#مقاله_فقهی
#ضمیمه

حجاب متفاوت در آرای فقهی
(نسخه دوم)

در این مقاله دو موضوع را درباره حجاب دنبال خواهم کرد:

۱. گزارش های فقه مشهور
۲. گزارش های فقه متفاوت:
الف) حجاب کنیز
ب) حجاب کافر
ج) حجاب مسلمان
د) حجاب مسلمانِ بی اعتنا

نوشته پیش رو اصرار بر این نگرش دارد که حجاب در آیین و رسم فقه سنتی که شاکلة ایمانِ عملی هر مسلمانی را تشکیل می دهد هیچ گاه آنچنان نبوده که ما امروزه از آن برداشت می کنیم. حجابی که آن را شرح و بسط می دهیم هیچ گاه در زمان های مختلف رأی رسمی فقها نبوده است. در دوران کنونی دینداران حجاب را اصالت فرهنگی و اجتماعی بخشیده و انتظار دارند که با وجود حجاب مفاسد جنسی برچیده شود. به تعبیری عقیده دارند که با گسترش حجاب نگرش جنسی مردان نسبت به زنان از بین برود. در ادامه خواهید دید چنین نگرشی را حتی فقهای دینی که در نگرش مرسوم وظیفه استنباط احکامِ دینی را دارند، قبول ندارند.

حجاب در دیدگاه فقه قدیم یک مسأله شخصی و صرفاً برای احترام زن مسلمان بوده و زنان بی حجاب «بدکاره/ فاسد/ فاحشه/ عیاش/ خودنما و...» خطاب نمی شدند زیرا اگر چنین بود زنان مسلمانِ کنیز که حجاب برایشان واجب نبود، سزاوارتر از زنانی بودند که به حجاب اعتقادی نداشتند. اما فقیهان معاصر برخلافِ فقهایِ متقدم پوشش را از یک «مسأله شخصی» به یک «رویکرد اصلاح اجتماعی» تغییر داده و حتی برای رعایت نکردنش مجازات قانونی مشخص کردند.

(این نوشته در شماره ۸۰ و ۸۱ ماهنامه «نسیم بیداری» منتشر شده است).

برای مطالعه این مقاله، فایل PDF زیر را دانلود کنید.

✖️فکرک های من|موسوی عقیقی|@fekr_rak