Forwarded From 📗 انتشارات دلیل ما 📗

✍🏻 دکتر امین اوحدی، دکتر محمد هادی قندهاری
📑 وزیری / جلد سخت / 1048 صفحه / 75000 تومان
📖 از مهم ترین آثار بررسی تحلیل تایخ تصوف و شناخت عمیق آن، چگونگی اختلاط تصوف و عرفان با فلسفه و حکمت، و ایجاد حکمت عرفانی و یا عرفان حِکمی است؛ حقیقتی که مصداق آن را می توان در حکمت اشراق و مکتب ابن عربی و ... یافت!
📖 هدف از کتاب «ادوار تاریخ تصوف» مطالعه تحلیلی تاریخ تصوف و تبیین مرزها و تفکیک مسلک ها و تحلیل عوامل و لحاظ اولویت های مطالعات تحلیلی است.
📖 این کتاب در 8 دوره، تاریخ تصوف اسلامی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است:
1️⃣ دوره اول به دوره تقشف و زهدگرایی افراطی موسوم شده است. وجود بعضی از آیات و روایت، و سیره بعضی از مسلمانان صدر اسلام در دوری از دنیا سبب شده که بعضی از اهل تصوف، محققین و مستشرقین، ریشه تصوف را در آیین اسلام جستجو نمایند! در این فصل، ابعاد مختلف این نظریه بررسی شده و نادرستی آن به طرق مختلف اثبات گردیده است.
2️⃣ دوره دوم به دوره تاسیس و شکل گیری تصوف اختصاص دارد. در این فصل از طرق شواهد تاریخی و روایت و استناد به کتب اهل تصوف، اثبات می شود که تصوف، ریشه در نیمه دوم قرن هجری دارد و اصالتی بیش از آن برایش متصور نیست. لذا می توان تصوف را در اسلام ، امری مستحدث به شمار آورد.
3️⃣ دوره سوم، دوره تصوف عاشقانه و چگونگی گذار تصوف از بستر زهد به بستر عشق می باشد. در فصل سوم به نقش آفرینان این تحول نیز اشاره می گردد. مروری بر افکار جدید صوفیانِ این دوران، دلایل مخالفت بیشتر اهل دین و شرع با صوفیه را روشن می سازد.
4️⃣ دوره چهارم، دوره تصوف حلولی و شکل گیری بنیان های فکری اهل تصوف است. مباحث جدید صوفیه در زمینه حلول و اتحاد، نه تنها اهل دین و شرع را به جبهه گیری و مقابله با صوفیه می کشاند، که بعضی از صوفیه را به تقابل فکری و رفتاری با صوفیان حلولی سوق می دهد. در این فصل، تقابل صوفی با صوفی در قالب دو واژه صوفیان صحو و صوفیان سکر معرفی می گردد؛ تقابلی که حتی به تهدید و تکفیر و نهایتا قتل بعضی از صوفیه منجر شده است.
5️⃣ دوره پنجم به دوره تدوین فرهنگ تصوف اختصاص دارد. در این فصل، گذار اهل تصوف در دوری از قیل و قال رسمی و کتاب و مدرسه، و رویکرد بعدی ایشان به حجابِ دفتر و قلم ارزیابی می گردد، و فهرستی از مکتوبات اهل تصوف در قرون مختلف عرضه می شود.
6️⃣ دوره ششم، دوره شکل گیری سلاسل صوفیه و بروز اختلافات فکری و عملی میان اهل تصوف است. در این فصل، عوامل بروز این تنازعات ارزیابی می گردد.
7️⃣ دوره هفتم، به ورود اندیشه وحدت وجود به فرهنگ اهل تصوف اختصاص دارد و نشان می دهد که این اندیشه - قبل از محیی الدین عربی - سابقه ای اصیل میان اهل تصوف نداشته و نضج و فراگیری آن، مدیون تلاش محیی الدین عربی و شاگردان مکتبش می باشد.
8️⃣ دوره هشتم به چگونگی ورود تصوف به مکتب تشیع می پردازد. در این راستا، نخست به این مهم پرداخته می شود که چرا تصوف میان اهل سنت نشو و نما یافت ، اما میان تشیع تا پایان غیبت صغری و حتی در غیبت کبری تا حدود دو قرن رواج نیافت. در ادامه مشخص می گردد که رواج تصوف در شیعه، مدیون تلاش علمایی است که نخست در کتب خود به مواعظ صوفیه استناد جستند و پس از ظهور ابن عربی، از آثار وی و شاگردان مکتبش کاملا تاثیر پذیرفتند! این علما سر انجام به بنیان های فکری ابن عربی پایبند شدند اما سلوک غیر شرعی صوفیه نپذیرفتند، و به جهت تفکیک خود از اهل تصوف، واژه «عارف» را برای معرفی خویش برگزیدند!! در این فصل به معرفی علمایی پرداخته شده که نقشی تعیین کننده در گسترش عرفان در جامعه شیعه داشته اند. از آنجا که رفتار فقهی و شرعی علمای عارف با علمای زاهد تشابه ظاهری دارد، به منظور شناسایی و تفکیک علمای عارف از علمای زاهد، معیارها و ملاک های تشخیص عرفای شیعه نیز در این فصل ذکر شده است.

#️⃣ دانلود #pdf از کانال #معرفی_کتاب #تازه_نشر

☎️ قم (همراه با ارسال پستی): 02537733413 / تهران: 02166464141 / مشهد: 05132237113 / همراه: 09301511690
💳 خرید اینترنتی: www.dalilema.ir
Forwarded From 📗 انتشارات دلیل ما 📗

✍🏻 حسین درگاهی

📑 رقعی / شومیز / 392 صفحه / 12.000 تومان

📖 این کتاب با ادبیاتی متفاوت، به کاوش در احادیث و مقاطع تاریخی پرداخته و راه های تابش لطف حضرت حسین (علیه السلام) نسبت به شیعیان و محبین را گوشزد کرده است.

#️⃣ #دانلود_pdf از کانال #معرفی_کتاب #تازه_نشر

☎️ قم (همراه با ارسال پستی): 02537733413 / تهران: 02166464141 / مشهد: 05132237113
💳 خرید اینترنتی: www.dalilema.ir
Ehya-e-nosakh Research Group
📕فهرست نسخه‌های کتابخانه ادیب میبدی
۴جلد | #تازه_نشر
سید احمد حسینی اشکوری

چاپ نفیس| ۲ رنگ| به ضمیمه تصاویر منتخب از برخی نسخ
@eteqadema
Forwarded From 📗 انتشارات دلیل ما 📗

✍🏻 دکتر امین اوحدی، دکتر محمد هادی قندهاری
📑 وزیری / جلد سخت / 1048 صفحه / 75000 تومان
📖 از مهم ترین آثار بررسی تحلیل تایخ تصوف و شناخت عمیق آن، چگونگی اختلاط تصوف و عرفان با فلسفه و حکمت، و ایجاد حکمت عرفانی و یا عرفان حِکمی است؛ حقیقتی که مصداق آن را می توان در حکمت اشراق و مکتب ابن عربی و ... یافت!
📖 هدف از کتاب «ادوار تاریخ تصوف» مطالعه تحلیلی تاریخ تصوف و تبیین مرزها و تفکیک مسلک ها و تحلیل عوامل و لحاظ اولویت های مطالعات تحلیلی است.
📖 این کتاب در 8 دوره، تاریخ تصوف اسلامی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است:
1️⃣ دوره اول به دوره تقشف و زهدگرایی افراطی موسوم شده است. وجود بعضی از آیات و روایت، و سیره بعضی از مسلمانان صدر اسلام در دوری از دنیا سبب شده که بعضی از اهل تصوف، محققین و مستشرقین، ریشه تصوف را در آیین اسلام جستجو نمایند! در این فصل، ابعاد مختلف این نظریه بررسی شده و نادرستی آن به طرق مختلف اثبات گردیده است.
2️⃣ دوره دوم به دوره تاسیس و شکل گیری تصوف اختصاص دارد. در این فصل از طرق شواهد تاریخی و روایت و استناد به کتب اهل تصوف، اثبات می شود که تصوف، ریشه در نیمه دوم قرن هجری دارد و اصالتی بیش از آن برایش متصور نیست. لذا می توان تصوف را در اسلام ، امری مستحدث به شمار آورد.
3️⃣ دوره سوم، دوره تصوف عاشقانه و چگونگی گذار تصوف از بستر زهد به بستر عشق می باشد. در فصل سوم به نقش آفرینان این تحول نیز اشاره می گردد. مروری بر افکار جدید صوفیانِ این دوران، دلایل مخالفت بیشتر اهل دین و شرع با صوفیه را روشن می سازد.
4️⃣ دوره چهارم، دوره تصوف حلولی و شکل گیری بنیان های فکری اهل تصوف است. مباحث جدید صوفیه در زمینه حلول و اتحاد، نه تنها اهل دین و شرع را به جبهه گیری و مقابله با صوفیه می کشاند، که بعضی از صوفیه را به تقابل فکری و رفتاری با صوفیان حلولی سوق می دهد. در این فصل، تقابل صوفی با صوفی در قالب دو واژه صوفیان صحو و صوفیان سکر معرفی می گردد؛ تقابلی که حتی به تهدید و تکفیر و نهایتا قتل بعضی از صوفیه منجر شده است.
5️⃣ دوره پنجم به دوره تدوین فرهنگ تصوف اختصاص دارد. در این فصل، گذار اهل تصوف در دوری از قیل و قال رسمی و کتاب و مدرسه، و رویکرد بعدی ایشان به حجابِ دفتر و قلم ارزیابی می گردد، و فهرستی از مکتوبات اهل تصوف در قرون مختلف عرضه می شود.
6️⃣ دوره ششم، دوره شکل گیری سلاسل صوفیه و بروز اختلافات فکری و عملی میان اهل تصوف است. در این فصل، عوامل بروز این تنازعات ارزیابی می گردد.
7️⃣ دوره هفتم، به ورود اندیشه وحدت وجود به فرهنگ اهل تصوف اختصاص دارد و نشان می دهد که این اندیشه - قبل از محیی الدین عربی - سابقه ای اصیل میان اهل تصوف نداشته و نضج و فراگیری آن، مدیون تلاش محیی الدین عربی و شاگردان مکتبش می باشد.
8️⃣ دوره هشتم به چگونگی ورود تصوف به مکتب تشیع می پردازد. در این راستا، نخست به این مهم پرداخته می شود که چرا تصوف میان اهل سنت نشو و نما یافت ، اما میان تشیع تا پایان غیبت صغری و حتی در غیبت کبری تا حدود دو قرن رواج نیافت. در ادامه مشخص می گردد که رواج تصوف در شیعه، مدیون تلاش علمایی است که نخست در کتب خود به مواعظ صوفیه استناد جستند و پس از ظهور ابن عربی، از آثار وی و شاگردان مکتبش کاملا تاثیر پذیرفتند! این علما سر انجام به بنیان های فکری ابن عربی پایبند شدند اما سلوک غیر شرعی صوفیه نپذیرفتند، و به جهت تفکیک خود از اهل تصوف، واژه «عارف» را برای معرفی خویش برگزیدند!! در این فصل به معرفی علمایی پرداخته شده که نقشی تعیین کننده در گسترش عرفان در جامعه شیعه داشته اند. از آنجا که رفتار فقهی و شرعی علمای عارف با علمای زاهد تشابه ظاهری دارد، به منظور شناسایی و تفکیک علمای عارف از علمای زاهد، معیارها و ملاک های تشخیص عرفای شیعه نیز در این فصل ذکر شده است.

#️⃣ دانلود #pdf از کانال #معرفی_کتاب #تازه_نشر

☎️ قم (همراه با ارسال پستی): 02537733413 / تهران: 02166464141 / مشهد: 05132237113 / همراه: 09301511690
💳 خرید اینترنتی: www.dalilema.ir
Forwarded From Ehya-e-nosakh Research Group
📗 نگرشی بر فلسفه و عرفان
✍🏻 حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دام ظله)

📑 رقعی / شومیز / 178صفحه

📖 مبحث توحید و الهیات از مباحث اصلی و بسیار عمیق در اسلام است و از آنجا که غور کردن در این مباحث لازم است با پشتوانه ی تفکر توحیدی خالص و ناب که برخاسته از سرچشمه علوم و حیانی و برخوردار از براهین محکم و احاطه ی کامل به آیات کتاب عزیز باشد، علما و محدثین بزرگ اسلام که پرچم داران این نهضت و نحله ی فکری هستند، عَلم چاکری و شاگردی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را بر افراشته و در تمام مراحل زندگی بشری، چراغ راه هدایت امت از ظلمات و بدعت ها بوده اند و همواره در بزنگاه های تاریخ و در سخت ترین برهه ها از مبارزه فکری و عملی با کژراه های اندیشه های نوظهور و الحادی و باطل تحت عناوین به اصطلاح عرفان و فلسفه و صوفی گری از حیات نورانی اسلام و کیان مذهب تشیع دفاع جانانه کردند و اسلام عزیز را از این فرقه های ضال و مضل مبرا نموده اند.

📖 اسلام با داشتن قرآن مجید و نهج البلاغه و مصحف حضرت صدیقه (علیه السلام) و صحیفه سجادیه و احادیث و اخبار فراوانی که از ائمه طاهرین (علیهم السلام) در همه زمینه های زندگی بشر فردی و اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی و سیاسی وارد شده است از تمام حکماتی که به غیر از اینها باشد، بی نیاز است و در این میان به حق می توان گفت که شاگر برجسته این مکتب و حاصل علوم فقه اهل بیت (علیهم السلام) که در این زمان از پرچم داران مبارزه با اهل بِدَع و انحراف بوده اند، مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی هستند که با اخلاص و زهد و مجاهدت های شبانه روزی خویش در ادای تکلیف خطیر و رسالت سنگین خویش، ابتدا از چشمه معارف وحیانی سیراب گشته و بعد ره توشه های عمیق علمی و کلامی خویش را خالصانه به شیفتگان کمال و پویندگان راه نجات و هدایت تقدیم کرده است، و زلال معارف مورد نیاز بشریت را از صافی فقهات و عدالت گذرانده و جان تشنه جویندگان حقیقت را سیراب کرده است.

✳️ این کتاب در 3 گفتار تدوین گردیده است:
1️⃣ سخنی پیرامون توحید و وحدت عددی
2️⃣ پیرامون مساله وحدت وجود
3️⃣ بررسی تطبیقی مسالک فلسفی و مسالک به اصطلاح عرفانی با هدایت های الهی قرآنی


#️⃣ #معرفی_کتاب #تازه_نشر

☎️ قم (همراه با ارسال پستی): 02537744988 - 02537733413
تهران: 02166464141
مشهد: 05132237113

💳 خرید اینترنتی: https://goo.gl/CwUkhF
Forwarded From دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
#تازه_نشر
🔆 گیسوی هزار لیلة القدر
📚 مجموعه شعر شاعران حوزه علمیه اصفهان
↙️ تهیه شده در اداره فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

🌐https://t.me/joinchat/AAAAADwnz93zr0x1hm-NlA
تُراث متجدد

📜 دیده‌بان اندیشه، شماره ۳۳، آذر‌ماه ۱۴۰۰

✴️ با موضوع | «بررسی اندیشه حسن حنفی»

✳️ موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت


🔻بررسی تاریخچه ورود تفکرات روشنفکری به جهان اسلام و کشور مصر؛

🔻مبانی، روش‌شناسی و نظریات حسن حنفی در باب تجدد تراث اسلامی؛

🔺نقد و ارزیابی مبانی و نظریات حسن حنفی در باب تجدد تراث اسلامی؛

🔻بررسی قرابت‌های اندیشه‌ای حنفی و روشنفکران چپ ایرانی مثل شریعتی؛

#تازه_نشر