Forwarded From انجمن بین‌المللی ترنم صلح
#تبلیغ_بین_الملل
#الگوهای_موفق
#کار_تشکیلاتی

✳️ خوجه ها؛ نماد شيعيان موفق
@ThrillofPeace
🔹شیعیان خوجه اثنا عشری، اقلیتی نیرومند هستند که در اشاعه فرهنگ تشیع و مذهب اهل بیت(ع) نقش پررنگی دارند و سرلوحه برنامه های خود را معرفی اهل بیت(ع)، مبارزه با فقر، حمایت از محرومان و تأمین و گسترش رفاه برای شیعیان جهان و جوامع انسانی قرار داده اند. رهبران خوجه برای تعلیم و آموزش عقیدتی و ایمانی و شکوفا ساختن استعداد و خلاقیت های اعضا، برنامه ریزی های گسترده ای انجام داده اند و از بذل هرگونه امکانات مالی و فرهنگی در این راه دریغ نمی ورزند. اتحاد و همدلی و همکاری رهبران و باور و ایمان آنان از یک طرف و حمایت و همراهی اعضای سازمان های شیعیان خوجه از طرف دیگر موجب تکامل و موفقیت این گروه قلیل در دوره زمانی کوتاه تر از 150 سال است. به طوری که در حال حاضر میزان نفوذ این گروه از شیعیان در بین قشر جوان بیشتر از جمعیت اعضا می باشد و در بین سایر شیعیان جهان نیز از احترام خاصی برخوردارند. مهاجرت های گسترده شیعیان اثنا عشری خوجه به نقاط مختلف جهان در گسترش تفکر شیعی در جهان مؤثر بوده و تلاش های آنان در این زمینه ستودنی است. رونق تجارت و اقتصاد شیعیان خوجه علت اصلی فعالیت های مذهبی و تبلیغی آنان در کشورهای مختلف می باشد.

🔹«خوجه ها» مسلمانان شیعه اثناعشری هستند که خاستگاه آنها مناطق شهر سند و ایالت گجرات هند است. کلمه «خوجه» از واژه خواجه فارسی به معنای فرد محترم و متشخص گرفته شده است. با مهاجرت آقاخان اول در نیمه اول قرن نوزدهم از ایران به هند، فرقه اسماعیلیه نزاری رونق یافت اما به تدریج میان نزاری ها اختلاف پیش آمده و گروهی از خوجه ها امامی شدند. بنا به تقاضای عده ای از خوجه ها از مرجعی به نام شیخ زین العابدین مازندرانی در نجف، یک روحانی(ملاقادر حسین) به هند عزیمت و مدرسه ای برای تدریس اصول اسلامی و عقاید تشیع تأسیس نمود. جذب جوانان خوجه به این مرکز موجب اختلاف بیشتر آنان با اکثریت که پیروان آقاخان بودند شد تا جایی که فشار روز افزون به آنها موجب گشت که حدود سال 1900م و پس از بیست سال مناقشه، این جماعت زادگاه خود را ترک گفته و با مشقت فراوان راهی شرق آفریقا شوند. خوجه ها با تلاش و پشتکار توانستند به تدریج وضعیت معیشتی خود را بهبود بخشیده و فعالیت های مذهبی خود را در کنار کار و تحصیل سامان بخشند. استقلال و تجزیه هند در سال 1947م موجب شد شماری از خوجه ها به پاکستان مهاجرت نمایند. https://telegram.me/InternationalDocs/52

خوجه های مقیم اروپا و آمریکای شمالی با مردم این کشورها رابطه خوبی دارند و به دلیل وارد نشدن به موضوع های حساسیت برانگیز سیاسی، با میزبانان خود به مشکلی برنمی خورند؛ ولی رفتار ارباب مآبانه آنان در شرق و جنوب شرق آفریقا که اغلب بر کسب منافع اقتصادی و تحکیم موقعیت مالی و رفاهی مبتنی است، هیچ گاه بومیان این کشورها را راضی نکرده است.
@ThrillofPeace
دیدگاه خوجه ها به جمهوری اسلامی ایران از اشتراکات دینی و مذهبی آنان با مردم ایران فراتر است. آنان به کشور ما عشق ورزیده و با توجه به اینکه ایران تنها کشوری است که اکثریت جمعیت آن را پیروان مذهب اهل بیت(ع) تشکیل می دهند، احساس قرابت خاصی با ایرانیان داشته و در کنار هند که زادگاه خود یا والدینشان به شمار می رود، به ایران به منزله مرکز ثقل شیعیان جهان علاقه ای ویژه دارند و این کشور را وطن دوم خود می نامند. خوجه ها هر چند به دلیل ویژگی محافظه کارانه ذاتی شان، آشکارا از جمهوری اسلامی ایران هواداری نمی کنند ولی جایگاه کنونی ایران به منزله کشوری مستقل و قدرتمند با بیش از سه دهه ایستادگی در برابر زورگویی های قدرت های جهانی موجب شده که آنها احترامی ویژه برای کشور ما قائل بوده و آن را الگوی خود بدانند.

شیعیان خوجه اثناعشری طی صد سال گذشته، در سایه همت والا و پشتکار و نظم و انسجام گروهی به اقلیتی هدفمند تبدیل شده اند. آنان افزون بر تقویت هر چه بیشتر بنیه و توان اقتصادی خویش، توجهی ویژه به اشاعه فرهنگ شیعه داشته و تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) را در رأس برنامه های خویش قرار داده اند. آنان با اتحاد و همدلی به جامعه ای مذهبی که از بسیاری جنبه ها می تواند برای دیگر مسلمانان، به ویژه شیعیان الگو باشد، تبدیل شده اند.

🔸منابع بیشتر جهت مطالعه 👈👈👈

1) http://yon.ir/ZwUpe

🔺#پی_نوشت: برای آشنایی بیشتر مستند "خوجه ها ؛ از مبارزه تا محکومیت" را در ادامه ببینید. (زبان انگلیسی)

🔹مطالب بیشتر در "#انجمن_ترنم_صلح" 👈👈👈
@ThrillofPeace
@InternationalDocs
Forwarded From تبلیغ بین المللی اسلام
#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
#الگوهای_موفق
@Allah4all
✳️ شیوه های تبلیغی آیت الله موسوی لاری ره / بخش دوم

🔹روش شناسی و آسیب شناسی تبلیغ بر پایه آموزه های قرآن

تبلیغ یکی از راه های رسانیدن پیغام های دینی است لذا شناسایی آسیب های آن برای تاثیرگذاری تبلیغات و دستیابی به نتایج آن امری ضروری به نظر می رسد. با توجه به آن که یکی از وظایف و مسئولیت های پیامبران تبلیغ و رسانیدن پیام الهی به مردمان است: فهل علی الرسل الا البلاغ المبین و نیز: ما علی الرسول الا البلاغ. قرآن افزون بر تبیین اهداف و اهمیت تبلیغ به شناسایی و تبیین آسیب های تبلیغ نیز پرداخته است لذا تا حد امکان مفهوم تبلیغ در آموزه های قرآنی بیان و سپس آسیب ها و آفات تبلیغ شناسایی، تحلیل و تبیین میگردد.

🔹گستره مفهومی تبلیغ

زمانى، تبلیغ در حدّ برانگیختن احساسات و عواطف و آماده سازى آنان براى پذیرش اندیشه، علایق، سلایق و اتخاذ روش خاصى از زندگى انجام مى‌شد؛ اما امروزه تبلیغى که با هدف خاص و براى قشر یا گروه خاصى (گروه هدف) و با هدف خاصى (افزایش دایره مخاطبان و جذب آنان) صورت مى‌گیرد، از محدوده ارتباط یک سویه و تلقینى فراتر رفته و به فرآیند دو سویه و تعاملى، میان گیرنده و فرستنده پیام تبدیل شده است؛ تا آنجا که مقوله تبلیغ، متأثر از رویکردهاى نوین، در پهنه فنآورى، ارتباطات، روان‌شناسى، جامعه‌شناسى، مردم‌شناسى، دیگر علوم گسترده شده و کارکرد خود را توسعه داده است.

حال آنکه تبلیغ، فرآیندى است که محتوا، روش، ابزار و چیستى و چگونگى آن در تعامل با دو قطب سیال گوینده(پیام رسان) و شنونده(گیرنده پیام) تعیین مى‌شود. در چنین تعامل پیچیده و چند جانبه‌اى دست کم پنج عامل به صورت فعال دخالت دارند که عبارتند از: چه کسى، چه چیزی را، به چه کسى، از چه طریقى، و در چه موقعیتى تبلیغ مى‌کند؟

🔸عوامل مؤثر در تبلیغ:

۱. #شخصیت_گوینده: پایگاه، جایگاه و نشان و خاستگاه اجتماعى او در چه حدّ و اندازه ای است.
در آیات قرآن پیامبرانی که به سوی قوم خویش ماموریت می یافتند همه از کسانی بودند که از نظر اجتماعی و شخصیتی در جایگاه معتبری بوده و مردمان ایشان را افرادی دارای جایگاه اجتماعی می شناختند.
@Allah4all
۲. دومین عنصر، قشر #مخاطب و گروه هدف است که گیرنده و شنونده پیام از نظر سن، جنس، قشر و طبقه اجتماعى و فرهنگى چه کسانى هستند و چگونه‌اند؟
به سخن دیگر، موقعیت گوینده و شنونده چگونه است؟ زیرا وضعیت روحى و روانى و شرایط عاطفى و احساسى مخاطب و فضاى میدانى ذهنی و خارجى هر دو طرف تبلیغ تأثیر شگرفى در انتقال پیام و تأثیر گذارى آن دارد.
پیامبران با توجه به این عنصر، روش های مختلفی چون قصه و تمثیل و موعظه و پند و برهان و منطق استفاه می کردند؛ زیرا نوجوانان بیش تر در پی شناخت از راه تمثیل هستند و گروه های سنی تحصیل کرده بیش تر پیام های منطقی و عقلانی را مورد توجه قرار می دهند. از این روست که قرآن با توجه به کارکردهای چندگانه از پیامبران می خواهد که هم با توجه به شرایط سنی و هم استعداد و قابلیت های مخاطبان و گیرندگان پیام از روش های مختلفی چون برهان و جدل و موعظه و مانند آن بهره گیرند.

۳. #محتوا و ماهیت پیام و نیز جذابیت و کارکرد موضوع و مضمون از عناصر اصلى جلب مخاطب است لذا قرآن ویژگی هایی چون دعوت به خوبی و بینش و نگرش خوب و نیکو را بیان میدارد.

۴. #روش‌هاى پیام رسانى به عنوان عامل اصلى و تأثیر گذار نقش مهمى را ایفا مى‌کنند؛ به دلیل تفاوت محتوا و پیام ها، روش هایی چون سخنوری و گفتارهای همراه با نرمی و سلاست و روانی و روشنی، شعر و نظم، ابزارها و فنآوری روز مانند منادیان و جارچیان در گذشته و ماهواره و اینترنت و پیامک در زمان امروز[۱۲] و نامه های در اشکال مختلف آن[۱۳] از ابزارهایی است که قرآن بر آن تاکید دارد. http://telegram.me/bayeganitabligh/892

🔸هر یک از مؤلفه‌هاى پیش گفته را مى‌توان بر حسب ساختار عناصر فعالیت‌هاى تبلیغى جهت مخاطبان به گونه‌هاى زیر بیان کرد.
۱. مخاطب‌شناسى (شناخت ویژگى‌هاى گیرنده و شنونده پیام)
۲. نیازشناسى (شناخت نیازها، رغبت‌ها و علایق مخاطب)
۳. روش‌شناسى (شناخت گزینش روش‌هاى مؤثر و کار آمد)
۴. موقعیت‌شناسى (شناخت فضاى روحى و روانى مخاطب و محیط وى)
۵. زبان‌شناسى و واژه گزینى (آشنایی با زبان و آگاهى و هوشیارى بر ادبیات و گفتمان روز)
۶. زمان‌شناسى (زمان آگاهى و توجه به ضرورت‌ها و مقتضیات زمان)
۷. پیامدشناسى (ارزش یابى، بازخوردگیرى، ارزیابى اثر بخشى فرآیند تبلیغ)
🔺استاد خلیل منصوری، مدرس و پژوهشگر حوزه

#ادامه_دارد

مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all