Forwarded From ⚫ حسینیه مجازی بُکاء ⚫
🔹بسم الله الرحمن الرحیم

🔍 #تفکر_عثمانی در واقعهٔ کربلا

💢 بخش دوم: 5⃣

یکی دیگر از مواضعی که تفکرِ دو سپاه را بیان می‌کند، برخی مناظرات و گفتگوها بین دو سپاه است؛ بعنوان نمونه: مباهلهٔ "بُریر بن خضیر" و "یزید بن مَعقِل" بخوبی عقیده دو طرف را مشخص کرده و جای هیچ ابهامی باقی نگذارده:

🔻یزید بن معقل وقتی از سپاه ابن سعد لعنهم‌الله برای نبرد بیرون آمد، خطاب به بریر بن خضیر گفت: "کارِ خدا را با خود چگونه می‌بینی؟" بُریر گفت: "بخدا سوگند، خدا با من نیکی کرد و تو را عذاب خواهد کرد." يزيد بن معقل گفت: "دروغ می‌گویی، هر چند که تا پیش از این دروغگو نبودی؛ آیا بیاد می‌آوری آن روزی را که در بنی‌لوذان با هم بودیم و تو می‌گفتی عثمان بر خود اسراف کرد و معاويه هم گمراه است و هم گمراه کننده؛ و امامِ هدایت و حقْ علی بن ابی طالب است؟" بریر گفت: "شهادت می‌دهم که این عقیده و نظر من است." یزید بن معقل گفت: "و من شهادت می‌دهم که همانا تو از گمراهانی."❗️بریر پاسخ داد: "آیا می‌خواهی با تو بر سر این موضوع مباهله کنم و از خدا بخواهیم که دروغگو را لعنت کند و آنکه سخن باطل می‌گوید کشته شود؟" پس با هم به مبارزه پرداختند و بریر با شمشیر چنان ضربتی به سر او زد که شمشیر تا مغز سر او فرو رفت و یزید بن معقل کشته شد.

📚 تاریخ طبری، ٤/٣٢٨

✅ دقت کنید، یزید بن مَعقِل ابتدا از جناب بُریر اعتراف می‌گیرد که تو علی بن ابی طالب (علیهم السلام) را امامِ حق و هدایت می‌دانی؛ او می‌گوید بله، من چنین عقیده‌ای دارم؛ سپس يزيد بن مَعقِل لعنه الله به ایشان می‌گوید: "حال که شهادت می‌دهی بولایت و امامتِ علی (علیه السلام) پس تو گمراهی"❗
آیا شخصی بجز عثمانی مذهب، چنین سخنی می‌گوید؟! آیا جز این است که پیروان عثمان و تفکرِ سقیفه، علویان را گمراه می‌دانستند؟! می‌توان گفت در گفتگوی فوق، این دو نفر، نمایندهٔ دو سپاه و دو عقیده هستند که یکی دیگری را به دلیل علوی بودن گمراه می‌داند!

⭕️ افتخارِ قاتلِ بُریر بن خضیر، به اطاعت از یزید لعنه الله

پس از کشته شدنِ یزید بن معقل، شخص دیگری بنام "کعب بن جابر ازدی" از سپاه ابن سعد به جناب بُریر حمله کرد و او را بشهادت رساند؛ او وقتی بکوفه بازگشت، زنش بخاطر حضور او در سپاه عمر بن سعد لعنه الله و بشهادت رساندن بُریر که بعنوان سیدِقُراء کوفه شناخته شده بود، از او جدا شد! کعب در پاسخ او و توجیه حضورش در سپاه ابن سعد، اشعاری سرود که در برخی مصرع‌های آن کاملا به تفکر عثمانی خود و اطاعت و پیروی خود از امویان تصریح و افتخار کرده است. وی می‌گوید:

"فجردته فى عصبة ليس دينهم
بدینی (کدینی) و اني بابن حرب لقانع
فابلغ عبيدالله اما لقیته
بانی مطيع للخليقه سامع"

✍🏻 من او را آزمودم که در میان گروه و جماعتی است؛ که دین و آیینشان دینِ من نبود؛ و همانا من به فرزند حرب (یزید) خرسندم؛ وقتی عبیدالله را دیدار کردی به او برسان که همانا من شنونده و مطيع خليفه‌ام؛

وی همچنین زمانی که" مصعب بن زبیر" حاکم عراق بود در مناجات خود به وفاداری و اطاعت از یزید افتخار می‌کرد و از خداوند می‌خواست که او را در شمار خیانت کاران و کسانی که با یزید مخالفت کردند و اوامرش را اطاعت ننمودند، قرار ندهد. او بصراحت در پاسخ کسی که به او گفته بود تو با این کار برای خود شر و بدی کسب نمودی، گفت: خیر. من تنها خیر و خوبی برای خویش بدست آوردم.❗️

📚 تاریخ طبری، ٥/٤٣٣

ادامه دارد...

@ashkvareh
Forwarded From ⚫ حسینیه مجازی بُکاء ⚫
#تفکر_عثمانی

❌ حکایت پیراهن عثمان در کربلا...

🔥عبیدالله بن زیاد لعنهم الله، به عمر بن سعد لعنهم الله نوشت:

«إِذَا أَتَاكَ كِتَابِي هَذَا فَلَا تُمْهِلَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ خُذْ بِكَظَمِهِ وَ حُلْ بَيْنَ الْمَاءِ وَ بَيْنَهُ كَمَا حِيلَ بَيْنَ عُثْمَانَ وَ بَيْنَ الْمَاءِ يَوْمَ الدَّار....»

✍🏻 نامه‌ام که بتو رسید، حسین را مهلت مده، گلویش را بفشار و بر او سخت بگیر، همانطور که بین عثمان و آب مانع شدند، بین او و آب مانع شو.

📓الأمالي، صدوق رحمه الله، چاپ: ششم، ص ١٥٥

@ashkvareh
Forwarded From ⚫ حسینیه مجازی بُکاء ⚫
🌟بسم الله الرحمن الرحیم

🔍 #تفکر_عثمانی در واقعهٔ کربلا

🔻بخش دوم: 1⃣

👈🏻 طبق روایتی از امام صادق علیه السلام و شواهد تاریخی، روز تاسوعا امام حسین علیه السلام محاصره شد و عصر تاسوعا امام علیه السلام از دشمن یک شب مهلت گرفتند.
📚الکافی، ط_الاسلامیه، ٤/١٤٧

روز عاشورا دوسپاهِ حق و باطل مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند. بنظر می‌رسد که برداشتِ اصحاب امام از تجمع لشکر ابن زیاد لعنه الله در کربلا این بوده که آنان از نظر عقیدتی مخالف با اهل بیت علیهم السلام و شیعیان هستند و تحت خلافت و بیعت یزید قرار دارند. چنانچه وقتی "قرة بن قیس حنظلی" از طرف ابن سعد لعنه الله بسوی امام آمد تا از هدف حرکت ایشان بسوی کوفه سؤال کند، امام از یارانش پرسیدند: آیا این مرد را می‌شناسید؟ جناب حبیب بن مظاهر رحمه الله عرض کرد: او از قبيله حنظله تمیم و خواهرزاده ماست، من او را مردی خوش عقیده می‌دانستم و باورم نمی‌کردم در این معرکه حاضر شود!
📚 الارشاد، ٢/٨٧

▪️چنین نیروهایی در سپاه ابن سعد لعنه الله ممکن است استثنایی باشند و یا در اقلیت بسیار محدود و از نظر نظامی فاقد تأثیرگزاری باشند، مانند آن پیرمردی که بر تپه‌ای نشسته بود و برای نصرت امام دعا می‌کرد!
📚تاریخ طبری، ٥/٣٩٢

👈🏻 اما آنچه مهم و نکته اصلی کلام جناب حبیب است، تصور و برداشت اوست که نیروهای معتقد به امام، در این صحنه و میدان مقابل اما حاضر نشده و نخواهند شد و سپاه عمر بن سعد تشکیل یافته از نیروهای ضد شیعی و به تعبیر دیگر، عثمانی است. در غیر این صورت، چرا جناب حبیب که خود شاهد کناره‌گیری مردم کوفه از جناب مسلم رحمه الله بوده، باید تعجب کند که چنین شخصی در سپاه ابن زیاد لعنه الله است❓این نشان می‌دهد که کناره‌گیری و خانه نشین کردن مردم با تهدید و ارعاب و برقراری حکومت نظامی یک امر است، و شمشیر کشیدن بر روی امام و کُشتن آن حضرت امر دیگری است که نیاز به یک پشتوانه سیاسی - مذهبی قوی دارد؛ چیزی که در کربلا به زبان‌های مختلف آن را اظهار کردند. مؤيدِ حاکمیتِ مذهب عثمانی بر سپاه ابن سعد شعار عثمانی مذهبی آنان پنج سال پس از واقعه کربلا است، شعاری که اشراف کوفه و نیروهای گرد آمده که از حاضران در کربلا بودند در برابر سپاه مختار و ابراهیم بن مالک اشتر در کوفه سر می‌دادند: «البقيه البقيه من ابي تراب... الجنه الجنه» بود.
📘مروج الذهب، ٣/٩٤

این شعار از اندیشه‌ای برخاسته که مأموریت خود را در کربلا سرکوبی شیعیان دانسته که با از بین بردن باقیمانده شیعیان و به تعبیر ادبیات عثمانی، باقیمانده ابوترابِ کوفه، تکمیل و پاداش آن بهشت خواهد بود، همانگونه که ابن سعد در روز عاشورا فریادِ «يا خيل الله ارکبی بالجنة ابشری» سر داد. از این شعار روشن‌تر که دیگر جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی‌گذارد و اندیشه عثمانیِ اشراف و حاضران در کربلا را بصراحت بیان کرده، شعارِ "یا لثارات عثمان" است که در برابر سپاه مختار سر دادند. "رفاعة بن شَداد" چون این شعار را از آنان شنید، از آنان جدا شد و گفت: مارا با خون عثمان چکار؟! طالبانِ خون عثمان را یاری نخواهم کرد. او به سپاه مختار پیوست و هنگام نبرد این رجز را می‌خواند:
"أنا بن الشداد عَلی دین علي، لَستُ لعثمان بن أرویٰ بوَلی."
📚أنساب الأشراف، ٥/٢٣٢

ادامه دارد...

@ashkvareh
Forwarded From ⚫ حسینیه مجازی بُکاء ⚫
🌹بسم الله الرحمن الرحیم

🔍 #تفکر_عثمانی در واقعهٔ کربلا 3⃣2⃣

👈🏻 مقدمه‌ای برای ورود به "بخش دوم"

🔹در قسمت‌های پیش تفصیلاً گذشت که چگونه کوفه‌ تبدیل به یک پایگاه نظامی علیه سیدالشهدا علیه السلام گردید. علاوه بر جنگ فرهنگی و روانی علیه امیرالمؤمنین علیه السلام و علویان، واليانِ یزید علیهم لعائن الله، شیعیان و علویان را با تهدید و قتل و حصر و فشارهای مادی_معنوی سرکوب کردند و بمرور کوفه را تحت اختیار گرفتند. أیضا پیشتر گفتیم که شیعیان کوفه به "شیعیانِ سیاسی" و "شیعیان اعتقادی" تقسیم شده بودند و تفصیلش گذشت که شمار شیعیان اعتقادی بسیار اندک و محدود بود. با تحولی که یزیدیان در کوفه ایجاد نمودند، دیگر همان مقدار شیعهٔ اعتقادی نیز دیگر نتوانستند اقدامی کنند و حتی برخی مواضع از ابراز اعتقاد خود هراس داشتند.

🔻باز گذشت که ادعای برخی مبنی بر اینکه: "امام حسین علیه السلام را شیعیان کوفه کُشتند" ادعایی خلاف واقع و بلادلیل است. چراکه بیان شد: "روز عاشورا سپاه دشمن، با نیت تقرب الی الله بر آن امام مظلوم ضربه می‌زدند." کدام شیعه‌ای با امامش چنین می‌کند؟! جالب آنکه امام سپاه خود را "طيبون" و سپاه دشمن را "خبیثان" خطاب فرمودند و تصریح کردند که مرا "فئه باغیه" یعنی سرکشان متجاوز و ستمگر مرا می‌کُشند! موارد بسیار دیگری نیز موجود است که امام به کنایه یا صراحت چنین تعابیری را بکار برده‌اند.

🔸در مطالب پیش ثابت شد که غالب سرانِ سپاه یزید در عاشورا، از "منافقان یا خائنین" به اسلام بودند و بُغض و دشمنی آنان با خاندان عصمت امری واضح و به دور از ابهام است. بیان کردیم که ادعای "تقوا و عبادت" برای برخی سران سپاه یزید ادعایی مضحک و خلاف گزارشات تاریخی است. سپس به شمر لعنه الله اشاره شد که وی نه جانباز اسلام بود و حافظ قرآن و نه اهل نمازشب؛ و جناب زهير علیه الرحمة و الرضوان به آن ملعون زنازاده گفتند: "بخدا تو دوآیه از قرآن بلد نیستی." هرچند اگر وی اهل عبادت و متقی نیز بود، آن عبادت بی‌شک پرستش شیطان بوده و ارزشی ندارد؛ تقوایی که به کُشتن و جنگیدن امام حسین علیه السلام ختم شود، شیطان پرستی است نه خداپرستی.

✅ یکی از مواضعی که نوع تفکرِ دوسپاه در عاشورا را بیان می‌کند "رجزخوانی" های دو سپاه در عاشوراست که در این رجزخوانی‌ها، پرده از بسیاری از حقایق برداشته شده. حال بمرور شواهدی جالب و صریح از عثمانی بودنِ سپاه دشمن را از نظر می‌گذارانیم و در "بخش دوم" از این بحث مهم و حساس، نتایج قابل تأملی را اخذ خواهیم نمود ان شاء الله.

👇🏻ادامه در قسمت بعد.

@ashkvareh