.
"الشيء الوحيد القادر على إنقاذ البشرية هو التعاون."


#برتراند_راسل
ﺍﺯ ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺳﻞ می پرسند:

ﭼﺮﺍ ﯾﮏ ﺁﺩﻡ ﻣﺘﻌﺼﺐ ﻣﯽ ﺗﺮﺳﺪ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺗﺶ ﺷﮏ ﮐﻨﺪ
ﻭ ﺭﺍﻫﺶ ﺭﺍ ﺍﺻﻼﺡ ﮐﻨﺪ ؟
ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺳﻞ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﯿﺪﻫﺪ :
ﭼﻮﻥ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩش ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ،
ﭼﻪ ﺟﻮﺭ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﻭﻟﻬﺎﯼ ﮐﻒ ﭘﺎﯾﻢ ﺑﮕﻮﯾﻢ
ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺴﯿﺮﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺁﻣﺪﻩﺍﻡ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟

ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺍﮐﺜﺮ ﺁﺩﻡ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﺵ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ،
ترس از تغییر !

#برتراند_راسل
برشی از کتاب
Forwarded From كتب صوتية - كتب مسموعة
▪ العنوان: مُثلٌ عُليا سياسية
▪ بقلم: #برتراند_راسل
▪ النوع: #سياسة
▪ ترجمة: فؤاد كامل عبدالعزيز
▪ عدد الصفحات: 70 ص
@ketab_nnn
Forwarded From کتب فلسفی Philosophic Books
قدرت

نویسنده: برتراند راسل

مترجم: نجف دریابندری

تعداد صفحات: ۳۲۸

طبق تعریف مثبتی که راسل از قدرت دارد قدرت به معنای پدید آوردن آثار مطلوب است. راسل در این کتاب می‌افزاید: اگر یکی از دو فردی که دارای خواست‌های مشابه‌اند بر همه خواست آن دیگری غلبه کند پس قدرت بیشتری از او دارد.

راسل برای طبقه بندی صورت‌های قدرت راه‌های گوناگونی پیشنهاد کرده که به زعم او هر کدام از این راه‌ها فایده خاص خود را دارند. او قدرت را به دو نوع قدرت بر افراد انسانی و بر ماده بیجان تقسیم بندی می‌کند. بحث راسل از قدرت بیشتر مربوط به نوع اول است اما درباره نوع دوم قدرت می‌نویسد: یکی از علل اصلی دگرگونی‌های عصر جدید افزایش قدرت بر ماده بیجان است که از علم برخاسته‌است.
راسل قدرت انسانی را برحسب روش افراد تاثیر کننده یا برحسب نوع سازمان‌هایی که دخالت دارند طبقه بندی کرده‌است.او قدرت مندترین و مهم‌ترین سازمان روحانی تاریخ را کلیسای کاتولیک می‌داند. او دوران‌های مختلف تاریخی قدرتمندی کلیسای کاتولیک را در این کتاب شرح داده‌است.

#برتراند_راسل
👇👇👇👇👇
@philosophic_books
Forwarded From کتب فلسفی Philosophic Books
قدرت دولت و فرد

نویسنده: برتراند راسل

مترجم: علیرضا شاهین نوری

تعداد صفحات : 161

#برتراند_راسل
👇👇👇👇👇
@philosophic_books
Forwarded From کتب فلسفی Philosophic Books
نشریه زمان
ویژه برتراند راسل

تعداد صفحات: ۵۲

#برتراند_راسل
👇👇👇👇👇
@philosophic_books
Forwarded From کتب فلسفی Philosophic Books
اخلاق و سیاست در جامعه

نویسنده: برتراند راسل

مترجم: محمود حیدریان

تعداد صفحات: ۲۵۲


بخشی از مقدمه‌ی مؤلف:
نُه فصل نخستین این کتاب در سال‌های 1946-1945 و بقیه‌ی کتاب به‌ استثنای فصل دوم از قسمت دوم که در حقیقت سخنرانی اینجانب در استکهلم به مناسبت اخذ جایزه‌ ی ادبی نوبل بود، در سال 1953 نوشته شد. بدواً در نظرداشتم بحث اخلاقیات را در کتاب «دانش بشر» مورد تحقیق قرار دهم اما بعداً از این فکر منصرف شدم زیرا مردد بودم که آیا اخلاقیات را می‌توان جزء دانش به‌حساب آورد یا نه.هدف ما در این کتاب بیان دو منظور است: اول بیان اخلاقیات عملی(غیرنظری) و هدف دوم به‌کار بردن این اخلاقیات در مسائل مختلف سیاسی زمان حاضر است.

در قسمت اول این کتاب در مبحث علم اخلاق افکار هیجان‌آور و نوظهوری را عرضه نداشته‌ام و اطمینان هم ندارم که طرح آن زیاد سودمند باشد جز اینکه هنگامی که من مسائل سیاسی را تجزیه و تحلیل کرده و از نظر اخلاقی مورد قضاوت قرار می‌دهم منقدین به من خرده می‌گیرند که من چنین حقی را ندارم زیرا من معتقد به واقعیت وجود خارجی قضاوت اخلاقی نیستم. فکر نمی‌کنم این انتقادات معتبر و باارزش باشند و اثبات عدم اعتبار آن‌ها احتیاج به بحث نسبتاً مفصلی دارد.
قسمت دوم این کتاب هم نظریه‌ها و یا تئوری‌های کاملی از سیاست را مورد بحث قرار نمی‌دهد. جنبه‌های مختلف اندیشه‌های سیاسی را قبلاً در کتاب‌های دیگرم نیز مورد بحث قرار داده‌ام و در این کتاب فقط جنبه‌هایی را که با اخلاقیات هم ارتباط پیدا می‌کنند و عملاً دارای اهمیت زیادی در عصر حاضر هستند، مورد گفتگو قرار خواهم داد. امید می‌رود که طرح مسائل واقعی در قلمرو وسیع نظرات غیر شخصی، موجب شود که این مسائل با هیجان و تعصب و نگرانی کمتر مورد بررسی قرار گیرند و این کار به‌سهولت امکان‌پذیر است مشروط بر اینکه این اندیشه‌ها را با توجه به جریانات سیاسی معاصر مطمح نظر قرار دهیم.
همچنین انتظار می‌رود این کتاب که مربوط به تمایلات انسانی و تأثیر آن‌ها بر سرنوشت بشر است نه‌تنها باعث سوء تفاهم نسبت به نوشته‌های من نشود بلکه این شبهه را نسبت به‌ آن‌ها که با من هم عقیده‌اند برطرف سازد.

#برتراند_راسل
👇👇👇👇👇
@philosophic_books
Forwarded From Art Ashes
قرن ۱۳ طاعون شایع شد، کلیسا آن را نشانه گناهان یهودیان دانست، ۱۲هزار یهودی در باواریا و استراسبورگ سوزانده شدند. بقیه مردم را طاعون کشت.

پایان قرن ۱۶ برای مدتی جراحی ممنوع شد. پاپ معتقد بود که در روز رستاخیز قطعات بدن نمی توانند یکدیگر را پیدا کنند! هزاران نفر با این تصمیم پاپ مردند بلکه اجزای بدنشان در روز رستاخیز گم نشود!

قرن ۱۷ ادعا شد لمس استخوان‌های یک قدیس در فلورانس باعث شفا می‌شود، زیست‌شناسی تصادفی کشف کرد که استخوان یک بز است، اما استخوانها همچنان شفا می‌داد!


انسان ها نادان به دنيا مى آيند نه احمق؛ آنها توسط آموزش اشتباه، احمق میشوند!

بزرگترين دشمن سعادت و آزادى انسان ها دفاع کورکورانه از عقايد و باورهاى غلط است!

#برتراند_راسل

@grayart
Forwarded From کتب فلسفی Philosophic Books
تحلیل ذهن

نویسنده: برتراند راسل

مترجم: منوچهر بزرگمهر

تعداد صفحات: فارسی(358) ، انگلیسی(335)

✔️ به دو زبان فارسی و انگلیسی


این کتاب اصل مساعی مبذوله برای تلفیق دو تمایل مختلف است: یکی در روان شناسی و دیگری در علم فیزیک یا حکمت طبیعی که من نسبت به آنها علی رغم تنافی ظاهری نظر موافق دارم. از یک طرف بسیاری از روان شناسان مخصوصاً پیروان مکتب «رفتار ظاهر» به اتخاذ موضعی گراییده اند که اگر از لحاظ فلسفی اصالت مادی نباشد و از حیث روش و طریقه تحقیق مادی است. آنها روان شناسی را بیش از پیش متکی بر علم ابدان و وظایف الاعضا و مشاهده و ترصید خارجی می نمایند و ماده را امری صلب تر از ذهن و غیر مشکوک تر از آن قلمداد می کنند. در همین حال علمای طبیعی علی الخصوص «آین شتاین» و سایر کسانی که به بیان نظریه نسبت می پردازند «مادیت» ماده را روز بروز کمتر جلوه می دهند....
نظری که به عقیده من مجامع تمایل مادی روان شناسی و تمایل «ضد مادی» فیزیک است همان است که از جانب «ویلیام جیمز» و «اصالت واقعیان جدید» امریکایی اختیار شده و بنا به رأی آنها «مایه اصلی» عالم وجود نه ذهنی است و نه مادی بلکه «جوهری برزخی» است که هر دو از آن ساخته شده اند. در این کتاب من سعی کرده ام که این نظریه را در مورد اموری که روان شناسی بدان اشتغال دارد قدری به تفصیل بیان دارم....
قسمتی از این کتاب به صورت خطابه در لندن و پکن القا شده و یکی از فصول آن راجع به «خواهشهای نفسانی» است قبلاً در مجله «آتنئوم» چاپ شده. اشاراتی که به چین در این کتاب آمده قبل از مسافرت من به آن سرزمین است و از لحاظ جغرافیایی صحیح نیست. غرض من از ذکر چین فقط افاده معنی «کشوری در دور دست» در مقام اشاره به جاهای نامأنوس بوده است.

#برتراند_راسل
👇👇👇👇👇
@philosophic_books