#سخن_معصوم
#شرح_کلمات_قصار
✔️ قال امیرالمومنین علیهالسلام:
💥الْمُحْسِنُ حَيٌ وَ إِنْ نُقِلَ إِلَى مَنَازِلِ الْأَمْوَات
1⃣ ترجمه
🔹شخص محسن زنده است، اگر چه انتقال بيابد به سوى منزلهاى مردگان يعنى اهل احسان در واقع زنده و پايندهاند اگر چه در ظاهر مردهاند. اگر در جمله اموات و در شكم قبورند در حقيقت ساكن در بين احيا و ثابت در قلوبند.
2⃣ اعراب
🔹المحسن: به لفظ فاعل از باب افعال به معناى نيكوكار، در دعاست: «يَا مُحْسِنُ قَدْ أَتَاكَ الْمُسِيء» محسن خداوند است و او نيز يكى از اسامى اوست و مسیء توئى اگر چه نامت مسیء نيست.
🔹حىّ: بفتح و تشديد ياء صفت مشبهه است به معناى زنده ضد مرده. در قرآنست «إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِ وَ النَّوى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ذلِكُمُ اللَّهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ»
و به معناى قبيله نيز آيد. مانند قول شاعر:
🔸لقد علم الحىّ اليمانون انّنى
🔸اذا قلت امّا بعد انّى خطيبها
🔹و ان نقل: ان وصليه است و نظر به مبالغه و تاكيد دارد نه شرطيه تا داراى مفهوم باشد و محتاج به جواب. نقل مجهول ماضى يعنى نقل داده شود كنايه از آنكه بميرد؛ زيرا مرده بمنازل اموات انتقال يابد و منقول به محله اموات مرده است نه زنده.
🔹منازل: جمع منزل محل فرو آمدن مراد قبرستانست محله خاموشان.
🔹الاموات: جمع ميت يعنى مردگان و بر موتى نيز جمع بسته میشود.
3⃣ معنى
🔹مراد آن است كه شخص نيكوكار اگر چه بميرد و در صف مردگان جاى گيرد و در شمار زندگان به حساب نيايد زنده است؛ زيرا اعمال نيكش و كردارهاى نافع او نامش را زنده دارد و اسمش را در ميان مردم باقى گذارد و حاصل آنكه احسان مايه بقاء نام و احياء اسم و ادامه ذكر است از اين رو گفته «وَ اجْعَلْ لي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرينَ» و شيخ شيراز گفته:
🔸نام نيكى گر بماند ز آدمى
🔸به كز او ماند سراى زرنگار
🔹زيرا نام نيك تا قيامت باقيست و سراى زرنگار چون صاحب اثرش باقى نيست، پس تو اى پسر محسن باش نه مسیء تا آنكه در صف زندگان باشى اگر چه در منزل اموات و محله خاموشان جاى گزين شده. و حكيم فردوسى به اين اعتبار گفته:
🔸نميرم من اندر جهان زندهام
🔸كه تخم سخن را پراكندهام
🔹و در باب احسان به كتب مراجعه كن از آنهاست روشنائی نامه حكيم ناصر كه يك بيت از آن اينست:
🔸بده چون داد نعمت كردگارت
🔸كه ندهد بهر تو ميراث خوارت
🔹و نيز در بوستان شيخ شيراز داخل شو و باب احسانش را بخوان:
🔸زر و نعمت اكنون بده كان تست
🔸كه بعد از تو بيرون ز فرمان تست
🔸تو با خود ببر توشه خويشتن
🔸كه شفقت نيابد ز فرزند و زن
🔸كسى گوى دولت ز دنيا برد
🔸كه با خود نصيبى به عقبى برد
🔹كاتب حروف گويد:
🔸شايد كه هميشه مرد بخشنده بود
🔸چون فصل بهار شاد و پر خنده بود
🔸احسان كند و گرد ز رخ پاك كند
🔸هر چند كه مرده باشد او زنده بود
📚شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام ص ۶۱، ۶۲.
@yortchi_bosjin_pdf
#شرح_کلمات_قصار
✔️ قال امیرالمومنین علیهالسلام:
💥الْمُحْسِنُ حَيٌ وَ إِنْ نُقِلَ إِلَى مَنَازِلِ الْأَمْوَات
1⃣ ترجمه
🔹شخص محسن زنده است، اگر چه انتقال بيابد به سوى منزلهاى مردگان يعنى اهل احسان در واقع زنده و پايندهاند اگر چه در ظاهر مردهاند. اگر در جمله اموات و در شكم قبورند در حقيقت ساكن در بين احيا و ثابت در قلوبند.
2⃣ اعراب
🔹المحسن: به لفظ فاعل از باب افعال به معناى نيكوكار، در دعاست: «يَا مُحْسِنُ قَدْ أَتَاكَ الْمُسِيء» محسن خداوند است و او نيز يكى از اسامى اوست و مسیء توئى اگر چه نامت مسیء نيست.
🔹حىّ: بفتح و تشديد ياء صفت مشبهه است به معناى زنده ضد مرده. در قرآنست «إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِ وَ النَّوى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ذلِكُمُ اللَّهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ»
و به معناى قبيله نيز آيد. مانند قول شاعر:
🔸لقد علم الحىّ اليمانون انّنى
🔸اذا قلت امّا بعد انّى خطيبها
🔹و ان نقل: ان وصليه است و نظر به مبالغه و تاكيد دارد نه شرطيه تا داراى مفهوم باشد و محتاج به جواب. نقل مجهول ماضى يعنى نقل داده شود كنايه از آنكه بميرد؛ زيرا مرده بمنازل اموات انتقال يابد و منقول به محله اموات مرده است نه زنده.
🔹منازل: جمع منزل محل فرو آمدن مراد قبرستانست محله خاموشان.
🔹الاموات: جمع ميت يعنى مردگان و بر موتى نيز جمع بسته میشود.
3⃣ معنى
🔹مراد آن است كه شخص نيكوكار اگر چه بميرد و در صف مردگان جاى گيرد و در شمار زندگان به حساب نيايد زنده است؛ زيرا اعمال نيكش و كردارهاى نافع او نامش را زنده دارد و اسمش را در ميان مردم باقى گذارد و حاصل آنكه احسان مايه بقاء نام و احياء اسم و ادامه ذكر است از اين رو گفته «وَ اجْعَلْ لي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرينَ» و شيخ شيراز گفته:
🔸نام نيكى گر بماند ز آدمى
🔸به كز او ماند سراى زرنگار
🔹زيرا نام نيك تا قيامت باقيست و سراى زرنگار چون صاحب اثرش باقى نيست، پس تو اى پسر محسن باش نه مسیء تا آنكه در صف زندگان باشى اگر چه در منزل اموات و محله خاموشان جاى گزين شده. و حكيم فردوسى به اين اعتبار گفته:
🔸نميرم من اندر جهان زندهام
🔸كه تخم سخن را پراكندهام
🔹و در باب احسان به كتب مراجعه كن از آنهاست روشنائی نامه حكيم ناصر كه يك بيت از آن اينست:
🔸بده چون داد نعمت كردگارت
🔸كه ندهد بهر تو ميراث خوارت
🔹و نيز در بوستان شيخ شيراز داخل شو و باب احسانش را بخوان:
🔸زر و نعمت اكنون بده كان تست
🔸كه بعد از تو بيرون ز فرمان تست
🔸تو با خود ببر توشه خويشتن
🔸كه شفقت نيابد ز فرزند و زن
🔸كسى گوى دولت ز دنيا برد
🔸كه با خود نصيبى به عقبى برد
🔹كاتب حروف گويد:
🔸شايد كه هميشه مرد بخشنده بود
🔸چون فصل بهار شاد و پر خنده بود
🔸احسان كند و گرد ز رخ پاك كند
🔸هر چند كه مرده باشد او زنده بود
📚شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام ص ۶۱، ۶۲.
@yortchi_bosjin_pdf