Forwarded From unknown
انسان "مراسم دینی" را بر "فضیلت‌های اخلاقی" ترجیح می‌دهد؛ زیرا کسب فضیلت‌های اخلاقی دشوار و پرزحمت‌ است و انسان بایستی هرلحظه و هرجا مراقب آنها باشد. از این‌رو انسان در زندگی خود نظامی از "مراسم" به‌وجود می‌آورد. و از این مراسم به‌عنوان تسکین‌‌بخشِ احساساتِ خود استفاده می‌کند. یعنی این مراسم را جبران گناهانی تلقی می‌کند که در مقابل خداوند مرتکب شده است. پس مراسم دینی از ابداعات انسان است. انسان هرقدر از لحاظ اخلاقی فاقد دقت است درعوض در اجرای مراسم دینی دقیق است؛ زیرا می‌خواهد از طریق این مراسم، اخلاقِ خود را تثبیت کند.

#ایمانوئل_کانت
Forwarded From کتابخانه عمومی℡
نقد عقل محض

#ایمانوئل_کانت


┏©••••━┓
📗https://t.me/librarymanawi
┗━••••••━┛
Forwarded From کتب فلسفی Philosophic Books
طرحی فلسفی به سوی صلح ابدی

نویسنده: ایمانوئل کانت

مترجم: باقر پرهام

تعداد صفحات: ۴۲

#ایمانوئل_کانت
👇👇👇👇👇
@philosophic_books
Forwarded From عکس نگار
#سخن

وقتی انسان خود را با کسانی که در مرتبه بالای کمال هستند مقایسه می کند ؛ برای رسیدن به کمال آنها دو راه برایش وجود دارد : یا این که خود ، آن مرتبه کمال را تحصیل کند و یا این که از کمال آنها بکاهد . پس من یا باید کمال خود را افزایش دهم یا کمال دیگران را کاهش دهم تا بتوانم برتر از آن ها باشم . اما چون روش دوم آسان تر است ، انسان بیشتر ترجیح می دهد کمال دیگران را بکاهد تا این که کمال خود را بیفزاید ؛ و این منشا حسد است .
به بیان دیگر انسان وقتی خود را با دیگران مقایسه می کند و کمالات بیشتری در دیگران می بیند ، حسادت می ورزد و سعی می کند کمالات را در وجود آن افراد بکاهد تا از این طریق برجستگی خود را نشان دهد .

#ایمانوئل_کانت

🌱🕊 لذات فلسفه🕊🌱
🆔 @mohamadrezvanikashani
#نقد_قوه_حکم
#ایمانوئل_کانت
#عبدالکریم_رشیدیان



نقد قوه حکم یا نقد سوم (به آلمانی: Kritik der Urteilskraft) کتابی فلسفی از ایمانوئل کانت است. این کتاب را عبدالکریم رشیدیان به فارسی ترجمه کرده ‌است.


نقد قوهٔ حکم در «سه ‌گانه ی» (تریلوژیِ) نقدیِ کانت ، اثری است که نقش میانجی و پیوند دهندهٔ دو اثر دیگر ، یعنی نقد عقلِ محض و نقدِ عقلِ عملی را بر عهده دارد و گذار از فلسفهٔ نظری به فلسفهٔ اخلاق را عملی می‌کند.
کانت ، همان‌ گونه که برای عقل محض و عقل عملی اصولی پیشین جستجو می‌کرد ، برای قوهٔ حکم نیز ، که قوه‌ ای است مربوط به احساس لذت و الم ، در جست ‌و جوی مبانی پیشین برآمد و کوشید فلسفه ‌ای پیشین از ذوق برپا کند.

مبنا یا اصل بنیادیِ نهفته در شالودهٔ قوهٔ حکم ، غایت ‌مندی طبیعت است. این غایت‌ مندی به دو صورت ممکن است : یا صوری و ذهنی یا واقعی و عینی.
حکم به غایت‌ مندی صورت یک عین بدون آنکه هیچ غایت معینی برای آن قائل شویم ، حکم زیباشناختی است ، و اگر غایت معینی برای آن در نظر بگیریم ، حکم غایت‌ شناختی است.
بر همین مبنا ، نقد قوهٔ حکم نیز به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: در بخش اول ، فلسفهٔ ذوق (مبحث زیبا و والا) ، و در بخش دوم ، غایت ‌شناسی و غایت‌ شناسیِ طبیعت بررسی می ‌شود ، و بدین ‌گونه سرانجام تأمل دربارهٔ زیبایی و نظم ، زیباشناسی و غایت‌ شناسی ، در یک کل واحد ، به ‌هم پیوند می ‌یابد.

درک ساختار جامع فلسفهٔ نقادیِ کانت بدون درک مباحث این اثر ، که به گفتهٔ کاسیرر «بیش از هر اثر دیگری عصب زمانهٔ خود را تحریک کرده‌ است» میسر نیست.⤵️⤵️⤵️