Forwarded From اصفهان مروارید ایران
#برگی_از_تاریخ

به جز محراب اولجایتو که با جنس گچ تزئین گردیده ،تمام بدنه و فضای شبستان از آجر ساخته شده است.این شبستان از جانب حیاط دارای پنج پنجره مشبک قوس دار است

@esfahanhonarsarayeiran
Forwarded From اصفهان مروارید ایران
#برگی_از_تاریخ

بانی مسجد طبق کتیبه سر در آن ،نورالدین محمد اصفهانی معرفی شده و الحاقات بعدی با حمایت محمدابراهیم قزوینی انجام گرفته


@esfahanhonarsarayeiran
Forwarded From اصفهان مروارید ایران
#برگی_از_تاریخ

جابری انصاری در تاریخ اصفهان آورده مسجد آقا نور در شماره بناهای صفویه است و وی از فضلا و علمای زمان شاه عباس اول بوده

تاریخ اصفهان ص ۱۳۱_۱۳۲

@esfahanhonarsarayeiran
Forwarded From اصفهان مروارید ایران
#برگی_از_تاریخ

در ایوان شرقی کتیبه
معبد اهل اصفهان چون شد
مسجد نور کعبه عجم است
به حروف ابجد ۱۰۳۴ هجری را نشان میدهد


@esfahanhonarsarayeiran
Forwarded From اصفهان مروارید ایران
#برگی_از_تاریخ

مسجد آقانور

در محله دردشت اصفهان مسجدی قرار دارد كه طبق سنتهای معماری ايران به صورت ۴ ايوانه طراحی شده است. وروديهای مسجد آقا نور در ضلع شمالی و شرقی مسجد قرار گرفته كه توسط كوچه های اطراف به بازار دردشت و محله ای به همين نام مربوط مي شود.
بانی مسجد نور الدين محمد اصفهانی از افراد خيّر و نيكوكار است كه ساختمان مسجد را در زمان سلطنت شاه عباس اول شروع كرده است اما در اولين سال سلطنت شاه صفی به اتمام رسيده است. كتيبه سردر مسجد كه به خط محمد رضا امامی و تاريخ ۱۰۳۹ هجری قمری است بيانگر همين مطلب است.
كتيبه ای كه در ايوان جنوبی مسجد وجود دارد به خط ثلث سفيد بر زمينه كاشی لاجوردی مورخ سال ۱۲۵۸ هجری زمان محمد شاه قاجار است. خطاط اين كتيبه محمد باقر شریف شيرازی است. در اشكال مربع شكلی كه در داخل اين ايوان وجود دارد با خطوط بنايی ساده لاجوردی بر زمينه آجری و خط بنائی حنائی بر زمينه فيروزه ای، آيات قرآنی نوشته شده است. در ايوان شرقی مسجد نيز با خط نستعليق به رنگ زرد بر زمينه كاشی خشت لاجوردی اشعاری نوشته شده است. مصراع آخر اشعار ماده تاريخی است كه سال ۱۰۳۴ هجری را نشان می دهد.
يكي از نفايس مسجد آقا نور شبستان زيبا و جالب آن است. نور اين شبستان به وسيله قطعاتی از سنگ مرمر شفاف تأمين مي شود. ستون های شبستان مسجد نيز بسيار جالب توجه هستند. بر طرفين محراب اين شبستان با خط بنائی مشكی ساده بر زمينه زرد عبارات مذهبی نوشته شده است. سردر خارجی اين شبستان نيز با كاشی گره و خطوط بنائي تزئين شده است. این شبستان در قرن سیزده به مسجد الحاق شده است .
سردر شمالی مسجد آقا نور کتیبه ای دارد که به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی به وسیله محمد باقر شریف شیرازی کتابت شده است .مضون این کتیبه آیات قرآن مجید است.


کتاب تحلیل معماری مساجد ایران ،تالیف دکتر رضا شاطریان ،صفحه ۴۵


@esfahanhonarsarayeiran
Forwarded From رادیو سیاست
#برگی_از_تاریخ


شكست بزرگ روم از ارتش ايران

هشتم آگوست سال 40 پيش از ميلاد ارتش ايران با در هم شكستن ارتش روم، سوريه را پس گرفت . واحدهاي نظامي ايران سپس به پيشروي خود ادامه داده و فلسطين را هم تماما تصرف کردند.
     سناي روم كه چنين ديد، به ايران اعلان جنگ داد و سه سال طول كشيد تا تدارك اين جنگ كه براي آن، لژيونرهاي رومي از سراسر متصرفات اين امپراتوري ـ از انگلستان و فرانسه و اسپانيا و آلمان گرفته تا شمال آفريقا، ايلريا (يوگسلاوي) و يونان احضار شده بودند فراهم شود.
    حمله نظامی به ايران در سال 36 پيش از ميلاد با 113 هزار سرباز زبده به فرماندهي ماركوس آنتونيوس (شوهر كلئوپاترا ملكه يوناني تبار مصر) آغاز شد. اين بزرگترين لشكركشي غرب به شرق در طول تاريخ تا سال 1990 بشمار آمده است. پيش از آغاز جنگ ، آخرين درخواست اكتاويوس امپراتور وقت روم كه خواستار پس دادن پرچم هاي سربازان شكست خورده رومي در جنگ حَرّان (كارهه) در سال 53 پيش از ميلاد شده بود از سوي مجلس عالي ايران (مٍهستان) رد شده بود. در جنگ حرّان هفت لژيون (لشكر) رومي و فرمانده آنان «كراسوس» نابود شده بودند. فرمانده نيروهاي ايران در آن جنگ سپهبد «سورِنا» بود كه جنگ افزارهاي تازه به ميدان آورده بود و تاكتيك (تا آن زمان ) بي سابقه اي را به كار بسته بود.
ماركوس نيز بمانند كراسوس يكي از سه عضو شوراي عالي امپراتوري روم بود. در جنگ تازه، نيروهاي ايراني به فرماندهي فرهادچهارم ـ شاه انتخابي وقت، از تاكتيك حملات سريع و مكرّر سواره نظام سبك اسلحه و كشاندن دشمن به ميداني كه از پيش در نظر گرفته شده بود و رها كردن آن در چنگ واحدهاي اصلي استفاده كردند و آن ارتش عظيم رومیان را متلاشي ساختند؛ به گونه ای كه واحدهای آن با دادن 24 هزار كشته و هزاران اسير فرار كردند و اسيران رومي به منطقه اي كه امروز شهر اروميه است جهت پرداختن به كار كشاورزي فرستاده شدند. در آن زمان مركز آذربايجان شهري بود كه بقاياي آن به تخت سليمان معروف است. 
نويسندگاني كه خود شاهد صحنه هاي جنگ ماركوس و فرهاد چهارم بودند نوشته اند: ماركوس كه زير ضربات سواره نظام ايران قرار داشت پس از آخرين عقب نشيني كه به او اجازه داده شد از راه درياي سياه به قلمرو روم بازگردد از فرط ناراحتي و با مشاهده وضع آشفته نظامیان خسته و گرسنه رومي به گريه كردن و اشك ريختن افتاده بود. 
اكتاويوس درصدد جمع آوري قوا براي جبران اين شكست برآمد، ولي موفق نشد و پس از آن، روم دچار اختلافات داخلي شد و اكتاويوس كه بعدا سناي روم به او لقب «اوكوستوس» داد مجبور شد كه با ماركوس (شكست خورده از ايران) كه دلبندي به كلئوپاترا، وي را مقيم مصر كرده و به مصوبات سنای روم توجه نمي كرد بجنگد و از فكر جنگ با ايران خارج شود.
    
در جنگ این دو رقيب (مارکوس و اوکتاویوس) كه در منطقه آكتيوم صورت گرفت و نبردي دريايي بود، ناوگان مشترك ماركوس و كلئوپاترا شكست خورد و طبق نوشته «پلوتارك»، پس از عقب نشيني آن زن و شوهر به مصر، نخست ماركوس و سپس كلئوپاترا خودكشي كردند.
     دو ابر قدرت زمان، ايران و روم، بعدا اختلافات خود را بر سر ارمنستان كه پادشاه آن بايد يك شاهزاده ايراني مي بود حل كردند و تا 71 سال ميان دو امپراتوري برخورد نظامي چشمگيري روي نداد./نوشیروان کیهانی زاده

Telegram.me/radiosiasat
Forwarded From رادیو سیاست
#برگی_از_تاریخ

نخستين مبادله رسمي استاد در طول تاريخ: موافقت با تدريس استادان ايراني در دانشگاه قسطنطنيه

به نوشته سه گاهنامه جداگانه؛ هفتم، هشتم و يا 13 آگوست سال 425 ميلادي، شاه وقت ايران، بهرام پنجم (بهرام گور) درخواست تئودوريس دوم امپراتور روم را پذيرفت كه استادان ايراني بتوانند ـ چنانچه بخواهند ـ براي تدريس در دانشگاه نوبنياد قسطنطنيه (استانبول) به اين شهر بروند و اين موافقت در «كارنامك» يا روزنامكِ (روزنامه) دربار شاهي آن زمان درج شده است. مورخان اروپايي، از اين توافق به عنوان نخستين «مبادله رسمي استاد» در طول تاريخ ياد كرده اند كه از آن پس مرسوم شده و كمك بزرگي است به انتقال دانش.
     دانشگاه قسطنطنيه كه مقررات آن، الگوي دانشگاههاي امروز شده است در 27 فوريه سال 425 ميلادي گشايش يافته بود و تئودوريس براي تدريس در اين دانشگاه در كشورهاي مختلف و دورترين آنها ـ چين ـ به يافتن استاد و مدرّس دست زده بود. ميان تئودوريس و بهرام پنجم روابط دوستانه برقرار بود و دو اَبَرقدرت ايران و روم در سال 422 ميلادي يك پيمان صلح صد ساله امضاء كرده بودند كه برپايه آن، حكومت روم در قلمرو خود پيروي از آيين زرتشت را آزاد و قانوني سازد و دولت ايران هم نسبت به پيروان مسيحيت دست به همين اقدام بزند.
     بهرام گور پس از موافقت با درخواست تئودوريس به خراسان شتافت و هون هاي سفيد پوست (هِپتال ها) را كه از جيحون (آمودريا) گذشته و دست به تعرض زده بودند درهم شكست، سركرده آنان را كشت و به پايتخت خود ـ تیسفون واقع در 20 مایلی جنوب بغداد ـ بازگشت./نوشیروان کیهانی زاده

Telegram.me/radiosiasat
Forwarded From رادیو سیاست
#برگی_از_تاریخ

مرگ عَمروليث از گرسنگي در زندان خليفه

ششم آگست سال 901 ميلادي عمرو ليث صفّار كه پس از مرگ برادرش يعقوب برجاي او نشسته و برخلاف برادر، با خليفه عباسي راه مماشات درپیش گرفته بود، در زندان خليفه در بغداد از گرسنگي درگذشت. عمرو از سال 858 بر جاي برادر نشسته بود. خليفه كه عمرو را توسط ديگران به چنگ آورده و به زندان افكنده بود قول آزاد كردن وي را داده بود، ولي قلبا مايل به اين عمل نبود و چون زندانبان به ميل باطني خليفه پي برده بود جيره غذايي «عمرو» را هر روز كمتر مي كرد تا از گرسنگي درگذشت.
     يعقوب ـ «قهرمان استقلال ایران زمین» که از سیستان (افغانستان امروز) برخاسته بود حاضر به سازش با خليفه عباسي نشده بود./نوشیروان کیهانی زاده

Telegram.me/radiosiasat
Forwarded From unknown
#برگی_از_تاریخ

پلان ، برش، سه بعدی مسجد سرخی که در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شماره ۲۷۵ به ثبت آثار ملی ایران در آمده است
@esfahanhonarsarayeiran
Forwarded From رادیو سیاست
#برگی_از_تاریخ

🔮 گزنفون: گرفتن عریضه و جمع‌آوری درخواست از مردم در دوران هخامنشیان رایج شد و نخستین کسی که این رسم را پایه‌گذاری کرد، کوروش بزرگ بود.

داریوش دادگر
شروین وکیلی

@radiosiasat