⭕️⭕️
🔶متن خوانی
🔶نکات #فهم_متون
🔷نکته ای لطیف ک در حواشی کتابی خطّی دیدم وآن اینست ک مولّفین کتب ،علی الخصوص کتب فقهی و اصولی ،نظیر مرحوم شیخ انصاری و آخوند خراسانی در کفایه از الفاظی جهت دقت خواننده استفاده می کنند مانند تَاَمَّل، و فَتَاَمَّل ...حال تفاوت این جُمَلات چیست ؟
🔹تامَّل=اشاره الی جوابِِ خفیِّ/اشارتی است ک جواب درمتن پنهان است .
🔹فتَامَّل=اشاره الی الجواب الاخفی/جواب با خفای زیاد در متن موجود است وتاملی بسزا می طلبد .
🔸فلیَتامَّل=اشاره الی جواب زیاده الخفاء/اشاره ب جوابی ک خفایش بسیار زیاد است وتامل بیشتری می طلبد .
🔹 هرگاه کلمه (اعلم)بیاید یعنی مطلب نیاز ب تفکر دارد.
🔸در حاشیه جونگی درباره لفظ اعلم گفته شده است:
🔹ان القوم إذا إعتنوا بأمر و إهتموا بشأنه یقدمون قبل الشروع فیه کلمه (اعلم) تنبیها للسامع علی أن ما یلقی إلیه من القول یلزم حفظه و یجب ضبطه فیتنبه السامع له و یصغی الیه و حضر قلبه علیه بکلیته فلا یضع الکلام و فی معناه حرف التنبیه؛
🔸وهرگاه کلمه(فاعلم)بیاید یعنی مطلب مابعد نیاز ب ممارست شدید دارد بابه کار گیری اصول ان.
🔸در حاشیه جونگی درباره لفظ فاعلم گفته شده است:فاعلم؛
فإذا إزداد الإعتناء یوخرون و یضمون إلیه الفاء تقریرا أو تثبیتا؛ یعنی اذا تقرر هذا و وجب علیک علم (فاعلم) ذلک و لیکن علی بال منک أو تأمل أو إعرفه.
🔹وهمین طور است در متون علمی فارسی کلمه (بدان) وکلمه (بدان که).
🔹منبع:حاشیه جونگی، برگ ۳۲.
💥خلاصه شیوه طرح اشکال؛ نشانگر قوت و یا ضعف آن
1️⃣ طبیعی است ک پس از طرح هر نظریه، از سوی اشخاص واقعی یا فرضی بر آن نظریه اشکالاتی وارد شود.
2️⃣ اشکالات ب لحاظ قوت و ضعف ب چهار حالت: اقوی، قوی، ضعیف و اضعف، درجه بندی میشوند.
3️⃣ در متون سنتی شیوه طرح اشکال و تعبیر ب کار رفته برای آن، بیانگر درجه بندی اشکال است.
4️⃣ چهار گونه تعبیر (لقائل أن یقول، إن قلت، إن قیل، لایقال) ب ترتیب برای بیانِ اشکال اقوی، قوی، ضعیف، اضعف ب کار برده میشود.
@yortchi_bosjin_pdf
🔶متن خوانی
🔶نکات #فهم_متون
🔷نکته ای لطیف ک در حواشی کتابی خطّی دیدم وآن اینست ک مولّفین کتب ،علی الخصوص کتب فقهی و اصولی ،نظیر مرحوم شیخ انصاری و آخوند خراسانی در کفایه از الفاظی جهت دقت خواننده استفاده می کنند مانند تَاَمَّل، و فَتَاَمَّل ...حال تفاوت این جُمَلات چیست ؟
🔹تامَّل=اشاره الی جوابِِ خفیِّ/اشارتی است ک جواب درمتن پنهان است .
🔹فتَامَّل=اشاره الی الجواب الاخفی/جواب با خفای زیاد در متن موجود است وتاملی بسزا می طلبد .
🔸فلیَتامَّل=اشاره الی جواب زیاده الخفاء/اشاره ب جوابی ک خفایش بسیار زیاد است وتامل بیشتری می طلبد .
🔹 هرگاه کلمه (اعلم)بیاید یعنی مطلب نیاز ب تفکر دارد.
🔸در حاشیه جونگی درباره لفظ اعلم گفته شده است:
🔹ان القوم إذا إعتنوا بأمر و إهتموا بشأنه یقدمون قبل الشروع فیه کلمه (اعلم) تنبیها للسامع علی أن ما یلقی إلیه من القول یلزم حفظه و یجب ضبطه فیتنبه السامع له و یصغی الیه و حضر قلبه علیه بکلیته فلا یضع الکلام و فی معناه حرف التنبیه؛
🔸وهرگاه کلمه(فاعلم)بیاید یعنی مطلب مابعد نیاز ب ممارست شدید دارد بابه کار گیری اصول ان.
🔸در حاشیه جونگی درباره لفظ فاعلم گفته شده است:فاعلم؛
فإذا إزداد الإعتناء یوخرون و یضمون إلیه الفاء تقریرا أو تثبیتا؛ یعنی اذا تقرر هذا و وجب علیک علم (فاعلم) ذلک و لیکن علی بال منک أو تأمل أو إعرفه.
🔹وهمین طور است در متون علمی فارسی کلمه (بدان) وکلمه (بدان که).
🔹منبع:حاشیه جونگی، برگ ۳۲.
💥خلاصه شیوه طرح اشکال؛ نشانگر قوت و یا ضعف آن
1️⃣ طبیعی است ک پس از طرح هر نظریه، از سوی اشخاص واقعی یا فرضی بر آن نظریه اشکالاتی وارد شود.
2️⃣ اشکالات ب لحاظ قوت و ضعف ب چهار حالت: اقوی، قوی، ضعیف و اضعف، درجه بندی میشوند.
3️⃣ در متون سنتی شیوه طرح اشکال و تعبیر ب کار رفته برای آن، بیانگر درجه بندی اشکال است.
4️⃣ چهار گونه تعبیر (لقائل أن یقول، إن قلت، إن قیل، لایقال) ب ترتیب برای بیانِ اشکال اقوی، قوی، ضعیف، اضعف ب کار برده میشود.
@yortchi_bosjin_pdf