیلۀ استراحت است. گویا استراحت ما در میدان شهادت است.
#امروز_با_بیدل
@khanehayeneh
نمیدانم شهادتگاه شوق کیست این وادی
که رفتنهای خون بسمل اینجا کاروان دارد
🔻
بیدل در این بیت به صراحت از واقعۀ کربلا نمیگوید، ولی کلمات «وادی»، «کاروان» و «شوق» به نوعی از فرهنگ عاشورایی حکایت میکند، فرهنگی که در آن شهادت با شوق همراه است و اگر هم شهیدان خودشان نتوانند ادامۀ مسیر دهند، خونشان همچون کاروانی طی طریق میکند.
«بسمل» یعنی قربانیای که بسمالله گفته و گردنش را بریدهاند و او در این حالت نیمهجان دست و پا و بال بال میزند. این حرکت، در شعر ما گاهی به «رقص» مانند شده است:
سعی عاشق را به جهد مردم دنیا مسنج
وجد طفلان دیگر است و رقص بسمل دیگر است
از نظر بیدل این بسمل آن قدر مشتاق شهادت است که حتی همان فرصت تکبیر گفتن هنگام ذبح هم برایش همچون تیغ قاتل سخت است.
بسمل ما بس که از ذوق شهادت میتپد
تیغ قاتل میشمارد فرصت تکبیر را
گفتنی است که در اینجا «تیغ قاتل» فقط نقش کنایی دارد و به معنی «ناگوار و سخت» است. شاعر در اینجا کنایهای به کار برده است که با فضای بیت همگون باشد.
به هر حال چنان که گفتیم، بیدل با آن شور حماسی که در شعرش هست، عافیت و آرامش را هم در شهادت میبیند. و این هم پیامی است که گویا از دل عاشورا جوشیده و به ما رسیده است.
سراغ عافیت خواهی به میدان شهادت رو
که صد بالین راحت از پر یک تیر میجوشد
میدانیم که تیر در انتهای خود یک پَر دارد. شاعر میگوید همان پر انتهای تیر، برای ما به پر بالین بدل میشود که وسیلۀ استراحت است. گویا استراحت ما در میدان شهادت است.
#امروز_با_بیدل
@khanehayeneh