Forwarded From محمدرضا زائرى
كتاب "مخاطب پنداري" يكي از مهمترين كتابهايي است كه در ماههاي اخير خوانده ام و اگر دستم مي رسيد خواندنش را براي همه مسؤولان جمهوري اسلامي مخصوصا روحانيان و براي همه فعالان فرهنگي و رسانه اي و همه طلاب جوان الزامي و ضروري اعلام مي كردم.
متن و محتواي ارزشمند كتاب -كه يك ايده درخشان و قابل تأمل است- يك طرف و مقدمه عميق و خواندني استاد دكتر محسنيان راد هم يك طرف، خلاصه اش اين كه: در تاريخ معاصر و بر اثر عوامل گوناگون ما درك درستي از مخاطب واقعي رسانه ها نداريم و تحولات اجتماعي و تغييرات تكنولوژيك را درك نمي كنيم.
مديران و بزرگان ما، به خيال آن كه همچنان بر منبر نشسته اند مخاطبي را تصور مي كنند و در واقع "مي پندارند" كه نيست! و براي آن مخاطب پنداشته خود سخن مي گويند.
كتابي است آكادميك با مضامين بسيار عميق و علمي، اما در عين حال كاملا خواندني و جذاب! مخصوصا اين روزها كه تجربه اختلال هاي ارتباطي و خطاهاي رسانه اي روحانيون و اصحاب ديني رسانه هاي عمومي روز به روز بيشتر به چشم مي آيد و ناكامي و تلخي مي آفريند.
اگر دكتر امير عبدالرضا سپنجي، هيچ يك از آثار و خدمات فراوان ديگرش را هم نداشت همين كتاب براي كارنامه يك عمر فعاليت علمي و فرهنگي او كافي بود و جايگاه او را در حوزه تخصصي رسانه و ارتباطات تثبيت مي كرد.
#رسانه #ارتباطات #مخاطب #كتاب #مخاطب_پنداري
[https://telegram.me/morzaeri
نوشته ها و انتخابهاي محمدرضا زائرى
اگر قابل دانستيد نگاهي بيندازيد و به دوستانتان نيز معرفي فرماييد!
يَسۡـَٔلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَۖ قُلۡ مَآ أَنفَقۡتُم مِّنۡ خَيۡرٖ فَلِلۡوَٰلِدَيۡنِ وَٱلۡأَقۡرَبِينَ وَٱلۡيَتَٰمَىٰ وَٱلۡمَسَٰكِينِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِۗ وَمَا تَفۡعَلُواْ مِنۡ خَيۡرٖ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِهِۦ عَلِيمٞ 

#پرسش
#رسول
#انفاق = #هزینه
#والدين
#نزديكان
#بستگان
#یتیم
#مسکین
#معلول
#ناتوان
#ابن_سبیل = #کارگر فعال همیشه در تکاپو و تلاش.
#بقره

از رسول بپرس تا خدا جواب بده!

از پرسشهای تو مومن هست که کتاب خدا - #قرآن - شکل می گیرد و #آیات الهی #ظهور می یابند.

پرسیدند چه چیزی را انفاق کنیم؛ در جواب شنیدند: انفاق کنید برای والدین و اقربین و...
یعنی هر چه دارید را انفاق کنید و این که چه چیزی را انفاق کنیم، محل پرسش نیست بلکه محل پرسش، #مخاطب انفاق می باشد اینکه به چه کسی می خواهی بدهی! یعنی مخاطب شناس باش.

دیدید در قرآن کریم که تنظیم کننده مطالب و آیات، خود خداست ؛ حتی پرسشهای انحرافی مومنین را ذکر می فرماید تا ذهن غفلت زده مخاطبان از غفلت نجات یابند.
پرسشها و درخواستهای نادرست، پاسخها و اجابتهای به موقع و درست!

پس فقط بپرس و درخواست بنما از خدا و رسول؛
مهم پرسیدن و پیگیر بودن و سکوت نکردن و غافلانه از کنار اتفاقات و پرسشها نگذشتن می باشد.


آیات الهی با
#پیگیریهای ما ظهور پیدا می کنند!
#ظهور امام با پیگیریها و #دغدغه ها و #درخواستها و #تکاپوهای ما، رخ می دهد!

خدایا ما را اهل انفاق و پرسش از تو و رسولت مطهرت قرار بده.
آمین بمحمد و آل محمد.
صلوات الله و سلام الله علیهم
Forwarded From دكتر هادى انصارى
السلام عليك يا #أبا عبد الله الحسين ع مصاحبه ديشب اينجانب كه مستقيما از #شبكه سوم سيماى #جمهورى اسلامى #ايران مستقرً در #كربلا ، با برنامه معروف ومشهور ( #مخاطب _خاصً) منتشر شد. در اين برنامه از جايگاه و نماد #پرچم وعَلَم در #تاريخ سخن گفتم كه در إدامه به سنًت برافراشته شدن پرچم #سياه عزادارى بر روى #گنبد مطهر حسينى ونيز ساير اعتاب مقدسه #عراق وايران ونيز امامزادگان ومزارات وحسينيه ها در #جهان ، پرداختم كه اين مراسم با شكوه مليونى در #كربلا ، امسال در شب يكشنبه ودر آغاز سال ١٤٤١ #هجرى ، با نداى پرشور و تكان دهنده هزاران عاشق حسينى حاضر در #حرمين وبين الحرمين كربلا صورت مى پذيرد. كه به دنبال آن اين مراسم ويژه وبا شكوه كه نشان از آغاز عزادارى بر سالار #شهيدان در جهان دارد ، هم زمان در تمام مكانهاى مقدًس وزيارتگاهى #شيعيان جهان برگزار مى گردد.


_____________
@drhadiansarii
Forwarded From تبلیغ بین المللی اسلام
#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
#الگوهای_موفق
@Allah4all
✳️ شیوه های تبلیغی آیت الله موسوی لاری ره / بخش دوم

🔹روش شناسی و آسیب شناسی تبلیغ بر پایه آموزه های قرآن

تبلیغ یکی از راه های رسانیدن پیغام های دینی است لذا شناسایی آسیب های آن برای تاثیرگذاری تبلیغات و دستیابی به نتایج آن امری ضروری به نظر می رسد. با توجه به آن که یکی از وظایف و مسئولیت های پیامبران تبلیغ و رسانیدن پیام الهی به مردمان است: فهل علی الرسل الا البلاغ المبین و نیز: ما علی الرسول الا البلاغ. قرآن افزون بر تبیین اهداف و اهمیت تبلیغ به شناسایی و تبیین آسیب های تبلیغ نیز پرداخته است لذا تا حد امکان مفهوم تبلیغ در آموزه های قرآنی بیان و سپس آسیب ها و آفات تبلیغ شناسایی، تحلیل و تبیین میگردد.

🔹گستره مفهومی تبلیغ

زمانى، تبلیغ در حدّ برانگیختن احساسات و عواطف و آماده سازى آنان براى پذیرش اندیشه، علایق، سلایق و اتخاذ روش خاصى از زندگى انجام مى‌شد؛ اما امروزه تبلیغى که با هدف خاص و براى قشر یا گروه خاصى (گروه هدف) و با هدف خاصى (افزایش دایره مخاطبان و جذب آنان) صورت مى‌گیرد، از محدوده ارتباط یک سویه و تلقینى فراتر رفته و به فرآیند دو سویه و تعاملى، میان گیرنده و فرستنده پیام تبدیل شده است؛ تا آنجا که مقوله تبلیغ، متأثر از رویکردهاى نوین، در پهنه فنآورى، ارتباطات، روان‌شناسى، جامعه‌شناسى، مردم‌شناسى، دیگر علوم گسترده شده و کارکرد خود را توسعه داده است.

حال آنکه تبلیغ، فرآیندى است که محتوا، روش، ابزار و چیستى و چگونگى آن در تعامل با دو قطب سیال گوینده(پیام رسان) و شنونده(گیرنده پیام) تعیین مى‌شود. در چنین تعامل پیچیده و چند جانبه‌اى دست کم پنج عامل به صورت فعال دخالت دارند که عبارتند از: چه کسى، چه چیزی را، به چه کسى، از چه طریقى، و در چه موقعیتى تبلیغ مى‌کند؟

🔸عوامل مؤثر در تبلیغ:

۱. #شخصیت_گوینده: پایگاه، جایگاه و نشان و خاستگاه اجتماعى او در چه حدّ و اندازه ای است.
در آیات قرآن پیامبرانی که به سوی قوم خویش ماموریت می یافتند همه از کسانی بودند که از نظر اجتماعی و شخصیتی در جایگاه معتبری بوده و مردمان ایشان را افرادی دارای جایگاه اجتماعی می شناختند.
@Allah4all
۲. دومین عنصر، قشر #مخاطب و گروه هدف است که گیرنده و شنونده پیام از نظر سن، جنس، قشر و طبقه اجتماعى و فرهنگى چه کسانى هستند و چگونه‌اند؟
به سخن دیگر، موقعیت گوینده و شنونده چگونه است؟ زیرا وضعیت روحى و روانى و شرایط عاطفى و احساسى مخاطب و فضاى میدانى ذهنی و خارجى هر دو طرف تبلیغ تأثیر شگرفى در انتقال پیام و تأثیر گذارى آن دارد.
پیامبران با توجه به این عنصر، روش های مختلفی چون قصه و تمثیل و موعظه و پند و برهان و منطق استفاه می کردند؛ زیرا نوجوانان بیش تر در پی شناخت از راه تمثیل هستند و گروه های سنی تحصیل کرده بیش تر پیام های منطقی و عقلانی را مورد توجه قرار می دهند. از این روست که قرآن با توجه به کارکردهای چندگانه از پیامبران می خواهد که هم با توجه به شرایط سنی و هم استعداد و قابلیت های مخاطبان و گیرندگان پیام از روش های مختلفی چون برهان و جدل و موعظه و مانند آن بهره گیرند.

۳.
#محتوا و ماهیت پیام و نیز جذابیت و کارکرد موضوع و مضمون از عناصر اصلى جلب مخاطب است لذا قرآن ویژگی هایی چون دعوت به خوبی و بینش و نگرش خوب و نیکو را بیان میدارد.

۴. #روش‌هاى پیام رسانى به عنوان عامل اصلى و تأثیر گذار نقش مهمى را ایفا مى‌کنند؛ به دلیل تفاوت محتوا و پیام ها، روش هایی چون سخنوری و گفتارهای همراه با نرمی و سلاست و روانی و روشنی، شعر و نظم، ابزارها و فنآوری روز مانند منادیان و جارچیان در گذشته و ماهواره و اینترنت و پیامک در زمان امروز[۱۲] و نامه های در اشکال مختلف آن[۱۳] از ابزارهایی است که قرآن بر آن تاکید دارد. http://telegram.me/bayeganitabligh/892

🔸هر یک از مؤلفه‌هاى پیش گفته را مى‌توان بر حسب ساختار عناصر فعالیت‌هاى تبلیغى جهت مخاطبان به گونه‌هاى زیر بیان کرد.
۱. مخاطب‌شناسى (شناخت ویژگى‌هاى گیرنده و شنونده پیام)
۲. نیازشناسى (شناخت نیازها، رغبت‌ها و علایق مخاطب)
۳. روش‌شناسى (شناخت گزینش روش‌هاى مؤثر و کار آمد)
۴. موقعیت‌شناسى (شناخت فضاى روحى و روانى مخاطب و محیط وى)
۵. زبان‌شناسى و واژه گزینى (آشنایی با زبان و آگاهى و هوشیارى بر ادبیات و گفتمان روز)
۶. زمان‌شناسى (زمان آگاهى و توجه به ضرورت‌ها و مقتضیات زمان)
۷. پیامدشناسى (ارزش یابى، بازخوردگیرى، ارزیابى اثر بخشى فرآیند تبلیغ)
🔺استاد خلیل منصوری، مدرس و پژوهشگر حوزه

#ادامه_دارد

مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
@yekmeshkati
مبعث بزرگ‌ترین روز تاریخ بشر

روز #مبعث، بی‌شک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آن‌کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد -یعنی وجود مکرم نبی بزرگوار اسلام صلی‌الله- بزرگترین انسان تاریخ و عظیم‌ترین پدیده‌ی عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است؛ یا به تعبیری خود اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد -یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسب وجود انسان و بقیه‌ی وظایف لایتناهی بعثت انبیا- #وظیفه‌ی بسیار بزرگی بود. یعنی هم #مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.
https://goo.gl/bVmn96
🔻 بعثت نبی اکرم در درجه‌ی اول، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریه‌ی فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسان‌هاست؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. «لااله‌الاالله» که #پیام_اصلی پیغمبر ما و همه‌ی پیغمبران است، به معنای این است که در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روش‌های زندگی، قدرت‌های طاغوتی و شیطان‌ها نباید دخالت کنند و زندگی انسان‌ها را دستخوش هوس‌ها و تمایلات خود قرار دهند.
اگر توحید با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همه‌ی پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعه‌ی مسلمان و بشری تحقق پیدا کند، بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایی در خدمت تکامل و تعالی حقیقی انسان. دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. #اسلام_دنیا_را_نفی_نمیکند؛ تمتعات دنیوی را منفور نمی‌شمارد؛ انسان را با همه‌ی استعدادها و غرایز در صحنه‌ی زندگی، فعال می‌طلبد؛ اما همه‌ی اینها باید در خدمت تعالی و رفعت روح و بهجت معنوی انسانی قرار گیرد.