Forwarded From معارف اهل بیت (ع)
#مباحث_دینی

💢حق الناس شب عاشورا

❓ سؤال :
آیا این مطلب درست هست که امام حسین علیه السلام شب عاشورا خطاب به اصحابشان فرمودند که هر کس حق الناسی به گردن دارد برگردد ؟
لطفا سند این مطلب را ارائه بفرمایید

✍پاسخ :

🔹موسى بن عمير از پدرش نقل مى‏ كند كه امام عليه السلام (در روز عاشورا) به من فرمود :

«نادِ أَنْ لا يُقْتَلَ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ نَادِ بِها فِي الْمَوالي فَإِنّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يَقُولُ مَنْ ماتَ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ»

« (ميان همه يارانم) اعلام كن هركس دَيْنى بر عهده دارد با من كشته نشود؛ زيرا كه من از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم فرمود:
«هر كس از دنيا برود و دَيْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قيامت برداشته مى‏ شود».

🔹در نقل ديگرى آمده است كه عمير انصارى گفت: امام عليه السلام به من فرمود:
«نادِ فِى النَّاسِ أَنْ لا يُقاتِلَنَّ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ، فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ رَجُلٍ يَمُوتُ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ لا يَدَعُ لَهُ وَفاءً إِلّا دَخَلَ النَّارَ ؛

« ميان مردم اعلام كن هر كس بدهكار است در ركاب من پيكار نكند، زيرا هركس از دنيا برود در حالى كه دينى بر عهده‏ اش باشد كه چاره ‏اى براى آن نكرده باشد گرفتار دوزخ مى‏ شود».

🔸مردى برخاست و گفت: همسرم پذيرفت كه از طرف من بپردازد.
امام عليه السلام پاسخ داد : «وَ ما كِفالَةُ امْرَأَةٍ، وَ هَلْ تَقْضي إِمْرَأَةٌ
«كفالت آن زن چه فايده ‏اى دارد؟ آيا او قدرت دارد چنين كند؟!».»
(احقاق الحق ج 19 )

🔹راستى عجيب است كه انسانى در بحرانى‏ ترين شرايط، حتّى به بدهكارى‏ هاى اصحاب و ياران خود به مردم توجّه داشته باشد و راضى نشود بدهكاران همراه او پيكار كنند و شهيد شوند؛ مبادا حقوق مردم از دست برود.

🔹این برنامه را با كار كسانى مقايسه كنيد كه سراسر زندگى آنها انباشته از حرام و حقوق مردم بوده و كمترين اهمّيّتى براى آن قائل نبودند، اصلًا چيزى را به نام «حقّ الناس» باور نداشتند.
(عاشوراء ... ، مکارم شیرازی ، ص 414)

❗️البته باید توجه کرد :

1⃣ مطلب مذکور در منابع مستند شیعی نیامده است و در کتاب احقاق الحق نیز این جریان از کتابی نه چندان مشهور اهل سنت چون المتفق و المفترق ، بغدادی ج 10 ص 117 نقل شده است .

2⃣ در نقل هایی آمده است که امام حسین علیه السلام با بدهکاری به شهادت رسید و پس از آن امام سجاد علیه السلام دیون پدر را ادا نمود .

🔹از امام باقر عليه السلام نقل شده است که فرمود :

« امام حسين عليه السلام كشته شد، در حالى كه بدهكار بود و امام زين العابدين عليه السلام، يكى از مزرعه ‏هاى او را به سيصد هزار [سكّه‏] فروخت تا بدهى و نيز وعده ‏هاى امام حسين عليه السلام به مردم را بپردازد »
(کشف الحجه ص 183 _ بحار الانوار ج 43 ص 321)

3⃣پرداخت دیون توسط خود فرد یا وصیت به وارث لازم و ضروری است و کوتاهی در آن به هیچ عنوان پذیرفته نیست .

🔹على بن ابى حمزه می گوید :

« دوستى داشتم كه از دبيران بنى ‏اميّه بود؛ به من گفت: از امام صادق عليه السلام براى من اجازه ملاقات بگير. من از حضرت اجازه خواستم و ايشان اجازه داد. وقتى آن مرد به حضور حضرت‏ رسيد، سلام كرد و نشست و سپس گفت: فدايت شوم، من در دستگاه ادارى اين جماعت كار مى‏ كردم و از دنياى آنان به مال و منال فراوانى رسيدم و براى به دست آوردن آن، چشم بر هم‏ نهادم (به حلال و حرام توجّهى نكردم) ... آيا راهى براى بيرون آمدن [از اين وضع‏] دارم؟ فرمود: اگر برايت بگويم انجام مى ‏دهى؟ عرض كرد: انجام مى‏ دهم.

🔸فرمود: از تمام مال و ثروتى كه در دستگاه ادارى آنها به دست آورده ‏اى خودت را خلاص كن. كسانى را كه مى‏ شناسى مالشان را به آنها برگردان و كسانى را كه نمى‏ شناسى از طرفشان صدقه بده. در اين صورت، من براى تو ضمانت مى‏ كنم كه خداوند عزّوجلّ تو را به بهشت برد.»
(الکافی ج 5 ص 106)

4⃣ اگر به صورت غیر عمد انسان با حق الناس وارد عرصه قیامت شود و در پرداخت آن کوتاهی نکرده باشد می تواند امید به بخشش آن داشته باشد زیرا امام صادق علیه السلام فرمود :

« زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان ما را بر عهده ما میگذارد آنچه از حقوق پرودگار بر ذمه آنان است حضرت محمد شفیع می شود و خداوند آنان را می بخشد و آنچه از حقوق مردم بر ذمه آنان است حضرت محمد شفیع می شود و بجای آنان ادا می کند و انچه از حقوق ما اهل بیت بر ذمه انان است ما نیز به آنان می بخشیم تا آنان بدون حساب وارد بهشت شوند»
(بحار الانوار ج7 ص274 _ الکافی ج8 ص162 )

⬛️◼️◾️▪️🔳▪️◾️◼️⬛️

📚 پرسمان اعتقادی

💥 @maarefeahlebeit
Forwarded From معارف اهل بیت (ع)
#مباحث_دینی

💢 شفا در تربت سیدالشهدا علیه السلام

❓شبهه وهابیت : 
شیعیان خاک کربلا میخوردند تا شفا پیدا کنند، اگر خاک شفا میدهد پس چرا به پزشک مراجعه میکنند؟
این هم شرک است.

✍پاسخ شبهه:

1⃣ کسی که این شبهه را مطرح میکند،
فرق دوا و شفا را تشخيص نداده است، در غير اين صورت چنين اشتباهى را مرتكب نمى‌شد.

2⃣ شفا يافتن؛ يعنى بهبودى از بيمارى، حال گاهى بهبودى به وسيله ی مداوا و معالجه توسط پزشک و با مصرف دوا است و گاهى بدون مداوا و به وسيله ی معجزه و... است؛

3⃣ ترديدى نيست كه «شفا» به دست خداوند است و طبق آيات قرآن و روايات اهل بیت پیامبر علیهم السلام، اوست كه در برخى چيزها شفا قرار داده است؛ از جمله در قرآن، عسل و.... 

4⃣حال باید بدانید يكى از چيزهايى كه ، خداوند شفا را در آن قرار داده است، خاك مقدس و ملكوتى كربلا است كه پروردگار به خاطر جانفشانى‌هاى سيد الشهداء عليه السلام و ياران وفادار آن حضرت، اين اثربخشى را به خاك كربلا عطا كرده است.

5⃣ شفا دست خداست و همه این ابزارها چه خاک کربلا چه دکتر  ودارو و چه دعا و توسل همه واسطه های اعمال خواست خدا هستند و هیچ کدام بالاستقلال نمیتوانند کسی را شفا بدهند 

6⃣در کتاب «کامل الزیارات» ابن قولویه، ص 748 سعد ابن سعد روایت می کند از امام موسی بن جعفر (ع) از خوردن خاک سوال کردم، آن حضرت (ع) فرمودند:

«حرام است و حرمت آن مانند حرمت مرده و خون و گوشت خوک است مگر خاک قبر امام حسین(ع) که در آن شفای هر دردی و امان از هر خوفی است.»

7⃣ روایات در این زمینه فراوان است و برخی ادعای اجماع نیز کرده اند، گفت:
محمد ابن سلیمان بصری نیز از امام صادق (ع) نقل می کند: خاک قبر امام حسین (ع) شفای از هر دردی است و آن دوای اکبر است.
(کامل الزیارات، صفحه 462 )،

8⃣ همچنین، یونس بن ربیع از امام صادق (ع) روایت می کند در بالای قبر حسین (ع) خاک قرمزی است که در آن شفای هر دردی جز مرگ است. (اصول کافی کلینی، جلد چهارم، صفحه 588 )

9⃣نتیجه گیری

بنابراین طلب شفا از تربت امام حسین (ع) به معنای آن نیست که مراحل عادی درمان بیماری اعم از مراجعه به پزشک، دریافت دوا و دارو، ساخت بیمارستان و ... تعطیل شود

🔟 در برابر این ادعای وهابیت که اگر خاک کربلا شفا می دهد، چرا شیعه به پزشک مراجعه می کند و بیمارستان می سازد، باید گفت هم قرآن و هم اهل سنت پاره ای از امور را دلیل شفا شمرده شده اند.
به طور مثال آیه 82 سوره مبارکه اسراء، خودِ قرآن را سبب شفا معرفی می کند: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً.» و آیه 69 سوره مبارکه نحل نیز عسل را موجب شفا می داند و خداوند می فرماید: فِيهِ شِفَاء للناس

💥 @maarefeahlebeit
Forwarded From معارف اهل بیت (ع)
#مباحث_دینی

💢 نازل نشدن عذاب بعد از عاشورا

❓ سؤال :
کانال های ضد دین این شبهه را مطرح میکنند که چرا بعد از کشتن شتر صالح عذاب نازل شد ولی بعد از واقعه کربلا عذاب نازل نشد؟؟!!

✍ پاسخ :

1⃣ عذاب های عمومی و فراگیر و استیصالی همانند آنچه در امت های گذشته اتفاق می افتاد به خاطر وجود پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان از زمینیان برداشته شده است و خداوند تا زمانی که اهل بیت در دنیا باشند افراد را گرفتار عذاب استیصال و فراگیر نخواهد کرد.

🔹خداوند خطاب به پیامبرش می گوید:
«خداوند آنان را به خاطر حضور تو در میان آنان عذاب نمی کند»
(انفال33)

🔹امام سجاد فرمود:
« ما مایه امنیت زمینیان از عذاب و هلاک شدن هستیم»
(امالی صدوق ص186)

2⃣ در روایتی آمده است که جابر از امام باقر سوال کرد به چه علت زمین محتاج به حضور امام است .
فرمود :
« برای آنکه عالم بر صلاح و امنیت خود باقی بماند چرا که خداوند زمینیان را عذاب نمی کند در صورتی که بینشان امامی باشد چرا که پیامبر فرمود اهل بیت من مایه امان برای زمینیان هستند و وقتی آنان نباشند زمینیان را آنچه مکروه می دارند خواهد رسید»
(علل الشرایع ج1 ص123)

3⃣ اما عذاب های خصوصی و شخصی بر افراد وارد می شود و خداوند تمام قاتلان امام حسین علیه السلام را گرفتار این نوع عذاب کرد اما این عذاب کردن الهی با واسطه بوده است چنان که می فرماید:
« با آنها پیکار کنید که خداوند آنها را به دست شما مجازات می کند»(توبه 15)

🔮حال سرنوشت قاتلین امام حسین علیه السلام :

4⃣یزید بن معاویه که مجرم اصلی فاجعه کربلا بود تنها پس از سه سال از گذشت فاجعه کربلا با ننگ ترین مرگ ها از دنیا رفت و بر اثر افراط در میگساری و بدمستی هلاک گردید .عباسیان قبرش را نبش کرده و استخوان های باقی مانده او را آتش زدند .
(دانش نامه امام حسین ج9 ص147)

5⃣ عبیدالله بن زیاد توسط ابراهیم اشتر کشته شد و ابراهیم سرش را جدا کرد و بدنش را سوزاند و دست و پایش در نبرد ابراهیم قطع شد.
(امالی طوسی ص241 ،بحار الانوار ج45 ص335 ، تذکره الخواص ص286)

6⃣ عمر بن سعد نیز توسط ابوعمره کشته شد و سرش از تن جدا شد.
(الاخبار الطوال ص300
تاریخ مدینه دمشق ج45 ص58)

7⃣ شمربن ذی الجوشن هم توسط مختار گردن زده شد و جنازه اش در روغن جوشان انداخته شد.
(امالی طوسی ص244
بحار الانوار ج45 ص338)

8⃣ حصین بن نمیر که فرماندهی تیر اندازان لشکر عمر سعد را بر عهده داشت و با تیراندازانش یاران امام را تیر باران و اسبان آنان را کشت و تیری به دندان های امام انداخت و پس از پایان جنگ هفده سر را به کوفه برد .
او توسط ابراهیم اشتر کشته شد و سرش برای مختار فرستاده شد و در مکه و مدینه آویزان شد.
(تاریخ دمشق ج14 ص389
البدایه و النهایه ج8 ص268 ص59)

9⃣ سایر قاتلین و مسببان حادثه کربلا نیز هر یک به نحوی در همین دنیا مجازات شدند و این نفرین پیامبر در حق آنان محقق شد که فرمود:
« خدایا هر که او را بی یاور گذاشت بی یاورش بگذار و قاتل او را بکش و کسی را که سر او را برید ذبح کن و خواسته اش را بر آورده مکن»
(کامل الزیارات ص131)

🔹نفرین پیامبر مستجاب شد و همه کسانی که به گونه ای در فاجعه کربلا نقش داشتند در همین دنیا مجازات شدند.
(دانش نامه امام حسین ج9 ص324)

1⃣1⃣ عبدالرحمان غنوی می گوید:
« از آنان که در کشتن حسین دنباله رو یزید بودند و با حسین جنگیدند کسی نماند مگر این که به دیوانگی یا جذام و یا پیسی مبتلا شد و این مرض در نسل او به ارث ماند»
(بحار الانوار ج44 ص236)

🔹ابن حجر عالم سنی می گوید:
« از قاتلان حسین کسی نماند مگر اینکه در همین دنیا پس از مدت اندکی عقوبت شد به کشته شدن یا کور شدن و یا رو سیاه شدن و یا از دست دادن حکومت»
الصواعق المحرقه ص195

🔹یعقوبی می نویسد:
« مختار قاتلان حسین را تعقیب می کرد و جمع فراوانی از آنها را کشت به گونه ای که کمتر کسی از آنها زنده ماند»
(تاریخ یعقوبی ج2 ص259)

🔹در بحار الانوار چنین آمده است:
« مختار در طول هجده ماه حکومت خود بر کوفه ، هجده هزار تن از کسانی را که در به شهادت رساندن امام حسین و یارانش شرکت کرده بودند کشت»
(بحار الانوار ج45 ص386)

▪️◾️◼️⬛️🔲⬛️🔲⬛️◼️◾️▪️

📚 پرسمان اعتقادی

💥 @maarefeahlebeit
Forwarded From معارف اهل بیت (ع)
#مباحث_دینی

💢 سند شهادت امام سجاد علیه السلام

❓سؤال :
آیا امام سجاد شهید شدن یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند ؟
آیا حقیقت دارد که دلیلی بر شهادت ایشان نیست ؟

✍ پاسخ :

🔹بر پایه روایاتی که تصریح می کند تمام امامان با مرگ غیر طبیعی از دنیا رفته اند باید حکم کنیم که امام سجاد علیه السلام نیز شهید شده اند .

🔹امام حسن علیه السلام فرمود:

«هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود»
(بحار الانوار ج27 ص217 _ کفایه الاثر ص227)

🔹امام رضا علیه السلام فرمود:
«همه ما مقتول وشهید ازدنیا میرویم»
(الفقیه ج2 ص585 _ عیون الاخبار ج2 ص203)

🔹شیخ صدوق می نویسد :
« اعتقاد ما آن است که امام سجاد علیه السلام با زهر ولید بن عبدالملک از دنیا رفت » (اعتقادات ص 109)

🔹البته بعضى دیگر گفته اند توسط هشام بن عبد الملك از دنیا رفته است .
(بحار الانوار ج 46 ص 153 _ جلاء العیون ص 841)

🔹ممكن است كه هشام بن عبد الملك به جهت آن عداوت و بغضى كه از آن حضرت در دل گرفت از آن روزى كه آن حضرت در طواف كعبه استلام حجر كرد و هشام نتوانست، و فرزدق شاعر آن جناب را به آن اشعار معروفه مدح كرد ، به اين سبب و سبب‏هاى ديگر برادر خود وليد بن عبد الملك را كه خليفه آن زمان بود وادار كرده باشد كه آن حضرت را زهر دهد. پس هر دو آن حضرت را زهر داده ‏اند و صحيح است نسبت قتل آن حضرت به هر دو تن.
(منتهی الامال ج 2 ص 1168)

⬛️◼️◾️▪️🔳▪️◾️◼️⬛️

📚 پرسمان اعتقادی

💥 @maarefeahlebeit
Forwarded From معارف اهل بیت (ع)
#مباحث_دینی

❓پرسش :
آیا ماه صفر نحس است و برای رفع نحسی باید صدقه داد؟

✍ پاسخ :

🔹بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ...

🔹اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم.

🔹مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید:
بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و روایتی دال بر این مطلب نمی آورند.

🔹حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد.

🔹اما بیان علامه مجلسی ره که الحق و الإنصاف حدیث شناس کم نظیری بودند اگر نگوئیم بی نظیر، در این مورد جالب است. ایشان در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد:

🔹این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد:
🔸اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و
🔸معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است.

🔹وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛  واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم.

🔹در باب استحباب صدقه دادن در ماه صفر یا ابتدای ماه صفر نیز طبق جستجوهای انجام شده روایتی یافت نشد. البته صدقه دادن همیشه خوب و مستحسن است و روایات متعددی در باب استحباب صدقه داریم؛ اما خاص صدقه دادن در ابتدای ماه صفر طبق جستجوها روایتی در موردش نداریم. حتی در مورد صدقه دادن در ابتدای هر ماه نیز روایت داریم برای هر شب و روز نیز روایت داریم. اما خاص ابتدای ماه صفر طبق جستجوهای انجام شده روایتی نداریم.

💥 @maarefeahlebeit