Forwarded From محمد بن عبدالله الرشيد
#فائدة


قد تمر بك مصلحات في المقررات لا تعرف معناها ستجدها هنا مرتبة هجائياً لتصل إليها بسهولة




معجم ألفاظ العقيدة
https://www.mediafire.com/?c3w01q2yaa966wh

مصطلحات كتب العقائد

https://www.mediafire.com/?d7ea7m9747amuoj
#فائدة :
🍃منهج الإمام البخاري رحمه الله في كتابه الأدب المفرد
للشيخ المحدث: عبدالله السعد حفظه الله 🍃
#فائدة 🌾إجابة عظيمة مفيدة للشيخ د.عبدالله البطاطي عن سؤال: كتاب شرح علل الترمذي؟🌾
#فائدة حديثية …📍

.

🎧 هل إذا ذكرت حديثا ضعيفا أو موضوعا دون بيان درجته أكون أحد الكذابين على النبي ﷺ؟

للشَّيخ د #صالح_العصيمي - وفَّقه الله -
Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
📚

🔴فائدة ۲: برگرفته از تقریر کتاب الصلاة مرحوم حضرت آیت الله العظمی میرزا جواد آقا تبریزی (در درست تصحیح و انتشار)، جلد۴، آخر جلسه 212

و من هنا معلوم می شود لباس سیاه اگر مختص به مؤمنین شد یا لباس سیاه عند المؤمنین علامتی شد، صاحب حدائق، توجه کردید یک کلامی از او نقل کنم تا هدر نرود، من ندیدم یعنی من فحصم خیلی نیست در کتب ولکن آن را که دیده ام فقط صاحب حدائق متعرض شده است، بعد از این روایات را که نقل کرده است روایات ضعیف، فرموده است که این روایات شامل نمی شود این سیاهی که در ایام محرم و عزا ما می پوشیم، چرا شامل نمی شود؟ دیگر چیزی نفرموده، فرموده این روایات شامل نمی شود.

عرض می کنم بر اینکه این لباس سیاهی که در یوم عاشورا در ماه محرم و صفر دو ماه را جمله ای از مؤمنین، یا در ایام وفات سایر ائمه علیهم السلام سیاه را می پوشند، این لباس لباس اظهار مودت به اهل البیت علیهم السلام است که یوم حزن آنهاست، بلکه یوم حزن ما هم هست، امام ما هستند، این احیاء امر آنهاست، که بابا این لباس ها دیروز همه اش سفید و سرخ و اینجور بودند، امروز همه اش سیاه است چه شده؟
آن محرمی که حسین را آنجا با آن ظلمی که کردند پسر ریحانه رسول الله را، ماه رسید، این خودش احیاء امر آنهاست، رحم الله من احیی امرنا، این احیا امر آنهاست، این که می گویند به واسطه محرم و صفر اسلام باقی مانده، چونکه حقیقت اسلام و حقیقت ایمان خودتان می دانید کجاست، و این اسلام را احیاء کردن، این اسلامی که خداوند متعال بُنِیَ الاسلام علی الخمس، که آخرش هم ولایت بود، روایات کثیره صحیحه ای هست، توجه کردید، این اسلام احیاء این موقوف است به اینکه دلیل بر حقانیتش را احیاء کنیم، دلیلش را زنده کنیم، تا نسلی که می آید آن دلیل را ببیند یقین کند، آن دلیل اگر در ما نحن فیه از دست ما لاسمح الله یک روز گرفته بشود امر مشکل می شود، خود سید الشهداء سلام الله علیه اثبات کرد حقانیت مذهب تشیع را در عقاید، که آن دستگاه را ابطال کرد، برای اینکه با وجود اینکه خودش می دانست چه می شود چه جور شهید می شود کذا می شود، نه اینکه تنها خودش می دانست، حتی مادرش هم آن وقتی که زایید این حسین را می دانست، روایات معتبره داریم جد حسین یعنی رسول الله صلی الله علیه و اله به دخترش خبر داد همان اول، اول وقتی که قنداق را آوردند خبر داد رسول الله صلی الله علیه و اله، این حسین مدرک مذهب تشیع است، این فداکاری را که کرده است در مثلا بعضی جاها می گویند شبهه ریاست کذا بود، در زید اینجور بود دیگر، در زید می گفتند که می خواست خلافت را بگیرد ولکن مصیبت زید کمتر نبود، ولکن در او اینجور بود که او می خواست آن خلافت را بگیرد و تسلیم کند به اهلش، ولکن سید الشهدا می دانست کشته می شود می دانست که اولادش اسیر می شود، می دانست آن بیت العصمتی که خداوند متعال این ها را تطهیر کرده است چه تهمت ها به این ها می زنند، می گویند اینها اسرای خارجی هستند، با وجود این سید الشهداء و هکذا خواهرش زینب کبری سلام الله علیها رفتند، -هر وقتی که حاجتی داشتید خدا را قسم بدهید به این زینب کبری سلام الله علیها، این یک مقام و منزلتی دارد پیش خداوند-.
اینها را شما وقتی که احیاء کردید مذهب تشیع احیاء می شود. مذهب تشیع به مظلومیت زهرا سلام الله علیها احیا می شود، علی علیه السلام صبر می کرد، شدائد را متحمل می شد، وقتی که بعد از رسول الله صلی الله علیه و اله رفت در خانه نشست، قیام به امری نکرد تا تصدیق حساب نشود. می دانید چه ها کردند؟ شنیدید چه ها کردند؟ شنیدید به درش آتش زدند؟ اینها را متحمل شد، به عیالش جسارت شد، تحمل کرد این علی بن ابیطالب سلام الله علیه سند است و دلیل است بر احیاء مذهب. بدان جهت ما اینها را نگاه بداریم.

عزیزان من اگر ان شاء الله بله فرض کنید ولو در سالهای دیگر محرم و صفر سیاه پوشیدید بگویند چرا این اهل علم سیاه پوشید؟ این یاد می اندازد قضایا را، در وفات سید الشهدا سلام الله علیه در وفات سایر ائمه در مصیبت زهرا سلام الله علیه چرا اینها‌ اینجور کردند؟ این دلیل می شود احیا می شود، اولادتان را اطفالتان را وصیت بکنید به این نحو، خداوند ان شاء الله همه شما را موفق کند.

#فائدة
#فقه
#شعائر
#لبس_السواد

@AlBasatin
Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
📚

🔴فائدة ۳: برگرفته از جلسه اول درس خارج اصول حضرت آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی - ۹۵/۹/۱۴ - بحث خبر واحد

🌟خوب است گاهی ذکری از برخی افراد که خدمتی کردند بکنیم. منبر آقا شیخ ابراهیم آیتی خیلی قابل استفاده بود. من پای منبر ایشان بودم. ایشان گفتند: بر طبق آیه (إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ. نسا: ۱۷) توبه مختص کسانی است که از روی جهالت مرتکب کار سوء شده باشند.

ایشان سپس گفتند: در اینجا اشکال و شبهه ای مطرح شده و آن این است که از معصیت توبه صورت میگیرد؛ اگر یک چیزی عصیان باشد موضوع برای توبه وجود دارد و شرط تحقق معصیت نیز این است که انسان یک مطلبی را بداند که مخالف شرع و امر الهی است و مرتکب شود اما اگر از روی علم نباشد معصیت نیست و بالتبع موضوع توبه نخواهد بود اما آیه به جای این که شرط توبه را ارتکاب از روی علم قرار دهد، نقطه مقابل آن که ارتکاب از روی جهل است قرار داده است.

ایشان بعد از طرح این اشکال در جواب آن فرمود: جهل مشترک بین دو معناست؛ یک معنا آن عدم العلم و در مقابل علم است و معنا دیگر آن در مقابل عقل است. در کتاب کافی، کتاب العقل و الجهل است. ایشان جهل را مقابل عقل قرار داده است. در آیه مورد نظر نیز مراد از جهالت عدم العلم نیست بلکه مراد این است که توبه برای جایی است که انسان کاری را که عقل اجازه نمیدهد و بر خلاف فطرت عقلیه شخص هست به خاطر غلبه هوی و هوس انجام دهد و مرتکب معصیت و مستحق عقوبت شود.

ایشان سپس فرمود: بحثی دیگری که مطرح می شود این است که آیا عدالت خداوند اقتضاء میکند که توبه را قبول کند؟ یا تفضّل خداوند؟ آیا اگر توبه را قبول نکند خلاف عدالت الهی است؟

ایشان در جواب از این سوال گفتند: نظریه محققین این است که این کار مقتضای تفضّل الهی است؛ کسی را که خداوند به او انواع نعمت ها، قدرت و علم داده، انبیاء را فرستاده، همه مقدمات فراهم شده، حجت را تمام کرده است و او علی رغم همه این امور، مرتکب معصیت شده است، اگر خداوند توبه‌اش را نپذیرد ذاتا و ابتداءً خلاف عدل نیست و تنها خلاف فضل الهی است چون متفضّل است میپذیرد اما به یک معنا خلاف عدل می شود. به این معنا که خداوند چون متفضّل است وعده داده به اینکه من توبه را میپذیرم. منشأ نفس این وعده دادن تفضّل و متفضّل بودن او است ولی بعد که این وعده را داد خلف وعده کردن خلاف عدل الهی است بنابراین عدم پذیرش توبه مستقیماً خلاف عدل نیست بلکه مقدمه اش فضل است و بعد بالواسطه عدل میشود و تعبیر قرآن نیز خاص است (عَلَى اللَّه) است. خداوند متعال خودش را به این کار الزام میکند که یک مرحله بالاتر از تفضّل است.

#فائدة
#اصول
#خبر_واحد

@AlBasatin
#عامر_بهجت #فائدة ⬇️⬇️⬇️
Forwarded From فرائد الفوائد
#فائدة
#منطق

المصرّح به في كلام المحققين أن ذكر القيود في التعريفات لتحقيق ماهية المعرف، والاحتراز عرضي.

[العطار على الخبيصي ص ٢٥٠ في مبحث الاستقراء]
الفهرس الخامس عشر ***


#[فائدة حديثية](https://t.me/alhadeeth12/27398)

#[مجالس الإملاء في شرح الحديث النبوي / الشيخ مطلق الجاسر](https://t.me/alhadeeth12/27401)


# شرح البيقونية/ الشيخ محمد عباس

# سلسلة النهج المبتكر شرح نخبة الفكر / الشيخ حسين عبدالرزاق


#[سلسلة شرح مقدمة الإمام مسلم لصحيحه /الشيخ حسين عبدالرزاق](https://t.me/alhadeeth12/27459)


#[شرح متن تحقيق منيف الرتبة لمن ثبت له شرف الصحبة للحافظ العلاني / مساعد الطيار](https://t.me/alhadeeth12/27473)


#[دورة تخريج الأحاديث / الشيخ عبدالعزيز الشايع](https://t.me/alhadeeth12/27486)

#[تقريب الأسانيد وترتيب المسانيد كتاب الصيام / الشيخ عبدالكريم الخضير ](https://t.me/alhadeeth12/27508)


#[سلسلة مجالس قراءة جامع الترمذي مع تعليق مختصر على منهجه في الكتاب / الشيخ حسين عبدالرزاق](https://t.me/alhadeeth12/27543)



#[فائدة حديثية](https://t.me/alhadeeth12/27555)


#[فائدة حديثية](https://t.me/alhadeeth12/27558)


# مجلس سماع سنن الترمذي / د. محمد هشام طاهري


#[شرح كتاب ضوابط الجرح والتعديل / الشيخ أحمد بكري](https://t.me/alhadeeth12/27589)


#[كتاب دراسة الأسانيد للشايع / الشيخ أحمد بكري](https://t.me/alhadeeth12/27622)

#شرح مقدمة صحيح مسلم 2/ الشيخ أحمد بكري


# منهجية طالب علم الحديث / الشيخ سعد الحميد


#[التخريج ودراسة الأسانيد عمليا الدورة الثانية / الشيخ أحمد بكري](https://t.me/alhadeeth12/27649)


#[شرح علل الترمذي / الشيخ أحمد بكري](https://t.me/alhadeeth12/27691)

###▪️▪️