‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ?مقالہ?
?موضوع:
#بررسی_قلمرو_جامعیت_قرآن_در_نگرش_تفسیری_فخررازی_و_آلوسی_بغدادی

?چڪیده?

?یکی از ویژگی های قرآن کریم و باور های بنیادی مسلمانان،جامعیت کلام الهی است که همانند جهان شمولی و جاودانگی قرآن مورد توجه مفسران و قرآن پژوهان از گذشته تاکنون بوده است.

?امام فخر رازی(544-606) صاحب تفسیر مفاتیح الغیب و آلوسی(1217-1270)،مولف تفسیر«روح المعانی فی تفسیر العظیم و السبع المثانی» از جمله مفسرانی هستند که به موضوع جامعیت قرآن توجه کرده اند.

✍?با توجه به اینکه فخر رازی از مفسران متقدم به شمار می رود،در تفسیر جامعیت قرآن رویکردی حداقلی دارد و قرآن را در حوزه ی اصول و فروع دین جامع می داند،در حالی که به نظر وی مسأله اشتمال قرآن با جامعیت تفاوت دارد و در مواضعی از تفسیر خود،از اشتمال قرآن بر بسیاری از علوم سخن به میان آورده است،اما آلوسی هر چند در تفسیر خود از امام فخر رازی بسیار تاثیر پذیرفته و به نقل و نقد آرای تفسیری او پرداخته است،در تبیین قلمرو جامعیت قرآن از آراء مطرح شده در باب جامعیت بهره گرفته و در کنار پذیرفتن نظریه ی حداقلی فخر رازی،رویکرد حداکثری در حوزه ی جامعیت را مطرح کرده است و دامنه آن را به اشتمال آن بر بسیاری از علوم گسترش داده است.?

?با توجه به اینکه امروزه مقایسه ی تطبیقی بین اندیشه های متفکران مسلمان در حوزه ی پژوهش های قرآنی مورد نیاز است و از رهگذر این تطبیق ها،منشأء اصلی یک اندیشه و یا اثر پذیری یک مفسر از مفسر دیگر و همچنین تحول موضوع های قرآنی آشکار می شود،لذا نویسنده ی این نوشتار در پی آن است تا نگاه دو مفسر قدیم و جدید اهل سنت را نسبت به موضوع جامعیت قرآن بررسی کند و تحول و گستردگی این موضوع را در دو زمان با هم مقایسه کند.Ⓜ️?
#قرآن #جامعیت

●ڪانال نـــــقد الحاد و آتئیسم●
?ʝOin? @Naghde_elhad ®

⇙⇙مطالعہ و دانلود در⇙⇙
در ?||ڪافــــہ مُـــــطالعہ||?
?【 @kafee_book 】☕️